Taková menší blbost - směr jízdy v digitálu

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Taková menší blbost - směr jízdy v digitálu

Příspěvekod fulda » pon 05 čer, 2023 8:30 pm

Předmět: TT segmenty: PRAHA Řeporyje - Rudná

jipol57 píše:Ale mimo stovky pozitiv, jednu nepatrnou nevýhodu digital má. Určení směru jízdy. V analogu když se otočí nějakým regulátorem, tak se vždycky rozjede určeným směrem. Ať dopředu, nebo dozadu.
V digitálu je přesně určený předek nebo zadek lokomotivy. U parní je to jasné, že komín má vepředu. U ostatních se musí zkoumat, kde je předek. Nebo se pomalu rozjet, a vyzkoušet kam to jede.

Jirkátor píše:
jipol57 píše:...V digitálu je přesně určený předek nebo zadek lokomotivy...

A když mašina projede smyčkou, tak je to obráceně. Ne že by se přehodil předek za zadek, ale po otočení knoflíku na ovladači jede na opačnou stranu, než před vjezdem do smyčky. I proto jsem se jí vyhnul.

Miloš_P píše:Pro určení směru se stačí podívat, kde svítí světla. Ve skryťáku to je složitější.


... Na to je nejlepší používat ovladače, které mají tahový potenciometr otočený vertikálně. Posouvám nahoru (od sebe) = zrychluji, posouvám dolů (xobě) = zpomaluji. :mrgreen: Jak prosté, v lokomotivách to tak je už hezkých pár let.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Taková menší blbost - směr jízdy v digitálu

Příspěvekod BohousP » pon 05 čer, 2023 10:25 pm

A dokonce na výhybce nemusíte točit volantem. :lol:
TT, DCC, NanoX-2017, TC8, ... http://masinky.info
Uživatelský avatar
BohousP
 
Příspěvky: 2921
Registrován: stř 12 kvě, 2010 9:17 am
Bydliště: Praha - Malešice

Re: Taková menší blbost - směr jízdy v digitálu

Příspěvekod StandaR » úte 06 čer, 2023 7:15 am

Když už se to tu tak nakouslo, to zrychlování a zpomalování "jinak".

Hrál si někdo už s variantou oddělené brzdy od zrychlení? Aby bylo možné že by lokomotiva jela i na volnoběh? Vím že si s tou myšlenkou hraje ovladač https://www.iascaled.com/store/ProtoThrottle

Zajímalo by mě jestli je potřeba na tento typ ovládání potom například úplně nový zvukový projekt popřípadě úplně jiné programování, nebo jestli je to vše řešené třeba v rámci ovladače a do lokomotivy už jde jenom jasný signál jak rychle má jet. Jako laik v tomto dost tápu, ale na posunování bych se rád vyřádil s tímto stylem ovládání.
StandaR
 
Příspěvky: 635
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Taková menší blbost - směr jízdy v digitálu

Příspěvekod zdeno » úte 06 čer, 2023 7:23 am

Abe Simpson píše: Aby bylo možné že by lokomotiva jela i na volnoběh? Vím že si s tou myšlenkou hraje ovladač https://www.iascaled.com/store/ProtoThrottle

toto jsem resil davnejsie pre MCX, kdy snizeni rychlosti zapnulo F6 a zvyseni rychlosti F6 vypnulo.
upraven jen jeden ovladac OTO.
viz:
viewtopic.php?f=42&t=7221&p=275626&hilit=zhozen%C3%AD+v%C3%BDkonu#p275626
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Taková menší blbost - směr jízdy v digitálu

Příspěvekod Zlámalík » úte 06 čer, 2023 10:03 am

Abe Simpson píše:Když už se to tu tak nakouslo, to zrychlování a zpomalování "jinak".

Hrál si někdo už s variantou oddělené brzdy od zrychlení? Aby bylo možné že by lokomotiva jela i na volnoběh? Vím že si s tou myšlenkou hraje ovladač https://www.iascaled.com/store/ProtoThrottle

Zajímalo by mě jestli je potřeba na tento typ ovládání potom například úplně nový zvukový projekt popřípadě úplně jiné programování, nebo jestli je to vše řešené třeba v rámci ovladače a do lokomotivy už jde jenom jasný signál jak rychle má jet. Jako laik v tomto dost tápu, ale na posunování bych se rád vyřádil s tímto stylem ovládání.

Tohle jsem kdysi vymýšlel, ale nakonec nedomyslel. Ovládání bylo řešeno páčkou z RC ovladače, která měla střední polohu a silou se tlačila dopředu či dozadu.
Řešení to má - při posunu páčky dopředu na "jízdu" se zvyšuje rychlost, ale při jejím vrácení se dosažená hodnota udrží, resp. snižuje se postupně jen podle nastavení váhy vlaku (setrvačnost).
Při posunu páčky do brzdy se rychlost snižuje. V analogu to jde řešit nabíjením a vybíjením velkého kondenzátoru, který určuje poměr pulsů v PWM.

V digitálu taky, jen to někdo musí nastavit. Rozjezd je stejný, daný křivkou vozidla, puštěním páčky jízdy (jejím vrácením do nuly) se musí zapnout F6 (volnoběh) a při brzdění aktivovat zvuky brzdy podle poklesu rychlosti.
Kdyby to někdo uměl vymyslet, přidal bych se s pomocí.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1780
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Taková menší blbost - směr jízdy v digitálu

Příspěvekod zdeno » úte 06 čer, 2023 10:50 am

Zlámalík píše:Kdyby to někdo uměl vymyslet, přidal bych se s pomocí.

podle mne to neni problem, treba jen uschovat soucasnou rychlost a porovnavat.
Teda pokles o jeden stupen, zapne F6 - volnobeh
pokles o vic stupnu, zapne zvuk brzd.
---
Dalsi problem je ve vypinani obou funkci. Nestaci jen zapnout.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Taková menší blbost - směr jízdy v digitálu

Příspěvekod Pavel-HP » úte 06 čer, 2023 11:50 am

zdeno píše:
Zlámalík píše:Kdyby to někdo uměl vymyslet, přidal bych se s pomocí.

podle mne to neni problem, treba jen uschovat soucasnou rychlost a porovnavat.
Teda pokles o jeden stupen, zapne F6 - volnobeh
pokles o vic stupnu, zapne zvuk brzd.
---
Dalsi problem je ve vypinani obou funkci. Nestaci jen zapnout.


A co Fulda?
TT, epocha III. - V., U profil
www.vlakytt.cz
Uživatelský avatar
Pavel-HP
 
Příspěvky: 1018
Registrován: čtv 11 pro, 2008 2:47 pm
Bydliště: Praha

Re: Taková menší blbost - směr jízdy v digitálu

Příspěvekod Zlámalík » úte 06 čer, 2023 12:54 pm

zdeno píše:
Zlámalík píše:Kdyby to někdo uměl vymyslet, přidal bych se s pomocí.

podle mne to neni problem, treba jen uschovat soucasnou rychlost a porovnavat.
Teda pokles o jeden stupen, zapne F6 - volnobeh
pokles o vic stupnu, zapne zvuk brzd.
---
Dalsi problem je ve vypinani obou funkci. Nestaci jen zapnout.

Zvuk brzd si řeší dekodér v lokomotivě.
Nám by stačilo zapnout F6 (zvuk volnoběhu) při sjetí regulátoru do nuly a zase F6 vypnout, když se regulátor posune do tahu.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1780
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Taková menší blbost - směr jízdy v digitálu

Příspěvekod fulda » úte 06 čer, 2023 12:59 pm

Pavel-HP píše:A co Fulda?
Nezlob ho. Nemůžeme mu jen tak říci, že kartičkové ovladače takhle fungují už mnoho let. Víš přece, že je to komplikované, všechno souvisí se vším a nemůžeš si dělat jen tak co chceš, protože to by jsi byl podrazák.

P.S. existují na to i spínače tohoto typu: https://www.gme.cz/v/1500999/mts-123-f1-packovy-spinac
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.
Uživatelský avatar
fulda
 
Příspěvky: 4851
Registrován: pon 09 srp, 2010 8:08 am
Bydliště: Praha - Uhříněves

Re: Taková menší blbost - směr jízdy v digitálu

Příspěvekod zdeno » úte 06 čer, 2023 1:06 pm

Zlámalík píše:Nám by stačilo zapnout F6 (zvuk volnoběhu) při sjetí regulátoru do nuly a zase F6 vypnout, když se regulátor posune do tahu.

Vsak vyzkusaj, toto mam uz za sebou a otestovane.
Loko maji obrovsku setrvacnost a aj v reale jedou (dojizdeji) na volnobeh kilometre.
---
Rozlisuji dva stavy, jizda setrvacnosti a brzdeni.

EDIT:
to brzdeni je nove, to by chtelo vyzkouset a definovat o kolik je nutne zmensit rychlost, aby bylo vhodne zapnut zvuky brzd ?
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Taková menší blbost - směr jízdy v digitá

Příspěvekod HonzaM » úte 06 čer, 2023 1:26 pm

Pánové, musíme si ujasnit několik pojmů. U elektrické lokomotivy i motorově lokomotivy bychom měli nazývat jednotlivé konce (pracoviště strojvedoucího) třeba A a B), jede li vlak dopředu, když například A bude vpředu, pak i když projede smyčkou, pořád budeme hovořit o tom že jede dopředu, a ovladač zůstane ve stejné poloze. Trochu to vyjádření dopředu nebo dozadu komplikují ovladače s nulovou rychlostí uprostřed (Multimaus/ WLANmaus)(mimochodem já tento způsob ovládání nemám rád, připadá mi nelogické když se při jízdě jedním směrem rychlost zvyšuje otáčením doleva). Tam totiž se to po projetí smyčkou změní. Za lepší považuji to jak napsal fulda, posuvný potenciometr, směrem nahoru se rychlost zvyšuje směrem dolů snižuje. Podobně se chová otočný ovladač (potenciometr) - otáčením doprava (po směru hodinových ručiček) se rychlost zvyšuje až do maxima (na doraz) a otáčením doleva do zastavení (rovněž na doraz). Směr jízdy se volí ořepínačem. Takto to má FRED, který je ve FREMO standardem. A ještě je tu enkodér, otáčením doprava se rychlost zvyšuje až do maxima a otáčením doleva se snižuje až do zastavení, ale bez dorazů. Směr jízdy se přepíná stiskem enkodéru.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 4042
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Taková menší blbost - směr jízdy v digitálu

Příspěvekod Zlámalík » úte 06 čer, 2023 2:27 pm

Zdeno, já to rozlišuju.
Jízda výběhem - v modelu by loko měla ujet, já nevím, třeba pěti- nebo desetinásobek délky vlaku (ideálně by se to mohlo dát nastavit, aby to korespondovalo s kolejištěm, jinak na modulech, jinak doma). Tedy ovladač by dekodéru posílal postupně snižující se hodnotu.
Brzda je nastavitelná křivkou v dekodéru. O kolik stupňů dolů to "píská", ví asi třeba Jacek, to řešit nebudu. To si taky řeší dekodér.

V analogu to kdysi řešil ovladač od Conrada - měl nastavitelný výběh i zátěžovou křivku. Tehdy jsem ho nekoupil, ale byl by asi zajímavý.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1780
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Taková menší blbost - směr jízdy v digitálu

Příspěvekod zdeno » úte 06 čer, 2023 2:42 pm

Zlámalík píše:Tedy ovladač by dekodéru posílal postupně snižující se hodnotu.

kdysi jsem to zkousel a nebylo to dobre zrezirovane, je nutna dalsi volba parametru zpomalovani.
---
Jinak na to existuji CV 23 a 24, ktere ridi krivku ak- de-celerace.
Zkusil jsem vyvinout ovladac, kterym se to dalo nastavovat a dodnes mi lidi nadavaji, ze si to myli.
Zase vymyslate teply vzduch, to uz tu bylo testovane pred 5-6 rokmi.
---
Jeden takovy ovladac jsem daroval MCX za pomoc pri ladeni Centrboxu a musel jsem to odstranit.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Taková menší blbost - směr jízdy v digitálu

Příspěvekod Zlámalík » úte 06 čer, 2023 2:50 pm

zdeno píše:
Zase vymyslate teply vzduch, to uz tu bylo testovane pred 5-6 rokmi.

Zdeno, tobě se prostě nedá konkurovat! V ničem :lol: :lol: :lol:
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1780
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Taková menší blbost - směr jízdy v digitálu

Příspěvekod zdeno » úte 06 čer, 2023 3:09 pm

Zlámalík píše:
zdeno píše:
Zase vymyslate teply vzduch, to uz tu bylo testovane pred 5-6 rokmi.

Zdeno, tobě se prostě nedá konkurovat! V ničem :lol: :lol: :lol:

uz jsem starej a hodne pamatuji a hodne jsem laboroval.
Odkaz na loko s rozbehovymi krivkami pro MCX. Rok 2015.
Ale ani nahodou si napamatuji, ako jsem to udelal.
viewtopic.php?f=6&t=9407&p=177361&hilit=zatez#p177361
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3003
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Další

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 11 návštevníků