Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, reflektor

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod Myšpulín » ned 16 led, 2022 5:22 pm

bidzej píše:... jakou návěst na lokomotivě tím simulujete? Posun a nebo začátek vlaku na vyloučené koleji? ...

Jedná se zde o posun. Začátek vlaku na vyloučené koleji asi nikdo simulovat nebude, je to v klasickém provozu na kolejišti málo se vyskytující jev. Nové návěstní předpisy neznám, ale mám pocit, že v současnosti je i návěst Posun jiná. Znalci jistě upřesní.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod Rudolf » ned 16 led, 2022 7:45 pm

Ahoj,

nevíte někdo jak fungují u skutečné lokomotivy Vectron světla ? Jde mi o to, jestli při zapnutí dálkových světel poziční světla zhasnou nebo ne...

Starší verze Vectronu Roco při zapnutí dálkových světel zhasne pozičky a zvýší jas dálkového reflektoru. Při vypnutých dálkových světlech reflektor svítí sníženým jasem. Tohle je tam "zadrátované".

Novější verze Vectronu Roco ušetřila pár součástek. Reflektor se ovládá pouze společně s pozičními světly. Při zapnutí dálkových světel se rozsvítí 2 spodní dálkové světla a reflektor ne a jas se také ovládat nedá. Tj. při vypnutí pozičních světel zhasne i horní reflektor a dají se rozsvítit pouze 2 spodní dálková světla.

Jak je to ve skutečnosti ?

Ruda
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 920
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod Zlámalík » ned 16 led, 2022 9:40 pm

Zdeno: pošlu SZ
Rudolf: Zeptám se u zdroje ČD-C
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod RadekH0 » ned 16 led, 2022 10:45 pm

Rudolf píše:Ahoj,

nevíte někdo jak fungují u skutečné lokomotivy Vectron světla ? Jde mi o to, jestli při zapnutí dálkových světel poziční světla zhasnou nebo ne...

Starší verze Vectronu Roco při zapnutí dálkových světel zhasne pozičky a zvýší jas dálkového reflektoru. Při vypnutých dálkových světlech reflektor svítí sníženým jasem. Tohle je tam "zadrátované".

Novější verze Vectronu Roco ušetřila pár součástek. Reflektor se ovládá pouze společně s pozičními světly. Při zapnutí dálkových světel se rozsvítí 2 spodní dálkové světla a reflektor ne a jas se také ovládat nedá. Tj. při vypnutí pozičních světel zhasne i horní reflektor a dají se rozsvítit pouze 2 spodní dálková světla.

Jak je to ve skutečnosti ?

Ruda

První varianta je správná. Při jízdě svítí poziční světla a reflektor svítí snížený jasem. Po zapnutí “dálkových” se u všech tří světel zvýší jas.

Radek
Měřítko TT, epocha: V./VI.
DCC
RadekH0
 
Příspěvky: 510
Registrován: ned 03 bře, 2013 11:37 am
Bydliště: Žďár nad Sázavou

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » pon 17 led, 2022 5:39 am

zdeno píše:stavim si sam dekodery, protoze mam asi 10 loko spred roku 2005 a tam nejsou patice pro dekodery.
Mam 8 vystupu na LEDky, tak by mne zajimalo, ci to nekdo nezapojoval ??
Chtel bych 4x bila / cervena smerove, posun do krize a 2x reflektor taky smerove.
Da se to udelat na 8 vystupech z procesoru ?

Zdravim Zdeno,
ja nemam ziadne velke konstrukterske ambicie stavat si vlastne dekodery, ale ked sa oprostim od typu dekoderu, tak s osmimi vystupmi sa da urobit vsetko co pozadujes. Sam si napisal ze treba 4 biele pozicky, 2 konce, 2 reflektory - presne 8. V pripade bielych LED ja kazda jedna na solo vystupe, cervene konce su po dvojiciach. Pokial by si chcel mat naviac aj osvetlenie kabin rusnovodica, tak su to + 2 vystupy.
V ramci setrenia s vystupmi sa to da zrealizovat podobne ako som ja riesil Sergeja od Gutzolda - pouzity dekoder ZIMO MX646R - ma 4 silove vystupy a 2 SUSI prepnute do rezimu vystupov + samozrejme tranzistory Vid schema download/file.php?id=42936
V tvojom pripade by si musel NPN vymenit (treba upravit schemu). Namiesto SUSI by si pouzil silove vystupy. Cervene konce by zostali na priamo a zostali by ti este dalsie 2 vystupy na osvetlenie kabiny strojveduceho. Co sa tyka mapovania, tak podla NMRA sa vsetky funkcne tlacidla k vystupom priraduju v rozsahu CV33-CV46 (mapovacia matica). Pozri napr. manual ZIMO. Vzhladom k tomu, ze si chces postavit vlastny dekoder, tak "ficurky" ako svajciarske mapovanie tam mat nebudes...

EDIT: Alebo som to nepochopil a ty chces schemu zapojenia na dekoder? :?
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 681
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod zdeno » pon 17 led, 2022 9:53 am

horak píše:EDIT: Alebo som to nepochopil a ty chces schemu zapojenia na dekoder? :?

dobre si pochopil, potrebujem zapojit svetla.
Udelam to podle tebe, teda 4x samostatne pozicni svetla, 2x dvojici cervenych a reflektor samostane na kazdu stranu, vsechno smerovo zavisle.
Posun spojim s funkci CV posun a tam je to spolecne pro obe strany. I kdyz by se hodilo rozliseni smeru jizdy.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod horak » pon 17 led, 2022 11:10 am

Posun s rozlíšenim smeru jazdy? Prečo? Ved aj tak vždy svietia dve pravé biele svetlá do kríža. A je jedno či idem vpred, resp. vzad...

Ešte jedna poznámka: ZIMO má v registroch CV125-132, CV159, CV160 takzvané efektové funkcie, medzi inými aj smerovú závislosť. Toto je však plne v kompetencii ZIMO (NMRA to nemá pevne zadefinované). Teda ak budeš navrhovať SW pre svoj dekodér, je vhodné aj na toto myslieť.
Obsah príspevku je bez môjho súhlasu iba na NEKOMERČNÝ účel. Zásah do SW/HW je Vaše vlastné riziko!
horak
 
Příspěvky: 681
Registrován: pát 17 srp, 2012 5:46 am
Bydliště: Bratislava

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod zdeno » pon 17 led, 2022 11:27 am

horak píše:Posun s rozlíšenim smeru jazdy? Prečo?

asi preto, abych nemusel testovat popojetim, kam to pojede. :)
Mozna to udelam tak, ze bude svitit jen ta strana, kam je to nastavene na smer jizdy.
To je jen pro moji pohodlnost.
---
ja si to udelam tak, ze to budem ukladat do EEPROM a pri vypadku napajeni nebudu muset cekat na obnovovaci pakety DCC.
Teda delat kontrolu zapisovaneho, pokud je stejne, tak preskocim.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod HO Dušan » pon 17 led, 2022 12:21 pm

-Martin s dovolením ještě doplním: Světla pro posun jsou vžitá pravá z pozice stanoviště strojvedoucího, levá když stojím proti čelům lokomotiv. Svítí tedy obě čela zárověń a jen bíle. Směrová závislost zde tedy není. Trochu nám ale domotali hlavy třeba u 753 kdy po rekonstrukci svítí při posunu na obou čelách všechna čtyři bílá světla....u jiných lokomotiv i vrchní tlumené dálkové....u dalších levá světla atd. A potom je celkem brutální když mašina projíždí nádražím a svítí vrchní dálkové tak jako to má Ro..Pik..MT... což je blbost dle drážních předpisů. Prostě co epocha, tak to je jinak.
-Používám MULTIMAUS/DR5000 a tam je symbol mašinky a šipka kterým směrem mašinka jela/pojede.
-Třeba dekodéry ZIMO po výpadku napájení najedou ihned. Maximálně se čeká, až najede zvuk. Ale při přidání rychlosti dekodér naběhne ihned i s daným zvukem pro rychlostní stupněm. Dá se ten výpadek řešit i capacitorem.
-Zdeno na tom dělaném nezvukovém dekodéru budou ale asi jen základní funkční silové výstupy a jednoduché programování CV. Nebude zde možnost nastavení frekvence pro motor, napětí pro motor, křivky, efekty pro výstupy...Předělával jsem kdysi analogové mašiny na dig. pomocí dekodérů s 4mi silovými výstupy v jednoduchém programování CV a není to ono. I nezvukový dekodér ZIMO jde pěkně naprogramovat, tak aby třeba motor šel plynule.
Mé příspěvky a jejich obsah, bez mého předchozího souhlasu se nesmí využívat ke komerčnímu účelu.
Uživatelský avatar
HO Dušan
 
Příspěvky: 106
Registrován: pát 20 bře, 2020 7:37 pm
Bydliště: Krnov

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod zdeno » pon 17 led, 2022 2:05 pm

HO Dušan píše:Nebude zde možnost nastavení frekvence pro motor, napětí pro motor, křivky, efekty pro výstupy...

to tam uz je zabudovane, mam k dispozici Attinu84 nebo Tinu 85, kde je 8kB FLASH a 512 EEPROM, teda tam mam misto pro celkem dost veci.
Treba PWM ma rozsah od 120 Hz do 25kHz. Pro trojpolove motorky pouzivam 480 Hz.
Mam tam akceleraci, deceleraci, rozbehove napeti, tabulku rychlosti do nastavitelne max rychlosti.
Plus nastavovani vsech potrebnych CV.
---
Jsem duchodce a teda mam dost casu, ale nedostatek penez a navic mne to bavi.
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 3021
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod Jacek » pon 17 led, 2022 2:20 pm

HO Dušan píše:...Trochu nám ale domotali hlavy třeba u 753 kdy po rekonstrukci svítí při posunu na obou čelách všechna čtyři bílá světla....u jiných lokomotiv i vrchní tlumené dálkové....u dalších levá světla atd...

Nedomotali. D1 z roku tuším 1998 zná dvě návěsti:
- dvě poziční na obou čelech "hnací vozidlo při posunu"
- jedno poziční na obou čelech "obsazené hnací vozidlo", tedy fíra s nohama na pultě :)

Předchozí D1 z roku 1988 zná jen jednu návěst a navíc jen noční
- jedno poziční na obou čelech, "posunující lokomotiva"

Ani v jednom vydání se nepíše jestli levé nebo pravé. Nebylo to určeno. Modely Piko s pravými pozičkami jsou správně, byť nezvykle.

Názvy jsem možná nenapsal přesně, ale je třeba se řídit roky platnosti, nikoliv rozdělením ČSD/ČD, které bylo v roce 1993. Zkrátka, do roku 1998 se ve dne nesvítilo.

u moderních strojů (Vectron třeba) tedy nejde v reálu zapnout cokoliv z toho bez horního světla? A není vlastně v platnosti novější D1?
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 888
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod jipol57 » pon 17 led, 2022 2:51 pm

Jacek píše:Předchozí D1 z roku 1988 zná jen jednu návěst a navíc jen noční
- jedno poziční na obou čelech, "posunující lokomotiva"

Ani v jednom vydání se nepíše jestli levé nebo pravé. Nebylo to určeno.

Tak si mi moje vzpomímky potvrdil. Nevzpomínám si, že by se řešilo, které světlo má při posunu svítit. A tak mě překvapilo, co sem uvedl kolega viewtopic.php?f=6&t=13002&start=120#p304272
Nevím z které doby to mohlo být, ale asi to byl nějaký výstřelek tvůrců předpisů, ale v praxi se nepoužíval.

Nechce se mně hledat v dnešních předpisech, ale něco podobného bylo jedno bílé blikací s červeným (už nevím přesně). Setkal jsem se s tím na 742, po nějaké rekonstrukci světel, když se světla přepínala pakeťákem a jedna z poloh byla to blikání. Ale k tomu musel fíra přerušovaně mačkat tlačítko.
Taková utopie, která se asi nikdy nepoužila. Ani nevím, jakou návěst to mělo znázorňovat a jestli je to doposud.
Páni co vymýšlí předpisy, mají někdy bujnou fantazii.
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod JiriKTT » pon 17 led, 2022 5:12 pm

jipol57 píše:
Jacek píše:Nechce se mně hledat v dnešních předpisech, ale něco podobného bylo jedno bílé blikací s červeným (už nevím přesně). Setkal jsem se s tím na 742, po nějaké rekonstrukci světel, když se světla přepínala pakeťákem a jedna z poloh byla to blikání. Ale k tomu musel fíra přerušovaně mačkat tlačítko.
Taková utopie, která se asi nikdy nepoužila. Ani nevím, jakou návěst to mělo znázorňovat a jestli je to doposud.
Páni co vymýšlí předpisy, mají někdy bujnou fantazii.

Návěst Stůj, zastavte všemi prostředky (jedno červené světlo svítilny na hnacím vozidle, podle možnosti doplňované o přerušované rozsvěcování reflektorové svítilny nebo horního návěstního světla hnacího vozidla). Viz SŽ D1 čl. 1072. Je to tam už nějaký rok, přesně nevím, nechce se mi to hledat.
TT, DR5000
JiriKTT
 
Příspěvky: 105
Registrován: stř 12 led, 2011 7:25 pm

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod Rudolf » pon 17 led, 2022 6:26 pm

RadekH0 píše:
Rudolf píše:Ahoj,

nevíte někdo jak fungují u skutečné lokomotivy Vectron světla ? Jde mi o to, jestli při zapnutí dálkových světel poziční světla zhasnou nebo ne...

Starší verze Vectronu Roco při zapnutí dálkových světel zhasne pozičky a zvýší jas dálkového reflektoru. Při vypnutých dálkových světlech reflektor svítí sníženým jasem. Tohle je tam "zadrátované".

Novější verze Vectronu Roco ušetřila pár součástek. Reflektor se ovládá pouze společně s pozičními světly. Při zapnutí dálkových světel se rozsvítí 2 spodní dálkové světla a reflektor ne a jas se také ovládat nedá. Tj. při vypnutí pozičních světel zhasne i horní reflektor a dají se rozsvítit pouze 2 spodní dálková světla.

Jak je to ve skutečnosti ?

Ruda

První varianta je správná. Při jízdě svítí poziční světla a reflektor svítí snížený jasem. Po zapnutí “dálkových” se u všech tří světel zvýší jas.

Radek


Shrnu to - buď svítí pozičky + reflektor sníženým jasem nebo pozičky zhasnou, dálková se rozsvítí a reflektor má vysoký jas ? Je to tak ?

Jde mi hlavně o to jestli pozičky a dálková světla svítí najednou (nová verze Roco) nebo ne (stará verze Roco).

Ruda
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 920
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Re: Úpravy zapojenia lok pre posunové svetlá do kríža, refle

Příspěvekod jipol57 » pon 17 led, 2022 6:39 pm

JiriKTT píše:Návěst Stůj, zastavte všemi prostředky (jedno červené světlo svítilny na hnacím vozidle, podle možnosti doplňované o přerušované rozsvěcování reflektorové svítilny nebo horního návěstního světla hnacího vozidla). Viz SŽ D1 čl. 1072. Je to tam už nějaký rok, přesně nevím, nechce se mi to hledat.

Dík za doplnění. Určitě ta návěst existuje a nějaký význam má. Ale použil to někdy někdo? Zvlášť v dnešní době vysílaček, centrálního stopu a mobilů?
jipol57
 
Příspěvky: 1187
Registrován: pát 06 dub, 2018 5:18 pm

PředchozíDalší

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 25 návštevníků