Ovládání výhybek a příslušenství

Vše pro digitální provoz - dotazy, praxe, návody, postupy, normy, kompatibilita atd.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf

Ovládání výhybek a příslušenství

Příspěvekod HonzaM » pon 11 led, 2021 10:50 am

Začínáte-li se stavbou kolejiště, je potřeba si ujasnit a rozmyslet co požadujete. V následujícím textu jde především o ovládání výhybek a dalšího příslušenství, vlaky mohou být v následujících příkladech ovládány manuálně nebo automaticky při řízení počítačem.
Co je tedy třeba zvážit:
Půjde o kolejiště na jednom panelu, nebo segmentové rozládající se na větším prostoru, se vzdálenými stanicemi.
Má být kolejiště ovládáno čistě manuálně, nebo řízeno počítačem s možností automatického provozu?
Půjde spíše o provoz kdy vlaky jezdí zejména po tratích a v nádražích, nebo je hlavním cílem posun v areálu s více kolejemi?
Z toho pak vyplývají požadavky na ovládání:
V případě ovládání počítačem je pořeba se rozhodnout, zda bude požadována možnost ovládání jen z počitače, nebo také prostřednictvém ovládacích panelů pro jednotlivé stanice. Má-li být kolejiště ovádáno z manuálného panelu (nebo několjka panelů), je potřeba zajistit, aby použité to prvky to umožňovaly, jestliže se například použije ovládání výhybek páčkovými přepínači, pak je z počítače nepůjde přehodit, může se to stát i při použití dekodérů, které neumožňují přehození jinak než připo připojenými prvky.
Při kombinovaném ovládání je třeba zajistit, aby se změna, třeba přestavení výhybky z manuálního panelu, proevila i na obrazovce počítače, a naopak, aby se přestavení výhybky uskutečněné z počítače objevilo na indikacích na ovládacím panelu.
Mé domácí kolejiště mám nyní ovládané pouze z počítače. To se ukázalo jako velmi nepraktické, jestliže totiž potřebuji provést nějaké posuny ve stanici, je otrava když pro každé přestavení výhybky musím jiít k počítači a pak jít zpátky ke stanici když třeba potřebuji odpojit lokomotivu nebo když se mi "povede" říznout výhybku a dojde ke zkratu nebo k vykolejení. Totéž platí při ovládání celého většího koleje z jednoho mechanického panelu.
Také se ukázalo jako nepraktické, když je použita jediná společná centrála jak pro provoz vlaků, tak pro příslušenství ovládané přes DCC signál používaný pro kolejové napájení. Dojde li třeba k říznutí výhybky, centrála vypne následkem zkratu, což ale znemožní přestavení výhybky do správné polohy. Je tedy potřeba vlak rukou odtáhnout, jenže podle toho jakým ovladačem jsou vlaky ovládány, dojde často k tomu, že se po odstranění zkratu vlak rozjede dříve než se podaří výhybku přestavit a dojde znovu ke zkratu, je tedy třeba vlak rukou odtáhnout dostatečně daleko, aby bylo možné stihnout ho zastavit než dojede na dosud nepřestavenou výhybku.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2588
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod belgarat » pon 11 led, 2021 4:32 pm

HonzaM píše:Také se ukázalo jako nepraktické, když je použita jediná společná centrála jak pro provoz vlaků, tak pro příslušenství ovládané přes DCC signál používaný pro kolejové napájení. Dojde li třeba k říznutí výhybky, centrála vypne následkem zkratu, což ale znemožní přestavení výhybky do správné polohy.

Reseni je vice. Ja mam pod kolejistem tahano 2x DCC. Jednou tluste draty - trakce. Paralelne tenci draty, signal - pouze pro dekodery resp. rizenou elektroniku (pozor, dekodery maji zasadne externi napajeni ! Jinak tluste draty). Trakce je u centraly napojena pres 2polovy prepinac, "signal" primo. Pri zkratu vypnu trakci, zrusim STOP a muzu vesele prestavovat, a na kolejiste nemusim sahnout ... teda vyjma toho prepinace :)

Nekteri radeji pouzivaji 2 centraly nebo komponenty MGP.
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 1831
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod zdeno » pon 11 led, 2021 4:43 pm

HonzaM píše:dojde často k tomu, že se po odstranění zkratu vlak rozjede dříve než se podaří výhybku přestavit a dojde znovu ke zkratu, je tedy třeba vlak rukou odtáhnout dostatečně daleko, aby bylo možné stihnout ho zastavit než dojede na dosud nepřestavenou výhybku.

treba bezpodminecen pouzivat boostre, aby zkrat neodstavoval ovladace !!
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 2063
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod HonzaM » pon 11 led, 2021 10:06 pm

zdeno píše:
HonzaM píše:dojde často k tomu, že se po odstranění zkratu vlak rozjede dříve než se podaří výhybku přestavit a dojde znovu ke zkratu, je tedy třeba vlak rukou odtáhnout dostatečně daleko, aby bylo možné stihnout ho zastavit než dojede na dosud nepřestavenou výhybku.

treba bezpodminecen pouzivat boostre, aby zkrat neodstavoval ovladace !!

Je ovšem třeba zajistit nezávislé napojení příslušenství, pokud se tedy použije booster, jeho výstup musí napájet jen koleje, ale ne například výhybkové dekodéry ovládané DCC signálem. Bohužel není nijak vyjímečný případ, kdy z centrály do kolejiště vede jediný přívod z kolejového výstupu centrály.
Pro uživatele centrály DR5000 a boosteru DR5033 je třeba upozornit, že v továrním nastavení boosteru je aktivní přenos informace o zkratu do centrály, takže zkrat na boosteru způsobí vypnutí kolejového napájení i u centrály, je to ale možné změnit.
@beigarat: popsané řešení je samozřejmě jednou z možných variant, šlo mi o to upozornit na nutnost oddělení trakce, což řada modelářů nedodržuje. Osobně se mi lépe líbí řešení které uvedl zdeno.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2588
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod belgarat » úte 12 led, 2021 11:56 am

HonzaM píše:@beigarat: popsané řešení je samozřejmě jednou z možných variant, šlo mi o to upozornit na nutnost oddělení trakce, což řada modelářů nedodržuje. Osobně se mi lépe líbí řešení které uvedl zdeno.


Ano, oddeleni trakce je zaklad. Pro udrzbu a pochopeni je vsak jednodussi (a levnejsi) prosty prepinac :) Tim bych doporucil zacit. Pote co se modelar 100x zvedne k pacce a uz ho to fakt nebude bavit je cas na booster :)
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 1831
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod HonzaM » čtv 14 led, 2021 8:04 am

zdeno píše:treba bezpodminecen pouzivat boostre, aby zkrat neodstavoval ovladace !!

Záleží na centrále, například u mojí centrály Digitrax (DCS200) zůstane výstup pro ovladače funkční i když dojde ke zkratu na kolejovém výstupu, po odstranění zkratu je kolejový výstup funkční, není nutné jako třeba u DR5000 stiskem tlačítka nebo z TrainControlleru napájení kolejí zapnout.
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2588
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod belgarat » čtv 14 led, 2021 10:49 am

HonzaM píše:Záleží na centrále, například u mojí centrály Digitrax (DCS200) zůstane výstup pro ovladače funkční i když dojde ke zkratu na kolejovém výstupu


Omlouvam se puvodne jsem post pochopil spatne (dotaz jsem smazal). Vystup pro ovladace (snad) nechava v cinnosti vetsina central - ale nema nahodou nejaky vyrobek ROVNOU 2 vystupy (koleje, prislusenstvi) ?
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 1831
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Ovládání výhybek a příslušenství

Příspěvekod Pater » čtv 14 led, 2021 12:47 pm

belgarat píše:... nema nahodou nejaky vyrobek ROVNOU 2 vystupy (koleje, prislusenstvi) ?

Centrála od Philippa Gahtow přímo dva výstupy nemá, ale od verze 4.85, je na Arduinu přidán výstup s DCC signálem, který není vypínán při zkratu na výstupu centrály. Využití tohoto odděleného výstupu pro požadavky ovládání příslušenství je (po úpravě zapojení) možné.
N, DCC, NanoX, Rocrail, Paterweb
Uživatelský avatar
Pater
 
Příspěvky: 286
Registrován: stř 20 črc, 2011 4:52 pm
Bydliště: Karviná

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 16 led, 2021 10:22 pm

belgarat píše:
HonzaM píše:Také se ukázalo jako nepraktické, když je použita jediná společná centrála jak pro provoz vlaků, tak pro příslušenství ovládané přes DCC signál používaný pro kolejové napájení. Dojde li třeba k říznutí výhybky, centrála vypne následkem zkratu, což ale znemožní přestavení výhybky do správné polohy.

No řešení je opravdu více - například napájet srdcovku přes žárovku ;-)
Nicméně jak už to psal Zdeno pro větší kolejiště - třeba to co má belgarad - je nutné používat boostery pro napájení trakce. Signálové rozvody pak zkratem nejsou ovlivněny!!

belgarat píše:Reseni je vice. Ja mam pod kolejistem tahano 2x DCC. Jednou tluste draty - trakce. Paralelne tenci draty, signal - pouze pro dekodery resp. rizenou elektroniku (pozor, dekodery maji zasadne externi napajeni ! Jinak tluste draty). Trakce je u centraly napojena pres 2polovy prepinac, "signal" primo. Pri zkratu vypnu trakci, zrusim STOP a muzu vesele prestavovat, a na kolejiste nemusim sahnout ... teda vyjma toho prepinace :)

Bohužel , tohle řešení nepovažuju za správné, a rozhodně ho nedoporučuju - je to dost nepraktické nejdřív odepnout trakci a pak řešit přestavování po odstranění zkratu.
belgarat píše:Nekteri radeji pouzivaji 2 centraly nebo komponenty MGP.

Použitím dvou centrál - jednu pro ovládání a druhou pro trakci je taky možnost. Pro někoho to může být docela velká investice ;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 1942
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod belgarat » ned 17 led, 2021 6:50 am

Zdenek Valter píše:
belgarat píše:Pri zkratu vypnu trakci, zrusim STOP a muzu vesele prestavovat, a na kolejiste nemusim sahnout ... teda vyjma toho prepinace :)

Bohužel , tohle řešení nepovažuju za správné, a rozhodně ho nedoporučuju - je to dost nepraktické nejdřív odepnout trakci a pak řešit přestavování po odstranění zkratu.


V cem je to podle Tebe tolik neprakticke (mne se to prozatim celkem osvedcilo); krome toho, ze je nutne vstat ze zidle a dojit k prepinaci ?
TT ep. IVa-b; analog + NanoX, DR5000. Pseudoprogramator, pindac nesmyslu
http://modelwiki.klfree.net
belgarat
 
Příspěvky: 1831
Registrován: čtv 27 pro, 2012 9:36 pm
Bydliště: Hřebeč u Kladna

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod HonzaM » ned 17 led, 2021 6:51 am

Zdenek Valter píše:No řešení je opravdu více - například napájet srdcovku přes žárovku ;-)
Nicméně jak už to psal Zdeno pro větší kolejiště - třeba to co má belgarad - je nutné používat boostery pro napájení trakce. Signálové rozvody pak zkratem nejsou ovlivněny!!

belgarat píše:Reseni je vice. Ja mam pod kolejistem tahano 2x DCC. Jednou tluste draty - trakce. Paralelne tenci draty, signal - pouze pro dekodery resp. rizenou elektroniku (pozor, dekodery maji zasadne externi napajeni ! Jinak tluste draty). Trakce je u centraly napojena pres 2polovy prepinac, "signal" primo. Pri zkratu vypnu trakci, zrusim STOP a muzu vesele prestavovat, a na kolejiste nemusim sahnout ... teda vyjma toho prepinace :)

Bohužel , tohle řešení nepovažuju za správné, a rozhodně ho nedoporučuju - je to dost nepraktické nejdřív odepnout trakci a pak řešit přestavování po odstranění zkratu.
belgarat píše:Nekteri radeji pouzivaji 2 centraly nebo komponenty MGP.

Ano, to je jedna z možností, MGP ovládá veškeré komponenty nezávisle na centrále a na trakčním napájení nezávisí. Bylo vyvinuto se zaměřením na modulovku, u níž je napájení trakce centrální pro celý layout.

Řešení se žárovkou se mi neosvědčilo, když jsem si delší dobu nevšiml že se vlak zastavil (žárovky byly pod panelem) protékající proud stačil na to že se roztekla kolečka.
Jak už jsem psal, variabtou je centrála Digitrax DCS 100 (5A) nebo DCS 200 (8 A), u té zůstává napájení ovladačů funkční i když centrála v důsledku zkratu vypne kolejové napájení. Možná existují i jiné centrály které při zkratu nevypnou nic než trakci. Použitím dvou centrál - jednu pro ovládání a druhou pro trakci je taky možnost. Pro někoho to může být docela velká investice ;-)
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2588
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 17 led, 2021 9:39 am

belgarat píše:
Zdenek Valter píše:
belgarat píše:Pri zkratu vypnu trakci, zrusim STOP a muzu vesele prestavovat, a na kolejiste nemusim sahnout ... teda vyjma toho prepinace :)

Bohužel , tohle řešení nepovažuju za správné, a rozhodně ho nedoporučuju - je to dost nepraktické nejdřív odepnout trakci a pak řešit přestavování po odstranění zkratu.

V cem je to podle Tebe tolik neprakticke (mne se to prozatim celkem osvedcilo); krome toho, ze je nutne vstat ze zidle a dojit k prepinaci ?

Minimálně v tom co popisuješ !!!
Z mého pohledu je nejlepší řešení napájet trakci několika boostery s omezením MAX 3A, příslušenství zvlášť.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 1942
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod Zdenek Valter » ned 17 led, 2021 9:49 am

HonzaM píše:......
Řešení se žárovkou se mi neosvědčilo, když jsem si delší dobu nevšiml že se vlak zastavil (žárovky byly pod panelem) protékající proud stačil na to že se roztekla kolečka.

Tak to sis zvolil jednak špatnou žárovku (malé proudové omezení) a jednak ty žárovky by měly být vidět, aby sis té poruchy všiml. ;-)

HonzaM píše:Jak už jsem psal, variabtou je centrála Digitrax DCS 100 (5A) nebo DCS 200 (8 A), u té zůstává napájení ovladačů funkční i když centrála v důsledku zkratu vypne kolejové napájení. Možná existují i jiné centrály které při zkratu nevypnou nic než trakci.
...

Obávám se Honzo, že zde je míněno příslušenství řízené přes DCC, na které má vliv vypnutí trakce také.
Výstup 5A či dokonce 8A nepovažuju za vhodný - je to spíš svářečka ;-) - a pak se stane, že ten šílený proud může nenávratně poškodit model.
Zatím nejlepším řešením je víc boosterů v kolejišti pro trakci a na proud max. 3A - ideálně takových které detekují zkrat akusticky (třeba SPAX).
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 1942
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod HonzaM » ned 17 led, 2021 10:30 am

Zdenek Valter píše:
HonzaM píše:Jak už jsem psal, variabtou je centrála Digitrax DCS 100 (5A) nebo DCS 200 (8 A), u té zůstává napájení ovladačů funkční i když centrála v důsledku zkratu vypne kolejové napájení. Možná existují i jiné centrály které při zkratu nevypnou nic než trakci.
...

Obávám se Honzo, že zde je míněno příslušenství řízené přes DCC, na které má vliv vypnutí trakce také.
Výstup 5A či dokonce 8A nepovažuju za vhodný - je to spíš svářečka ;-) - a pak se stane, že ten šílený proud může nenávratně poškodit model.
Zatím nejlepším řešením je víc boosterů v kolejišti pro trakci a na proud max. 3A - ideálně takových které detekují zkrat akusticky (třeba SPAX).

Pokud se týká těch 5 A. a 8 A máš samozřejmě pravdu, je to tak pro zahradní železnici.
Nikde nebylo řečeno že by se zde muselo jednat výhradně o příslušenství ovládané prostřednictvím DCC. Téma vlákna je “způsob ovládání kolejiště ”. Za mnohem lepší považuji ovládání příslušenství nezávisle na DCC LocoNetem, který má navíc výhodu že je obousměrný, takže slouží zároveň pro zpětné hlášení, není nutné tahat druhou sběrnici. To přináší výhodu třeba u servodekodéru, servo totiž hlásí dosažení koncové polohy, aniž by nutné k servu montovat mikrospínače.
Naposledy upravil HonzaM dne ned 17 led, 2021 10:38 am, celkově upraveno 1
FREMO, Zababov N-scale
http://www.1ku160.cz
HonzaM
 
Příspěvky: 2588
Registrován: úte 05 úno, 2013 9:01 am
Bydliště: Praha

Re: Způsob ovládání kolejiště

Příspěvekod zdeno » ned 17 led, 2021 10:38 am

HonzaM píše:Řešení se žárovkou se mi neosvědčilo, když jsem si delší dobu nevšiml že se vlak zastavil (žárovky byly pod panelem) protékající proud stačil na to že se roztekla kolečka.

to je zcela spatne navrhnute, protoze prave ta zarovka musi omezit vykon (W) na bezpecnou uroven.
Jinak napisane, ten vykon by se mel spotrebovat na te zarovce a ne na sberacich proudu v loko !!
Uživatelský avatar
zdeno
 
Příspěvky: 2063
Registrován: pon 11 črc, 2011 8:54 am

Další

Zpět na DCC v praxi

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků