Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H., Rudolf
HonzaM píše:Také se ukázalo jako nepraktické, když je použita jediná společná centrála jak pro provoz vlaků, tak pro příslušenství ovládané přes DCC signál používaný pro kolejové napájení. Dojde li třeba k říznutí výhybky, centrála vypne následkem zkratu, což ale znemožní přestavení výhybky do správné polohy.
HonzaM píše:dojde často k tomu, že se po odstranění zkratu vlak rozjede dříve než se podaří výhybku přestavit a dojde znovu ke zkratu, je tedy třeba vlak rukou odtáhnout dostatečně daleko, aby bylo možné stihnout ho zastavit než dojede na dosud nepřestavenou výhybku.
zdeno píše:HonzaM píše:dojde často k tomu, že se po odstranění zkratu vlak rozjede dříve než se podaří výhybku přestavit a dojde znovu ke zkratu, je tedy třeba vlak rukou odtáhnout dostatečně daleko, aby bylo možné stihnout ho zastavit než dojede na dosud nepřestavenou výhybku.
treba bezpodminecen pouzivat boostre, aby zkrat neodstavoval ovladace !!
HonzaM píše:@beigarat: popsané řešení je samozřejmě jednou z možných variant, šlo mi o to upozornit na nutnost oddělení trakce, což řada modelářů nedodržuje. Osobně se mi lépe líbí řešení které uvedl zdeno.
zdeno píše:treba bezpodminecen pouzivat boostre, aby zkrat neodstavoval ovladace !!
HonzaM píše:Záleží na centrále, například u mojí centrály Digitrax (DCS200) zůstane výstup pro ovladače funkční i když dojde ke zkratu na kolejovém výstupu
belgarat píše:... nema nahodou nejaky vyrobek ROVNOU 2 vystupy (koleje, prislusenstvi) ?
belgarat píše:HonzaM píše:Také se ukázalo jako nepraktické, když je použita jediná společná centrála jak pro provoz vlaků, tak pro příslušenství ovládané přes DCC signál používaný pro kolejové napájení. Dojde li třeba k říznutí výhybky, centrála vypne následkem zkratu, což ale znemožní přestavení výhybky do správné polohy.
belgarat píše:Reseni je vice. Ja mam pod kolejistem tahano 2x DCC. Jednou tluste draty - trakce. Paralelne tenci draty, signal - pouze pro dekodery resp. rizenou elektroniku (pozor, dekodery maji zasadne externi napajeni ! Jinak tluste draty). Trakce je u centraly napojena pres 2polovy prepinac, "signal" primo. Pri zkratu vypnu trakci, zrusim STOP a muzu vesele prestavovat, a na kolejiste nemusim sahnout ... teda vyjma toho prepinace
belgarat píše:Nekteri radeji pouzivaji 2 centraly nebo komponenty MGP.
Zdenek Valter píše:belgarat píše:Pri zkratu vypnu trakci, zrusim STOP a muzu vesele prestavovat, a na kolejiste nemusim sahnout ... teda vyjma toho prepinace
Bohužel , tohle řešení nepovažuju za správné, a rozhodně ho nedoporučuju - je to dost nepraktické nejdřív odepnout trakci a pak řešit přestavování po odstranění zkratu.
Zdenek Valter píše:No řešení je opravdu více - například napájet srdcovku přes žárovku
Nicméně jak už to psal Zdeno pro větší kolejiště - třeba to co má belgarad - je nutné používat boostery pro napájení trakce. Signálové rozvody pak zkratem nejsou ovlivněny!!belgarat píše:Reseni je vice. Ja mam pod kolejistem tahano 2x DCC. Jednou tluste draty - trakce. Paralelne tenci draty, signal - pouze pro dekodery resp. rizenou elektroniku (pozor, dekodery maji zasadne externi napajeni ! Jinak tluste draty). Trakce je u centraly napojena pres 2polovy prepinac, "signal" primo. Pri zkratu vypnu trakci, zrusim STOP a muzu vesele prestavovat, a na kolejiste nemusim sahnout ... teda vyjma toho prepinace
Bohužel , tohle řešení nepovažuju za správné, a rozhodně ho nedoporučuju - je to dost nepraktické nejdřív odepnout trakci a pak řešit přestavování po odstranění zkratu.belgarat píše:Nekteri radeji pouzivaji 2 centraly nebo komponenty MGP.
Ano, to je jedna z možností, MGP ovládá veškeré komponenty nezávisle na centrále a na trakčním napájení nezávisí. Bylo vyvinuto se zaměřením na modulovku, u níž je napájení trakce centrální pro celý layout.
belgarat píše:Zdenek Valter píše:belgarat píše:Pri zkratu vypnu trakci, zrusim STOP a muzu vesele prestavovat, a na kolejiste nemusim sahnout ... teda vyjma toho prepinace
Bohužel , tohle řešení nepovažuju za správné, a rozhodně ho nedoporučuju - je to dost nepraktické nejdřív odepnout trakci a pak řešit přestavování po odstranění zkratu.
V cem je to podle Tebe tolik neprakticke (mne se to prozatim celkem osvedcilo); krome toho, ze je nutne vstat ze zidle a dojit k prepinaci ?
HonzaM píše:......
Řešení se žárovkou se mi neosvědčilo, když jsem si delší dobu nevšiml že se vlak zastavil (žárovky byly pod panelem) protékající proud stačil na to že se roztekla kolečka.
HonzaM píše:Jak už jsem psal, variabtou je centrála Digitrax DCS 100 (5A) nebo DCS 200 (8 A), u té zůstává napájení ovladačů funkční i když centrála v důsledku zkratu vypne kolejové napájení. Možná existují i jiné centrály které při zkratu nevypnou nic než trakci.
...
Zdenek Valter píše:HonzaM píše:Jak už jsem psal, variabtou je centrála Digitrax DCS 100 (5A) nebo DCS 200 (8 A), u té zůstává napájení ovladačů funkční i když centrála v důsledku zkratu vypne kolejové napájení. Možná existují i jiné centrály které při zkratu nevypnou nic než trakci.
...
Obávám se Honzo, že zde je míněno příslušenství řízené přes DCC, na které má vliv vypnutí trakce také.
Výstup 5A či dokonce 8A nepovažuju za vhodný - je to spíš svářečka - a pak se stane, že ten šílený proud může nenávratně poškodit model.
Zatím nejlepším řešením je víc boosterů v kolejišti pro trakci a na proud max. 3A - ideálně takových které detekují zkrat akusticky (třeba SPAX).
HonzaM píše:Řešení se žárovkou se mi neosvědčilo, když jsem si delší dobu nevšiml že se vlak zastavil (žárovky byly pod panelem) protékající proud stačil na to že se roztekla kolečka.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků