Zásobníky energie

Sem směřujte příspěvky, dotazy a zkušenosti se zvukovými projekty Petra Smutka pro zvukové dekodéry ZIMO

Moderátoři: Michal Dalecký, Hekttor

Zásobníky energie

Příspěvekod Jacek » sob 22 úno, 2025 9:18 am

Přesun diskuze z vlákna
viewtopic.php?f=16&t=12012&start=30

Pánové, je velký rozdíl mezi modulovkou a průměrným domácím kolejištěm. Martine, už jsme spolu často řešili např. galvanicky oddělené podvozky vozů. Na modulovce je několik částí tratě napájených z různých zdrojů, souprav a jejich uživatelů třeba 10 a více. Je nežádoucí, aby zkrat v jedné části vyhodil celé moduliště. A pak hrozí vjezd z napájené části do vypnuté. Tam to všechno má logiku, ano, chápu.
Ale domácí kolejiště má úplně jiné požadavky :!: Je v té vaně se zábradlím :lol: Souprava je řízená jen jedna jedním uživatelem, max. dvě přes PC. Zkrat vyhodí celé kolejiště, není důvod vypínat jen jednu část.
Kolejí jsou menší stovky metrů jako na modulovce, ale oprotí ní nejsou v dokonalé rovině, perfektně leštěné a všude přístupné.
Taky neustále melduju, že galvanicky oddělené podvozky jsou pro domácí kolejiště na houby...

zpátky k těm zásobníkům. Zde nejsem teoretik, nevím co proč by to mělo dělat, jsem praktik, jezdím. Vím kdy a proč to dělá. A tady mě zkrátka nenapadl důvod proč nastavit menší účinek zásobníku.

Konkrétně. Zásobník tam nedávám proto, aby mašina mohla lítat maximálkou. Ve vysoké rychlosti ho nepotřebuje ani 810 s bídným odběrem proudu. Zásobník je kvůli pohybu v nízkých rychlostech a tam se vyčerpává velice rychle
Tohle video mluví za vše, u modelů MTB jsou světla mimo zásobník, je přímo vidět, že ty kondíky to sotva drží. Co vidět není je ta ztráta signálu
https://www.youtube.com/watch?v=r5aHy_kwasw
A k tomu směřoval můj dotaz, co v tomto stavu způsobí nastavené omezení :?: Pokud to na fleku zastaví po pár centimetrech, je to na nic...

Jediný praktický problém se ztrátou signálu jsem zaznamenal, pokud přímo ten model je příčinou zkratu. Tedy centrála vypne, ale model ještě má snahu.

Primární účel těch zásobníků je pro toto
https://www.youtube.com/watch?v=rU9vBlJKsh4
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 929
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Zásobníky energie

Příspěvekod Bedlisch » sob 22 úno, 2025 10:25 am

Tady nejde o to, zmenšit rozsah kapacity, ale zajistit, že když už nějakou dobu nemáš žádný DCC signál, tak na čase zastavit. Nastavením CV153 neřešíš omezení Staco, ale řešíš případ průseru. To je to samé jako uzemnění, to taky neřeší provoz zařízení, ale bezpečnost.
Uvedu příklad pro pochopení: Mám tady páru, ta bez napětí jede ještě 15 sekund. A teď si dáme 2 varianty:
1) Žádné nastavení CV153
1a) mašina vykolejí - např při rychlosti 60km/h mašina ještě ujede 208cm než zastaví, při rychlosti 10km/h to bude ještě 34cm
1b) mašina jede po špinavých kolejníc, ano mám tady dlouhou dobu, po kterou mi mašine pojede i bez DCC a tedy napájení, ale opravdu jezdím po tak nechutně špinavých kolejnicích, že potřebuju mít zajištěnou, tak dlouhou dobu bez DCC signálu a napájení? Jak se proboha pak ta mašina rozjíždí?
2) Nastavené CV153 např na 3sekundy
2a) mašina vykolejí, při rychlosti 60km/h ujede 41cm než začne brzdit, při rychlosti 10km/h ujede 7cm
2b) mašina jede po špinavých kolejnicích, takže ztratí na chvíli DCC signál a napájení tedy beží z kondíků, pokud do 3 sekund se do mašiny opět dostane DCC signál, doba se vynuluje a mašina jede dál, jako by se nic nestalo, než opět ztratí DCC signál, kdy opět začně běžet 3 sekundové doba. Ale z kondíků se mi při 3 sekundovém výpadku ztratilo jen 20% energie, takže pokud hned následuje další špinavý úsek, tak je mašina opět napájená z kondíků a má zas 3 sekundy na to, aby se u ní opět objevil DCC signál. Ve výsledku ti to pojede stejně, jak když nemáš CV153 nastavené, ale v případě průseru to prostě začne brzdit.
Ono ty superkondíky nejdou nabít rychle, takže to docela trvá, než se nabijou na plnou kapacitu. Ale pokud máš více špinávých úseků za sebou, tak ti to jsou ty superkondíky schopné docela dobře pokrýt.

Pokud tam máš třeba staco a ta mašina vydrží jet na něj 2-3 sekundy, tak samozřejmě to vcelku asi nemusíš řešit. Ale když vezmeš 2 kondíky 1F a vrzneš je přímo na dlouhý Next18 konektor, tak pak to opravdu dokáže jet dlouuuuho a daleko.
Bedlisch
 
Příspěvky: 342
Registrován: úte 09 lis, 2010 8:43 pm
Bydliště: Liberec

Re: Zásobníky energie

Příspěvekod Jacek » sob 22 úno, 2025 11:17 am

Zkusil jsem to tedy v praxi
jako nejvýkonnější řešení beru dekodér MS450 a powerpack 6x MGOGURT
https://www.youtube.com/watch?v=2-u7CPEnOwE

Zkusil jsem dojezdy při vypnutí napájení, modelová rychlost 70 km/h.
Bez zvuku - 36 cm
se zvukem - 28 cm

S nastavením CV153=3
bez zvuku - 27 cm
se zvukem - 26 cm

Při tomto to skutečně začne zpomalovat i s odpovídajícím zvukem. Sérii mnoha výpadků nedokážu simulovat, ale zdá se že to vliv nemá na to co jsem popisoval, tedy model by neměl zastavit. Praktický význam pro dva centimetry v tom ale nevidím.

Nevím kde jsi přišel na 208 cm? S delšími vzdálenostmi jsem se setkal jen u jednoho modelu, 840 od Kuehna. Je lehký, odběr nic moc. Světla blikají pro neustálé výpadky i při rychlé jízdě až v určité fázi dekodér ztratí signál i na kolejích pod napětím a trvá i metr jízdy než začne opět reagovat. Tady by to nastavení asi bylo vhodné.
Stránky o modelové železnici TT, digitál, zvuky http://www.jacek-modely.cz
Uživatelský avatar
Jacek
 
Příspěvky: 929
Registrován: sob 20 led, 2007 10:03 pm
Bydliště: Moravskoslezský kraj

Re: Zásobníky energie

Příspěvekod Bedlisch » sob 22 úno, 2025 12:26 pm

Pokud jsi nastavil CV153=3, tak to je 0.3sekundy
Já mám velký kondíky MGOGURT, jen nejsou od ZIMO, připojené přímo na dekoder myslím že MS580N18 a po ztrátě napájení jede mašina ještě 13-14sekund. Jedním z modelů u kterého to mám je PIKO BR83.10, ale ta naštěstí nejede rychle, takže bez napájení zdolá asi jen 70cm. Pokud nastavím CV153=20, tak při vypnutých křivkách (což je u mě důležité pro automatický provoz) ujede už jen asi 23cm. Ovšem u rychlejších strojů už je to daleko více a tam pak právě hrozí třeba i ty 2metry. Ale to teď nemám kde otestovat.
Jak jsem psal, pokud ta kapacita ti nestačí na dlouhý provoz, tak je to v pohodě. Ale pokud máš rychleji jezdící stroje a k tomu řádnou výbavu kondíků, tak prostě může hrozit problém, který lze zmírnit nastavením CV.
Bedlisch
 
Příspěvky: 342
Registrován: úte 09 lis, 2010 8:43 pm
Bydliště: Liberec


Zpět na Jacek Modely (zvukové projekty pro dekodéry Zimo, www.jacek-modely.cz)

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník