Stránka 1 z 2

Modelová velikost T - měřítko 1:450/1:480

PříspěvekNapsal: sob 12 dub, 2014 9:44 pm
od hank
Tohle téma je tak exotické, že nevím, kam to mám dát.

Jinde jsem uvažoval nad možnostmi využití kolejiva o rozchodu 3,2 mm pro úzkorozchodné modely Ze (1:220, cca 760 mm, přesným přepočtem ovšem 704 mm) a někteří z vás vyslovili názor, že úzký rozchod není to pravé a že se můžu vyřádit rovnou ve velikosti T, tedy jestli to zvládnou mé třesoucí se ruce a slábnoucí zrak čekatele na důchod :mrgreen: . Tak jsem si udělal rešerši a zjistil jsem toto.

1. Ani označení 1:450 není přesné. 1435:3,2 = 479,38, takže přesnější by bylo 1:480.

1. Prakticky jediný relevantní výrobce, japonská Eishindo, jejíž modely jsou v Evropě dostupné především přes britské prodejce (a u nás přes Václava Podrackého), nabízí 4 druhy tzv. motorised chassis, tj. 4nápravových pojezdů B´B´s pohony, označených skutečnými délkami předloh, tj. 16 m, 19 m, 21 m, 23 m.
2. Skutečné rozměry pojezdů v mm jsou tyto:

velikost 16 m 19 m 21 m 23 m
délka spodku 35,5 39,8 45,5 49,6
rozvor celkem 28,5 32,5 36 42,5
vzd. ot. bodů 24 28,5 31,5 38
rozvor podv. 4,5 4,5 4,5 4,5

Přepočet na skutečnost 1:450 vychází takto:

velikost 16 m 19 m 21 m 23 m
spodek 15 975 17 910 20 475 22 320
rozvor 12 825 14 625 16 200 19 125
vzd.ot.b. 10 800 12 825 14 175 17 100
podvozek 2 025 2 025 2 025 2 025

V 1:480 je to asi takhle:

velikost 16 m 19 m 21 m 23 m
spodek 17 040 19 104 21 840 23 808
rozvor 13 680 15 600 17 280 20 400
vzd.ot.b 11 520 13 680 15 120 18 240
podvozek 2 160 2 160 2 160 2 160

3. Z toho vychází celkem omezený repertoár hnacích vozidel, především zahrnující 4nápravové motorové vozy. Přesto pokryje většinu rozšířených typů podvozkových motorových vozů ČSD a ČSD od III. epochy až po dnešek, tj. M 262.0, M 240.0, M 286.0/1, M 296.1/2, 854, 842, 843, 840/841.

V velikosti T nikdo nýty počítat nebude :mrgreen: , spíš bude záležet na celkovém "uměleckém dojmu". Zahraniční modeláři už mají různé finty, např. používání falešných masek 3nápravových podvozků apod. Když se s tím spokojíme, vychází nám aspoň částečná rozměrová shoda s velkými diesly jako T 478.x/75X.x, T 678/9.0, T 679.1, T 669.0/1, ER20.

Výhodou může být možnost variability používaných vozidel prostým "převlékáním" nástaveb. Jak už jsem psal minule, v mém případě budu volit jako materiál papír.

Naznačit elektrický provoz pod trolejí sice je možné, ale nesoulad s rozměry našich elektrických lokomotiv je značný, tak jsem to prozatím vypustil z úvah.

4. Jestli tomu správně rozumím, zatím (?) nelze automaticky spojovat/rozpojovat soupravy. To omezuje možnosti provozu na pohyb vlaku v krajině a/nebo zástavbě a/nebo na průjezdy dopravnami bez manipulací.

5. Pokud jde o kolejivo a možnosti elektrického zapojení, závažným problémem může být neexistence přestavníků výměn. Na druhé straně se nabízejí samovratné výhybky, což dává možnost aspoň automaticky křižovat.

6. Zřejmě tedy půjde především o kolejiště typu metro, S-bahn, tramvaj, light-rail apod., na "velké" železnici hlavně o provoz sólo motorů a/nebo ucelených jednotek. Kdo bude chtít nákladní dopravu, tak jedině ucelené soupravy Pn/Sn/Rn/NEx vlaků.

7. Nabízí se i možnost používat "Geisterwagen", vagóny jako falešná hnací vozidla. Pak by zřejmě přicházely v úvahu i nepoháněné makety kratších lokomotiv.

8. Kdybych se měl vrátit k tomu úzkému rozchodu Ze v měřítku 1:220 (opět: skutečnost pro 760 mm je počítáno podle kolejí asi tak 1:240), nabízejí se TU 47.0, M 21.0, "faur" Mk 45/Lxd2 i jiné. Tam je však nesoulad rozměrů o dost větší než u modelů normálního rozchodu.

9. A ještě perličku: Když jsem se vykašlal na normy NEM, vyšla mi slušná rozměrová shoda i s vozidly TEŽ v období před rokem 1968 (tj. před dodávkami EMU 89.0), ovšem v naprosto šíleném měřítku 1:312,5...

Takže momentální stadium mých úvah mi říká, že opravdu snad raději T-čko než úzkou v Ze a řádně se rozmáchnout do širé krajiny. Ale docela se těším na vaše kritické komentáře.

Re: Modelová velikost T - měřítko 1:450/1:480

PříspěvekNapsal: ned 13 dub, 2014 8:52 pm
od hank
Takhle nějak vypadá motorový vůz 840 v měřítku 1:450 narychlo cvičně slípnutý z papíru:

Obrázek

Re: Modelová velikost T - měřítko 1:450/1:480

PříspěvekNapsal: ned 13 dub, 2014 9:55 pm
od pekl024
Ahoj,

moc se těším až se rozjede :-)

Petr

Re: Modelová velikost T - měřítko 1:450/1:480

PříspěvekNapsal: pon 14 dub, 2014 5:03 pm
od havrosu
Sákryš.... a já začal dělat do Zetka. Skoro si říkám jestli to ještě nepředělat:))

Re: Modelová velikost T - měřítko 1:450/1:480

PříspěvekNapsal: úte 15 dub, 2014 7:14 am
od milan ferdián
havrosu píše:Sákryš.... a já začal dělat do Zetka. Skoro si říkám jestli to ještě nepředělat:))

Tak zvol neutrální měřítko.V ABC vycházel tzv.MINIBOX jestli se nepletu 1:300.Ale i na to tvé Zetko jsme fakt zvědaví,jak si se vším poradíš :wink: .

Re: Modelová velikost T - měřítko 1:450/1:480

PříspěvekNapsal: úte 15 dub, 2014 9:07 pm
od havrosu
zacal jsem si pripravovat podklady pro stavby na Zetko a napadlo me zkusit obycejnou stanicku v tomto silenem provedeni... trvalo to hodinu a asi 15 minut... jen tak narychlo... jde to, jen by na to clovek potreboval jednou tolik casu aby to poradne vypadalo :)))
Obrázek

Re: Modelová velikost T - měřítko 1:450/1:480

PříspěvekNapsal: stř 16 dub, 2014 7:41 am
od KaRei
To by mohlo i do Kinder vajíčka :)

Říkám si, jak to u této velikosti bude s prachem?
Chystá se na kolejiště nějaká prosklená krabička? Nebo jak plánuješ s prachem bojovat?

Re: Modelová velikost T - měřítko 1:450/1:480

PříspěvekNapsal: stř 16 dub, 2014 8:00 am
od milan ferdián
KaRei píše:To by mohlo i do Kinder vajíčka :)

Říkám si, jak to u této velikosti bude s prachem?
Chystá se na kolejiště nějaká prosklená krabička? Nebo jak plánuješ s prachem bojovat?

No zase to Zetko,tak malé není.(viz.kolejové plánky) :wink:

Re: Modelová velikost T - měřítko 1:450/1:480

PříspěvekNapsal: stř 16 dub, 2014 8:36 am
od KaRei
Tohle je T-čko :wink:
Havrosu si sice připravuje Z, ale bokem si zkusil postavit tu T-čkovou staničku.

Re: Modelová velikost T - měřítko 1:450/1:480

PříspěvekNapsal: pon 25 srp, 2014 11:56 am
od Franky
Zabývá se někdo touto velikostí? Nějaké zkušenosti např. s tvorbou staveb a krajiny v tomto měřítku?

Re: Modelová velikost T - měřítko 1:450/1:480

PříspěvekNapsal: úte 26 srp, 2014 8:57 pm
od havrosu
Zabýval jsem se chvili. Mě lehce odradilo ze vlaky jezdí fakt jak splašená tužka. Jinak stavby bych zvládal bez problému a je to i pohodova velikost... konečně nikdo doma neprská,že něco překáží. Prozatím jsem odložil na příští rok, teď řeším o fous větší velikost Z... :)

Re: Modelová velikost T - měřítko 1:450/1:480

PříspěvekNapsal: stř 27 srp, 2014 7:29 am
od Franky
Tu svoji stavbu výše jsi dělal z papíru nebo plastu? Řekl bych že nejvýhodnešjí v tomhle měřítku bude papírová vystřihovanka, popř. kombinace obou materiálů

Re: Modelová velikost T - měřítko 1:450/1:480

PříspěvekNapsal: stř 27 srp, 2014 2:28 pm
od havrosu
Tak ja zasadne delam s papirem. A pro tohle meritko ho jednoznacne doporucuji. Na druhou stranu ta stavba co tu je byla spise jen testem a neni provedena Par Excelans... jak by si zaslouzila. Spise to byla takova vecerni rychlovka v dobe nezajimavych mydlovych oper :)))

Re: Modelová velikost T - měřítko 1:450/1:480

PříspěvekNapsal: úte 02 zář, 2014 2:42 pm
od Franky
Ok, zkusím nastřelit asi nějakou vystřihovánku, popř. nějakou kombinaci papír/plast

Re: Modelová velikost T - měřítko 1:450/1:480

PříspěvekNapsal: úte 02 zář, 2014 3:25 pm
od havrosu
Tak kdyby byl zájem můžu nejakou skládačku připravit :) Nebo rovnou hotový věci... Koukal jsem žev německu ta velikost celkem frčí, u nás asi díky ceně (stejně jako zetko) moc ne :) Ale je to zajímavé:))