Stránka 3 z 6

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

PříspěvekNapsal: pon 29 čer, 2020 6:46 pm
od hank
Kavka_ píše:...krajinný námět vlastně moc pěkný, jednoduchý a má poměrně zajímavě reálnou oporu ve skutečnosti...


... a zdaleka není v Čechách, na Moravě ani na Slovensku ojedinělý.

Zátoň v úseku Lenora - Kubova Huť:

zaton.jpg

Horní Lipová na ramzovské dráze:

hor_lipová.jpg

Nebo Domina na trati Chomutov - Vejprty:

domina.jpg

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

PříspěvekNapsal: pon 29 čer, 2020 8:22 pm
od jafobe
hank píše:... a zdaleka není v Čechách, na Moravě ani na Slovensku ojedinělý.

Náměty to jsou hezké, ale proti Harrachovu mají všechny tři jeden rozdíl, tak jak je máš "vyžíznuté", jsou sice do skoro uzavřeného "U" ale neobtáčejí kopec, nýbrž údolí, takže tam kde se přibližují že by se dal uzavřít "kruh" je nejníže položená část terénu a to pak může být drobná komplikace se SN, nebo by se to muselo udělat úplně naruby. z údolí kopec... Takže i ono hledání vhodného námětu a jeho zakomponování do modelu může být komplikovanější...

hank píše:Zátoň v úseku Lenora - Kubova Huť:

Na trati kolem Zátoně sice nejsou tunely, ale lesy by se pro schování tratě využít taky dali a asi by se splnění požadavku obtočení kopce musel využít jiný kus a víc ho stočit... třeba takto:

zaton.jpg
zaton.jpg (27.53 KiB) Zobrazeno 5262 krát


O pár kilometrů severněji na téže trati by bylo možná zjímavější nádraží. mám pocit že i nejvýše položené (990 m.n.m.), a takové správně mrňavé... Kubova Huť. Tam se směrem doleva kousek za nádražím trať zařezává do víc jak 5 metrů hlubokého zářezu, to by pro schování tratě bohatě stačilo, a na druhou stranu by se trať "utopila" v lese jen v obráceně stočeném oblouku...

kubova hut.jpg
kubova hut.jpg (36.67 KiB) Zobrazeno 5262 krát


hank píše:Nebo Domina na trati Chomutov - Vejprty:

U Dominy bych využil asi kopce jižně a ýchodne od nádraží, s tím že by se trať opět stočila jinak než v reálu, asi naruby stočil i nádraží aby nemusel narůst panel, vpravo od nádraží u Holého kopce by se dalo využít zářezu na trati v úbočí kopce, na druhé straně opět les...

domina.jpg
domina.jpg (31.46 KiB) Zobrazeno 5262 krát

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

PříspěvekNapsal: pon 29 čer, 2020 8:27 pm
od jafobe
A jedno z dalších u kterých jsem uvažoval, velikostně o malý kousek větší než Harrachov, ale se 3 kolejemi za nádražím kopec kolem kterého se trať trochu stáčí a který by výškově bez problémů schoval i SN. Tunely na trati jsou ale jen na jednu stranu na mapě nahoru o pár km dál. jinak trať vede hlubokým údolím po boku řeky...

jesenny.jpg
jesenny.jpg (35.32 KiB) Zobrazeno 5261 krát


Jinak na všech ukázkách jsem přední stranu panelu značil dvojitou čarou, a označil přibližně 4 rohy podle kterých by se trať musela stočit na panelu.

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

PříspěvekNapsal: úte 30 čer, 2020 7:34 am
od hopeter
Já bych se přimlouval za Kubovu Huť. Je to pravé malebné lokálkové nádražíčko. Oproti Harrachovu tam je navíc nákladová kusá kolej pro zpestření provozu. Pro staršího nostalgického modeláře není lepší předloha a navíc díky krátkým staničním kolejím ideální pro ztvárnění na minikolejišti. Možná bych někde vyhrabal i nějaké fotky cca 7 let staré.

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

PříspěvekNapsal: úte 30 čer, 2020 4:55 pm
od jafobe
Jedna z mýchy fotek Kubovy Hutě. Moc jsem tam toho nenafotil, do vlaku mi zbývalo jen pár minut...

kubovahut1.jpg


a jedna z internetu z nadhledu i s vlakem a lidma, pro lepší představu o jeho velikosti... :)

Obrázek

Jen s takovým nádražíčkem bude i toho 1.4 metru málo... když zachovám jeho podobu, tak i když se dost zkrátí na nějakých 35 cm užitné délky koleje, použijí se EW1 a za něj dají 310 poloměry, tak 1.7 metru potřeba prostě bude.. :( sice by se SN pak dalo udělat podobně o něco větší třeba obloukovýma vyhybkami nebo jiným uložením EW1...

kubovahut.jpg

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

PříspěvekNapsal: úte 30 čer, 2020 6:51 pm
od hank
Kubova Huť je skutečně jedna z nejkratších dopraven D3 v síti Správy železnic (dříve SŽDC). Užitečné délky kolejí: Dopravní kolej č. 1 - 56 m, č. 3 - 80 m, manipulační kolej č. 2 - 65 m, kusá manipulační 2a - 34 m. U dopravních kolejí 1 a 3 jsou nástupiště dlouhá 30 m (takže šukafón + Btax se k perónu vejde s odřenýma ušima). Na trati Strakonice - Volary je normativ délky zastávkových osobních vlaků 60 m (takže například brejlák + 2 ypsilony ho asi o 4 m překračují), nákladních vlaků 72 m (tj. například bangle + 4xEas, ale v úseku Strakonice - Strunkovice n. Volyňkou platí 116 m, tj. bangle + 7xEas; Mn vlaky jsou nicméně v úseku Lenora - Lipka v letošním GVD vedeny jen podle potřeby), největší povolená délka vlaku je 158 m (a využívala se třeba u silvestrovsko-novoročních zvláštních vlaků, které jezdily právě na Kubovku).

V platných služebních pomůckách vypadá Kubovka takhle:

kubovka.jpg

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

PříspěvekNapsal: úte 30 čer, 2020 9:24 pm
od hank
Ještě jeden plánek - situační výkres stanice Kubova Huť (tehdy ovšem Ober-Moldau) z roku 1899.

ober_moldau.jpg

Popis objektů:
A - přijímací budova se dvěma byty, normálie 14/H
B - obytný dům pro strážníka trati, normálie 5/H
C - nákladní skladiště, normálie 23/H
D - rampa, normálie 30/H
E - záchod se dvěma dřevníky, normálie 19b/H
F - sklad údržby trati, normálie 48/H
G - domovní studna, normálie 44/H
H - jáma na smetí, normálie 60/H

Skutečné rozmístění objektů však bylo poněkud odlišné, viz fotografie:

kuboffka_stara.jpg

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

PříspěvekNapsal: úte 30 čer, 2020 9:48 pm
od Kavka_
No, pokud správně koukám, tak stejnou skladbu nádraží minimalizoval Milan Ferdián pro potřeby kolegy VoVa pod názvem Sněžná...
V článku zde: http://www.mojett.cz/6077
a plánek přímo zde: https://i0.wp.com/www.mojett.cz/wp-cont ... =560%2C765

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

PříspěvekNapsal: stř 01 črc, 2020 8:03 am
od Michal Šuhajda
K mapám přidám jednu kousek od Rakovníka. Krásný motiv téměř horské trati ve středu Čech. Mutějovice (stanice vlevo dole) jsou též zajímavé a ze stanice kdysi vycházela vlečka do lomu (před tunelem doprava) - motiv jak vystřižený z kolejiště. :D
trať objíždí kopec a najde se i ten tunel, jen o kousek dál.

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

PříspěvekNapsal: stř 01 črc, 2020 10:09 am
od hopeter
Ještě k té Kubově Huti. Délka by se dala ošulit třícestnou výhybkou na zhlavích. Pak je ještě možnost natočit stanici úhlopříčně přes panel. A pokud by mohlo být místo pro kolejiště úzké a dlouhé tak tu točnu dát jako SN na bok panelu , případně na oba. Vznikla by tím jakási nudle.

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

PříspěvekNapsal: stř 01 črc, 2020 8:11 pm
od jafobe
hank píše:Ještě jeden plánek - situační výkres stanice Kubova Huť (tehdy ovšem Ober-Moldau) z roku 1899.
Skutečné rozmístění objektů však bylo poněkud odlišné, viz fotografie...

Děkuji za upřesnění. ;) Tak ono to bývalo a někdy i je aktuální, že plány jsou odlišné od výsledku, který se třeba přizpůsobí vyvíjejícím se potřebám a možnostem.

Kavka_ píše:No, pokud správně koukám, tak stejnou skladbu nádraží minimalizoval Milan Ferdián pro potřeby kolegy VoVa pod názvem Sněžná...

Tak ono něco podobného z toho vyleze skoro vždy když se to bude dávat na co nejmenší prostor... a skoro největší rozdíl pak udělá provedení SN a krajina. Podobně jako další od Milana F. z tématu logika kruhu... mám pocit že něco s Lázněmi v názvu a další..

Michal Šuhajda píše:K mapám přidám jednu kousek od Rakovníka. Krásný motiv téměř horské trati ve středu Čech. Mutějovice (stanice vlevo dole) jsou též zajímavé a ze stanice kdysi vycházela vlečka do lomu (před tunelem doprava) - motiv jak vystřižený z kolejiště. :D
trať objíždí kopec a najde se i ten tunel, jen o kousek dál.
[/quote]
Taky zajímavý, navíc jako dominantní prvek by se dal využít zámeček... :) Ono by se na menších lokálkách klikatících se kopcovitou krajinou našlo podobncýh nímětů daleko víc.

hopeter píše:Ještě k té Kubově Huti. Délka by se dala ošulit třícestnou výhybkou na zhlavích. Pak je ještě možnost natočit stanici úhlopříčně přes panel. A pokud by mohlo být místo pro kolejiště úzké a dlouhé tak tu točnu dát jako SN na bok panelu , případně na oba. Vznikla by tím jakási nudle.

Tak určitě by se to dalo ošidit, ale otázkou pak je jestli se budu chtít držet něčeho reálnějšího, nebo to používat jen jako možnou inspiraci. I nudle by se z toho udělat dala, ale bude tím ubývat širé trati i krajimy pokud by nudle nebyla několikametrová (to už by pak bylo lepčí přemýšlet o modulech jako takových), Jestli by na koncích byli točny nebo přesuvny by asi záleželo na dotyčném.... přesuvna totiž ve výsledku může zabrat míň místa na hloubku a přitom umožnit provozování delších i více souprav... Šla by sice udělat i větší točna pro víc souprav ale musí se počítat s tím že zabere ten rozměr do všech stran, zvláště pokud by se otáčela dokola kvůli otáčení souprav...

Kdybych realizoval Kubovu Huť a snažil se ji přiblížit co nejvíc realitě, tak nejspíš nějak takto, príčně jak zmiňuje hopeter, ale místa to o tolik víc neušetří, jen to priblíží stáčení tratě skutečné předloze, sjezd dolů do SN by taky docela odpovídal reálnému profilu tratě i když to víc začne klesat o pár km dál na obou stranách... sice by nebyl před nádražím svah dolů do údolí kvůli trati do SN, ale asi i to by se dalo udělat že by se trať stočila jakoby k nádraží a pak šla podle něj dál. Náznak vesnice která i v reálu je převážne nalevo od kolejí, zážez trati skrz sedlo, kopcovitý horský terén, a hlavně i kus viditelné tratě (možná by se ho napravo dalo udělat o kousek víc...

kubovahut-kolejem.jpg


kubovahut-navrhm.jpg
kubovahut-navrhm.jpg (30.97 KiB) Zobrazeno 4783 krát

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

PříspěvekNapsal: ned 05 črc, 2020 9:37 pm
od jafobe
A když už jsem si hrál s jedněma horama, tak jsem podobném duchu zkusil pohrát s bližčím okolím Harrachova abeb Dolním Polubným, na který jsem tu kdysi dělal jeden návrh ale jinak koncipovanej...

SN by bylo asi koncipováno jako pár kolejí na vratné smyčce do které se sjede tobogánem z vrchní ne-viditelné smyčky která se spojí v tunelu, aneb co trať nastoupá vepředu (aby to navodilo dojem prudšího stoupání na zubačce, kromně nádraží ktaré bude oproti reálu v rovině aby se na něm dalo posunovat...) vzadu pod terénem případně za kulisou či jen polokulisou kopce zase sjede Jen bude oproti původnímu návrhu méně viditelné tratě, ale možná by se jí dalo ještě kousek na tobogánu v pravém předním rohu odkrýt...

dolnipolubnym.jpg


dolnipolubnykolejem.jpg



A kdyby se to někomu zdálo moc velké, tak na popud jednoho kolegy jsem to trochu překroutil, zkrouhnul a srazil na 1 metr čtverečný, aby to aspoň patřilo sem do vlákna :mrgreen: Ale aby se zachovala alespoň trochu podova s tím původním. Aneb takové mezilehlé Kameničky a podobným SN na obou koncích, jen výškově skoro nad sebou...ale trochu vůči sobě posunutých aby se do nich dalo líp dostat... a ani by nemuselo být potřebu kulisu, kopec je docela dobře obě schová... :) Jen stoupání je na "zubačku", nějaké 4%.

polm2m.jpg

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

PříspěvekNapsal: pon 06 črc, 2020 6:35 pm
od vojtas
Ahoj, tenhle nápad mě docela dost zaujal, jen jsem za semestr zvládl poztrácet všechny pera a mikrofixy, tak zatím tužkou, zítra to obkreslím a dodělám pořádně. Výhoda Polubného je v tom, že vlaky vždycky jezdí lokomotivou dolu, tedy dva skryťáky kameniček, z toho jeden s kuehn angličanem aby se dole daly odstavit dvě soupravy, umožní klidně automatický provoz bez nutnosti objíždět. Myslím, že situovat kopec doprostřed je tady blbost, udělal jsem takové údolí tvaru U s kolejemi po okrajích, dodrží se tak směrové poměry skutečné tratě. Jen by se muselo zkusit, jestli elektronik utáhne zátěž pro Kořenov na 5cm/m v R353. Ve skutečnosti to jde, hned za nádražím je 58 promile, celé nádraží je pak ve sklonu 23. To jsem v plánku dodržel, bez toho by to nevypadalo jako skutečná stanice, kde je před sklárnou už trať strašně vysoko oproti manipulačním kolejím dole. Takovéhle kolejiště bude vyžadovat kombinaci výhybek kuehn a tillig, ale vždy jen v rovině a to za pomoci přechodových spojek není problém. Změn profilu kolejnice jsou i na skutečné dráze, a troufnu si říct, že i na zubačce desítky, myslím, že stavět třeba sklárny na Kuehnu a traťovou kolej na Tilligu by byl spíše krok k vylepšení modelovosti kolejiště.

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

PříspěvekNapsal: pon 06 črc, 2020 9:02 pm
od jafobe
vojtas píše:Ahoj, tenhle nápad mě docela dost zaujal, jen jsem za semestr zvládl poztrácet všechny pera a mikrofixy, tak zatím tužkou, zítra to obkreslím a dodělám pořádně. Výhoda Polubného je v tom, že vlaky vždycky jezdí lokomotivou dolu, tedy dva skryťáky kameniček, z toho jeden s kuehn angličanem aby se dole daly odstavit dvě soupravy, umožní klidně automatický provoz bez nutnosti objíždět. Myslím, že situovat kopec doprostřed je tady blbost, udělal jsem takové údolí tvaru U s kolejemi po okrajích, dodrží se tak směrové poměry skutečné tratě. Jen by se muselo zkusit, jestli elektronik utáhne zátěž pro Kořenov na 5cm/m v R353. Ve skutečnosti to jde, hned za nádražím je 58 promile, celé nádraží je pak ve sklonu 23. To jsem v plánku dodržel, bez toho by to nevypadalo jako skutečná stanice, kde je před sklárnou už trať strašně vysoko oproti manipulačním kolejím dole. Takovéhle kolejiště bude vyžadovat kombinaci výhybek kuehn a tillig, ale vždy jen v rovině a to za pomoci přechodových spojek není problém. Změn profilu kolejnice jsou i na skutečné dráze, a troufnu si říct, že i na zubačce desítky, myslím, že stavět třeba sklárny na Kuehnu a traťovou kolej na Tilligu by byl spíše krok k vylepšení modelovosti kolejiště.


Ahoj. Řekl bych že pro názornou představu stačí i ta tužka. ;) Rozhodně zajímavé a pěkné zpracování tématu, Milan F. by měl radost. :wink:
Můj návrh je jen takový první nástřel, spíš jen jako ukázka co by se zhruba muselo změnit aby se to dostalo na menší rozměr. Ale je fajn že Tě to zaujalo a vytvořil jsi svůj návrh jak to vidíš Ty.

Jinak něco k tomu co tu k mému nástřelu nebylo vyřčeno...
Co se situování kopce "doprostřed" týče, je to spíše věc názoru. Já ho tam mám ze dvou důvodů:
1 - Oddělení viditelné a skryté části a to bez potřeby kulisy (nejsem zrovna jejich velký příznivce, takže pokud to jde bez ní tak jsem spokojenější... :mrgreen: )
2 - Navození horského prostředí. A ano jde to i jako ve tvém případě více "utopenou" sklárnou v dolíku pod nádražím s kulisou. Ve výsledku u mě koukáš proti kopci takže máš vše před sebou. Ve Tvém případě koukáš do údolí, takže se to to postupně jakoby víc a víc schovává...
Dodržení sklonu je jedna věc, ano pomůže přiblížit se předloze, ale v modelovém provozu to může být komplikace, zvláště při posunu, protože nebudeš mít jak zajistit soupravu ve stanici po odpojení lokomotivy... Pokud by se vezl jen písek, uhlí apod do sklárny je větší pravděpodobnost že pojedou nahoru jen s tím, pokud budou stahovat prázdné vagóny zpět, je pravděpodobnější že to přidají k nákladu od Kořenova, než aby pro ně jezdili extra, případně prázdné vytáhnou na nádraží či na druhou kolej vlečky a místo nich dají plné a cestou zpět zrovna odvezou ty prázdné (toť má úvaha, jak to bylo provozně zajištěno v reálu jsem nezkoumal). Proto jsem nechal část nádraží zhruba od námezníku k námezníku v rovině když na vlečce mám jen jednu kolej, dolu kolej ke sklárně též u kus klesá (asi o 6 mm) a u sklárny je zase v rovině. Taže většinu toho musím nastoupat na širé trati a zhlavích stanic, kde se předpokládá že nebudou stát bězně samotné vozy, takře i proto to stoupání... Nasimulovat stoupání stanice se dá i krajinou... usadíš staniční budovu malinko nakřivo vůči kolejím tomu přizpůsobíš nejbližší stromy, u hrany panelu to zase trochu srovnáš nebo tam dáš stromy bez viditelného kmene, třeba listnaté... a s ohledem na to že skoro jediné s čím by jsi měl možnost srovnávat jestli to je vodorovně jsou jen boky a spodek panelu, tak asi kdekoho nenapadne že je to rovně, když to nebude ani rovnoběžné s hranou,
Kombinací kolejiva jsem se nezabýval, neměl jsem ani v plánu toto dotahovat do stadia realizace, takže jsem ošidil co se dá... :oops: :D ale rozhodně to je možnost jak mít víc možností pro výběr vhodnější geometrie na menších rozměrech

Možná bych u Tvého návrhu zvážil ještě zaústění vlečky, pokud se nepletu mělo by být blíž u spodního zhlaví, takže by mohlo jít dát místo části té rovné koleje před obloukem ve stanici, vejít by se tam měla i v podobě ve které ji máš teď. :)

Skryťák? No nejsou to úplně Kameničky... trochu jsem už myslel na víc souprav... Jinak pokračování mého nástřelu pro lepší představu proč je třeba kopec uprostřed... :mrgreen:

polmm.jpg

polm1m.jpg


Jaromír

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

PříspěvekNapsal: pon 06 črc, 2020 9:35 pm
od vojtas
ahoj
díky za připomínky k návrhu. Já ten kopec uprostřed chápu, jen už mi to pak vůbec nepřipomíná Polubný, kde ta trať právě vede po hraně údolí, ale spíš třeba Desnou. Samozřejmě je to taky o tom, jak se ve finále namodelují budovy, vegetace a tak, u mě je tohle trochu taková profesní deformace. :D Jinak co se týče skutečnosti a posunu ve sklonu, řekl bych, že vzhledem k tomu, že obě koleje v Polubném měly ozubnici všetně výhybek, odstavování vozů na koleji před budovou nebylo ve skutečnosti možné. Koleje měly sloužit křižování. Právě ve sklárnách je pak dost kolejí, které jsou součástí dopravny a ne vlečky, kde bylo možné v původní podobě i objet vlak lokomotivou a odstavit služební vůz při manipulaci, výkresy jsou někde na fóru. V době stavby tratě byly ještě spousty nákladních vozů bez brzdy, takže se prostě muselo odstavovat v rovině, myslím, že i moderní vůz by na takovémhle sklonu nebylo moc bezpečné jen tak postavit, bez zarážek.
Co se týče polohy výhybky, mám jí rozhodně blíž ke zhlaví, než by být měla, ale otázka je, jestli na kolejičti metr na metr řešit polohu výhybky, když při zkracování všech vzdáleností ve stanici stejně by vyšla tak 5 centimetrů od poslední výhybky, a jen by to zkrátilo staniční kolej.
http://www.zubacka.cz/index.php/zubacka ... ve-vyhybky