hopeter píše:Ta točna vypadá zajímavě. Předpokládám,že to bude dost náročné na přesné položení kolejí. Už jsi to zkoušel nakreslit v nějakém cadu nebo jiném programu co to spočítá na desetiny mm nebo přesněji ? Druhý dotaz je jestli je uvažováno o elektropohonu a čím ? Krokový motor napřímo nebo s převodem ( ozubený řemen ) ? Nebo úplně jinak ?
Z mého pohledu elektromechynika to až tak náročné nebude. Přesné to trochu musí být asi jako každá jiná točna či přesuvna, minimálně v ohledu že osa koleje by měla být na okraji točny vždy v přímce se středem točny, podobně jako je tomu u jednokolejné točny, nějaká ta desetina mm by moc roli hrát neměla, přesněji to vúbec není nutnost, nejsou to švýcarské hodinky kde se zastaví strojek i o vlas ... Záleží taky na lokomotivách jaké nerovnosti zvládnou a případně vyřešení aretace proti vjezdovým kolejím, které ač bude točna jinak relativně "volná", vůli při najetí ke koleji sníží na minimum a tím minimalizují výškový přechod který může pro model být náročnější než nerovnost stranová. Kdyžtak zkusím nahodit nějaký nákres.
Zkušební deska točny je vyfrézovaná na CNC stroji do kusu nábytkové desky. Jsou to asi 2 mm zářezy pro koleje (na šíři pražců plus malou rezervu navíc, do kterých by stačilo kolej jen vlepit a při použití pevného kolejiva (už strojově naohýbaného, ne flexi) by mělo vše sednout a mělo stačit jen ořezat na okrajích, pokud soudruzi něudělají chybu ve výpočtu při frézování ...
Krokový motor není vůbec potřeba a napřímo by to byla vražda mašinek (krokový motor byť dělá malé krůčky, může je udělat je ralativně dost rychle (v závislosti na řízení), pokud není zpřevodovaný do pomala (kdyby měl výkom co utáhne točnu napřímo otočí ji vpohodě o 360 stupňů během zlomku vteřiny, byť na přesně definované místo, jen by z ní už asi nemělo co vyjet, a jí nechci katapult ani odstředivku
) ... stačí obyčejný motorek zpřevodovaný do pomala, klidně přes řemínek jako starý granec (i z něj by se případně dala udělat otočná mechanika točny) a pak to vypínat na poloze pomocí mechanického vypínače po dojetí na doraz, případná prokluzová spojka (filc nezi plochou náhonu a točny, podobně jako u starých kazeťáků) není od věci, aby se netrápil motor v případě že by ho to třeba nevyplo.