trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » ned 06 dub, 2014 8:45 am

tak pokus o úpravu jak by to mohlo vypadat s "výtahem" do skryťáku
viditelná část, kde by pak vznikl prostor pro kus krajiny, nádražní budovu, kus nákladiště ...
viditelne.jpg

a skratá část kde by bylo víc prostoru pro výměnu a objíždění vagonů ... a byla by asi i přístupnější, podle výšky zdvihu
skryte.jpg

zeleně je označen výtah, zelenomodře kulisa či terén kterým bude výtah schován ve viditelné části
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig a další

Příspěvekod jafobe » ned 22 čer, 2014 3:58 pm

trucovní koutek č.2 TT Tilig 0,4 x 1 viditelné plus 0,8 x 0,8 skryté odendávací
tak jsem si trochu zase trucoval, už to není pojato jako první trucovní koutek, je to pojato trochu jinak, tentokrát je dvoudílný
první část s viditelným koncovým nádražíčkem o rozměru 40 x 100 cm, viditelné nádraží je možno začít už výhybkou u kraje panelu čímž by se trochu zvětšila i užitná délka kolejí ... celkový potřebný prostor při rozložení by byl 140 x 80 cm nebo 180 x 80 cm
druhá část "skrytá" malý tobogán se SN o rozměru 80x80cm, bez krajiny či jen s částí krajiny (v případě že by se dával k druhému panelu z boku a ne částečně pod něj, který by se přidal v případě ježdění k viditelné části buď do vyznačeného výřezu (menší prostorová náročnost ale trochu komplikovanější na realizaci, nebo by se přidal vedle s tím že by se na skryté části protáhla kolej až ke kraji čímž by bylo potřeba víc místa
SN s tobogánem je nezakryté, takže ze strany od viditelné části a zepředu je téměř celé SN viditelné a přístupné, tobogán o menším průmeru je v prostoru uvnitř SN aby zůstal co nejmenší vnější rozměr panelu, a panel se dal uložit na výšku třeba do skříňky pod viditelným nádražím, třeba i s vozidly a dalšími nezbytnostmi ...
nepočítám s dlohými soupravami, proto je použit i nejmenší poloměr 267 mm
truc02.jpg


další možností je třeba jen použít jako základ SN a přímo nad ním si udělat viditelnou část ... třeba podle návrhu kolejiště "Lokálka" z prvního plánů dílu kolejišť Milana Ferdiána, které je stejného rozměru, jen má jinak udělané SN (za předpokladu že se vrchní či spodní část zrcadlově otočí)
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » stř 12 zář, 2018 8:37 pm

Když už mě po delší době zase něco trochu nakoplo popřemýšlet nad něčím kolem kolejí ... a trochu se tam zase připomnělo jedno uz oblíbených nádražíček ... a řeší se tu častěji něco menšího ... tak z toho vylezlo zhruba toto :
90x90vykres.jpg
90x90vykres.jpg (14.25 KiB) Zobrazeno 7778 krát

Není to sice nejmenší, ale rozměr 90 x 90 by asi leckdo zkousnul. Je to v TT i na standatrním kolejivu Tillig. Sice ve výsledku není moc prostoru do kraje panelu, ale i tak minimální oblouk zůstal na R 310, tady konkrétně vyhybky EW2 (aby nádražíčko vypadalo reálněji a šťíhleji jako předloha i když bude stejně trochu jiné a zkreslené), použít by šli i IBW. Já bych šel spíš střední cestou a uvažoval o flexi i z toho důvodu že by se líp ladil plynulejší oblouk už přes výhybky, stejně jako je v reálné předloze ale záleží na každém k čemu se přiklání. Při použití EW2 je vnější oblouk kombinace R 353 a 396 nebo zhruba R365 při použití flexi, vnitřní by vyšel přibližně na R 450 při použití flexi koleje, nebo R 310 a zhruba 185 mm rovné koleje. Na nádraží by se měli vejít soupravy o délce zhruba do 340 mm na vnitřní a 400 mm na vnější kolej. skryté nádraží pro 3 soupravy o délce 300 nebo 350 mm, ale to zatím nemám přesně spočítané jestli jsem se nesekl v hrubém výpočtu takže to tu zatím není ... :oops:
Toť zatím takový hrubý nástřel pro inspiraci. Pár zasvěcených už trochu něco k tomu ví. ;-)
Možná bych ale ubvažoval o variantě 100 x 100 kam by se toho dalo porovnat daleko líp, ale o tom třeba někdy příště.
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » pon 17 zář, 2018 8:11 pm

Skryté nádraží.
Sic nějaké nesrovnalosti v hrubém výpočtu byli (úplně přesně to ale zatím nemám dopočítané) , zdá se že by to mohlo klapnout aniž by se sahalo k menším poloměrům než R 310. Pro menší skryté nádraží mi vychází zhruba 310 mm na délku pokud se bude konstrukčně řešit tak aby bylo průjezdné veskrz, nebo kolem 350 pokud průjezdné nebude (příjezdové koleje nebudou osově proti sobě, ale pod úhlem 30 stupňů) a bude stejné konstrukce jako to menší. U toho menšího 310 mm v průměru, mi sice vychází osová vzdálenost jen 36 mm, ale i tak se zdá, že by tam nemuselo dojít ke komfliktu ani s Krakonošem ET89 (21,9 m) které se na daném nádraží objevovali ... na zkušebním SN délkově zaskakuje m 262 (21.2 m) ...
kol090x090tocm.jpg
kol090x090tocm.jpg (23.37 KiB) Zobrazeno 7598 krát

U větší 350 mm alternativy by se osová vzdálenost měla dostat už na 46 mm, při poloměru oblouku R 310.
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod milan ferdián » úte 18 zář, 2018 6:10 am

Šikula,jsem zvědav na realizaci :wink: .
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 18 zář, 2018 8:08 am

Na začátku jafobe uváděl, že trucroh realizovat nejspíš nebude, tak je asi marné se těšit...
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2379
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » úte 18 zář, 2018 4:33 pm

milan ferdián píše:Šikula,jsem zvědav na realizaci :wink: .
Milan

Děkuji, mám dobré učitele. ;-)

Michal Šuhajda píše:Na začátku jafobe uváděl, že trucroh realizovat nejspíš nebude, tak je asi marné se těšit...

Tak ono o něčem menším přemýšlím už delší dobu, a hlodá to ve mě čím dál víc, jen zatím nejsem rozhodnutý o podobě, a tohle se mi začíná líbit, jen s časem to taky není žádná sláva ...

A kdo ví, třeba něco na truc, nebo jako poděkování Učiteli, dotáhnu do konce. :-) A jako inspirace to může někomu taky pomoct v rozhodování, kam své plány směřovat.

Jaromír

... a třeba si i někdo konečně splní sen o točně ... a vyšle sputnik na oběžnou dráhu (první co mě při pohledu na nový náčrt napadlo) ... byť v jiném pojetí a postaví si to celé odkryté bez rotundy, s odstavnými kolejemi do středu panelu aby byli víc na očích, třeba jako malý zkušební okruh, nebo jako "předváděcí molo" pro Mašiny třeba na výstavu ... :-)

kol090x090-zkusebni-okruhm.jpg
kol090x090-zkusebni-okruhm.jpg (10.52 KiB) Zobrazeno 7365 krát
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod hopeter » úte 18 zář, 2018 5:38 pm

Ta točna vypadá zajímavě. Předpokládám,že to bude dost náročné na přesné položení kolejí. Už jsi to zkoušel nakreslit v nějakém cadu nebo jiném programu co to spočítá na desetiny mm nebo přesněji ? Druhý dotaz je jestli je uvažováno o elektropohonu a čím ? Krokový motor napřímo nebo s převodem ( ozubený řemen ) ? Nebo úplně jinak ?
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3038
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » úte 18 zář, 2018 7:01 pm

hopeter píše:Ta točna vypadá zajímavě. Předpokládám,že to bude dost náročné na přesné položení kolejí. Už jsi to zkoušel nakreslit v nějakém cadu nebo jiném programu co to spočítá na desetiny mm nebo přesněji ? Druhý dotaz je jestli je uvažováno o elektropohonu a čím ? Krokový motor napřímo nebo s převodem ( ozubený řemen ) ? Nebo úplně jinak ?


Z mého pohledu elektromechynika to až tak náročné nebude. Přesné to trochu musí být asi jako každá jiná točna či přesuvna, minimálně v ohledu že osa koleje by měla být na okraji točny vždy v přímce se středem točny, podobně jako je tomu u jednokolejné točny, nějaká ta desetina mm by moc roli hrát neměla, přesněji to vúbec není nutnost, nejsou to švýcarské hodinky kde se zastaví strojek i o vlas ... Záleží taky na lokomotivách jaké nerovnosti zvládnou a případně vyřešení aretace proti vjezdovým kolejím, které ač bude točna jinak relativně "volná", vůli při najetí ke koleji sníží na minimum a tím minimalizují výškový přechod který může pro model být náročnější než nerovnost stranová. Kdyžtak zkusím nahodit nějaký nákres.
Zkušební deska točny je vyfrézovaná na CNC stroji do kusu nábytkové desky. Jsou to asi 2 mm zářezy pro koleje (na šíři pražců plus malou rezervu navíc, do kterých by stačilo kolej jen vlepit a při použití pevného kolejiva (už strojově naohýbaného, ne flexi) by mělo vše sednout a mělo stačit jen ořezat na okrajích, pokud soudruzi něudělají chybu ve výpočtu při frézování ...
Krokový motor není vůbec potřeba a napřímo by to byla vražda mašinek (krokový motor byť dělá malé krůčky, může je udělat je ralativně dost rychle (v závislosti na řízení), pokud není zpřevodovaný do pomala (kdyby měl výkom co utáhne točnu napřímo otočí ji vpohodě o 360 stupňů během zlomku vteřiny, byť na přesně definované místo, jen by z ní už asi nemělo co vyjet, a jí nechci katapult ani odstředivku :-D ) ... stačí obyčejný motorek zpřevodovaný do pomala, klidně přes řemínek jako starý granec (i z něj by se případně dala udělat otočná mechanika točny) a pak to vypínat na poloze pomocí mechanického vypínače po dojetí na doraz, případná prokluzová spojka (filc nezi plochou náhonu a točny, podobně jako u starých kazeťáků) není od věci, aby se netrápil motor v případě že by ho to třeba nevyplo.
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » čtv 06 pro, 2018 8:35 pm

Jeden takový náhled, jak by to mohlo vypadat v kolejích ... teda zatím spíš pražcích ... na ploše 90 x 90 cm, Je to jen provizorně a částečné na desce 90 x 60 cm, zbytek by byl zrcadlově podle úhlopříčky půlící viditelné nádraží a SN alá točna...
900x900 har.jpg
900x900 har.jpg (29.61 KiB) Zobrazeno 6910 krát

Osobně ale spíš budu preferovat 1 x 1 metr a asi bych i přesunul malinko nádraží jinam, asi na úkor polské strany, aby se kolem něj vlezli i vhodné drážní stavby.
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig a další mé návrhy

Příspěvekod jafobe » pát 18 led, 2019 5:50 pm

Když už se to na jiném vlákně uzamknulo a nedá se tam nic přidat, tak si to přeskrblím sem ...

jafobe píše:Když už se zabrousilo do mého okolí ... Zubačka by se dala asi nejlíp realizovat nejlépe jediným průjezdným nádražím "na zubech" Dolním Polubným s vlečkou do skláren, jen by se muselo nádraží trochu "srovnat" aby se na něm dalo odpojit lokomotivu a posunovat. Asi by neuškodilo trochu zkrátit nádraží a o jednu kolej skrouhnout vlečku, stoupání udělat před nádražím a za ním, spodní SN Tanvald spíš ještě hodit smyčkou tobogánu níž aby v něm bylo víc prostoru a horní SN Kořenov nechat třeba jen za kulisou ... Třeba nějak takto ...
dolni polubný m.jpg
dolni polubný m.jpg (25.72 KiB) Zobrazeno 6483 krát

a vyřešia by se tím nejspíš i nějaká ze žádostí na vlečku ... :mrgreen:

EDIT: Hrubý rozmězový odhad pro TT 2500 x 900, takové optimum pokud to nemá být nahuštěné, pokud by vše včetně SN mělo být na jednom panelu, tak aby se dali využít poloměry R 310, nádraží mělo zhruba 1 metr na délku včetně vyhýbek, na trati nad nádražím udělané trochu esíčko pro menší hloubku panelu a víc místa pro vlečku ... asi by se to na hloubku dalo zúžit na úkor staveb kolem vlečky i na délku na úkor délky nádraží ale za cenu že by to už vypadalo násilně zhuštěné ...


Tak jsem to zkusil překreslit do trochu reálnější poměrové podoby a zmenšit rozměr panelu zhruba na 2300 x 800, sice to bude trochu na úkor skrytých nádraží a asi i tobogánu do spodního nádraží, pokud by se neudělal po obvodu kolejištěa spodní skryté nádraží vby se umístilo dopředu, zadní by se dalo spíš za kulisu aby byl trochu přístup a stráň za nádražím nemusela být moc strmá ...když už je o pár centimetrů na hloubku míň proti původnímu.
Nebo by se obě koleje do SN protáhli podle zadní stěny dolů až pod úrověň viditelného nádraží, a třeba se to celé udělalo jako ovál s jedním společným SN přístupným zepředu, a pak by zůstalo i víc prostoru na krajinu nad nádražím ... :)
Trochu prodloužit nádraží by se dalo výměnou posunutím horní výhybky už do oblouku.

polubny.jpg
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » čtv 18 čer, 2020 6:30 pm

Tak to tu zase po čase oživím. Trochu jsem si zase jednou hrál... a stvořil takovou nějakou vizualizaci jak bych si Harachov krajinově zhruba představoval já. Jen problém by byl u vizualizae s točnou která by se tam takto moc dobře nevešla ani do toho 1 metru čtverečného, protože kvůli potřebnému místu je ji potřeba umístit do rohu, nebo by se musela pojmout trochu jinak.. BUdovy jsou spíše jen kvůli rozmístění a značně neodpovídají předloze. Pro ty co namají rádi tvorbu krajiny by mohli využít kulisu za tunelovými portály

harrach2m.jpg
harrach2m.jpg (60.41 KiB) Zobrazeno 4651 krát


A koleje, na jakém základu je vizualizace tvořená. čerpané tak trochu podle plánků z Mianovy tvorby.

harrach0.jpg
harrach0.jpg (19.44 KiB) Zobrazeno 4651 krát


Třeba to někoho inspiruje k další tvorbě, pro sebe si to budu muset asi trochu zvětšit, nebo si udělat točnu jinak... :mrgreen:
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » ned 28 čer, 2020 10:06 am

Zatím nebudu zakládat nové vlákno, jen přidám jak by to pro mé potřeby (abych dostal vhodné stavby včetně okolního terénu na panel, při zachování co největší podoby) muselo trochu narůst takže bych to musel přesměrovat do vlákna jiného. Když zachovám točnu o průměru zhruba 360 mm (jeví se mi to v daném případě jako nejvhodnější řešení pro úsporu místa ve SN pokud budou koleje v jedné úrovni aby se dala otočit celá souprava a nemusela se objíždět), jen změním vjezd do ní z přímé na obloukovou kolej abych ji dostal víc do středu panelu a dostal se s viditelným nádražím na vhodnější místo, zachovám minimální poloměr R-310 (směrem k viditelnému nádraží se pak zvětšuje přes R 353 na R 396, poloměry na viditelném nádraží jso okolo 600 mm (v reálu je zhruba 200m) , vyhybky trochu stočené EW3 nebo EW2, užitná délka kolejí ve viditelném nádraží zhruba 500 mm (v reálu zhruba 115).

harrach-navrhm.jpg
harrach-navrhm.jpg (42.8 KiB) Zobrazeno 4053 krát


a takový krajinový nástřel na daném rozměru.

harr05m.jpg


Pro celkové posouzení návrhu. Návrh částečně vychází z reálných základů. Nádraží v oblouku, trať se relativně skoro sbíhá do tvaru uzavřenějšího "U" po stranách výběžku kopce, v místě kde se v reálu rozchází od sebe jsem ji svel k sobě do SN. Na leve straně je i v reálu jizerský tunel ve směru na Kořenov jen asi o 1 km dál, na pravou stranu není, takže se buď třať může opticky ztrácet jen v zářezu a lese kolem což by i v reálu na pár místech bylo jen o větší kus dál, já tam přidal tunelový portál. Kopec za nádražím nad SN je i v reálu dots velký, takže při zmenšení není nutné mít obavu že by se tam nedalo udělat dost místa na výšku, pokud bude terén částečně skořepinový, nad točnou asi i vyndávací. Viditelná část tratě je udělaná souměrněji, takže by to nebyl obdélníkový výřez z reálu, ale přední a prava strana by byla trochu zaoblená viz náčrt v mapovém základu. Na pravé strane v předním rohu v reálu budova není, ale asi by se tam dalo dát něco pro oživení z Mýtin aby tam nemusela být jen prudká stráň dolů... a vzadu budova také není, nejbližší tím směrem je Orle a pak by se dalo dát něco od Jizery... z Naší Jizerky nebo polské Gros Izer (témeř zaniklé obce z níž zústala jen jedna stavba). Most za nádražím pod kterým dnes vede cesta nevím jestli tam byl od začátku (to se mi zatím nepodařilo dohledat, nebo vyčíst a pochopit z cizojazyčných informací), logicky ale náklady na dřevěnný most nad kolejí v zářezu by byli asi menší než na vybudování kamenného podlezdu pod kolejema, pokud by byl od doby stavby tratě asi by to nebyl takový problém.

harrach-mapam.jpg
harrach-mapam.jpg (30.42 KiB) Zobrazeno 4053 krát
Naposledy upravil jafobe dne pon 29 čer, 2020 5:45 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod Kavka_ » ned 28 čer, 2020 10:10 pm

Pokud mohu, tak za mne krajinný námět vlastně moc pěkný, jednoduchý a má poměrně zajímavě reálnou oporu ve skutečnosti (tenhle kus krajiny mne ve skutečnosti již také jednou zaujal, neb jsem byl místním provedení zmaten při dovolené v tomto kraji), ale na straně druhé nějak nejsem přesvědčen o benefitu vložené točny oproti jiným řešením SN (pokud tedy není primární potřebou ji vytvořit a spotřebovat)...
TT, V. - VI. epocha, ČD
- kolejiště realizovaná na malých plochách neškodí v jakémkoli množství -
Uživatelský avatar
Kavka_
 
Příspěvky: 419
Registrován: pon 01 úno, 2016 10:03 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: trucovní koutek 1 x 1 metr TT Tilig

Příspěvekod jafobe » pon 29 čer, 2020 5:40 pm

I když vezmu v potaz trochu komplikovanější řízení točny oproti min 4 vyhybkám, pokud bych chtěl mít ve SN 3 koleje to vlastně až tak komplikovanější není.
Když ale vezmu prostor potřebný pro SN s vyhybkami pro 3 stejně dlouhé soupravy budu pro něj potřebovat zhruba 2,5 krát větší delku, a budu jen na konci vyhybek, což už je zhruba půl metru viditelné tratě víc než teď ( to je to zhruba užitná délka viditelného nádraží, neboli souběžné obloukové) a to už na tom panelu 1 x 1,4 metru bude znát. A ještě to neřeší otáčení souprav či přejezd lokomotivy z jedny strany na druhou (což by při 3 soupravách ve SN potřebovalo další kolej a vyhybky) či případnou další odstavnou kolej...
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 684
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

PředchozíDalší

Zpět na Mini kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků