Micro-mini-pidi-kolajiska I

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod workous » čtv 02 pro, 2021 9:17 am

https://www.rrinabox.com/ kuchařka jak na to :D
Roco Geoline/DCC DR5000 + RocRail/JMRI momentálně v pauze..
Uživatelský avatar
workous
 
Příspěvky: 2139
Registrován: sob 15 lis, 2008 12:05 pm

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod hank61 » sob 04 pro, 2021 5:28 am

Narazil jsem na moc pěkný námět pro milovniky mini kolejišť :wink:
https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/166428-cenarth-oo-micro/
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2490
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod hank » sob 04 pro, 2021 7:23 am

hank61 píše:Narazil jsem na moc pěkný námět pro milovniky mini kolejišť...[/url]


N konci toho vlákna je i návod na výrobu dřevěné přesuvny:
https://www.rmweb.co.uk/community/index ... nt=4557715
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod hank » pát 10 pro, 2021 5:50 pm

Jedním z klasických "poličkových" minikolejišť je Gum Stump & Snowshoe Rail Road. (BTW, takhle se jmenují skutečná místa v Pennsylvanii.) Vymyslel ho a postavil americký modelář Chuck Yungkurth (1929-2016) inspirovaný úvraťovou uhelnou železnicí opuštěnou v r. 1959. Viz tady: https://en.wikipedia.org/wiki/Bellefont ... e_Railroad. Poprvé bylo kolejiště zveřejněno v Model Railroaderu už v dubnu 1966 a od té doby různé variace na toto úvraťové téma postavily davy modelářů. Viz třeba tady: https://www.carendt.com/small-layout-sc ... l-edition/, čitelnější plánek původního provedení je třeba tady: https://model-railroad-hobbyist.com/node/9397. V H0 mělo 6x1 stopu, tj. cca 183x30 cm.

Zkusil jsem si to v Anyrailu skreslit proporcionálně zmenšené do TT (150x25 cm) i N (120x30 cm) - otrockým přepočtem by byly plochy ještě menší, např. v eNku 99x16 cm - a vyšly mi v obou případech v závislosti na délce staničních kolejí naprosto šílené hodnoty stoupání traťové koleje: 50 - 80‰. Chuck v původním článku uvádí pro H0 dokonce 90‰. Prý mu do toho kopce tehdejší hánulkové lokomotivy uvezly dva nákladní vozy a hytlák.

Takže moje otázka zní takto: Jak by si asi na takovém extrémním krpálu vedly současné modely? A které by se na to hodily? Máte někdo zkušenosti s tak extrémními podmínkami provozu?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod hank61 » pát 10 pro, 2021 6:11 pm

Jindřichu. Já už jsem o tomhle kolejišti v H0 uvažoval cca před třemi lety. Nakreslil jsem ve WT několik altenativ a na tom stoupání to také skončilo. Zkoušel jsem to stoupání i nasimulovat a T435 Hektor od PMT se 3 vozy vtr to zvládnul na hraně. Pára BR 80 od Roco ani náhodou. Jen tak tak to vyjela solo. Ono to v uvedených rozměrech a délce vytažných kolejí vychazelo spíš na loko+max 2vozy. Myslím, že ideální délka tohoto kolejiště pro hánulu by mohla být kolem 2,5metru. :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2490
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod Dusan » pát 10 pro, 2021 6:30 pm

O tenhle námět nás zakoplo určitě dost. Za mě, kdybych řešil, tak zjednodušeně tu pravou zadní kusou bych řešil nějakým zvedacím udělátkem a bylo by :mrgreen: Když to zjednoduším tak při pevném umístění kolejiště nějaký pedál přes kloub. Souprava najede za kulisu, šlápnu a zvednu na horní úroveň.
Nebo to ovládáni by mohlo být přímo na boku kulisy, to už se dá vymyslet.
Jinak mi to připadá jako sjezdovka :D
HO(N),DCC,ep.II.-III.
Uživatelský avatar
Dusan
 
Příspěvky: 1284
Registrován: ned 04 úno, 2007 4:48 pm
Bydliště: Brno

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod Ivan » pát 10 pro, 2021 6:46 pm

Gum Stump jsem taky někde viděl, hezký námět.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod D » pát 10 pro, 2021 8:35 pm

hank:
Stanici s tímto motivem vlečky zbudovali kolegové moduláři ze Slovenska. Jmenuje se Štrkovňa a bývá k vidění na TT víkendu v Žilině. Stanice má tři koleje, v polovině krajní koleje odbočuje vlečka pod most. Délka samotné vlečky s úvratí vychází na dva metry. Výhybky, oblouky a stoupání jsou na hranici průjezdnosti. Čtyřosé vozy se na vlečku tahaly tuším po třech.

Obrázek
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1357
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod Zlámalík » pát 10 pro, 2021 9:13 pm

hank61 píše:Narazil jsem na moc pěkný námět pro milovniky mini kolejišť :wink:
https://www.rmweb.co.uk/community/index.php?/topic/166428-cenarth-oo-micro/

Dobře! To vypadá pěkně, ukládám pro inspiraci!
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1830
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod hank » pát 10 pro, 2021 9:46 pm

D: Do sklárny v Desné mají sunuté nákladní vlaky s lok. 743 do kopce normu 150 t. Když se tam vozilo uhlí, tak to bylo na dvě ložené wapky.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod milan ferdián » sob 11 pro, 2021 9:48 am

Dlouho jsem váhal, zda vám předložit ukázku do připravované publikaci. Ukázka spíše patří do vlákna "Dioráma", no my jsme přidali něco navíc, aby náměty patřily více do tohoto vlákna. Je to a bude jen jedna zveřejněna ukázka, aby jste v sobě vzbudili fantazii. Rozměr diorámy chybí zcela záměrně. Spolu s kolegy jsme došli daleko, daleko dál, ale bohužel, kam jsme došli si budete muset počkat :wink: . Musím připustit, že i Jindřich/hank nepřímo má na tom podíl a to tím, že nás neustále informuje o těch pidi kolejištích ze světa :P , tak proč nemít něco echt českého.
-m-
Přílohy
Ukázka.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod bambulak » sob 11 pro, 2021 10:20 am

Mám pocit, že je to přesně to co obdivuji na britských webech. Více cameo kolejišť spojená v jeden celek.
Prosil bych číslo účtu kde mohu poslat předplatné na knihu, dokud mám ještě peníze :)
patláma TT paprťála
bambulak
 
Příspěvky: 79
Registrován: sob 25 bře, 2017 8:40 am

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod milan ferdián » sob 11 pro, 2021 11:20 am

bambulak píše:Mám pocit, že je to přesně to co obdivuji na britských webech. Více cameo kolejišť spojená v jeden celek.
Prosil bych číslo účtu kde mohu poslat předplatné na knihu, dokud mám ještě peníze :)

V seznamu objednávek nejsi, proč to nevím. Problém je, že já objednávky neberu, protože je do své kompetence přebralo nakladatelství Model Scene. Ještě dodatek k naší partě kolegů, jsme zcela nezávislí a nemáme spojitost s nakladatelstvím. Jenom to, že já veškerou odvedenou práci nás všech po dokončení, předávám nakladatelství. Co se děje dále, to už nevím.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod hank » sob 11 pro, 2021 11:22 am

Ještě k té úvraťové železnici z Gumovníkového Pařezu do Sněžnice.

Z logiky věci vyplývá, že hodnoty délek staničních kolejí resp. kolejí v úvratích - omezující délky souprav přímo - a stoupání úseků pod mostem a od "severovýchodní" výhybky k mostu - omezující délky souprav nepřímo - budou přímo úměrné: Čím delší koleje, tím kratší meziúvraťový úsek, ergo tím větší potřebné stoupání. Takže postup plánování by mohll být následující:

1. Určit si plochu a provozovaná hnací vozidla.
2. Prakticky vyzkoušet, jaká max. stoupání vozidla s předpokládanou zátěží zvládnou; málokdo pravděpodobně bude chtít provozovat soupravy s více než se třemi vozy.
3. Podle délky souprav stanovit délky kolejí.
4. Nakreslit si to a zjistit, jaké stoupání vychází. Jestli je to nad síly lokomotiv, zkrátit soupravy i koleje a tím snížit potřebné max. stoupání.

Například v eNku mi na ploše 120x30 cm vyšla na papíře max. délka soupravy a kolejí 235 mm a max. stoupání 54‰; na 150x25 mm je to 345 mm a 45‰. Převedeno do délky souprav je to např. v 1. případě bangle nebo velký hektor a dva krátké uhláky nebo jeden 4osý plošiňák s dřívím, ve 2. případě se můžu rozšoupnout a přidat ještě hytlák Ds. S osobní dopravou se to na takové dráze asi moc přehánět nebude, ale jestli máte po ruce např motor M 262.0, sólo se vejde i do té úspornější varianty; nemohu přitom nevzpomenout 50. léta a zaměstnanecké vlečkové osobní vlaky z Kájova přes Hrotovou úvrať do papírny ve Větřní, vedené právě sólo M 262.0. Nicméně jistě by se do kratší varianty vešel i hektor s balmem nebo rybákem, do delší třeba berta se dvěma rybáky.

A to ani nebudu moc rozvíjet nepřeberné možnosti, které se z hlediska vozidel našincovi otevřou, když se rozhodne modelovat německé prostředí. (Pořád je řeč o eNku.) Německá skutečnost v epoše III byla natolik barvitá, že z toho až přecházejí oči: Např. V36 a řídící vůz VS 145 se stanovištěm strojvedoucího nebo pára BR 74 sunoucí dlouhatánský prajský 4osý kupák s řídicím stanovištěm ES 88 (vypůjčený od elektrické trakce) nebo Köf III a jeden Donnerbüchse. Na delší kolejiště už se pak vejde pořádný 3vozový osobní vlak vedený např. lok. BR 92.5-10 (naše 415.0) a sestavený z provizorních válečných vozů Pwgs 44 a 2x MCi 43 (naše Ciz). Všechny popsané soupravy byly zdokumentovány ve skutečném provozu poválečných DR a DB a všechna uvedená vozidla jsou v eNku k sehnání.

Tož tak. Chtěl jsem tím zamyšlením jenom ukázat to, o co se tu koneckonců snažím soustavně: Že ani nešikovný, líný a (v neposlední řadě) chudý našinec nemusí toto krásné hobby vzdávat, a to ani v dnešní pohnuté době a v osobních situacích, které se z jakýchkoli důvodů mohou zdát beznadějné. Jak vidíte, tak se 4 - 5 výhybkami, dvěma nebo třemi bazarovými hnacími vozidly a desítkou vozů se dá patřičně vyřádit i někde v koutku místnosti vykázaném pro jeho provozování náčelníkem rodiny, aniž by to nutně muselo zruinovat rodinný rozpočet nebo úspory.
Naposledy upravil hank dne čtv 16 pro, 2021 9:19 am, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6109
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod Střelec » pon 13 pro, 2021 5:53 am

milan ferdián píše:
bambulak píše:Mám pocit, že je to přesně to co obdivuji na britských webech. Více cameo kolejišť spojená v jeden celek.
Prosil bych číslo účtu kde mohu poslat předplatné na knihu, dokud mám ještě peníze :)

V seznamu objednávek nejsi, proč to nevím. Problém je, že já objednávky neberu, protože je do své kompetence přebralo nakladatelství Model Scene. Ještě dodatek k naší partě kolegů, jsme zcela nezávislí a nemáme spojitost s nakladatelstvím. Jenom to, že já veškerou odvedenou práci nás všech po dokončení, předávám nakladatelství. Co se děje dále, to už nevím.
-m-


Netuším, jestli jsem v seznamu (teoreticky bych měl být), ale na stránkách Modelscene jsem na možnost předobjednávek nových dílů nenarazil.

Více "cameo kolejišť" spojitelných do "nudle" je přesně to, co se mi postupně množí doma...
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

PředchozíDalší

Zpět na Mini kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků