Micro-mini-pidi-kolajiska I

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod milan ferdián » pát 05 dub, 2019 7:25 am

Střelec píše:Soudruzi z NDR měli údajně jakýsi sborník plánků, který se měl jmenovat "Kolejiště na čtverečním metru". Bohužel je mi znám jen z pověstí.

Ano,kniha se jmenovala "Modelleisenbahn TT",autor G.Trost,námět "Qudratmeteranlage".MŽ vydala z této knihy jeden plánek kolejiště v brožuře D-3/str.27,28/Stavba krajiny na modelovém kolejišti/.Kolejiště má rozměry 90,0 x 110,0 cm.
Milan
Přílohy
Plán kolejiště.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11810
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod hank » sob 06 dub, 2019 7:48 am

Další námět na minikolejiště, tentokrát z tématického sešita MIBA vydaného v r. 2016 pod názvem Kleinstanlagen, str. 112 ad. Námětem kolejiště je koncová stanice malodráhy někde v Pomořanech, ale německé téma lze jistě snadno počeštit. Viditelná část normálně rozchodného (!) kolejiště v H0 (!) má rozměry 100x25 cm (!), skrytá část je přesuvna o rozměrech (podle toho, kolik má kdo místa) 50 - 65 x 25 cm. Překreslení do jiných modelových velikostí je vzhledem k absenci oblouků triviální. Více komentářů snad není potřeba.

nemerow.jpg
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod hank » sob 06 dub, 2019 5:53 pm

Další z netuctových nápadů, které jsem vylovil z digitálního archívu časopisu Modell Eisenbahner, se nachází v čísle 7 ročníku 2006 na stranách 80 - 83 pod titulkem Kofferzeche, tj. Důl v kufru. Autor někde vyšťoural vysloužilý kufřík od přenosného šicího stroje o vnitřních rozměrech 52x31 cm (výšku bohužel neuvádí, i když, jak uvidíte za chvíli, jde o parametr pro návrh kolejiště dost podstatný) a vestavěl do něj skládací minikolejiště ve velikosti N, které má po rozložení půdorys 62x62 cm. Tématem kolejiště v epoše III je funkční uhelný důl někde v Porůří s provozem vlečkových uhelných vlaků, přičemž prostor dolu s těžní věží a budovou uhelného prádla je oddělen vysokým traťovým náspem od prostoru důlního propadání, kde samovolně vznikl rybníček nazvaný místními Blaue Adria (snad není nutno překládat) využívaný pro koupání a obklopený zahrádkami - i kus místa pro postavení stanů se tam našel... Budovy šachty i etáž s rybníčkem slouží spolu s krajinnými kulisami pro schování neviditelné části kolejiště, kde se střídají vlečkové vlaky s loženými a prázdnými uhláky vedené malou parní lokomotivou (v tomto případě BR 80 DB, v našich podmínkách se bude hodit jakákoli dostupná malá pára). Ten násep znázorňuje trať, která vede odnikud nikam, i když je u ní zastávka sloužící zřejmě kdysi zaměstnancům šachty a na fotkách v žurnálu na ní stojí uhelné vlaky i motorák; nicméně na trati pracuje hicparta, která demontuje bývalou traťovou odbočku, a to je vlastně třetí námět, který se podařilo vtěsnat do tohoto skutečně skromného prostoru. (Jako alternativu bych si uměl představit zrušený traťový úsek s odstavenými správkovými, zavlečenými, kořistními, zrušenými nebo jinak šrotovými vozy, něco jako kdysi bývalo v Nezamyslicích, na chrudimských lokálkách nebo v úseku Smidary - Vys. Veselí.) Možnosti "domestikace" námětu jsou jasné - industriální zákoutí někde na báňské nebo v okolí Karviné. Zbývá snad jen dodat, že veškeré důlní stavby jsou vlastní tvorba autora, převážně z papíru a lepenky.

Leč dosti řečí a ať za mně mluví obrázky. Překládat doufám netřeba, osobně se mi líbí jeden detail, totiž že na jedné ze zahrádek slouží jako zahradní chatka skříň z vyřazené zetky pojmenovaná hrdě Vila Monika. :lol:

Letecký pohled včetně uspořádání neviditelné manipulační části kolejiště:
kofferzeche1.jpg


Pohled na pootevřený kufřík se složeným kolejištěm:
kofferzeche2.jpg


Pohled do dvora - šachta se jmenuje Luise 1:
kofferzeche3.jpg
Naposledy upravil hank dne sob 06 dub, 2019 6:10 pm, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod hank » sob 06 dub, 2019 6:08 pm

Ještě další obrázky kufříkového kolejiště s námětem uhelné šachty.

Na modrém Jadranu: :lol:

koferzeche4.jpg


Vlečkový vlak přiváží do prádla prázdné uhláky k nakládce; parta traťováků nahoře na náspu dokončuje demontáž výhybky zrušené odbočky:

kofferzeche5.jpg


Pohled na uhelné prádlo z ulice:

kofferzeche6.jpg
kofferzeche6.jpg (38.35 KiB) Zobrazeno 8985 krát


Snad to bude tvůrčím mozkům stačit pro představu a jako námět pro přemýšlení o možných variacích na dané téma přesazených do tuzemského prostředí... 8) :wink:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod Kavka_ » sob 06 dub, 2019 6:21 pm

milan ferdián píše:
Střelec píše:Soudruzi z NDR měli údajně jakýsi sborník plánků, který se měl jmenovat "Kolejiště na čtverečním metru". Bohužel je mi znám jen z pověstí.

Ano,kniha se jmenovala "Modelleisenbahn TT",autor G.Trost,námět "Qudratmeteranlage".MŽ vydala z této knihy jeden plánek kolejiště v brožuře D-3/str.27,28/Stavba krajiny na modelovém kolejišti/.Kolejiště má rozměry 90,0 x 110,0 cm.
Milan


Dovolím si doplňující otázku k tomuto plánku: Jsou ty rozměry ve skutečnosti jiné (než deklarovaných 90x110), nebo mám nějakou chybu ve čtení plánku? Nějak mi ten poměr stran nesedí...
TT, V. - VI. epocha, ČD
- kolejiště realizovaná na malých plochách neškodí v jakémkoli množství -
Uživatelský avatar
Kavka_
 
Příspěvky: 419
Registrován: pon 01 úno, 2016 10:03 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod D » sob 06 dub, 2019 6:59 pm

Kavka_:
Plánek je možná na stránce deformovaný, ale rozměry sedí.

Obrázek
Naposledy upravil D dne úte 21 kvě, 2019 2:28 pm, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
D
 
Příspěvky: 1355
Registrován: sob 27 úno, 2010 1:52 pm
Bydliště: Brno

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod Kavka_ » ned 07 dub, 2019 8:52 am

Děkuji, takto již ano...
TT, V. - VI. epocha, ČD
- kolejiště realizovaná na malých plochách neškodí v jakémkoli množství -
Uživatelský avatar
Kavka_
 
Příspěvky: 419
Registrován: pon 01 úno, 2016 10:03 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod Střelec » pon 08 dub, 2019 5:41 pm

Kdysi jsem se o tohle kolejiště pokusil. Bylo to fiasko - nezadařilo se mi dobře udělat to šroubovicové stoupání v tunelu a vlaky nedržely na kolejích. Následně jsem z toho udělal klasický ovál v rovině a to už fungovalo. Léta pak viselo jako obraz na zdi a nakonec skončilo prostřednictvím firmy WEPE jako zdroj náhradních dílů v nějakém klubu (patrně v Pečkách).
Přílohy
kolejiště na zdi.jpg
Střelec
 
Příspěvky: 1620
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod Vladimír_B » úte 09 dub, 2019 7:32 pm

hank píše:Jako alternativu bych si uměl představit zrušený traťový úsek s odstavenými správkovými, zavlečenými, kořistními, zrušenými nebo jinak šrotovými vozy, něco jako kdysi bývalo v Nezamyslicích, na chrudimských lokálkách nebo v úseku Smidary - Vys. Veselí.
Anebo z Křimova do Šebíku, stará trať z Ražic... Třeba v jižních Čechách se přes zimu deponovaly sypáky, protože se netěžil písek na velenicku, na všech možných a nemožných kolejí a pro změnu na mladoboleslavsku se každý metr opuštěných tratí a vleček využíval k odstavování prázdných autopater. A ve Staré Huti se na bývalé vlečce odstavovaly soupravy rekreáků...

Líbí se mi námět s šachtou, možná by to lépe vypadlo s H0e/H0f (viz. moje nedávná litanie o kus vedle :D )...
>H0< Nejde? To slovo neznám. :-)
Uživatelský avatar
Vladimír_B
 
Příspěvky: 1224
Registrován: ned 02 bře, 2008 6:57 pm
Bydliště: Plzeň

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod hank » úte 30 dub, 2019 3:21 pm

Jak už se tady víckrát probíralo, každý stavitel minikolejiště dřív nebo později narazí na to, jak nechat zmizet vlak z viditelné scény. Nemusí to být jen do tunelu, Carl Arendt svého času navrhl 11 méně či více extravagantních způsobů řešení tohoto problému. Jeden z nich byl přímo učebnicovým způsobem použit na kolejišti, o němž se referuje v časopisu MIBA 10/2013 na str. 34 a dalších. Podívejte se taky.

Kolejiště je koncová stanice nějaké lokálky a do vjezdového zhlaví je zaústěna i krátká vlečka. Tovární objekty jsou znázorněny poloplastickými kulisami a traťová kolej je schovaná za kulisami. Hned vedle je remíza, která částečně zakrývá vjezdové zhlaví. Celková dispozice stanice je sice typicky německá divočina, ale uspořádání kolejí a objektů na "jižní" straně vjezdového zhlaví připomíná jednu českou koncovou stanici, dříve nákladiště se zastávkou, a to Bílý Potok pod Smrkem. Objekty remízy a/nebo továrny je možno v V. a VI. epoše znázornit i jako nefunkční ruiny (= právě případ toho Bílého Potoka) a doplnit je příslušně divokou vegetací, což může částečně nebo i zcela nahradit pevnou kulisu.

pinneberg1.jpg


pinneberg2.jpg


pinneberg3.jpg
pinneberg3.jpg (32.74 KiB) Zobrazeno 8182 krát
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod medwa » stř 01 kvě, 2019 2:10 pm

Nádherný a inspirativní projekt, děkuji Hankovi za připomenutí!
medwa
 
Příspěvky: 24
Registrován: stř 28 kvě, 2014 6:37 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod Corwin » pon 13 kvě, 2019 9:50 pm

Připojuji se.
Moc se mi líbí malá kolejiště, která tu prezentuje (nejen!) hank.

Jsou k tomuto poslednímu nějaké detaily? Měřítko, rozměry?

Koketuji s myšlenkou na stavbu malé lokálkové stanice - něco v duchu "kazetových" kolejišť MF.
Buď něco přímo z III. dílu, něco "alá Kameničky" nebo taky něco úplně jiného.

Tenhle návrh by překračoval moje požadavky několikanásobně :-) Je tu i vlečka a remíza. navíc díky skytému nádraží se dá provozovat i samostatně... Já vždy řešil stavbu stanice + odnímatelný šuplík nebo výhybkový skyťák...
Asi by neby problém pokračovat vlevo (?) a místo koncové stanice mít průjezdnou... :?: I když asi pak ta remíza.... (?)

Zkusím si nějaké skici...
Řeším měřítko H0. Rozměr bych chtěl do 2m
Epocha V. (714 + nákladní dvouosáky případně 010, 810, nostalgická pára alá 310 zastoupená BR89.., v budoucnu možná prasátko nebo 708...
Corwin
 
Příspěvky: 25
Registrován: čtv 27 pro, 2018 4:01 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod hank » stř 15 kvě, 2019 9:07 pm

Corwin: 235x40 cm, H0.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod hank » ned 26 kvě, 2019 4:30 pm

Už víckrát se tu i onde v souvislosti s nejrůznějšími pidikolejišti a provozními diorámaty diskutovalo na téma "jak nechat vlak zmizet v zákulisí". Jeden téměř geniální nápad jsem našel v Eisenbahn Journalu 11/1989 na str. 94:

most_staveniste.jpg


Takhle na první pohled to vypadá jako tuctový a stokrát omletý námět - most křižující trať. Jenže takový most, ať už železniční, silniční nebo dálniční, často na takovém pidikolejišti vypadá jako pěst na oko, zvlášť když pod ním končí nějaká lokálka koncovou dopravnou nebo nákladištěm. V našich podmínkách by tam nejspíš byl úrovňový přejezd. Pokud ovšem ten most nezačali stavět desítky let po výstavbě dráhy. A tak lze modelovat například staveniště silničního mostu (jako na předkládaném obrázku), přerušenou stavbu mostu (jako tomu bylo v Uherském Hradišti při stavbě obchvatu silnice I/50, kde hrubá stavba mostu přes Moravu byla zhotovena v předstihu v r. 2000, zatímco celý obchvat až v roce 2004, takže dva roky trčelo v krajině opuštěné torzo silničního mostu, který vedl odnikud nikam a na němž neprobíhaly žádné stavební práce) nebo dokonce železniční či silniční most vybudovaný a opuštěný definitivně (viz mosty nedokončených gemerských spojek nebo torza mostů na Hitlerově dálnici).

Mostní stavba na obrázku je masivní a rozlehlá natolik, že při šikovném umístění do terénu v pohodě může nahradit v roli kulisy obligátní tunel a jestli se někdo chce vyřádit modelováním živého staveniště včetně stavební techniky a dopravních prostředků, má taky spoustu prostoru. Navíc by v takovém případě šlo do tématu zakomponovat i živou vlečkovou kolej sloužící výstavbě mostu.

Tak snad toto téma někoho bude inspirovat k vlastní tvůrčí činnosti. :wink:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro-mini-pidi kolajiska I

Příspěvekod Stanin » sob 01 čer, 2019 9:30 pm

hank píše:Další námět na minikolejiště, tentokrát z tématického sešita MIBA vydaného v r. 2016 pod názvem Kleinstanlagen, str. 112 ad. Námětem kolejiště je koncová stanice malodráhy někde v Pomořanech, ale německé téma lze jistě snadno počeštit. Viditelná část normálně rozchodného (!) kolejiště v H0 (!) má rozměry 100x25 cm (!), skrytá část je přesuvna o rozměrech (podle toho, kolik má kdo místa) 50 - 65 x 25 cm. Překreslení do jiných modelových velikostí je vzhledem k absenci oblouků triviální. Více komentářů snad není potřeba.

nemerow.jpg

Pokud by to někoho zajímalo, tak kolejiště v provozu je vidět ZDE (čas 5:16).
Stanin
 
Příspěvky: 541
Registrován: ned 16 čer, 2013 8:48 pm
Bydliště: Brno

PředchozíDalší

Zpět na Mini kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků