od hank » sob 11 pro, 2021 11:22 am
Ještě k té úvraťové železnici z Gumovníkového Pařezu do Sněžnice.
Z logiky věci vyplývá, že hodnoty délek staničních kolejí resp. kolejí v úvratích - omezující délky souprav přímo - a stoupání úseků pod mostem a od "severovýchodní" výhybky k mostu - omezující délky souprav nepřímo - budou přímo úměrné: Čím delší koleje, tím kratší meziúvraťový úsek, ergo tím větší potřebné stoupání. Takže postup plánování by mohll být následující:
1. Určit si plochu a provozovaná hnací vozidla.
2. Prakticky vyzkoušet, jaká max. stoupání vozidla s předpokládanou zátěží zvládnou; málokdo pravděpodobně bude chtít provozovat soupravy s více než se třemi vozy.
3. Podle délky souprav stanovit délky kolejí.
4. Nakreslit si to a zjistit, jaké stoupání vychází. Jestli je to nad síly lokomotiv, zkrátit soupravy i koleje a tím snížit potřebné max. stoupání.
Například v eNku mi na ploše 120x30 cm vyšla na papíře max. délka soupravy a kolejí 235 mm a max. stoupání 54‰; na 150x25 mm je to 345 mm a 45‰. Převedeno do délky souprav je to např. v 1. případě bangle nebo velký hektor a dva krátké uhláky nebo jeden 4osý plošiňák s dřívím, ve 2. případě se můžu rozšoupnout a přidat ještě hytlák Ds. S osobní dopravou se to na takové dráze asi moc přehánět nebude, ale jestli máte po ruce např motor M 262.0, sólo se vejde i do té úspornější varianty; nemohu přitom nevzpomenout 50. léta a zaměstnanecké vlečkové osobní vlaky z Kájova přes Hrotovou úvrať do papírny ve Větřní, vedené právě sólo M 262.0. Nicméně jistě by se do kratší varianty vešel i hektor s balmem nebo rybákem, do delší třeba berta se dvěma rybáky.
A to ani nebudu moc rozvíjet nepřeberné možnosti, které se z hlediska vozidel našincovi otevřou, když se rozhodne modelovat německé prostředí. (Pořád je řeč o eNku.) Německá skutečnost v epoše III byla natolik barvitá, že z toho až přecházejí oči: Např. V36 a řídící vůz VS 145 se stanovištěm strojvedoucího nebo pára BR 74 sunoucí dlouhatánský prajský 4osý kupák s řídicím stanovištěm ES 88 (vypůjčený od elektrické trakce) nebo Köf III a jeden Donnerbüchse. Na delší kolejiště už se pak vejde pořádný 3vozový osobní vlak vedený např. lok. BR 92.5-10 (naše 415.0) a sestavený z provizorních válečných vozů Pwgs 44 a 2x MCi 43 (naše Ciz). Všechny popsané soupravy byly zdokumentovány ve skutečném provozu poválečných DR a DB a všechna uvedená vozidla jsou v eNku k sehnání.
Tož tak. Chtěl jsem tím zamyšlením jenom ukázat to, o co se tu koneckonců snažím soustavně: Že ani nešikovný, líný a (v neposlední řadě) chudý našinec nemusí toto krásné hobby vzdávat, a to ani v dnešní pohnuté době a v osobních situacích, které se z jakýchkoli důvodů mohou zdát beznadějné. Jak vidíte, tak se 4 - 5 výhybkami, dvěma nebo třemi bazarovými hnacími vozidly a desítkou vozů se dá patřičně vyřádit i někde v koutku místnosti vykázaném pro jeho provozování náčelníkem rodiny, aniž by to nutně muselo zruinovat rodinný rozpočet nebo úspory.
Naposledy upravil
hank dne čtv 16 pro, 2021 9:19 am, celkově upraveno 1
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.