Micro-mini-pidi-kolajiska I

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod hank » ned 14 kvě, 2023 7:35 am

Náměty na několik kapesních (doslova) minidiorámat postavených na vyřazených nosičích CD/DVD ve velikosti N jsou zde:
https://modellbahnfreunde-mtl.weebly.co ... lagen.html
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod StandaR » čtv 18 led, 2024 10:22 am

Mega-Mini Spruce Coal & Timber layout.
Vyskočil na mě krásný projekt z USA, který je svým způsobem mini. Ve velikosti 0 a rozchodu 0n30 na (pro dané měřítko) skromných rozměrech 110x60cm. Video dokumentuje proces stavby i vývoje konceptu. Ve finále se ukazuje moc pěkná krajinářská práce a smysl pro detail

https://www.youtube.com/watch?v=cTNKnh0GZ_4
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod StandaR » úte 23 led, 2024 9:46 am

Přeskočíme z 0n30 na N :D Parádní Mikro o velikosti papíru A3, video dokumentuje i proces stavby kolejiště

https://www.youtube.com/watch?v=jLtv_yD10Mk
StandaR
 
Příspěvky: 645
Registrován: stř 18 říj, 2006 4:15 pm
Bydliště: Brno-Jih

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod hank » úte 23 led, 2024 10:47 am

StandaR píše:Přeskočíme z 0n30 na N :D Parádní Mikro o velikosti papíru A3, video dokumentuje i proces stavby kolejiště

https://www.youtube.com/watch?v=jLtv_yD10Mk


No to nemá chybu. Od použití materiálů "co dům dal" přes vtipné raznice pro znázornění kamenných zdí a vychytávku pro ohýbání flexin až po využití spodní etáže pro důlní úzkokolejku a freelance motorák, který má sice konstrukci karosérie odvozenou od klasických japonských lokálkových motoráků KIHA, ale velikostí i "syrovým" vzhledem připomíná nejvíc ze všeho ruské vozidlo AS1A, což vlastně není nic jiného než автомотриса служебная, tj. osobní drezína pro přepravu zaměstnanců.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod Kavka_ » úte 23 led, 2024 7:36 pm

Tak tohle mne dostalo - celé je to takové jednoduše dokonalé... díky za nasdílení!
TT, V. - VI. epocha, ČD
- kolejiště realizovaná na malých plochách neškodí v jakémkoli množství -
Uživatelský avatar
Kavka_
 
Příspěvky: 421
Registrován: pon 01 úno, 2016 10:03 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod marian_r » pát 26 led, 2024 8:54 am

marian_r
 
Příspěvky: 181
Registrován: sob 10 čer, 2023 1:59 pm

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod Jirkátor » pát 26 led, 2024 7:32 pm

Tohle je skutečné mikro, ne ty vaše zahradní železnice, které tu ukazujete. :mrgreen:
Tohle stavím já: viewtopic.php?f=1&t=12586
Uživatelský avatar
Jirkátor
 
Příspěvky: 1039
Registrován: stř 01 led, 2020 11:09 am
Bydliště: Veselí nad Lužnicí

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod Zlámalík » pon 29 led, 2024 3:31 pm

Jestli ta mašina na tom mikro není "na živou páru", tak mě to nezajímá :lol:
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod hank » sob 23 bře, 2024 2:22 pm

O britském staviteli mini- a mikrokolejišť, provozních diorámat a jevišťátek typu cameo Jamesi Hiltonovi už tady byly zmínky. Viz též jeho blog. Zaujal mě například tento příspěvek, který pěkně dokládá jeho tvůrčí invenci. Název příspěvku - A quart into a pint pot - bych volně přeložil jako Tupláka do krýglu, protože je dokladem myšlenkového postupu, kterým se 14 km dlouhý traťový úsek tratě Looe Valley Line v Cornwallu dá v modelu postupně zkomprimovat až do jevišťátka ve velikosti 00 (britská há-nulka, 1:76).

Skutečná dráha má i vlastní heslo na Wikipedii.

Snad mě autor nebude bít, když sem dám z odkazovaného blogu kopii jeho grafiky:

looe_branch.jpeg

Co tam vidíme? V levé části grafiky postupně seshora: Zjednodušenou mapku tratě, schématický náčrtek všech zastávek a dopraven a především postupnou kompresi do podoby většího kolejiště, které by v provedení jako na obrázku uprostřed mohlo být umístěno podél stěn místnosti, dále menšího kolejiště, které nicméně zachovává nejzajímavější prvky skutečnosti, tj. odbočku se zastávkou uprostřed trati, napravo koncovou zastávku pro osobní dopravu v podobě jednoduchého šturcu a nalevo plavírnu kaolínu se sušárnou a nakládkovým místem, a nakonec úplně dole návrh, jak tyto tři prvky doslova spresovat do hánulkového mikrokolejiště typu cameo na plochu cca 100x25 cm. (I do té nejvíce minimalistické varianty se mu vešlo provozní zákulisí v podobě sektorové výhybky v délce vlakové soupravy.) A jak si autor představuje provedení v prostoru, to nám ukazuje 3D-náčrtek úplně vpravo dole.

Proč to sem píšu? Domnívám se, že tímto postupem, totiž výběrem jednotlivých typických prvků z reality, ať už krajiny, spodní a vrchní stavby nebo pozemních staveb drážních i průmyslových, lze zkomprimovat řadu skutečných námětů doslova "na pětník". Nikdo samozřejmě nebude tvrdit, že to je přesné zobrazení skutečnosti (sám Jim Hilton pro ty 3D-obrázky občas používá pojmu caricature), ale ty jednotlivé prvky lze znázornit celkem věrně; a řemeslnou rutinu při stavbě mikrokolejišť povyšuje na skutečné umění právě ta schopnost některých modelářů skloubit je do "koukatelného" celku tak, aby to "nevypadalo blbě".

Samozřejmostí bude omezení délky souprav, ale to stavitelé pidikolejišť všeho druhu dobře znají a počítají s tím. Mám za to, že navrhované uspořádání spolu s přiměřeným uspořádáním provozního zákulisí umožní uspokojivý osobní i nákladní provoz podle GVD. Sólo motor nebo dvoudílná/dvouvozová souprava v osobní dopravě (určitě by se vešel i dlouhý motor jako znázornění křídla od motorového spěšného vlaku na hlavní trati) a nákladní vlaky se dvěma nebo třemi vozy se vyskytují i v tuzemské současné skutečnosti. A kdo by chtěl jít do historie, tak smíšené vlaky ve složení pára-hytlák-osobní vůz-nákladní vůz nebyly na lokálkách žádnou vzácností. Osobní dopravu zpestří úvrať na odbočce, nákladní vlaky budou jedním směrem sunuté - taky nic neobvyklého, a to ve všech epochách. Průmyslové/skladovací objekty budou nejspíš v provedení poloplastické kulisy, takže pomyslně nakládat/vykládat se může skoro cokoli. A někdo si to může (jako v současné skutečnosti) zpestřit muzejním/nostalgickým provozem, takže se pak bude možné obejít i bez nákladní dopravy, kterou případně nahradí fotovlaky pro šotouše.

Snad se tyto úvahy pro někoho stanou podnětem k dalšímu obohacení jeho tvorby. Budu se těšit. :wink:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod hank » úte 09 dub, 2024 8:11 am

Při listování blogem Jima Hiltona jsem narazil na další téma vhodné pro zpracování jako mini-/mikrokolejiště. Jedná se o vlečku skotské papírny Tullis Russell v Auchmuty ve východním Skotsku. Papírna bohužel zanikla po více než 200 letech provozu (založena 1804) v r. 2015, ale do poslední chvíle byla obsluhována po železnici.

Od Jima si zase vypůjčím jednu z jeho typických grafik, na kterých názorně popisuje zpracování svých návrhů i myšlenkové pochody, které k nim vedou. Tentokrát se na návrhu podílel i Jimův kanadský kolega a přítel Chris Mears (jeho blog vizte zde). Jak to popsal Chris: "...on stage engine and offstage car shunting." Tj. mašina je (stále) na scéně a posun s vozy se odehrává (převážně) v zákulisí.

jim_hilton_auchmuty.jpg

Jak je u Jima zvykem, opět se mu to vešlo na plochu cca 100x25 cm, a to ve velikosti 00. Trochu jsem si pohrál v Anyrailu s návrhy v TT a eNku, nebylo to úplně triviální, ale s přihlédnutím k těm materiálovým zásobám, které mám doma, se to na 120x30 cm vejde úplně luxusně a na 80x20 cm s trochou uskrovnění dokonce i v TT; obojí včetně skrytého zákulisí :!:

Co na tom návrhu oceňuji:
- námět je při vhodné volbě vozidel použitelný i pro znázornění středo- a východoevropské reality od Německa až po Ukrajinu a kterékoli epochy od II. až po současnost;
- to podstatné, tj. přistavování a odsun vozů i nakládka/vykládka, se odehrává v zákulisí, přesto je možný přiměřeně variabilní provoz z hlediska typů nákladních vozů a umím si představit i zaměstnaneckou osobní dopravu, ať už náležitostmi vlečkaře nebo státního/národního dopravce;
- volbou vozidel lze znázornit jakýkoli výrobní program skryté továrny;
- za výhodu považuji i to, co by někdo možná nazval nevýhodou: v běžných velikostech se do zákulisí dají odstavit (v závislosti na ploše, která je k dispozici) max. 1 - 3 vozy, výhoda je to dle mého názoru proto, že při větším doběhu vozů se musí jezdit častěji... :mrgreen:
- návrh neobsahuje žádné pozemní stavby, zato téma i na té minimální ploše umožňuje pěkné zpracování krajiny s vegetací typu (jak to nazývá Zdeněk Šindlauer) příměstský buš včetně vodního toku i s mosty a komu to nestačí, může to přiměřeně oživit nějakými boudami, kůlnami, autovraky, karavany, vagónovými skříněmi nebo zahradními domky. (Nepřehánět! :mrgreen: )

Ještě přidám dva obrázky (resp. jen odkazy - kvůli respektování autorských práv) z místa, které jsem našel na stránkách https://www.railscot.co.uk/:

https://www.railscot.co.uk/img/79/749/
https://www.railscot.co.uk/img/79/792/

Pokud vím, tak tento návrh (zatím?) zůstává jenom na papíře a ve virtuální formě. Pokusí se ho někdo zhmotnit?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6112
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod Zlámalík » úte 09 dub, 2024 8:41 am

To je parádní námět. Mně se líbí, jak Angličani umí vyrobit "z prdu kuličku". I každý strom je popsaný, jak by měl vypadat, aby to klaplo - netřeba plýtvat penězi. A na pár centimetrech trať, voda, cesta, fabrika, most... A Class 08, takové místní Prasátko či Hektor. Úplně to vidím, jak tam bublá.
O co je tohle přiměřenější, než aktuálně Milanem F. navrhovaná půlka Švýcarska, která nikdy nevznikne.
TT/současnost: Zlámalíkovy mašinky
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 1832
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm
Bydliště: Košíkov

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod hank61 » úte 09 dub, 2024 10:20 am

Mě se tohle také moc líbí. Jednoduchý a přitom moc pěkný námět do "bedny" + venku přesuvna :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2491
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Micro-mini-pidi-kolajiska I

Příspěvekod milan ferdián » stř 10 dub, 2024 6:17 pm

Co na to říct? Něco podobného jsem už zpracoval. Že budete čekat cca 4 roky, s tím já nic neudělám :cry: a zveřejnit náměty nesmím.
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Předchozí

Zpět na Mini kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 18 návštevníků