Další zajímavý námět na provozní dioráma nebo segment kolejiště nebo minikolejiště - posuďte sami, kam to patří - jsem našel v časopisu MIBA v čísle 10 z roku 2012 na str. 46 a následujících. Tedy s jednou výhradou: Využívá segmentové točny, což je prvek, který se bohužel v našem prostředí nikdy nevyskytoval. Nicméně jestli se někdo zabývá stavbou kolejišť podle německých vzorů, nabízí se mu velice úsporné kolejiště i v H0. To, co je na následujících obrázcích, se totiž vešlo v H0 na plochu 100x40 cm, a to už třeba bude stát někomu za úvahu i v Čechii nebo na Slovači. Způsoby, jak tuto roztomilou maličkost počeštit/poslovenštit, jistě vymyslíte sami.
Skica původního návrhu odvozená redukcí skutečné provozní situace v žst Klütz (stanice byla opuštěna začátkem 90. let, v roce 2006 byla trať demontována a v letech 2012 - 14 částečně obnovena jako 600 mm turistická úzkorozchodka) vypadala takhle:
Stavitel si doplnil remízu:
Z tohoto "leteckého" pohledu vyplývá, jaké asi taková stanice bude mít provozní možnosti. Uspořádání a provozní využití kolejí mi připomíná nz Mochov, kde je hlavní kolej manipulační a vedlejší kolej dopravní. (Překládat popisy objektů v obrázcích snad není nutno...)
A pro potěšení oka i ducha ještě 3D-obrázek:
Pro umožnění plného provozu je samozřejmě nutno doplnit skryté nádraží neboli fiddleyard.
Kdyby někdo potřeboval fotografie skutečného kolejiště a/nebo plný text článku, napište mi SZ.
Zbývá snad jen dodat, že segmentové točny se servopohony v různých délkách vyrábějí v H0 např. Noch a Faller, v TT HAPO (prodává MBS Sebnitz), a vesměs bývají hříšně drahé - řádově stovky €...
Dalších komentářů jistě netřeba.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.