Minimalistická muzejní dráha v "ostrovním" provozu

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Minimalistická muzejní dráha v "ostrovním" provozu

Příspěvekod hank » ned 11 pro, 2022 7:40 pm

Dalším možným příběhem pro výstavbu minikolejiště by byla některá ze skutečných britských muzejních železnic v ostrovním provozu, tj. odtržených od zbytku sítě.

Především velmi úsporné kolejové uspořádání normálně rozchodné nostalgické dráhy Helston Railway na poloostrově Cornwall, která byla zrušena už v r. 1962, přímo volá po stejně minimalistickém ztvárnění v modelu: Na obou koncích zachovalého úseku dráhy dlouhého cca 2 km jsou zastávky bez rozvětvení ukončené šturcy a jediné dvě výhybky se dochovaly v bývalém nákladišti Trevarno uprostřed trati, kde si provozovatelé postavili provizorní remízu pro svá vozidla.

Zastávka Prospidnick je na severním konci dochovaného úseku. Ve šturcu stojí t.č. nepojízdná dvoudílná motorová jednotka řady 103 bývalých BR (výrobce Park Royal) ve funkci čekárny s kavárnou a před ní dvounápravový hytlák, v němž je pokladna a obchůdek s upomínkovými předměty.
prospidnick.jpg


Zhruba uprostřed dráhy je "stanice" Trevarno s remízou:
trevarno.jpg

Provozovatelům dráhy se nepodařilo získat od majitelů okolní pozemky, takže provozní zázemí chtějí přestěhovat, až se jim podaří dráhu znovuvybudovat severním i jižním směrem dále k městečkům Helston a Nancegollan do celkové délky cca 5 km.

A na jižním konci se v dalším šturcu bez kolejového rozvětvení nachází zastávka Truthall s čekárnou, která je věrnou kopií typické čekárny Great Western Railway postavenou členy spolku podle původní dokumentace.
truthall.jpg

V čekárně je minimuzeum dráhy, za provozu vlaků obsazené průvodcem.

Helston Railway se pyšní skutečností, že jde o vůbec nejjižnější železnici ve Velké Británii.

Není snad nutno zdůrazňovat, že veškeré práce spolku i provoz dráhy ze 100% zajišťují dobrovolníci.

Trať v sezóně obvykle provozuje jeden ze svých malých posunovacích dieselů Ruston&Hornsby s dvounápravovým hytlákem/brzdicím vozem (brake van) sloužícím jako osobní vůz; jedním směrem se vždy sune. Podle nepříliš závazně dodržovaného jízdního řádu v sezóně jezdí obvykle 6 párů vlaků denně v době od 10:30 do 15:00; zdolání celého dvoukilometrového úseku trvá 10 minut. Příležitostně si spolek už od r. 2016 pronajímá některou z malých parní lokomotiv, dvou- nebo třínápravovou sedlovou tendrovku Peckett s krátkým cca 17 m neprůchozím oddílovým podvozkovým vozem vybaveným pro push-pull provoz.

Suma sumárum, i úplný začátečník nebo budget-sensitive modelář si jistě najde možnosti, jak popsaný námět přesadit do českého nebo slovenského prostředí. (Čímž nechci říct, že anglofilové mezi námi by se nemohli seberealizovat; odpovídající vozidla britské provenience v britské velikosti 00 se dají sehnat celkem snadno a za rozumné ceny, a to i slušné a levné provozuschopné second-handy.) Tak třeba to bude někoho inspirovat...

Zdroj informací:
Časopis Railway Modeller 05/2020, str. 369 ad.
Stránky spolku Helston Railway Preservation Society
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6115
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Zpět na Mini kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: mikerr a 25 návštevníků