Stránka 1 z 5

Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: úte 28 pro, 2021 8:12 pm
od wendycrx
Zdravím kolegové... byť mám své kolejiště již celkem hotové, zbylo mi celkem dost materiálu a mám chuť se pustit do nějakého menšího projektu, třeba na letní venkovní ježdění pod širým nebem....
Základ je pevně dán a to 250x50cm... námětem by byla menší koncová stanička ( úvraťová ) s bohatými možnostmi posunu.
K tomuto dílu bude postaven další díl se skrytou stanicí na střídání souprav.. nic složitého, jen čistě cca 2 až 3 koleje na každý směr.
V plánu bylo udělat i vše v jednom na tomto rozměru, ale od toho jsem upustil, každopádně ten návrh sem dám také.
Budu rád za nějaké postřehy co by se dalo udělat lépe..... ale na 99% jsem s plánkem spokojen.

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: úte 28 pro, 2021 8:22 pm
od wendycrx
zde ještě druhá varianta....

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: stř 29 pro, 2021 6:27 pm
od hank61
Vašku. Tak už alespoň vím, k čemu se vztahovaly ty fotky, cos mi poslal bez popisu. Ať se ti dílo daří :wink:

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: čtv 30 pro, 2021 8:46 am
od milan ferdián
Mě se více líbí první varianta :wink: A nedej na ty řeči, že máš krátké staniční koleje (FB). V mini je vše kraťoučké, pro motor+jeden nákladní vůz :lol: .
Milan

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: čtv 30 pro, 2021 8:58 am
od Ivan
Také bych dal první variantu. Druhou varianta, kdy je za zhlavím hned tunel bych nedělal.
Ještě si dovolím navrhnout jednu možnost. Odbočka za mostem zabere dost místa, proto by šlo udělat stanici klasicky úvraťovou a za zhlavím by pak byly mostky dva. Případně dvojkolejný, ale osobně bych volil spíše dva a na jednom už moze být kolej mírně v oblouku.

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: čtv 30 pro, 2021 9:00 am
od hank
Já z těch fotek nepoznám, jaká je to velikost... Nebo mi něco ušlo?

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: čtv 30 pro, 2021 9:33 am
od milan ferdián
hank píše:Já z těch fotek nepoznám, jaká je to velikost... Nebo mi něco ušlo?

V H0 :D :wink: .
-m-

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: čtv 30 pro, 2021 11:07 am
od hank
Asi nejúspornější varianta regulérní úvraťové stanice byla v provozu v letech 1879 - 1913 na durynské trati Ilmenau - Schleusingen, a to ve stanici Rennsteig (747 m nad mořem). Toto uspořádání kolejí vzalo za své rozšířením stanice po vybudování malodráhy do Frauenwaldu (1913 - 1965).

Stav 1913:
rennsteig2.jpg

Jeden angličan a jedna jednoduchá výhybka stačí pro znázornění plnohodnotného provozu.

Pro srovnání stav 1944:
Bf_Rennsteig.jpg

Ke stanici přiléhají traťové úseky ve stoupání až 61‰, do r. 1927 opatřené ozubnicí. Lokomotivy zde byly vždy na dolním konci vlaků a do stoupání se sunulo, takže objízdné koleje nebyly potřeba.

Rennsteig je dodnes kultovním místem nejen německých šotoušů. Trať je dnes v soukromém vlastnictví a přes Rennsteig se jezdí jen o víkendech, zato občas s muzejní parní lokomotivou 94 1538.

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: čtv 30 pro, 2021 11:34 am
od Ivan
hank píše:Asi nejúspornější varianta regulérní úvraťové stanice byla v provozu v letech 1879 - 1913 na durynské trati Ilmenau - Schleusingen, a to ve stanici Rennsteig (747 m nad mořem)....


Hanku, jak probíhal obrat souprav? V další části byl vlak sunutý? Nezdá se mi, že by na tak malém kolejišti čekala další loko aby přepřáhli. Škoda, že nic takového nebylo u nás :D

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: čtv 30 pro, 2021 12:16 pm
od jafobe
A kdyby se to trochu upravilo vjezdiové zhlaví, angličan se dal o kolej vedle, aby nebyl příjezd odbočné trati přes odvrat nebo v tunelu. ale z obou tratí se vjíždělo souběžně rovnou do nádraží... třeba nějak takto...

uvrat.jpg


Kdyby se pak SN udělalo v podobě přesuvny, mohlo by se vše vejít na ten základní panel...

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: čtv 30 pro, 2021 1:26 pm
od hank
Ivan píše:Hanku, jak probíhal obrat souprav?

Obě větve jsou do stoupání a Rennsteig je vrcholová stanice, takže se nepřepřahalo, protože lok. vždycky byla na dolním konci vlaku - do kopce se vždycky sunulo jako na naší zubačce.

Ivan píše:Škoda, že nic takového nebylo u nás.

Na slovenské zubačce v Tisovci bývala taky úvrať... A co třeba Dolní Polubný? Tam se klasické soupravy do kopce sunou dodnes, i v adhezním provozu. Ještě nedávno vozily liberecké elektroniky s normou zátěže 150 t do skláren sunuté vlečkové vlaky. V praxi to obnášelo dvě wapky s uhlím. To přece po modelu ve formě minikolejiště přímo volá. Dnešní uspořádání dopravny D3 Dolní Polubný není nic jiného než klasický inglenook.
viewtopic.php?f=51&t=8372&p=276068&hilit=Polubn%C3%BD#p276068

A nic ti přece nebrání vymyslet si vlastní příběh "what-if". :mrgreen:

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: čtv 30 pro, 2021 1:42 pm
od milan ferdián
hank píše:
Ivan píše:Hanku, jak probíhal obrat souprav?

Ivan píše:Škoda, že nic takového nebylo u nás.

Na slovenské zubačce v Tisovci bývala taky úvrať... A co třeba Dolní Polubný? Tam se klasické soupravy do kopce sunou dodnes, i v adhezním provozu. Ještě nedávno vozily liberecké elektroniky s normou zátěže 150 t do skláren sunuté vlečkové vlaky. V praxi to obnášelo dvě wapky s uhlím. To přece po modelu ve formě minikolejiště přímo volá. Dnešní uspořádání dopravny D3 Dolní Polubný není nic jiného než klasický inglenook.

Dolní Polubný už jsme s tebou, hanku probírali.
-m-

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: čtv 30 pro, 2021 1:53 pm
od hank
milan ferdián píše:Dolní Polubný už jsme s tebou, hanku probírali.


Ale tenhle obrázek si nepamatuju. Nějak mi to začíná přerůstat přes hlavu. Už si ani pořádně nepamatuju, co jsem kde napsal, natož co všechno jsem četl... :(

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: čtv 30 pro, 2021 4:45 pm
od wendycrx
Chlapi díky za zpětné vazby, jsem rád že se návrh líbí, byť se samozřejmě nemusí líbit všem.
Milane neboj, na řeči o krátkých kolejích nedám, ostatně proč si dělat něco z někoho, kdo už tam vidí zamrajdu se 3 Y byť je to plánováno na lehké motorové vozy..
Nicméně jsem drobátko upravil kolejiště tak , aby první dopravní kolej měla 80cm, druhá pak 85cm, je to na úkor mostu který bude nahrazen přejezdem.

Určitě sem postnu foto ze stavby...

Modelařině zdar.

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

PříspěvekNapsal: čtv 30 pro, 2021 7:39 pm
od Ivan
hank píše:Obě větve jsou do stoupání a Rennsteig je vrcholová stanice...


Díky za dovysvětlení, dám si na seznam "snad to někdy půjde navštívit" :)

hank píše:Na slovenské zubačce v Tisovci bývala taky úvrať... A co třeba Dolní Polubný?...


Jak to jen napsat... :?
Pro nás mladší jsem myslel tím u nás, spíše v Čechách. :mrgreen: Tisovec hezky ožil v Milanově poslední publikaci, jistě zajímavý námět.
Dolní Polubný samozřejmě znám, jen to není úvraťová stanice, k tomu směřovala moje poznámka.

milan ferdián píše:plánek Polubný...


Milane, já si plánek také nevybavuji, což neznamená, že nebyl někde prezentován. Máš rozměry segmentů?

Omlouvám se autorovy za odbočku.