Uvrať v lesích a kopcích.....

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod wendycrx » úte 28 pro, 2021 8:12 pm

Zdravím kolegové... byť mám své kolejiště již celkem hotové, zbylo mi celkem dost materiálu a mám chuť se pustit do nějakého menšího projektu, třeba na letní venkovní ježdění pod širým nebem....
Základ je pevně dán a to 250x50cm... námětem by byla menší koncová stanička ( úvraťová ) s bohatými možnostmi posunu.
K tomuto dílu bude postaven další díl se skrytou stanicí na střídání souprav.. nic složitého, jen čistě cca 2 až 3 koleje na každý směr.
V plánu bylo udělat i vše v jednom na tomto rozměru, ale od toho jsem upustil, každopádně ten návrh sem dám také.
Budu rád za nějaké postřehy co by se dalo udělat lépe..... ale na 99% jsem s plánkem spokojen.
Přílohy
20211228_152724.jpg
20211228_152717.jpg
20211228_152629.jpg
wendycrx
 
Příspěvky: 132
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:10 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod wendycrx » úte 28 pro, 2021 8:22 pm

zde ještě druhá varianta....
Přílohy
20211228_153328.jpg
wendycrx
 
Příspěvky: 132
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:10 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod hank61 » stř 29 pro, 2021 6:27 pm

Vašku. Tak už alespoň vím, k čemu se vztahovaly ty fotky, cos mi poslal bez popisu. Ať se ti dílo daří :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2491
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod milan ferdián » čtv 30 pro, 2021 8:46 am

Mě se více líbí první varianta :wink: A nedej na ty řeči, že máš krátké staniční koleje (FB). V mini je vše kraťoučké, pro motor+jeden nákladní vůz :lol: .
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod Ivan » čtv 30 pro, 2021 8:58 am

Také bych dal první variantu. Druhou varianta, kdy je za zhlavím hned tunel bych nedělal.
Ještě si dovolím navrhnout jednu možnost. Odbočka za mostem zabere dost místa, proto by šlo udělat stanici klasicky úvraťovou a za zhlavím by pak byly mostky dva. Případně dvojkolejný, ale osobně bych volil spíše dva a na jednom už moze být kolej mírně v oblouku.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod hank » čtv 30 pro, 2021 9:00 am

Já z těch fotek nepoznám, jaká je to velikost... Nebo mi něco ušlo?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6113
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod milan ferdián » čtv 30 pro, 2021 9:33 am

hank píše:Já z těch fotek nepoznám, jaká je to velikost... Nebo mi něco ušlo?

V H0 :D :wink: .
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod hank » čtv 30 pro, 2021 11:07 am

Asi nejúspornější varianta regulérní úvraťové stanice byla v provozu v letech 1879 - 1913 na durynské trati Ilmenau - Schleusingen, a to ve stanici Rennsteig (747 m nad mořem). Toto uspořádání kolejí vzalo za své rozšířením stanice po vybudování malodráhy do Frauenwaldu (1913 - 1965).

Stav 1913:
rennsteig2.jpg

Jeden angličan a jedna jednoduchá výhybka stačí pro znázornění plnohodnotného provozu.

Pro srovnání stav 1944:
Bf_Rennsteig.jpg

Ke stanici přiléhají traťové úseky ve stoupání až 61‰, do r. 1927 opatřené ozubnicí. Lokomotivy zde byly vždy na dolním konci vlaků a do stoupání se sunulo, takže objízdné koleje nebyly potřeba.

Rennsteig je dodnes kultovním místem nejen německých šotoušů. Trať je dnes v soukromém vlastnictví a přes Rennsteig se jezdí jen o víkendech, zato občas s muzejní parní lokomotivou 94 1538.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6113
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod Ivan » čtv 30 pro, 2021 11:34 am

hank píše:Asi nejúspornější varianta regulérní úvraťové stanice byla v provozu v letech 1879 - 1913 na durynské trati Ilmenau - Schleusingen, a to ve stanici Rennsteig (747 m nad mořem)....


Hanku, jak probíhal obrat souprav? V další části byl vlak sunutý? Nezdá se mi, že by na tak malém kolejišti čekala další loko aby přepřáhli. Škoda, že nic takového nebylo u nás :D
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod jafobe » čtv 30 pro, 2021 12:16 pm

A kdyby se to trochu upravilo vjezdiové zhlaví, angličan se dal o kolej vedle, aby nebyl příjezd odbočné trati přes odvrat nebo v tunelu. ale z obou tratí se vjíždělo souběžně rovnou do nádraží... třeba nějak takto...

uvrat.jpg


Kdyby se pak SN udělalo v podobě přesuvny, mohlo by se vše vejít na ten základní panel...
Uživatelský avatar
jafobe
 
Příspěvky: 698
Registrován: úte 12 dub, 2011 8:01 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod hank » čtv 30 pro, 2021 1:26 pm

Ivan píše:Hanku, jak probíhal obrat souprav?

Obě větve jsou do stoupání a Rennsteig je vrcholová stanice, takže se nepřepřahalo, protože lok. vždycky byla na dolním konci vlaku - do kopce se vždycky sunulo jako na naší zubačce.

Ivan píše:Škoda, že nic takového nebylo u nás.

Na slovenské zubačce v Tisovci bývala taky úvrať... A co třeba Dolní Polubný? Tam se klasické soupravy do kopce sunou dodnes, i v adhezním provozu. Ještě nedávno vozily liberecké elektroniky s normou zátěže 150 t do skláren sunuté vlečkové vlaky. V praxi to obnášelo dvě wapky s uhlím. To přece po modelu ve formě minikolejiště přímo volá. Dnešní uspořádání dopravny D3 Dolní Polubný není nic jiného než klasický inglenook.
viewtopic.php?f=51&t=8372&p=276068&hilit=Polubn%C3%BD#p276068

A nic ti přece nebrání vymyslet si vlastní příběh "what-if". :mrgreen:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6113
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod milan ferdián » čtv 30 pro, 2021 1:42 pm

hank píše:
Ivan píše:Hanku, jak probíhal obrat souprav?

Ivan píše:Škoda, že nic takového nebylo u nás.

Na slovenské zubačce v Tisovci bývala taky úvrať... A co třeba Dolní Polubný? Tam se klasické soupravy do kopce sunou dodnes, i v adhezním provozu. Ještě nedávno vozily liberecké elektroniky s normou zátěže 150 t do skláren sunuté vlečkové vlaky. V praxi to obnášelo dvě wapky s uhlím. To přece po modelu ve formě minikolejiště přímo volá. Dnešní uspořádání dopravny D3 Dolní Polubný není nic jiného než klasický inglenook.

Dolní Polubný už jsme s tebou, hanku probírali.
-m-
Přílohy
Dolní Polubny stanice hank.JPG
Dolní Polubny skryťák hank.JPG
milan ferdián
 
Příspěvky: 11826
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod hank » čtv 30 pro, 2021 1:53 pm

milan ferdián píše:Dolní Polubný už jsme s tebou, hanku probírali.


Ale tenhle obrázek si nepamatuju. Nějak mi to začíná přerůstat přes hlavu. Už si ani pořádně nepamatuju, co jsem kde napsal, natož co všechno jsem četl... :(
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6113
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod wendycrx » čtv 30 pro, 2021 4:45 pm

Chlapi díky za zpětné vazby, jsem rád že se návrh líbí, byť se samozřejmě nemusí líbit všem.
Milane neboj, na řeči o krátkých kolejích nedám, ostatně proč si dělat něco z někoho, kdo už tam vidí zamrajdu se 3 Y byť je to plánováno na lehké motorové vozy..
Nicméně jsem drobátko upravil kolejiště tak , aby první dopravní kolej měla 80cm, druhá pak 85cm, je to na úkor mostu který bude nahrazen přejezdem.

Určitě sem postnu foto ze stavby...

Modelařině zdar.
wendycrx
 
Příspěvky: 132
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:10 pm

Re: Uvrať v lesích a kopcích.....

Příspěvekod Ivan » čtv 30 pro, 2021 7:39 pm

hank píše:Obě větve jsou do stoupání a Rennsteig je vrcholová stanice...


Díky za dovysvětlení, dám si na seznam "snad to někdy půjde navštívit" :)

hank píše:Na slovenské zubačce v Tisovci bývala taky úvrať... A co třeba Dolní Polubný?...


Jak to jen napsat... :?
Pro nás mladší jsem myslel tím u nás, spíše v Čechách. :mrgreen: Tisovec hezky ožil v Milanově poslední publikaci, jistě zajímavý námět.
Dolní Polubný samozřejmě znám, jen to není úvraťová stanice, k tomu směřovala moje poznámka.

milan ferdián píše:plánek Polubný...


Milane, já si plánek také nevybavuji, což neznamená, že nebyl někde prezentován. Máš rozměry segmentů?

Omlouvám se autorovy za odbočku.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Mini kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků