Stránka 1 z 1

N segmenty 3x 100x20cm koncová stanice

PříspěvekNapsal: pát 10 pro, 2021 10:35 pm
od marho
Mám takovou myšlenku udělat si malé skladné segmentové kolejiště složené ze 3 částí 100x20 cm. Už si s tím plánkem chvíli hraju, jako celek se mi to celkem líbí, ale nesedí mi některé části, třeba napojení továrny přes Y vyhybku v koncové stanici, a vlečka sila před stanicí odbočující z vedlejší koleje, kterou jsem vytvořil z původně plánované odvratné koleje, a teď jako amatér netuším, zda to takhle může být. Předpokládám, že tam může být vlečka, ale těžko může zároveň vést odvratná kolej do vlečky?

A když už tam nenacpu točnu :wink: dalo by se tam někam dát mechanické návěstidlo?

Celek300x20v2.jpg


Pozdější doplnění, úpravy a opravy: úvraťová stanice, IV. epocha, motorový provoz,

Re: N segmenty 3x 100x20cm koncová stanice

PříspěvekNapsal: sob 11 pro, 2021 2:11 am
od vojtas
Vybodni se na továrnu - čím míň toho na takhle úzké a malé ploše bude, tím lépe to bude vypadat. Okolo skutečné železnice je totiž taky většinou krajina a prázdné plochy.

Re: N segmenty 3x 100x20cm koncová stanice

PříspěvekNapsal: úte 14 pro, 2021 4:20 pm
od Vladimír_B
Ahoj, začnu od konce. Mechaniku můžeš dát jak před skryťák, tak před vjezd do stanice, nebo jako krycí na vlečku. Jen je otázkou, jak to bude vypadat. Protože třeba u stanice to musí být kus od krajní výhybky, aby se dalo v záhlaví posunovat - mašina a pár vozů a to už je celkem délka..
Dále bych trochu zredukoval tu skrytou divočinu. Může se šuplík vysouvat i ven? Tím bych přidal dvě odstavné koleje a zrušil ty spojky. Pokud by ta zadní trať ústila o kolej blíže, tak mám vlastně dvě možnosti, kam zajet. V neposlední řadě bych si udělal "rozpočet" vozů, motoráků a lokomotiv - kolik toho budu potřebovat, vyjezdím - třeba dvě sady nákladních vozů, jedna zůstává ve stanici, loko Os/Pv, služební, osobní vz po 1ks, dva motoráky, jeden vlek... Tedy tři koleje stačí. :D A podle toho si naplánovat místo ve skrytém a zjednodušit ho. Nakonec by mohly stačit pouze koleje na posuvném skryťáku a získáš více širé trati...
A teď k té stanici. Je nutné tam mít stanici? Není, stačil by šturc a zbylé místo bych využil na větší vlečku - posunovací hlavolam. Koncovou stanici lokály má každý. :D
Technologii obsluhy a úvratí tu rozepisovat nebudu. Viz. třeba knihy M. F. je tam to dosti popsáno a zbytek si vymyslím.
Řešením je sunutý vlak. Beztak předpokládám motorový/motorákový provoz a pokud bych křižoval dva vlaky, tak se postaví jednoduše za sebe na jednu kolej a ještě si můžou předat vlek...
Na vlečce se dají využít i ty prostřední koleje, třeba vy/nakládání cisteren, vykládka portálovým jeřábem hutního materiálu, nebo na čelní rampě můžeme vykládat obsah kontejneru...
Nákladní vozy může nakonec vozit i motorový vůz.
Epocha? Správa? Motorový, elektrický, parní, smíšený provoz?
Třeba veškerý provoz s EM400.0 to by byl vrchol blaha :D

Dovětek: točnu? Jak je ctěná libost, ozvalo se z kouzelného sluchátka. :D Na vlečce může být vozová točna na vozy s rozvorem šest metrů (a méně). Na takové točně se dá samozřejmě otočit i menší lokomotiva... Případně může být i výtopna s malou točnou. A točna může nakonec být i "venku" na dalším rozšiřujícím modulu...

Re: N segmenty 3x 100x20cm koncová stanice

PříspěvekNapsal: čtv 16 pro, 2021 11:19 am
od jurazbabic
Vladimír_B píše:Dále bych trochu zredukoval tu skrytou divočinu. Může se šuplík vysouvat i ven? Tím bych přidal dvě odstavné koleje a zrušil ty spojky. Pokud by ta zadní trať ústila o kolej blíže, tak mám vlastně dvě možnosti, kam zajet. V neposlední řadě bych si udělal "rozpočet" vozů, motoráků a lokomotiv - kolik toho budu potřebovat, vyjezdím - třeba dvě sady nákladních vozů, jedna zůstává ve stanici, loko Os/Pv, služební, osobní vz po 1ks, dva motoráky, jeden vlek... Tedy tři koleje stačí. :D A podle toho si naplánovat místo ve skrytém a zjednodušit ho. Nakonec by mohly stačit pouze koleje na posuvném skryťáku a získáš více širé trati...

Odstavných / skrytých kolejí není nikdy dost. Takže ať už se vysouvá kamkoliv, zaplnil bych ji celou. I za cenu, že se na některou kolej dostanu jen z "vlečkové" koleje. Taky bych natáhl délku přesuvny a zrušil šturcy vlevo, ty vpravo by Ti měly stačit.
Kolejovou spojku bych taky vypustil, její využití je pochybné.

Re: N segmenty 3x 100x20cm koncová stanice

PříspěvekNapsal: pát 17 pro, 2021 2:10 pm
od Vladimír_B
Zadunění motoráku na mostě nás probouzí ze snění. Probouzíme se v příjemně vytopené M240.0. Ale to už kvíčala, sotva minula vjezdového Henleina, sjíždí z výkonu. Pak se jen zakolébá na několika výhybkách a už brzdí až na konec, trochu překvapivě, dlouhého nástupiště. Mezitím rosnička na vlečce hned vedle za plotem vytáhla malý plošiňák s kontejnerem z koleje za točnou...
Dnešní výlet nás zavede do severních Čech až na samé hranice státu, někdy v 70. letech, na lokálku, která má zajímavou úvraťovou stanici. Ona je to tedy spíš odbočka s dlouhým šturcem, nástupištěm a vlečkou do šroubárny a uhelných skladů. Původně to byla hlavní trať, ale po válce se už doprava do sousedního státu neobnovila a ČSD tu zbyla jen odbočka se zastávkou. Dopravna má i vlastní stavědlo s výpravčím a signalistou, protože lokálka je sice provozovaná podle D3, ale krátká trať do blízkého města je už D1 s telefonickým dorozumíváním.
Zvedneme se ze sedačky a jdeme na druhou stranu vozu otevřít okno a prohlídnout si stanici. "Čekáme na křižování a pak ještě vytáhneme vagón ze šroubárny. Takže asi deset minut..." Povídá průvodčí stojící na nástupišti, zapalujíc si partizánku. Přes mlhu toho ale moc vidět není. Na začátku zastávky je ono stavědlo s malou čekárnou, přejezd se závorami do šroubárny a na druhém konci nástupiště mizí koleje ve křoví a mlze... A to už přichází pakrová chytat na praporek M131.1 přijíždějící z města. Nikdo nevystupuje, protože je asi deset dopoledne a krom továrny tu skoro nic jiného není. Hvizd, zelené světlo z baterky, odjezdové návěstidlo tu totiž není, hrc a rozzuřená tatrovka mizí v mlze, kterou sama přikrmila. :D Pak už následuje souhlas k posunu praporkem z okna stavědla. Posunuje se samozřejmě na koleji do města. Výhybka na vlečku je ručně stavěná, na odbočce jsou výhybky dálkově ovládané. Na vlečce se udělá rychle brzda, vytáhnout do tratě, otočit výhybku, posun zpět k nástupišti a za chvíli už máme taky barvu a odjíždíme... Ze strany od města je klasické "rakouské" mechanické návěstidlo.

https://www.rajce.net/f1519002164 nakonec kvůli technologii obsluhy bude lepší výhybku na vlečku otočit, aby se na ni jezdilo od šturcu. Díky tomu nemusíme ve skrytém řešit objíždění a manipulaci s vozy...

JzB: já mu v ničem nebráním, jen jsem chtěl prakticky ukázat, že i tři koleje by stačily. Pokud budeme mít skryťák 100 cm dlouhý, pět kolejí, tak na každou mohu postavit 15x Ztr. Tedy 75 vozů. Kdo z Vás to má? :D Ale tohle množství se nevyužije. Nákladních vozů stačí třeba 15... Proto bych skryťák zkrátil klidně na 65 cm a na ušetřeném místě může být krajina.

Re: N segmenty 3x 100x20cm koncová stanice

PříspěvekNapsal: pon 20 pro, 2021 9:20 pm
od marho
Děkuji za připomínky a návrhy.
Předně několik upřesnění, napsal jsem koncová, ale myslel jsem úvraťová stanice, pardon. Tou krátkou vedlejší tratí se vozí do skutečné koncové stanice hlavně cestující a dřevo z hor. Ta hlavní trať vede do blízkého okresního města. Segmenty budou mít zadní stěnu, o kterou budou opřené polokulisy budov.
Epocha hlavně IV., případně přelom III. až IV. Podhorská oblast, zemědělství, dřevo, malá továrna, turistika. Provoz hlavně motorový. Osobní provoz hlavně M152, případně M240, co bude k dispozici. Nákladní dopravu budou zajišťovat T458 a T466, občas přijede i T478. V létě budou pro turisty občas nostalgické jízdy páry s historickými vozy.
Stanice ani továrny se vzdát nechci. Točna byl jen vtip, tu tam nechci cpát.
Šuplík neplánuji, že by se vysouval přes kraje, určitě ne dozadu. Ta kolejová spojka ve skryťáku je nepovinný plánovací rozmar sloužící k rychlému objetí přípojných vozů a přípravě soupravy na cestu zpět. Ale ve skryťáku zkrátím levé odstavné koleje a prodloužím pravé odstavné, aby se na ně lépe vešly celé odstavené soupravy (motorák s přívěsem, 1-2 vozy s obilím, 2-3 vozy na dřevo).
Ještě bych chtěl trochu přepracovat vlečku se silem, aby byla trošku delší.

Re: N segmenty 3x 100x20cm koncová stanice

PříspěvekNapsal: úte 21 pro, 2021 9:29 am
od Ivan
Ještě jsem si vzpomněl, na jeden Milanův plánek. Na normálich vystavený není, ale hank se tím inspiroval u jednoho projektu v TT a v článku je ofocený. Stanice je sice odbočná, ale nic nebráí tomu, dát na levé zhlaví šturc a mít tak úvraťovou.

Když továrnu, tak bych na dalším segmentu udlal jednu odbočku a továrnu formou kulisy, Myslím, že by se to mohlo nacpat ;)

http://bordel.klfree.net/~belgarat/hank ... index.html

Obrázek

Edit:
nebo ještě tenhle koncept:
http://www.zeleznicni-normalie.cz/piwig ... ategory/91

Re: N segmenty 3x 100x20cm koncová stanice

PříspěvekNapsal: úte 21 pro, 2021 12:34 pm
od vojtas
Panský je super, nic dalšího asi není nutné vymýšlet.