MIni TT kolejiště 85x110

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: MIni TT kolejiště 85x110

Příspěvekod Sniper » stř 03 bře, 2021 1:23 pm

@Zlámalík máš SZ
se štítem, nebo na něm.
Sniper
 
Příspěvky: 60
Registrován: pon 27 črc, 2009 6:01 pm

Re: MIni TT kolejiště 85x110

Příspěvekod hank » stř 03 bře, 2021 1:44 pm

Dovi píše:Dává to dobrý smysl a vypadá to docela přirozeně až věrohodně...


...až na tu remízu. Ve skutečnosti by to bylo s největší pravděpodobností nákladiště se zastávkou nebo dopravna D3 s jednou dopravní kolejí a s možností nouzového křižování uhnutím na průběžnou manipulační kolej. Remíza by při takovém kolejovém uspořádání měla ve skutečnosti smysl v koncové dopravně nebo výjimečně v koncovém nákladišti se zastávkou, které možná bylo stanicí/dopravnou někdy v minulosti; podobně minimalistické uspořádání s remízou znám snad jenom v Mochově, ale to byla původně vlečka dodatečně povýšená na veřejnou trať až v r. 1939. (Remíza měla původně stát i v koncovém nákladišti Střednice, kda byla jedna dopravní a jedna průběžná manipulační kolej, ale tam ji ještě před zahájením stavby z projektu vyškrtli.)

Podívej se na příklady remíz v nácestných stanicích: Telč, Polička, Kácov. Všude jsou (nebo donedávna aspoň byly) nejmíň tři dopravní koleje. A všechny byly nějakou dobu - do prodloužení svých tratí - stanicemi koncovými.

Ale jak už tu padlo víckrát: Ať si modelář vymyslí cokoli, co tluče do očí svým rozporem s převažující skutečností, nakonec se stejně většinou zjistí, že to někdy někde mělo v realitě svůj vzor. Sice v realitě pokroucené spoustou výjimek z předpisů a všelijakých provozních omezení, ale vposledku se tím dá argumentovat. Takže podobnou skutečnost (třeba i historickou) můžeš zkusit hledat. (Hint: Remíza i všechny koleje kromě jedné průběžné dopravní mohou patřit vlečce.) Mě teď nic nenapadá.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6104
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: MIni TT kolejiště 85x110

Příspěvekod vojtas » stř 03 bře, 2021 2:12 pm

Všechno se dá ospravedlnit. Remíza (ölegovská) i s velkou obytnou budovou byla třeba v Brandýse na starém nádraží (dodnes je, je v ní truhlárna a truhlář je do železnice poměrně zapálený), to mělo dvě dopravní koleje a jednu manipulační a do roku 1925 se jednalo o koncovou stanici, po zestátnění lokálek propojenou s pár set metrů vzdálenou a stejně orientovanou koncovou stanicí trati do Neratovic, nádražím Brandýs - město.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: MIni TT kolejiště 85x110

Příspěvekod Dovi » stř 03 bře, 2021 2:16 pm

hank píše:
Dovi píše:Dává to dobrý smysl a vypadá to docela přirozeně až věrohodně...

...jak už tu padlo víckrát: Ať si modelář vymyslí cokoli, nakonec se stejně většinou zjistí, že to někdy někde mělo v realitě svůj vzor...

A to je jedna z mnoha krásných věcí na tom našem hraní si na zmenšenou realitu :-)
- v dětství H0 a následně N
- teď už si jen hraju (nemodelařím) s H0, H0e a H0f, analog+digi
Uživatelský avatar
Dovi
 
Příspěvky: 542
Registrován: pon 25 kvě, 2020 5:47 am

Re: MIni TT kolejiště 85x110

Příspěvekod hank » stř 03 bře, 2021 3:01 pm

vojtas: Ale no tak koncových stanic/dopraven tohoto uspořádání u nás byly a ještě i teď jsou mraky. 2 koleje dopravní, jedna průběžná manipulační a šturc s remízou - takových případů bych se nedopočítal ani dnes po optimalizačním řádění SŽ(DC). Naopak ale v současné epoše právě díky SŽ(DC) přibývá až absurdně minimalistických řešení. K nim patří remízy bez kolejového připojení (Malá Morávka, Velké Karlovice), spousta dvojkolejných koncových stanic/dopraven s pěkně opravenými zdánlivě nepatřičně velkými budovami (Merklín, Bílý Potok pod Smrkem...), zatrolejovaná koncová stanice bez možnosti objíždění (Židlochovice), dopravny nebo zastávky s jedinou dopravní kolejí bez rozvětvení ukončené šturcem (Žacléř, Slavkov-Kounice, Otovice zastávka), dopravny nebo nákladiště bez možnosti objíždění, kam/odkud se jedním směrem sunulo/sune (Lužec, Černousy) a jiné lahůdky. Koneckonců některé z nich se staly předlohami pro zde zveřejněná minikolejiště. Po modelovém ztvárnění přímo volá současný stav zastávek/nákladišť/dopraven Loket-předměstí, Dolní Poustevna a řady dalších. A ani to nemusejí být koncové stanice/dopravny, některé z nich měly/mají komplikovaný život díky své poloze na státní hranici.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6104
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: MIni TT kolejiště 85x110

Příspěvekod milan ferdián » čtv 04 bře, 2021 9:21 am

vojtas píše:Všechno se dá ospravedlnit. Remíza (ölegovská) i s velkou obytnou budovou byla třeba v Brandýse na starém nádraží (dodnes je, je v ní truhlárna a truhlář je do železnice poměrně zapálený), to mělo dvě dopravní koleje a jednu manipulační a do roku 1925 se jednalo o koncovou stanici, po zestátnění lokálek propojenou s pár set metrů vzdálenou a stejně orientovanou koncovou stanicí trati do Neratovic, nádražím Brandýs - město.

O těch dvou dopravních kolejí pochybuji, viz plánek.
odshora dolu
- vlečka -
- manipulační/objízdná -
- hlavní -
- manipulační skládková s napojením lokomotivní remízy -
-m-
Přílohy
803119-3BrandýsnL.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: MIni TT kolejiště 85x110

Příspěvekod milan ferdián » čtv 04 bře, 2021 9:26 am

Úplně první plánek kolejiště na tento námět se objevil od JBr na podzim 2008. Já jsem plánek zpracoval dle sebe dne 18.12.2008, vytištěn v I.dílu. Ano rozměry jsou kapku větší, ale není problém prostorově plánek upravit. Od tohoto námětu vzniklo spoustu dalších variant, které znáte a byly zde zveřejněny.
-m-
Přílohy
015 Brozánky.jpg
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: MIni TT kolejiště 85x110

Příspěvekod hank » čtv 04 bře, 2021 10:00 am

milan ferdián píše:O těch dvou dopravních kolejí pochybuji, viz plánek.
odshora dolu
- vlečka -
- manipulační/objízdná -
- hlavní -
- manipulační skládková s napojením lokomotivní remízy -
-m-


V dobách, o kterých je řeč, se dopravní a manipulační koleje na lokálkách ještě nerozlišovaly. (Jak tu jednou napsal jeden kolega, do takových stanic se jezdilo jako do chlíva.) Nemluvě o tom, že pojem manipulační/objízdná kolej nemá oporu ani v pozdějších a současných předpisech, podle kterých by taková kolej byla nejspíš vedena jako dopravní.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6104
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: MIni TT kolejiště 85x110

Příspěvekod Sniper » čtv 04 bře, 2021 10:44 am

@ Milan F. toto jsem viděl a zkoumal jsem jednotlivé varice a mám to i překreslené na můj rozměr do WT, ale nějak mne to neoslovilo, pardon :-)

Obrázek
se štítem, nebo na něm.
Sniper
 
Příspěvky: 60
Registrován: pon 27 črc, 2009 6:01 pm

Re: MIni TT kolejiště 85x110

Příspěvekod milan ferdián » čtv 04 bře, 2021 10:58 am

Sniper píše:@ Milan F. toto jsem viděl a zkoumal jsem jednotlivé varice a mám to i překreslené na můj rozměr do WT, ale nějak mne to neoslovilo, pardon :-)

V poho :lol: :wink: . Byl to jen uvedený příklad, jak tento plánek v průběhu času se rozvinul do dalších variant. Už jsem podotkl, moje plánky nejsou dogma, ale mají náplň rozvíjet inspiraci modeláře, dle jeho prostorových, finančních, časových a provozních podmínek :wink: .
-m-
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: MIni TT kolejiště 85x110

Příspěvekod Sniper » čtv 04 bře, 2021 12:43 pm

ještě když už to takto řešíme :-)

jak to osadit - světla a návěstidla :-)

Díky velikosti bych viděl návěstidla takto 2) a. ?
http://masinky2003.wz.cz/2_stanice.html

nebo možná takto - 3) 1) a.?
http://masinky2003.wz.cz/3_stanice.html

a kde sehnat osvětlení výhybky v TT? za menší než nekřesťaské peníze? :-D

Obrázek
se štítem, nebo na něm.
Sniper
 
Příspěvky: 60
Registrován: pon 27 črc, 2009 6:01 pm

Re: MIni TT kolejiště 85x110

Příspěvekod Sniper » čtv 04 bře, 2021 12:48 pm

milan ferdián píše:V poho :lol: :wink: . Byl to jen uvedený příklad, jak tento plánek v průběhu času se rozvinul do dalších variant. Už jsem podotkl, moje plánky nejsou dogma, ale mají náplň rozvíjet inspiraci modeláře, dle jeho prostorových, finančních, časových a provozních podmínek :wink: .
-m-


Mno dogma to pravda není, ale co se Vašeho umění mistře týče, tak bych potřeboval dva další životy se ti alespoň přiblížit :wink:

Je pravda, že celé toto modelaření je prostě uzpůsobeno velikosti se kterou pracujeme. v reálu by oblouky nebyly takto ostré, nádraží takto malá ......

M.
se štítem, nebo na něm.
Sniper
 
Příspěvky: 60
Registrován: pon 27 črc, 2009 6:01 pm

Re: MIni TT kolejiště 85x110

Příspěvekod vojtas » čtv 04 bře, 2021 12:58 pm

Vjezdové návěstidlo nebudeš mít na kolejišti ani jedno. Ta jsou dost daleko od zhlaví, aby se ani nejdelší možný vlak nedostal při posunu za návěstidlo, tedy na tvojem plánku by byly obě před tunely.(I kvůli viditelnosti z dálky). Pokud tam nějaká návěstidla chceš, ke každému zhlaví bych dal jedno skupinové, odjezdové. Osvětlení výhybek v TT na 99% neexistuje, nebo minimálně ne takové, které by odpovídalo české předloze, ony stejně ale výhybky už spoustu desítek let nesvítí. Realistická, pohyblivá výměnová tělesa podle českých předloh vyrábí pan Berka.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: MIni TT kolejiště 85x110

Příspěvekod hank » čtv 04 bře, 2021 1:09 pm

Takže vlastně nepotřebuješ návěstidla žádná. Vjezdová tam nebudou, protože na ně nemáš místo - musí být před krajními výhybkami aspoň na vzdálenost odpovídající délce nejdelšího posunujícího dílu, což máš na obou stranách spolehlivě v tunelech - a bez odjezdových návěstidel se taky obejdeš. Nakonec tedy můžeš znázornit neobsazenou stanici na dirigované trati, ale ani lichoběžníkové tabulky se ti tam nevejdou ze stejného důvodu jako vjezdová návěstidla.

Když už teda mermomocí potřebuješ, aby ti tam něco svítilo, můžeš osadit místo odjezdových návěstidel návěstidla krycí, která se občas vyskytují i v dirigovaných stanicích. Používají se ke krytí přejezdů mimo dirigované stanice a mají vazbu na přejezdová zabezpečovací zařízení, která si obsluhuje vlakový personál sám. I ty přejezdy jsou samozřejmě virtuální, protože jsou taky mimo viditelnou část kolejiště. Už jsme tu o tom taky dost podrobně diskutovali: viewtopic.php?f=11&t=13014&hilit=kryc%C3%AD+n%C3%A1v%C4%9Bstidla. Některá z řešení uvedených v tom vlákně by se ti asi na tvé kolejiště hodila a nevypadala by jako pěst na oko. Rozhodně bych se na tvém místě vyhnul mechanickým návěstidlům. (BTW, neprozradils nám, kterou epochu modeluješ.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6104
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: MIni TT kolejiště 85x110

Příspěvekod Sniper » čtv 04 bře, 2021 1:54 pm

@hank
Epocha optimálně přelom EIII a EIV :-)

co se týče těch návěstidel tak vím že vjezdová tam mít nebudu protože bych je měl někde v tunelu :-)
ale pořád bych tam rád měl odjezdová abych tam měl alespoň něco :-)

proč se vyhnout mechanickým návěstidlům?

Toho osvětlení výhybek je škoda byla by to hezká perlička, ale chápu :-)
se štítem, nebo na něm.
Sniper
 
Příspěvky: 60
Registrován: pon 27 črc, 2009 6:01 pm

PředchozíDalší

Zpět na Mini kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 4 návštevníků