Stránka 1 z 5

Koncová s točnou

PříspěvekNapsal: úte 03 lis, 2020 9:51 am
od Cesar82
Zdravím,

Když jsem se tak díval na všechny ty mini, pidi kolejiště napadlo mě toto:

Koncová stanice s točnou.jpg


Co si o tom myslíte?

Re: Koncová s točnou

PříspěvekNapsal: úte 03 lis, 2020 10:35 am
od Trixt
Principiálně se mi to líbí a navíc bys mohl rozšířit i možnosti pro odstavení souprav. :)

navrh8.jpg

Re: Koncová s točnou

PříspěvekNapsal: úte 03 lis, 2020 10:55 am
od Zlámalík
Bacha na jednu věc - ve stanici v oblouku nepůjde spřahovat, takže nějaký objíždění bude komplikovaný. Ale ten "jafobeho kosmodisk" je zjevně v oblibě!

Re: Koncová s točnou

PříspěvekNapsal: úte 03 lis, 2020 12:12 pm
od Cesar82
Ty odstavné koleje jsou koncipované i pro následné "možná někdy" připojení dalších částí.

Co se týče stanice do oblouku, tak jsou kusy kolejí počítány rovně právě kvůli spojování.
popřípadě se dá ještě kousek získat změnou poloměru ve stanici z 310 na 285. To sice omezí vozový park, ale ten poloměr už je stejně počítaný u toho vnitřního oblouku, takže to je jedno.

Spíš šlo o ten koncept, dostat na co nejmenší plochu co nejdelší trať od někud někam s tím, aby to mohlo případně jezdit i kyvadlově bez obsluhy.

Re: Koncová s točnou

PříspěvekNapsal: úte 03 lis, 2020 12:34 pm
od hank
Cesar82 píše:To sice omezí vozový park...


To, co se ti na takové kolejiště vejde, resp. to, co se tam bude hodit, aby to netlouklo do očí, 285 mm projede v pohodě.

Jak si zajistíš přístup k točně a kontrolu nad tím, co se na ní děje? A taky by mě zajímaly užitečné délky skrytých i viditelných kolejí.

Re: Koncová s točnou

PříspěvekNapsal: úte 03 lis, 2020 1:58 pm
od Cesar82
Tak předpoklad je 810, 810+010, časem 820 sólo, osobní přeprava a 742 + Zaz/Haz + hytlák pro obsluhu JZD s odstavením u skladiště, popřípadě Es pro náklad dřevní kulatiny a jednou za čas s uhlím.

Dopravní kolej ve stanici vychází na 500mm, manipulační na 400mm odstavná u skladiště 350mm.
Točna by měla průměr 475mm, odstavné skryté potom 420mm/460mm.

Ze předu by to bylo otevřené, abych se dostal ke skrytým částem a otáčení pomocí serv/krokového motoru na předem nastavené úhly.

Ovládaní digitál jízda/analog (ještě uvažuju o digitále) pro výhybky a příslušenství.

Re: Koncová s točnou

PříspěvekNapsal: úte 03 lis, 2020 2:12 pm
od hank
Cesar82: Tak to by ti mělo projíždět 285 mm v pohodě. A i v délkách kolejí máš malou rezervu.

Re: Koncová s točnou

PříspěvekNapsal: úte 03 lis, 2020 2:18 pm
od Cesar82
Tak délka by se dala dohnat posunutím šturcu až ke kraji a vzniky by tak i dva rovné úseky na obou kolejích + ještě vymyslet rozvětvení dopravní/manipulační přes obloukovou výhybku. Ale jak je vidět na tom obrázku, tak Kocour+2 Zaz + Ds vychází od námezníku k námezníku.

Re: Koncová s točnou

PříspěvekNapsal: úte 03 lis, 2020 7:32 pm
od jafobe
Osobně bych asi trochu pozměnil vjezdové zhlaví, využil obloukovou vyhybku a výtopnu do zhlaví zaůstil až za první vyhybkou, dalo by se tím získat pár cm délky kolejí ve stanici.

s tocnou.jpg


Širou trať bych poslal do tunelu raději o něco dřív, a nejspíš všude nechal 310 poloměr, vejít by se to mělo.
Pokud vodu, tak jen měnší potok aby se protáhl propustkem a neubíral místo pro koleje vespodu, a taky pozor na to že voda teče z kopce, takže by měla tendenci téct kolem kolejí dolú k tunelu, i na to by se mělo při modelování terénu myslet. Proto je z mého pohledu lepší udělat tunel dřív a vodu svést jakoby dozadu ven z panelu podobně jako je kreslené a pak se terénem spíš navodí stoupajicí kopec než kdyby trať vedla dolů zářezem, a navíc hned za nádražím v zářezu by asi ani nevypadala zrovna nejlíp.

Re: Koncová s točnou

PříspěvekNapsal: úte 03 lis, 2020 8:01 pm
od vojtas
nebylo by to lepší takhle? Ta stanice kde jsou dva "odvraty" z dopravních kolejí mi nepříjde zrovna reálná. Podobný plánek je i moje Kouřim. Ve vláknu o minikolejištích.

Re: Koncová s točnou

PříspěvekNapsal: úte 03 lis, 2020 8:08 pm
od hank
jafobe píše: Pokud vodu, tak jen měnší potok aby se protáhl propustkem a neubíral místo pro koleje vespodu, a taky pozor na to že voda teče z kopce, takže by měla tendenci téct kolem kolejí dolú k tunelu, i na to by se mělo při modelování terénu myslet. Proto je z mého pohledu lepší udělat tunel dřív a vodu svést jakoby dozadu ven z panelu podobně jako je kreslené a pak se terénem spíš navodí stoupajicí kopec než kdyby trať vedla dolů zářezem, a navíc hned za nádražím v zářezu by asi ani nevypadala zrovna nejlíp.


Zlaté pravidlo stavby kolejišť: Nejnižší místo na viditelné části kolejiště je vyhrazeno vodě. Když to vyjde takhle, není nic jednoduššího než celou scénickou část zvednout třeba jenom o 5 cm a před tunel dát propustek. A podél pláně provést příkopy svažující se až k tomu propustku. Jinak by samozřejmě hrozilo, že voda poteče do tunelu nebo že podemele svršek.

Např. Vlaský tunel na trati Hanušovice - Dolní Lipka navazuje na trať ve skalním odkopu, takže na straně skalní stěny je odvodnění (trubkami, nikoli příkopem) svedeno do šachtice, která ústí do propustku vyvedeného na druhé straně traťového spodku. Vypadá to nějak takhle:

Ze strany od skály:
vlasky_tunel_1.jpg
vlasky_tunel_1.jpg (69.35 KiB) Zobrazeno 7567 krát

vlasky_tunel_2.jpg
vlasky_tunel_2.jpg (72.87 KiB) Zobrazeno 7567 krát


Ze strany od náspu:
vlasky_tunel_8.jpg
vlasky_tunel_8.jpg (79.67 KiB) Zobrazeno 7567 krát

(Ty větve ukazují, že SŽDC tam kašlala i na základní údržbu... Ale fotky jsou z doby, kdy se tam pravidelně nejezdilo.)

Re: Koncová s točnou

PříspěvekNapsal: úte 03 lis, 2020 8:26 pm
od jafobe
vojtas píše:nebylo by to lepší takhle? Ta stanice kde jsou dva "odvraty" z dopravních kolejí mi nepříjde zrovna reálná. Podobný plánek je i moje Kouřim. Ve vláknu o minikolejištích.

Což o to, opticky by to lepší určitě bylo, ale konstrukčně se pak dostaneš vlečkou nad kolej dolů do SN a pracně nasbírané výškové centimetry jsou fuč. To už by pak bylo lepší vlečku vytáhnout ze zadního zhlaví, ale zase by to ukradlo řádný kus širé tratě. Nebo dát dozadu malou výtopnu a vlečku dopředu místo dosavadní výtopny byť jen polokulisou přilehlé stavby. Holt na malých rozměrech se musí dělat víc kompromisů.

Re: Koncová s točnou

PříspěvekNapsal: stř 04 lis, 2020 9:52 am
od Cesar82
S pohledu vody:
Před portálem tunelu je umístěný most/propustek, který právě odvádí vodu pryč do potoka od tunelu.
Na to jsem myslel.
Faktem je, že potok by mohl pramenit někde na tím portálem a nemusel by procházet celou krajinou.

Koncept je celkově zaměřený na co nejdelší širou trať. Protože potom by hned za portálem mohla být točna a nemuselo by to ve skryté části dělat ještě jedno kolo.

Teď mě napadlo, že výtopna by mohla být vedle šturcu na koncovém zhlaví a tím pádem by se mohla zachovat vlečková kolej na vjezdovém zhlaví.

Re: Koncová s točnou

PříspěvekNapsal: stř 04 lis, 2020 10:27 am
od Marthin
Já osobně bych upravil kusou kolej z druhý strany a skladiště plácnout doprostredku. Ke skladišti by se jelo přes kolej a nebo ob kolej za šturcem.
Stanici bych dal k rohu, ale bude třeba obětovat kus stěny, což v modelařině je běžná záležitost.

Re: Koncová s točnou

PříspěvekNapsal: stř 04 lis, 2020 11:14 am
od Cesar82
Vychází to asi takhle: