Dostal jsem od Ivana dotaz na to, jak to fotím, a když jsem to sepsal, napadlo mě, že by to mohlo pomoct i ostatním, takže to napíšu rovnou sem:
Ivan píše:Mohu mít ještě skromný dotaz, jak nasvětluješ model, aby tak hezky vypadal na fotkách? Nebo to je jen tou LED lištou?
Ano, nasvětlení je jen tou LED lištou, pokud se týká fotek pořízených večer. Některé jsou focené na slunci (ty nejlepší), ale to vidíš sám. Teď nedávno ty pohledy na portál tunelu a ten Štrůdl u mostku jsou focené v noci.
Několik věcí:
Světlo - prostě musíš tam mít DOST světla. I to, co mám, je myslím málo. LED lišta je z GM Electronic, 24 W/metr, cca 2600 lm/m, čili každý metr svítí jako cca 200 W žárovka. Tyhle pásky je nutno dobře chladit, mám to ve válcovém nosném profilu a i tak je to žhavý. Pozor, lepší vzít pásek na 24 V, ten můj je na 12 V a při těch 3 metrech délky bere 6 ampér...
Minulé kolejiště (viz web, fotogalerie) jsem nasvětloval "stavebním" halogenem 150 W z jednoho metru. To je fajn, stíny pak jsou jak na slunci, jen ty modely jsou po hodině focení (viz níže) dost teplé...
Barvy - tento pásek je asi "standard" co se barvy světla týká, má CRI asi 80. CRI je Color Rendering Index, čili
index podání barev (viz Wiki). Jde o to, že "bílé" LED nesvítí plným spektrem, ale ten luminofor svítí v některé barvě víc a v některé míň. No a když ti chybí třeba jistá část zelené, tak ta barva trávy se ukáže tmavší, protože na ni prostě nedopadá světlo, jaké by uměla odrazit a tedy jak by se jevila na slunci... Existují ale pásky s CRI 90 a i 97. Ty devadesátkové jsou i ve výkonu cca 19 W/m i se svítivostí cca 2500 lm/metr, pak jsou ty s CRI 97, ty jsou jen 14,4 W/m a svítí polovičním jasem (tedy věrněji, ale méně). Mám kousek doma, budu to testovat. Možná to tolik neva, možná si jen myslím, že by to mohlo být lepší. Kdyby se ukázalo, že je vhodné dát pásky s CRI 97, použil bych silnější profil, kam se vejdou dva pásky vedle sebe, pak by světelný tok byl opět těch asi 2500 lm/m. Můj pásek je z GME, ale nově vše beru na McLED.cz, jsou tam i ty s
CRI 97.
Foťák - všechny fotky zde jsou focené mobilem (Motorola Egde 20) s makroobjektivem. Výhoda (asi tohoto konkrétního objektivu) - velká hloubka ostrosti, tedy ostré vpředu i vzadu. Mobil můžu postavit do kolejiště, makroobjektiv je na mobilu první nahoře (někdo přemýšlel), tedy při otočení mobilu hlavou dolů mám objektiv asi tam, kde by stál člověk, být to doopravdy. Při focení mobilem jen nastavím bod zaostření v 1/3 hloubky záběru a max. upravím expozici, jinak vše na automat.
Dřív jsem fotil Nikonem P7700, scénu na 10 záběrů se zámkem expozice a postupným přeostřováním a výslednou scénu skládal automaticky v programu Helicon Focus, existuje i CombineZP, který je zdarma. Focení jednoho záběru se zkouškama zabralo celý večer a dva večery editace v Photoshopu, už to nedělám.
Editace - současné fotky jen upravím v mobilu nebo v Zoner Photo Studiu (mám verzi 17), obvykle projasním stíny a někdy stáhnu světla. Většinou zvýším sytost (viz ta zelená), někdy zvednu celou expozici (opět, lze i v mobilu) Asi by pomohla čtvrtka bílého papíru opřená kousek stranou, co by odrážela světlo na scénu (detail) i z jiné strany, aby změkčila stíny. Mobil fotí dost ostře (pro výslený obraz 6 Mpx při cca 3200 x 1900), pro web to srazím na polovinu. Taky bacha, mám snížený barvocit zelená/oranžová, takže možná něco vidím jinak než vy, neváhejte se ozvat (to jsou ty šedozelené, béžové, khaki odstíny)...
Cokoliv vás napadne, ptejte se.