Stránka 1 z 11

TT 82x40 aneb další Kameničky

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2020 9:52 am
od Fox
Dobrý den kolegové. Dovoluji si obohatit i toto fórum, dozrálo rozhodnutí mít doma holt také ty slavné Kameničky. Nejdřív jsem chtěl něco jako funkční dioráma do police, ale nic rozumného z toho nevypadlo. Pak jsem našel kus pěkné překližky 82 x 40cm a téma je jasné: Kameničky. Studium fóra mne přesvědčilo, že poloměr 170mm by mohl fungovat. Protože chci v maximální míře použít zbytkový materiál, musel jsem kvůli výhybkám celý motiv zrcadlově otočit. Pro mně osobně to je lepší, vychází to líp i ergonomicky (s ohledem na plánovaném umístění na stolku, úhlu pozorování, že jsem levák a tak...). Jinak bych chtěl v maximální míře respektovat Milanův návrh, ale kolejiště nebude mít onen useklý roh. Plánoval bych tam nějaké polnosti, remízek apod. - mohlo by to tomu dát iluzi prostoru. Přikládám teď finální verzi kolejového plánu a geometrii, jak to vychází.
Kamenicky_82x40_tracks.jpg
Červené puntíky představují umístění elmag. rozpojovačů, modré jsou zatím do úvahy, zda umístit na začátek či konec koleje (mám jich totiž právě jen 5ks). Tady je geometrie:
Kamenicky_82x40_geometrie.jpg
Ovládání vlaku a výhybek bude DCC, osvětlení jen na vypínač a plánované rozpojovače na tlačítka.
Co se týče staniční budovy, chtěl jsem zachovat původní ideu Milana, tj. budova s boční verandou. V nabídce stavebnic jsem také nenalezl něco podobného a protože chci zpracovat "zbytky" vyhrabal jsem doma Bartákův strážní domek KkStB Strážní domek 101/H s tím, že mu přistavím onu verandu (viz náčrtek - orientace předek domku k silnici, zadní část ke kolejišti).

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2020 9:56 am
od Fox
stanicni_budova.jpg
stanicni_budova.jpg (50.17 KiB) Zobrazeno 9172 krát
Nákladiště bych pak osadil zase zbylou budovou, a to přístavkem skladu. Zde musím dodělat novou štítovou stěnu, protože bude stát samostatně.
příruční sklad.jpg
příruční sklad.jpg (111.54 KiB) Zobrazeno 9172 krát
Zbytek nákladiště bych pak uvažoval jako zarostlou plochu z panelů, částečně oplocenou starou dřevěnou ohradou (zase ze zbytků, tentokrát Model Scene - prkenná ohrada). současný stav po víkendu je tady:
IMG_20200428_1426438.jpg

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2020 11:57 am
od Kavka_
Krásná práce.
Jak bude řešen předěl do SN? Bude kulisa, nebo to zůstane přiznané?
Jinak doufám, že to není výsledek práce jen za jeden víkend, to bych začal chytat mindrák...
Ať se daří!

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2020 12:04 pm
od Fox
Ahoj a díky.
Kulisa bude, částečně, v kombinaci s terénem, křovím a stromky. K té je ještě daleká cesta.

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2020 1:27 pm
od hank
Nechci ti moc kazit elán, ale především ten strážní domek takhle bude jako pěst na oko...
1. Strážní domky tohoto typu nepatřily na ty úplně nejchcíplejší lokálky, naopak se často stavěly i na dost důležitých tratích. Ale budiž, jestli je tvoje stanička pozůstatkem nějaké kdysi delší a důležitější trati, mohlo by to tak být.
2. Existovala normálie 103/H, která dost přesně předepisovala dispozici str. domku a vedlejší budovy u trati. Viz tento můj post:
viewtopic.php?f=11&t=11754&p=246417&hilit=norm%C3%A1lie+103%2FH#p246417
kde se píše, jak má být pozemek velký, jak má být orientován vzhledem ke trati, jak má být domek daleko od trati a jak má být umístěna vedlejší budova s chlívkem a suchým záchodem pro obyvatele domku, kterou bys neměl vynechat - viz normálie 102/H, opět od osvědčeného K. Bartáka.
3. V tom přístavku bylo ovládání návěstidel a případně výhybek (hradla, hlásky, odbočky) nebo aspoň zvoncová návěst ("číňan", "hekafon") a/nebo telefon a stavěl se proto, aby byl oddělen od obytné části a aby hlavně střídači neúřadovali doslova v cizí světnici, když měl obyvatel domku a kmenový zaměstnanec služebny volno a nemohla sloužit ani jeho manželka, jak to bývalo zvykem v samých začátcích drah. Proto byl ten přístavek zásadně obrácený ke kolejím a vždy byl stavebně oddělený od obytného prostoru - přilepený na štítovou stěnu a šlo do něj vstoupit jenom zvenku. Vypadalo to asi takhle:
vechtr.jpg

(Obrázek je z knihy pana profesora Kubinszkyho Bahnhöfe in Österreich. Hekafón je ta věc, co trčí ze střechy přístavku.)

3. I čekárny se ke strážním domkům přistavovaly často dodatečně, viz třeba tratě MSCB Olomouc - Krnov nebo MGB Šternberk - Dolní Lipka, případně strážní domky 4/H s přistavěnou čekárnou 531/H na moravskoslezských úzkorozchodkách, ale nevím o případu, že by se takhle někde naložilo se str. domkem 101/H. V daném kontextu by ta verandička byla odvrácená od trati a koukalo by se z ní panu domácímu do kadibudky... Tyto domky byly většinou na ztracených vartách, kde ani zastávky nebývaly - na hradlech, hláskách, odbočkách, u tunelů nebo důležitých mostů. V dané konfiguraci by byla rozumným kompromisem samostatně stojící dřevěná čekárna 11/H (JM-detail) nebo 531/H (Karel Barták).
4. Kartel Barták nabízí i skladiště, které máš v úmyslu použít, jako samostatnou stavbu; jistě ti na požádání vypálí a dodá zvlášť jen tu jednu chybějící dřevěnou stěnu. Dodává i dřevěné stěny jako vypálený polotovar.

Ta základní situace, když byl domek v rovině, vypadala takhle:
103_6.jpg

(Zdroj: Normálie 103/H kkStB z r. 1894 via archív ČD Olomouc)
Krajní stěna domku byla od osy jednokolejné tratě nejméně 5,5 m. Na obrázku stojí číňan zvlášť před domkem (= kroužek vpravo dole). (Tento způsob návěstění se u ČSD používal do r. 1952.) A je vidět i takový detail jako je prkýnko přes příkopek pod pešunkem, aby si vechtr při služebních úkonech nezlámal nohy... :mrgreen:

Možností začlenění do terénu byla řada, toto je například situace na náspu, kde je i přejezd cesty přes trať:
103_2.jpg

(máš to i s podpisem příslušného drážně-ředitelského ingósta z roku 1894... :lol: )
Na výkresu je i další nutná dobová náležitost, a to jáma na smetí v severovýchodním rohu pozemku.

Vidíš, že i taková zdánlivě jednoduchá záležitost, jako je začlenění strážního domku do terénu, měla svoje pravidla. Bylo by škoda, kdybys to jejich nedodržením pokazil.

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2020 6:01 pm
od Střelec
Náčtrt je asi univerzál - víceméně pasuje na zastávku Vodná na trase Bečov - Karlovy Vary (jeden stejně umístěnej bejval i u šraněk v Tuhnicích, ale loni zmizel). Domek dnes slouží asi jako chalupa, původně stál u šraněk na dnes již přeložené silnici Karlovy Vary - Plzeň a u něj byla zřízena zastávka. Tu tvoří původně sypané jednostranné nístupiště s prefabrikáty zpevněnou hranou a snad nějaká bouda á la autobusová zastávka. Bývalá silnice je přehrazena trubkovým zábradlím. Jezdím občas autobusem do Varů, ale většinou tuhle pasáž zaspím, i když je z náspu nové silnice celkem pěkně vidět.

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

PříspěvekNapsal: pon 04 kvě, 2020 7:47 pm
od hank
Střelec: Ano. Na obou "velkých" karlovarských lokálkách (do Mariánek i do Johanngeorgenstadtu) bylo str. domků 101/H "větší než malé" množství.

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

PříspěvekNapsal: úte 05 kvě, 2020 5:00 am
od Fox
Nojo, díky Hanku za detailní informace k problematice strážního domku. Bylo to myšleno tak, že ten strážní domek nebude strážním domkem. Promyslím a uvidím.

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

PříspěvekNapsal: úte 05 kvě, 2020 6:05 am
od hank
Fox píše:Bylo to myšleno tak, že ten strážní domek nebude strážním domkem.


Ale jo, spousta strážních domků dnes slouží jako chalupy nebo pro jiné drážní i nedrážní účely. To ale nic nemění na jejich dispozici. Základní informace je ta, že tento typ strážního domku byl vždy obrácený tím služebním přístavkem ke koleji, jeho podélná osa byla až na vzácné výjimky (dané složitým uspořádáním terénu nebo pozdějším stavebním vývojem tratě/dopravny) vždy kolmo k ose koleje (nanejvýš se od kolmice minimálně odchylovala) a jeho nejmenší vzdálenost od osy koleje byla stanovena citovanou normálií a jako taková musela být dodržována.

Výjimkou by mohla být např. odbočka ze širé trati, ale ani tam by domek nestál "zadkem" ke kterékoli z obou tratí.

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

PříspěvekNapsal: sob 09 kvě, 2020 9:37 am
od Fox
IMG_20200509_1054582.jpg
IMG_20200509_1055500.jpg

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

PříspěvekNapsal: úte 16 čer, 2020 7:13 am
od Fox
Přeci jen se něco děje - je hotov podklad krajiny (nakonec jsem malou říčku umístil jinak), koleje položeny, předběžně nastříkány, zaštěrkovány a pustil jsem se do silnice. Fotky ze stavby jsem naházel na rajče https://foxfoxfox.rajce.idnes.cz/Kamenicky_TT_1_120/ (až bude čas, proberu a přidám popis).
IMG_20200613_1132144_S.jpg

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

PříspěvekNapsal: úte 16 čer, 2020 9:03 am
od rawen
Líbí se mi ta silnice :)

Radek

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

PříspěvekNapsal: úte 16 čer, 2020 9:11 am
od hopeter
Mě se to líbí celé. :D

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

PříspěvekNapsal: úte 16 čer, 2020 10:07 am
od Ivan
Ta esickova silnice to opticky zvětšuje, paráda :roll:

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

PříspěvekNapsal: úte 16 čer, 2020 10:12 am
od Fox
Díky, ale ještě není zdaleka hotovo a pos...t se to dá kdykoliv :D . Zrovna ta silnice. Je to foceno ještě ve vlhkém stavu a ono mi to po zaschnutí trochu popraskalo (i když stejný postup jsem použil vícekrát a bylo to OK). Ale manželka říká, že to je právě ta správná stará silnice. Tak uvidíme.