TT 82x40 aneb další Kameničky

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Fox » pát 27 lis, 2020 8:44 am

Díky... Jen mi ještě nedá ta diskuze ohledně "nevhodné konstrukce" staniční budovy: co třeba tato:
Kubova hut 1.jpg
Nezdá se mi, že by to vycházelo striktně z nějaké normálie... nebo se mýlím?
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1297
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod hank » pát 27 lis, 2020 9:08 am

Kubovka se podrobně protřepávala tady
viewtopic.php?f=51&t=8372&start=30#p275782
včetně kopie originálního výkresu z r. 1899 a identifikace použitých normálií pozemních staveb.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod vojtas » pát 27 lis, 2020 9:10 am

Je to 14a/H s obytným křídlem zkráceným na dvě okenní osy. Skoro se mi to chce nazvat jako 13a/H, ale taková normálie neexistuje. Stejná budova v ZvKČ verzi s verandou na sloupech a širším křídlem je pak velmi obvyklá LVIII/H.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Fox » pát 27 lis, 2020 9:21 am

Ano, já se omlouvám, když se na to pořádně podívám - dokonce to podle obrázku vypadá že to dělá Barták: Výpravní budova LVIIb/H "Rosice" https://www.kb-model.eu/mtbmodel/eshop/ ... -Rosice-TT. Tak to jsem si naběhl přímo na vidle :lol:

Já tam chtěl něco co by mximálně odpovídalo Milanovu návrhu, a taky na větší budovu tam nemám moc místa:
MF_Kamenicky_stanice.jpg
MF_Kamenicky_stanice.jpg (49.41 KiB) Zobrazeno 3171 krát
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1297
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod vojtas » pát 27 lis, 2020 9:43 am

Ruku do ohně za to medám, ale myslím, že v plánku je budova ÖLEG, stejná jako třeba v Kouřimi nebo Plaňanech, jen bez skladu. Sedí i délka 11m oproti vozu 810 (13970mm)
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod hank » pát 27 lis, 2020 9:49 am

Fox píše:Ano, já se omlouvám, když se na to pořádně podívám - dokonce to podle obrázku vypadá že to dělá Barták: Výpravní budova LVIIb/H "Rosice" https://www.kb-model.eu/mtbmodel/eshop/ ... -Rosice-TT. Tak to jsem si naběhl přímo na vidle :lol:


No to se ale mýlíš, normálie označené římskými čísly jsou odlišné a patří do sbírky normálií železničního oddělení Zemského výboru Království českého (ZvKČ). Normálie s arabskými čísly pocházejí původně ze zemí mimo Korunu českou. Používaly se často na Moravě, na šumavských lokálkách apod. Řada z nich (včetně všudypřítomné slavné normálie 16/H) se poprvé použila např. na Dolnokraňských místních drahách ve Štýrsku na území dnešního Slovinska. Jakmile jednou normálii pozemní stavby schválilo vídeňské ministerstvo železnic, mohla být použita kdekoli na území Předlitavska, od rakouských korunních zemí přes Čechy, Moravu a Rakouské Slezsko až po Halič a Bukovinu. V zalitavské (=uherské) části monarchie nikoli, ta si železnice řídila samostatně už od rakousko-uherského vyrovnání v r. 1867.

Kde se používaly které normálie, na to snad ani nebylo úplně jasné pravidlo. Mohlo to záviset např. na tom, jestli ta která lokálka byla budována s finanční pomocí rakouského státu nebo české země, při využití obou druhů podpor na tom, která převládala, ale některé lokálky byly budovány i zcela bez veřejné podpory a tam snad ani žádná zákonitost neexistovala. Možná taky na tom, podle kterých zákonů se lokálky stavěly - ve Vídni byly k lokálkám v letech 1880 - 1910 přijaty postupně 4 říšské zákony platné pro celé Předlitavsko a k tomu ještě jeden v r. 1892 v Praze platný pro Království české. (Mohu se ale samozřejmě mýlit.)

Stavby v úplně původním provedení se dochovaly málokde, ale pokud ano, rozlišovací znaky jsou například okno ve štítové stěně čekárny (budovy ZvKČ ho nemají) a záchod v přístavku obytné části (budovy ZvKČ mají záchod uvnitř půdorysu obytného křídla). Také příruční sklady přistavěné přímo k podélnému křídlu budovy jsou jen u budov ZvKČ.

Normálie 13/H existuje. Patří do ní přízemní budovy vzniklé přístavbou zděných čekáren ke strážním domkům (obvykle typu 4/H) a pak taky zděné vedlejší budovy se záchody pro cestující a prádelnou/chlívkem/dřevníkem/lampárnou (účely užití prostorů se mohly lišit) jako např. na lokálkách Žďár n. Sázavou - Tišnov nebo Rakovník - Louny. Jedna z těch vedlejších budov se v původním stavu dochovala v Rozsochách.

Karel Barták nabízí výhradně modely budov podle normálií ZvKČ, tj. označené římskými čísly.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod hank » pát 27 lis, 2020 9:53 am

vojtas píše:Ruku do ohně za to medám, ale myslím, že v plánku je budova ÖLEG, stejná jako třeba v Kouřimi nebo Plaňanech, jen bez skladu. Sedí i délka 11m oproti vozu 810 (13970mm)


To by nám měl nejlépe objasnit sám Milan. Já si myslím, že si za vzor vzal budovy ze svého okolí - z Ostravsko-Frýdlantské dráhy nebo z některé trati budované KFNB. Obě společnosti měly vlastní sbírky normálií.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod hank » pát 27 lis, 2020 10:19 am

Ještě k té konstrukci zastřešení nástupiště. Ty dolnokraňské normálie obsahují oba způsoby, tj. zavěšení na konzoly i podepření sloupy. Normálie ZvKČ mají střechy jenom na sloupech, což ovšem neznamená, že se to časem nemohlo měnit.

Někdy se člověk vůbec těžko dopracovává k tomu, jak některé staniční budovy vypadaly původně. Například v Sedlejově nebo v Hvězdonicích byly původně jenom strážní domky, které se oblepovaly jako vlaštovčí hnízda přístavbami a dostavbami. Podívejte se na ně dnes...

Sedlejov11.10.2018.jpg

Hvezdonice9.7.2018.jpg


(Zdroj: http://www.zastavkopedie.er.cz)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Adam96 » pát 27 lis, 2020 10:23 am

Osobně bych tam použil buď https://www.kb-model.eu/mtbmodel/eshop/ ... -Mladec-TT, to je taková snad nejmenší výpravní budova z těch českých klasik. Nebo jak psal Hank, inspirovat se na slezsko-moravských lokálkách , kde v nákladištích a zastávkách jsou budovy fakt o velikosti vechtru, viz Čermná ve Slezsku, Mořkov stará trať apod. https://d34-a.sdn.cz/d_34/c_img_F_N/Xjq ... ,667,500,1 , https://mapio.net/pic/p-122173466/
Nebo další možností je "stanice" Koryčany, kde u tříkolejné stanice s několika vlečkama a jedním nástupištěm byla jako VB pouze malá zděná přístavba u dřevěného skladiště https://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_D/2uQ ... %7Cwebp,75

Jinak "kolejiště" po vzhledové stránce je špička. :wink:
TT, DCC, ep. IV/současnost. Brejlovec je nejhezčí lokomotiva !
Uživatelský avatar
Adam96
 
Příspěvky: 488
Registrován: sob 30 čer, 2012 8:04 pm

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod hank » pát 27 lis, 2020 10:47 am

Adam Buchal: Děkuji. Já bych to ještě doplnil o strážní domky s čekárnami, které nabízí KB model: LXXXVII/H, 4/H s přístavbou 531/H nebo strážní domek MSCB s přístavbou. Zvlášť těch prvních bývalo větší než malé množství - jeden z nich byl základem dnešního slepence právě v těch Hvězdonicích. K vidění jsou dodnes nebo ještě nedávno byly v různém stavu chátrání např. v bývalých nákladištích na podřipských lokálkách nebo i jinde: Bříza, Kostomlaty pod Řípem, Biskupice u Luhačovic, většina nácestných nákladišť na zrušené trati Nezamyslice - Morkovice apod.

Skladiště v Koryčanech už bylo zbouráno, ale zděnou přístavbu nechali stát. Kromě kamrlíku pro nákladní a osobní pokladnu se tam vešla i miničekárna pro cestující. Původně tam bylo jenom to skladiště - lokálka byla původně vlečkou bez osobní dopravy. Podobná situace, kdy se úřadovalo ve dřevěném skladišti, byla do r. 1928 v Bošicích a také v Mochově se staniční budova stavěla až za I. republiky.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6074
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Fox » pát 27 lis, 2020 10:55 am

No, vidím, že moje řešení dostává nedostatečnou. Jestli však tolik znamenitých kolegů vyjadřuje výhrady, nezbývá, než se zamyslet a pokusit se zjednat nápravu. Stávající budova je jen položená, tak nic není ztraceno. Začnu tím, že si načrtnu půdorysy vytipovaných budov viz výše a zkusím, co a jak se tam vejde. Čím déle na tom kolejišti dělám, tím se mi Milanův návrh víc a víc líbí a nechtěl bych to po...rat v závěru :lol: .
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1297
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod bambulak » pát 27 lis, 2020 12:24 pm

Bych to viděl na strážní domek s čekárnou No.19. Jenže nevím o nikom, kdo dělá stavby KFNB :cry:
patláma TT paprťála
bambulak
 
Příspěvky: 79
Registrován: sob 25 bře, 2017 8:40 am

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Fox » pát 27 lis, 2020 12:40 pm

Tak jsem to změřil a vejde se tam i LVb/H (Cholina). Samozžejmě se vejde i KkStB Strážní domek 4/H s čekárnou 531/H.
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1297
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Fox » stř 02 pro, 2020 4:11 pm

Než dořeším staniční budovu definitivně, mohu dodělávat krajinku. Položeno bramborové pole a upravena polní cesta.
IMG_0243.JPG
IMG_0256.JPG
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1297
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Ivan » stř 02 pro, 2020 5:19 pm

Když vidím ty skvělé detaily, nedá mi to se nezeptal.
Už jsi řešil, jak budeš modelovat mandelinky? :wink:
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1687
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

PředchozíDalší

Zpět na Mini kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: jipol57 a 2 návštevníků