Nechci ti moc kazit elán, ale především ten strážní domek takhle bude jako pěst na oko...
1. Strážní domky tohoto typu nepatřily na ty úplně nejchcíplejší lokálky, naopak se často stavěly i na dost důležitých tratích. Ale budiž, jestli je tvoje stanička pozůstatkem nějaké kdysi delší a důležitější trati, mohlo by to tak být.
2. Existovala normálie 103/H, která dost přesně předepisovala dispozici str. domku a vedlejší budovy u trati. Viz tento můj post:
viewtopic.php?f=11&t=11754&p=246417&hilit=norm%C3%A1lie+103%2FH#p246417kde se píše, jak má být pozemek velký, jak má být orientován vzhledem ke trati, jak má být domek daleko od trati a jak má být umístěna vedlejší budova s chlívkem a suchým záchodem pro obyvatele domku, kterou bys neměl vynechat - viz normálie 102/H, opět od osvědčeného K. Bartáka.
3. V tom přístavku bylo ovládání návěstidel a případně výhybek (hradla, hlásky, odbočky) nebo aspoň zvoncová návěst ("číňan", "hekafon") a/nebo telefon a stavěl se proto, aby byl oddělen od obytné části a aby hlavně střídači neúřadovali doslova v cizí světnici, když měl obyvatel domku a kmenový zaměstnanec služebny volno a nemohla sloužit ani jeho manželka, jak to bývalo zvykem v samých začátcích drah. Proto byl ten přístavek zásadně obrácený ke kolejím a vždy byl stavebně oddělený od obytného prostoru - přilepený na štítovou stěnu a šlo do něj vstoupit jenom zvenku. Vypadalo to asi takhle:
(Obrázek je z knihy pana profesora Kubinszkyho Bahnhöfe in Österreich. Hekafón je ta věc, co trčí ze střechy přístavku.)
3. I čekárny se ke strážním domkům přistavovaly často dodatečně, viz třeba tratě MSCB Olomouc - Krnov nebo MGB Šternberk - Dolní Lipka, případně strážní domky 4/H s přistavěnou čekárnou 531/H na moravskoslezských úzkorozchodkách, ale nevím o případu, že by se takhle někde naložilo se str. domkem 101/H. V daném kontextu by ta verandička byla odvrácená od trati a koukalo by se z ní panu domácímu do kadibudky... Tyto domky byly většinou na ztracených vartách, kde ani zastávky nebývaly - na hradlech, hláskách, odbočkách, u tunelů nebo důležitých mostů. V dané konfiguraci by byla rozumným kompromisem samostatně stojící dřevěná čekárna 11/H (JM-detail) nebo 531/H (Karel Barták).
4. Kartel Barták nabízí i skladiště, které máš v úmyslu použít, jako samostatnou stavbu; jistě ti na požádání vypálí a dodá zvlášť jen tu jednu chybějící dřevěnou stěnu. Dodává i dřevěné stěny jako vypálený polotovar.
Ta základní situace, když byl domek v rovině, vypadala takhle:
(Zdroj: Normálie 103/H kkStB z r. 1894 via archív ČD Olomouc)
Krajní stěna domku byla od osy jednokolejné tratě nejméně 5,5 m. Na obrázku stojí číňan zvlášť před domkem (= kroužek vpravo dole). (Tento způsob návěstění se u ČSD používal do r. 1952.) A je vidět i takový detail jako je prkýnko přes příkopek pod pešunkem, aby si vechtr při služebních úkonech nezlámal nohy...
Možností začlenění do terénu byla řada, toto je například situace na náspu, kde je i přejezd cesty přes trať:
(máš to i s podpisem příslušného drážně-ředitelského ingósta z roku 1894...
)
Na výkresu je i další nutná dobová náležitost, a to jáma na smetí v severovýchodním rohu pozemku.
Vidíš, že i taková zdánlivě jednoduchá záležitost, jako je začlenění strážního domku do terénu, měla svoje pravidla. Bylo by škoda, kdybys to jejich nedodržením pokazil.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.