TT 82x40 aneb další Kameničky

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Fox » pát 07 srp, 2020 9:04 am

Teď bych potřeboval moudrou radu - než se pustím dál, musím dořešit umístění lamp. Co mám doma k dispozici:
1) 2ks parkové lampy JM Detail
2) 3ks staniční s dřevěným stožárem JM Detail
3) 1ks nástěnná s žárovkou (na sklady apod.) JM Detail
4) cca 5ks čínských polotovarů- spíš na pouliční osvětlení (uvádím jen pro úplnost - s nimi zatím nepočítám)
Situace je na fotu:
umisteni lamp.jpg

Na Milanově plánku nejsou žádné staniční lampy, pouze jakoby parkové na příchozí cestě od silnice a možná někde u laviček. To mi přijde správné a odpovídá to malé koncové stanici někde na konci světa. Tuto variantu preferuji, ale mám bohužel jen ty dvě.

Kdybych ale měl umístit taky ty staniční, tak nevím... mezi kusé koleje? To by byly max 2ks celkem blízko u sebe. Nebo na vzdálenou stranu podél dopravní koleje (tzn. na fotce dole)? Moc se mi toto řešení nelíbí...).

Nebo 2ks zhruba po obou stranách staniční budovy (to se mi líbí víc, jako doplnění k těm dvěma parkovým)? Nebo nějaký jiný nápad??
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1307
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Michal Šuhajda » pát 07 srp, 2020 9:52 am

Ahoj,
Ve stanici bych umístil lampy u zhlaví na obou koncích - viz obrázek. Tu nástěnnou nad vrata skladu. Pro osvětlení nástupiště by se hodilo doplnit nástěnnou lampu na budovu.
Ty parkové k přístupové silnici, jednu k budově, druhou vedle silničky směrem ke vsi.
Byť je mám v obrázku, ty parkové lampy se na vesnici příliš nehodí. Pro veřejné osvětlení na vsi bývají typické lampy na sloupech s el. vedením 400V - 3 fáze, které je tažené vzduchem. Pro ovládání (spínání) V0 bývá doplněný samostatný vodič (většinou nulák, jednotlivé lampy jsou napojené na jednotlivé fáze).
Přílohy
umisteni_20lamp.jpg
umisteni_20lamp.jpg (95.66 KiB) Zobrazeno 4967 krát
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2386
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Fox » sob 15 srp, 2020 9:35 am

Ahoj a díky za návrh. Po delších úvahách jsem se nakonec rozhodl osvětlení minimalizovat (s ohledem na charakter a velikost stanice: motiv zapadlé koncové staničky...). Parkové lampy u cesty pro pěší od silnice (budou tam totiž také 1 - 2 lavičky, případně nějaký záhonek apod.), staniční 2ks na straně budovy. Nebude osvětlená skládka a šturcy, ale to s ohledem na typ a velikost stanice snad tolik nevadí. "Vizuálně" jsem se inspitoval zastávkou Kubova huť (i když není koncová), tam jsou také pouze 2 staniční lampy na straně budovy.
IMG_20200815_1001597.jpg
IMG_20200815_1002344.jpg

Nedalo mi to, a zkusil jsem na malém kousku, jak by mohly vypadat šturcy. Jen staré pražce a zarostlý násep. Je (a bude to) ještě piplačka, mezi koleje lepím podomácku vyrobené drny, jeden za druhým. Rozhodl jsem se totiž vynechat statiku.
IMG_20200815_1029347.jpg
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1307
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Trixt » sob 15 srp, 2020 2:25 pm

Fox píše:Rozhodl jsem se totiž vynechat statiku.
¨
Ahoj Foxi, copak tě k tomuto vedlo?
TT, panel 2520x1010 mm, epocha V, centrála DR5000, sběrnice LocoNet, sw RocRail, TC, MP1
Trixt
 
Příspěvky: 1328
Registrován: stř 13 čer, 2018 9:44 pm

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod vojtas » sob 15 srp, 2020 2:42 pm

Pokud chceš staniční lampy, musí osvětlovat výhybky. Tedy dej jednu na každé zhlaví.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Fox » sob 15 srp, 2020 2:54 pm

Lampy: ještě promyslím. Jsou to zatím jen párátka.
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1307
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod vojtas » sob 15 srp, 2020 7:44 pm

ten první obrázek od Michala by odpovídal. Parkovku dej mezi staniční budovu a sklad, druhou zezadu ke skladu, jako, že tam staví autobusy. a mezi budovou a skladem je přístup ke kolejím.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 1349
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Fox » pon 17 srp, 2020 8:53 am

Dávám do banku další a snad poslední verzi. Vycházím z Michalova návrhu, ale poblíž pravého zhlaví tam staniční lampu prostě už nenacpu. Budou tedy dvě, logicky osvětlující šturcy se skládkou a zbrojením naftou (tedy spíš kůlnou se zázemím). Z té původní fotky to není až tak vidět, ale u pravého zhlaví (na Milanově motivu levé - já Kameničky zrcadlově obrátil) bude právě ta příchozí cesta od silnice, osvětlená parkovými lampami. Podobně, jak to je na Milanově návrhu. Silnice holt ostrouhá, případně tam pak dobastlím něco z těch čínských...
umisteni_lamp_rev1.jpg
umisteni_lamp_rev1.jpg (96.78 KiB) Zobrazeno 4436 krát
Kamenicky_detail.jpg
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1307
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Michal Šuhajda » pon 17 srp, 2020 5:43 pm

Ahoj, ještě to tu nezaznělo, ale pouliční a staniční osvětlení v reálu patří někomu jinému Č(S)D/SŽDC nebo obec. aZ toho vyplývá trochu jiné použití.
Staniční osvětlení má zajistit bezpečnost v kolejišti, při posunu, převažovali výhybek apod. Přístup pro cestující už je “bonus”. Dá se najít stanice s lampami na zhlavi, které se rozsvítí jen při posunu. Pro cestující musí stačit jedna lampa na budově.
Pouliční osvětlení zajímají právě cesty pro pěší a ulice, a někdy i nástupiště.
Staniční osvětlení ovládá lampář, výpravčí, signalista, pakr apod. většinou podle potřeby. Zatímco pouliční světla se řídí většinou pravidly dané obce, většinou je rozsvěcí impuls soumrakovych čidel v kombinaci s hodinami.
Co z toho vyplývá?
1. Každé osvětlení by mělo mít svůj okruh - samostatné ovládání
2. Osvětlené plochy se mohou překrývat. Přestože pouliční lampy svítí na sousední chodník, Přesto zde stojí staniční lampa, která osvětluje výhybky, když je potřeba. To je v zimě i od cca 16 do 8 hod. ( když tam tedy jezdí/posunují vlaky)
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2386
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Fox » úte 18 srp, 2020 9:52 am

Díky Michale za podrobné informace. Budu se tím řídit.
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1307
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod hank » úte 18 srp, 2020 10:36 am

[quote="Michal Šuhajda"] Staniční osvětlení ovládá lampář, výpravčí, signalista, pakr apod. většinou podle potřeby. /quote]

V dopravnách D3 - tam, kde se nesvítí pořád - vlakvedoucí. V dřívějších dobách, kdy bývala spousta dopraven D3 obsazena jen komerčními pracovníky/pracovnicemi, patřilo k jejich povinnostem i osvětlování.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Vojtěch Vorel » úte 18 srp, 2020 11:34 am

Ovládání staničního osvětlení je pro každou stanici řešeno staničním řádem, kde je pro každé obslužné pracoviště (dopravní kancelář, stavědlo...) tabulka, ve které jsou jednotlivé okruhy osvětlení a u nich, kdy je potřeba je rozsvítit (hodiny, staniční nápisy, přístřešek zpravidla stále (bráno v osvětlovací době), osvětlení např. nástupišť že se zapíná půl hodiny před prvním vlakem a vypíná půl hodiny po posledním vlaku a pak jsou okruhy, které se zapínají "jen v době dopravního provozu", tedy např. manipulační místa, vlečky apod.).
Vojtěch Vorel
 
Příspěvky: 367
Registrován: úte 16 úno, 2016 5:12 pm
Bydliště: Ústí nad Orlicí

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Fox » pon 31 srp, 2020 11:54 am

Nakonec tam budou staniční lampy 3, v podstatě podle Michala Šuhajdy, jen ta v pravém zhlaví bude na druhé straně koleje, kam se v pohodě vejde - jak prosté....

Za víkend jsem se aspoň dokopal k přípravě lamp. Po všech variantách zapojení a montáže jsem zůstal u připojení pomocí pinů ze zlacené kolíkové lišty. Do jednoho přívodu jsem připájel odpor, do druhého diodu. Přes to teplem smrštitelnou bužírku a hotovo. Pro lampy vrtám díru 3,5mm, kterou se dají jednotlivě piny protáhnout. Vůli pak vymezím namotáním kousku lepící pásky na spodní (bílou) část lampy. Protikus jsou zásuvky NS25, které přilepím do vhodného místa vespod desky poblíž lampy. Výhodou je snadná montáž, lampy lze celkem jednoduše demontovat. Naopak lze polaritu splést, nicméně díky diodě se nic nestane, jen holt lampa nesvítí...
IMG_20200830_1031333.jpg
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1307
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod Michal Šuhajda » úte 01 zář, 2020 7:21 am

Ahoj, na Kameničky jsem si vzpomněl v neděli, kdy jsme čekali na vlak ve Stvolínkách. Zaujaly mě tam parkové lampu uprostřed zelené plochy zarostlé nálety a kopřivami. Za zelení je cesta, ale ty lampy jsou uprostřed, zřejmě tam kdysi vedla pěšinky přímo k nástupišti. Na peroně už jsou novější lampy, ale podle fotomapy bych řekl, že dřív stály stejné parkové lampy i na peróně.
Jo, a v křoví vlevo od koleje je ukrytá další kolej, odpojená, ale nesnesená.
PS: (pro rejpaly) Fotka je dělaná kvůli lampám, proto je na ní ukrytý pidivlak...
Přílohy
Stvolinky-peron-a.jpg
Stvolinky-peron-a.jpg (69.01 KiB) Zobrazeno 3658 krát
-MiŠ-
Velikost H0, ČSD
Jméno a příjmení je v nicku, nemám potřebu se skrývat
Michal Šuhajda
 
Příspěvky: 2386
Registrován: pon 23 říj, 2006 9:57 am
Bydliště: Plzeň - střed

Re: TT 82x40 aneb další Kameničky

Příspěvekod JBr » stř 02 zář, 2020 10:58 am

Co se týče parkových lamp, tak není potřeba chodit nikam daleko na zapadlé lokálky s minimem provozu, tohle jsou Středokluky a osvětlení nástupišť... Fotil jsem to v roce 2011, je možné, že při přestavbě stanice vzaly za své, od té doby jsem tam nebyl.

Obrázek
TT/D V/VI.
Uživatelský avatar
JBr
 
Příspěvky: 1265
Registrován: čtv 20 zář, 2007 7:25 pm
Bydliště: Hostivice a obcas Chotebor

PředchozíDalší

Zpět na Mini kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 7 návštevníků