Stránka 1 z 1

Nudle H0 150x35cm - návrh "univerzální stanice"

PříspěvekNapsal: sob 07 pro, 2019 10:18 pm
od Corwin
Už rok ve mne zraje rozhodnutí postavit si malou nudli/šoupaliště na hraní - "mikro".
Návrh neustále osciluje od minimalistické varianty styl "kameničky" až po varianty maximalistické (několik vleče, remíza... ). Současně bych chtěl stanici, která bude rozměrově skladná a bude mít co nejširší využití.
Určitě bude napojena na přesuvnu nebo jiný sysém skrytého nádraží. Vycházel jsem z prací tady na fóru a z plánků kolejišť III. MF.

Zatím jsem se mi nejvíc líbí tento návrh:

Obrázek

Klasika o 2x dopravní, 1x manipulační koleji. Období - zatím někde začátek epochy V, ale spíš takové bezčasí - lokálková trať kde se čas zastavil a nic moc se tam nezměnilo.

Použití:
1) v základu pouze jako segment 130 x 35 - buď jako mezilehlá stanice (napojí se okruh z kolejiva Geoline s dvojkolejným skryťákem) případně jako koncová s fiddle yard vpravo.
Na kusé manipulační koleji bych viděl zázemí traťovky. Kole by byla ukončna na hraně panelu a ukončena odnímatelným zarážedlem.
To samé potom i na kusé koleji vlevo dole (ukončení). Její využití zatím nemám... možná pouze maskovat jako zrušenou kolej. Nebo - šlo by z dopravní koleje vyjíždět na vlečku?
2) Dostavba segmentu "koncové" - modul cca 25 x 35cm. Remíza + výtažná kolej. Případně šance segment prodloužit a na konec výtažné koleje ještě situovat nějaké (?) skladiště, kovošrot... (viz. třeba "Liteň" v pláncích III MF)
3) Úvraťová - napojení případného dalšího segmentu vlevo, případně napojení do dvou kolejí segmentové přesuvny (případně trať + vlečka)

Nebo je to blbost?

Kolejivo zatím uvažuji PECO code 75.

Re: Nudle H0 150x35cm - návrh "univerzální stanice"

PříspěvekNapsal: sob 07 pro, 2019 10:40 pm
od hank
V H0 sice nejsem doma, ale z provozního hlediska "nic proti ničemu".

Corwin píše:Nebo - šlo by z dopravní koleje vyjíždět na vlečku?


Proč by nešlo? Běžná věc. Úplně stačí zabezpečení výkolejkou.

Re: Nudle H0 150x35cm - návrh "univerzální stanice"

PříspěvekNapsal: pon 09 pro, 2019 8:57 pm
od MichalM
Stanice pěkná a celý koncept se mi líbí. V H0 je ale docela krátká. Když jsem si to nakreslil, tak mi vycházejí užitné délky kolejí cca 55 až 60 cm (jak která). Co mě napadlo:

1. Popřemýšlel bych o rozdělení stanice na dva stejně velké segmenty. Jednak se to bude v případě nutnosti lépe skladovat/převážet a navíc bude v budoucnu možno tam vložit další segment, který celou stanici prodlouží.
2. Udělal bych spojení segmentů tak, aby bylo symetrické k traťové koleji. Do budoucna to umožní plně variabilní napojování případných dalších rozšiřujících segmentů.
3. Nepřeléval bych téma ze segmentů stanice na okolní segmenty. Tím myslím třeba tu boudu vpravo. Pokud by tam měla být traťovka, tak by se měla vlézt na ten malý segment. Tím si zajistíš, že když segment vyměníš za jiný s jiným tématem, tak to bude pořád vypadat dobře.
4. Co se týče plochy napravo od skladiště v takto malé stanici, tak bych u té kusé koleje očekával buďto volnou skládku nebo rampu pro nakládku dříví. Tím, že plánuješ připojovat další segment, tak bych navrhl nechat tu kolej volně pokračující k okraji a co tam bude by se rozhodlo na sousedním segmentu.
5. Co si nechat vpravo (namísto remízy) místo na nějakou menší továrnu na sousedním segmentu (může tam být znázorněná jenom vykládka/nakládka, kousek budovy a zbytek provozu je mimo segment) a remízu udělat na případném segmentu vlevo. Pokud by tam byla přesuvna, tak se lokomotivy budou jezdit zbrojit mimo a nemusí se řešit ani trakce. Nicméně takováto koncová stanice by měla v 5. epoše nejspíš starou výtopnu, pokud by tam ještě byla. Pokud by to byla stanice nácestná, tak by nejspíš v 5. epoše končila tím skladištěm a to nejspíš dost zarostlým. Ale tady poradí spíš povolanější než já, kteří znají víc stanic a jejich aktuální stav.
6. Pokud to bude jako koncová stanice, tak bych si nechal šturc volný. U sebe ho mám 40 cm a jsem to za to strašně rád. Při posunu ve stanici tam vytáhnu v pohodě lokomotivu a dva vozy, což se mi pravidelně hodí.
7. Dobře si rozmysli profil rozhraní segmentů. Koukni třeba na Zababovácká čela. Já budu třeba segment stanice upravovat, protože tam nemám navržené dostatečné odvodnění a než budu pokračovat v dalších segmentech, tak to musím vyřešit.

Poznámky jsou spíš obecné a záleží, co si vybereš. Díky tomu jsou některé možná i protichůdné.

Re: Nudle H0 150x35cm - návrh "univerzální stanice"

PříspěvekNapsal: úte 17 pro, 2019 8:09 pm
od Corwin
Ahoj.
Děkuji za reakce. Koncept stanice je tedy jasný, kolejivo + další doplatky mám už objednané (a možná přijde i do štědrého dnu - e-shop naskladňuje výhybky PECO).
Dnes jsem se stavil v Hornbachu a nechal si říznout pásy překližky 8mm - nakonec š. 400 x 2500mm (možná nakonec na těch 350mm) a dokonce mi řízli i pásky široké 60mm (x 2500 - 3ks)

Celký koncept vychází částečně Mini-MAX (už i tady na fóru probíraném) https://www.minimax-modellbahn.de/
Stanice tam mají šířku 30 - 40cm a traťové moduly 30cm. (hlavní) Kolej je pak vždy 150mm od okraje - plánuji pro hlavní kolej.

- Délka užitných kolejí. Finální roznodnutí o délce segmentu bude až dorazí výhybky a koleje a postavím si to "nasucho". Nevylučuji prodloužení hlavní části. Ze 130cm na 150cm vidím celkem reálně.
Chtěl bych provozovat lokomotivu řady 714 (mám) a do budoucna 742 s alespoň čtyřmi krátkými vzoy - tato sestava mi vychází na cca 65cm.... O rozdělení stanice jsem přemýšlel, ale nakonec jsem to zavrhl v rámci zjednodušení - už mi to "zesložiťují" variabilní konce. Do budoucna bych si na doma chtěl postavit další traťové moduly (vlastní rozhraní(!)/segmenty) a případně i další nádraží. A po zvážení prostorových možností jsou krátké vlaky jedninou možností.
Nepřelévat témata - souhlasím. Traťovku zatím ruším. Na hlavní části segmentu bude vpravo nahoře pokračovat volná skládka. Na případném dalším sousedním segmentu vpravo (koncová) bych tam rád ztvárnil vlečku/ továrna, skrytá štěrkovna/pískovna...
Šturc - v základu provedu jen jako odnímatelný bez krajiny (jen jako překližkové "L" k přišroubování na segment a odzkouším... ) případně nebude problém upravit a rozhodnout se co dál..

Teď pomalu začínám stavět staniční budovu od AWEPE. Dřevěný skad a toalety už jsou zabalené pod stromeček :-)

Re: Nudle H0 150x35cm - návrh "univerzální stanice"

PříspěvekNapsal: stř 18 pro, 2019 8:36 am
od Polabský
Modelařina je o kompromisech, délky stanic se zkracují.
Je ale žádoucí budovat staniční koleje poněkud delší.
Jiná otázka jsou nákladiště, ty mohou být ve skutečnosti poměrně krátká.
Příkladem může být například Zubrnice - Týniště.
Hezký den a pohodové Vánoce.

Re: Nudle H0 150x35cm - návrh "univerzální stanice"

PříspěvekNapsal: pon 21 pro, 2020 9:07 pm
od Corwin
Využiju tohoto tématu - stanice prezentovaná výše se mi "zvětšila" někam na 190 x 40cm, tak jsem se zase vrátil zpátky.

Zdejší diskuse mne nakopla k přemýšlení, jak zpracovat zbytky kolejiva PIKO. Důvody jsem probral zde dole na stránce:
viewtopic.php?f=51&t=7183&start=405
Bohužel jako vždy, mám pocit že když to jen o maliko zvětším, bude to mít o hodně větší užitnou hodnotu.

Mám tedy rozměr 154 x 39cm (limit (říznutá deska), ale možná budu ještě zužovat).
Představa je takové "rozšířené Kameničky". Mám 3x výhybku levou, 2x pravou. Z toho mi zatím vycháhí dva návrhy...

Obrázek

Jde jen o to, aby bylo víc míst na nakládku a posunování. Sklad + kusá kolej (OK, netypycké, vím) + druhé nakládkové místo (dřevo, volná skládka statku (?), uhlí?, dříví?). Epocha - 2 až přechod 4/5 - takové bezčasí na kterém si projedu všechny vozy co mám.. Proto byla i výtažná kolej prodložena aby se na ní vešla 714ka + jeden vůz...

Jaké variantě by jste dali přednost? Nebo nějaká jiná modifikace? Díky

Re: Nudle H0 150x35cm - návrh "univerzální stanice"

PříspěvekNapsal: pon 21 pro, 2020 9:42 pm
od vojtas
Uspořádání A je celkem typické pro tratě ÖLEG. Tam jsou sklady u kusých a dvě dopravní koleje normální. (Viz Žleby, nebo Kouřim. Stačí zvolit správné budovy.

Re: Nudle H0 150x35cm - návrh "univerzální stanice"

PříspěvekNapsal: stř 23 pro, 2020 2:43 pm
od Vladimír_B
b) nikdy, nikdy, nikdy!!! :D
K tomu a) původně to nemusel být sklad ve šturcu, ale do šturcu se dostal až kvůli úsporám... A neměla by mít navíc společnost Öleg skladiště s výpravní budovou u sebe?

Re: Nudle H0 150x35cm - návrh "univerzální stanice"

PříspěvekNapsal: stř 23 pro, 2020 5:40 pm
od hank
Vladimír_B píše:A neměla by mít navíc společnost Öleg skladiště s výpravní budovou u sebe?


Pro tratě budované společností ÖLEG po r. 1885 (tj. ramzovskou a želnavskou) nejsou běžné ani kusé skladištní koleje ani skladiště přistavěná k přijímacím budovám.

Re: Nudle H0 150x35cm - návrh "univerzální stanice"

PříspěvekNapsal: stř 23 pro, 2020 8:26 pm
od Jarda H.
Jen tak mimochodem :wink: pánové všimli jste si, že tazatel se vůbec nezmiňoval, že si bere za vzor stanici konkrétně postavenou společností ÖLEG ?! Jedna zmínka jiného uživatele (vojtas) a diskuze směřuje trochu bokem ....