Nekly - cestovní mikrokolejiště

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Nekly - cestovní mikrokolejiště

Příspěvekod Kavka_ » pon 11 lis, 2019 8:48 pm

Ahoj všem.
Tak jsem do toho zase spadnul.
Zbednice jsou v akváriu a nikam se už do světa nepodívají, mě však myšlenka cestovního kolejiště neopustila
Ze sklepa jsem vynesl dříve schovanou zajímavou dřevěnou krabici od sady lahví vín a ukázalo se, že je průchozí k podobné realizaci, jakou byly Zbednice, která má ovšem několik specifik:
1) K zachování celistvého vnějšího pláště nesmím vrtat do základní desky, vše je tedy jen lepené a elektroinstalace se vede na povrchu a následně schová pod stavby budov, silnic a skal
2) Kopec, který chci realizovat jako pískovcové homole, potřebuji natolik velký, aby opodstatnil tunel, který tam prostě tentokrát být musí – je ho tedy třeba pojmout jako rozkládací
3) Neumím s kolejivem a výhybkami takové zázraky, abych udělal klasické nádražíčko, zvolil jsem tedy pseudonádražíčko s úvratí ve stanici, aby s kolejištěm byla nějaká zábava na dvou výhybkách; části výhybek postavené proti sobě jsem alespoň zkrátil, abych získal menší boční odstup kolejí. Výhybkám Kühn ponechám aretaci a jsou stavěné rukou.
Nádražní budovu simuluje zastávka Horní Nová Ves, skladiště jsem volil opět od pana Vykročila, tentokrát ve verzi ne dle NEM – už jen pro ten pocit si ho znovu postavit – je to skvělá stavebnice.
Skály by měly mít především úlohu scene divideru, takže na druhé straně udělám u tunelu ještě malou zastávku jako samostatné téma.
Kolejiště by mělo spadat do neurčitého bezčasí III. - VI. epochy - tak nějak uvěřitelně pro provoz čehokoli, co se na něj vejde, jak mě naučily při provozu Zbednice...
Průběžný stav výstavby zatím vypadá nějak takto (nespěchám tentokrát se zaštěrkováním, nejprve musí ležet kompletní elektroinstalace):
Nekly 03.jpg


Do zavřené bedny se do prostoru nad volné koleje musí vejít rozebryný skalní masiv...

Nekly 07.jpg

Bedna se dá přeskládat a kolejiště je tak na povrchu bedny...

Nekly 08.jpg

...která mu zároveň propůjčuje tuhost.

O něco málo více fotografií na https://kinclv.rajce.idnes.cz/Nekly_-_c ... kolejiste/

Mějte se!
TT, V. - VI. epocha, ČD
- kolejiště realizovaná na malých plochách neškodí v jakémkoli množství -
Uživatelský avatar
Kavka_
 
Příspěvky: 421
Registrován: pon 01 úno, 2016 10:03 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Nekly - cestovní mikrokolejiště

Příspěvekod hopeter » úte 12 lis, 2019 4:58 am

Hééézký... :)
Podle výrobce výhybek je to tedy asi TTéčko a ještě pro zajímavost rozměry ?
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Nekly - cestovní mikrokolejiště

Příspěvekod Kavka_ » úte 12 lis, 2019 5:48 am

Aha, to jsem zase neuvedl!
Určitě TT a rozměr tentokrát 57,5 x 34,5 cm, plocha 0,198 m² na vyzkoušeném oblouku 150 mm...
TT, V. - VI. epocha, ČD
- kolejiště realizovaná na malých plochách neškodí v jakémkoli množství -
Uživatelský avatar
Kavka_
 
Příspěvky: 421
Registrován: pon 01 úno, 2016 10:03 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Nekly - cestovní mikrokolejiště

Příspěvekod hank » úte 12 lis, 2019 6:12 am

Palec nahoru a klobouk dolů před tvou invencí. :wink:
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Nekly - cestovní mikrokolejiště

Příspěvekod Sandy » úte 12 lis, 2019 8:33 am

Syn se mi v neděli ptal ( v souvislosti s vláčky), jestli se necítím "ujetej". Nevím, jaký by byl jeho komentář v tomto případě.... :roll:
Sandy
 
Příspěvky: 1486
Registrován: čtv 26 říj, 2006 4:42 pm
Bydliště: Černošice

Re: Nekly - cestovní mikrokolejiště

Příspěvekod hopeter » úte 12 lis, 2019 9:01 am

Ten rozměr v TT je výzva... :D
Ještě by se mě něco podobného do dílny vešlo. :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: Nekly - cestovní mikrokolejiště

Příspěvekod hank » úte 12 lis, 2019 9:55 am

Kavka_ píše:...části výhybek postavené proti sobě jsem alespoň zkrátil, abych získal menší boční odstup kolejí...


Můžeš prosím upřesnit, kde a o kolik jsi výhybky zkracoval, jestli se tím změnila jejich celková délka v přímé, zda a jak to ovlivnilo úhel odbočení a jak ti po této úpravě vychází osová vzdálenost sousedních kolejí?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Nekly - cestovní mikrokolejiště

Příspěvekod hank » úte 12 lis, 2019 11:02 am

Skreslil jsem si to zkusmo v Anyrail. Při dodržení r=150 mm a šíře pláně spodku 35 mm (∼4,2 m ve skutečnosti, což zhruba odpovídá c. a k. lokálkám) je průjezdný profil traťové koleje dodržen i v kritickém místě, což je šturc výtažné koleje napravo. Do šturcu se tak vejde posunující díl dlouhý až 175 mm, což je některá z nejkratších mašin (T 334.0, BR 80, Kaluga) plus jeden krátký nákladní vůz dlouhý 80 - 90 mm (Z, Ztr, Ut, Vtr, Vte), to vše i bez úprav výhybek. Ta kolej ke skladišti může být při r=150 mm až celý čtvrtkruh (délka koleje v oblouku 235 mm) a k tomu ještě na začátku i na konci dva krátké přímé úseky po 44 mm (vycházím z délek hotových kolejí) nebo se dá oblouk zkrátit cca na 125 mm ve prospěch přímého úseku u výhybky prodlouženého na 108 mm, což ale pořád stačí na odstavení dvou krátkých vozů u skladiště. Tak to jenom jako inspirace pro ty, kdo by chtěli zkusit něco podobného.

Ještě přemýšlím nad geologií pískovce. Vím o dvou místech, kde jsou u nás tunely v pískovci: Nelahozeveské tunely a jablunkovské tunely. (Možná jsou někde i další, třeba mě někdo doplní.) Schválně se podívej na fotky nebo se tam zajeď podívat. Nelahozeveské tunely jsou příkladem, že se dá portál vybudovat i bez těch typických kvádrů ve klenbě; severní portál 3. tunelu je navíc o dost předsunutý, asi aby nic nepadalo na trať. Mimochodem, 1. nelahozeveský tunel je nejkratší u SŽDC, cca 23 m, a 3. tunel je atypický bočními přístupovými štolami.

Pěkné fotky nelahozeveských tunelů jsou třeba tady
http://www.mistopis.eu/mistopiscr/podri ... stezka.htm
nebo tady
https://pavlinaleks.rajce.idnes.cz/Nela ... ke_tunely/

Třeba ti něco z uvedeného pomůže.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Nekly - cestovní mikrokolejiště

Příspěvekod Fox » úte 12 lis, 2019 11:07 am

Chlapi co mi to děláte? Vždycky když vidím takový perfektní projekt a dílo, chytá mně svrbění hned všeho nechat a pustit se do něčeho podobného :D
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1307
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: Nekly - cestovní mikrokolejiště

Příspěvekod Kavka_ » úte 12 lis, 2019 4:01 pm

hank píše:
Kavka_ píše:...části výhybek postavené proti sobě jsem alespoň zkrátil, abych získal menší boční odstup kolejí...


Můžeš prosím upřesnit, kde a o kolik jsi výhybky zkracoval, jestli se tím změnila jejich celková délka v přímé, zda a jak to ovlivnilo úhel odbočení a jak ti po této úpravě vychází osová vzdálenost sousedních kolejí?


No bylo to celkem asi o 5 pražců. Úhel odbočení to určitě neovlivnilo a osová vzdálenost se zkrátila na 36 mm. Přímý úsek od srdcovky k srdcovce se zkrátil ze 46 mm na 23 mm

hank píše:Ještě přemýšlím nad geologií pískovce

Souhlas - taky jsem přemýšlel, co s tím a nad Nelahozevským tunelem jsem bádal (je z mého kraje). Prozatimní portály byly spíše pokusem o co nejmenší průjezdný profil - je to prakticky N-kový portál. Čili potál zřejmě změny ještě dozná, aby byl více pískovcově pojatý...

Jako největší vozidlo je stále uvažována na širé trati M152 a v úvrati nádraží pak Tcms.

Pro představu jak jsem tentokrát naložil s obloukem - potřeboval jsem vytvarovat a přímo přilepit oblouk 150 mm, aniž bych mohl do podložky kolej přichytit vruty. Vytiskl jsem si přípravek v podobě úzké plastové destičky s přesnou šířkou 12 mm a požadovaného oblouku tu jsem vložil mezi kolejnice (natěsno mezi ně zapadla a zůstala držet) a takto vytvarovanou kolej jsem posléze přilepil - po zaschnutí jsem šablonu vyjmul. Velice efektivní a na rozdíl od Zbednic netrpí oblouk nepřesnostmi...
Přípravek oblouk Nekly.jpg
Přípravek oblouk Nekly.jpg (24.19 KiB) Zobrazeno 6560 krát
TT, V. - VI. epocha, ČD
- kolejiště realizovaná na malých plochách neškodí v jakémkoli množství -
Uživatelský avatar
Kavka_
 
Příspěvky: 421
Registrován: pon 01 úno, 2016 10:03 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Nekly - cestovní mikrokolejiště

Příspěvekod hank » úte 12 lis, 2019 7:04 pm

Kavka_ píše: No bylo to celkem asi o 5 pražců. Úhel odbočení to určitě neovlivnilo a osová vzdálenost se zkrátila na 36 mm. Přímý úsek od srdcovky k srdcovce se zkrátil ze 46 mm na 23 mm.


Děkuji. Takže přímá část výhybek zůstala stejně dlouhá, tj. 128,7 mm?
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Nekly - cestovní mikrokolejiště

Příspěvekod Kavka_ » úte 12 lis, 2019 7:59 pm

hank píše:
Kavka_ píše: No bylo to celkem asi o 5 pražců. Úhel odbočení to určitě neovlivnilo a osová vzdálenost se zkrátila na 36 mm. Přímý úsek od srdcovky k srdcovce se zkrátil ze 46 mm na 23 mm.


Děkuji. Takže přímá část výhybek zůstala stejně dlouhá, tj. 128,7 mm?

U té levé jsem sahal na odbočující větev, přímá zůstala nezkrácená, u pravé jsem krátil přímou větev a odbočující zůstala netknutá - v rovnoběžném směru je tedy délka obou výhybek původní - tedy ano, přímá část výhybky z hlavní trati je původní 128,7 mm
TT, V. - VI. epocha, ČD
- kolejiště realizovaná na malých plochách neškodí v jakémkoli množství -
Uživatelský avatar
Kavka_
 
Příspěvky: 421
Registrován: pon 01 úno, 2016 10:03 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Nekly - cestovní mikrokolejiště

Příspěvekod hank » úte 12 lis, 2019 8:35 pm

Kavka_ píše: U té levé jsem sahal na odbočující větev, přímá zůstala nezkrácená, u pravé jsem krátil přímou větev a odbočující zůstala netknutá - v rovnoběžném směru je tedy délka obou výhybek původní - tedy ano, přímá část výhybky z hlavní trati je původní 128,7 mm


Děkuji, teď už tomu rozumím.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6106
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Nekly - cestovní mikrokolejiště

Příspěvekod Kavka_ » pát 27 pro, 2019 11:43 pm

Hledíce na posuny na úzké i u Hopetera, nevydržel jsem a pustil se do pokračování u sebe...
Vztyčeny lampy, umístěny budovy, připraven "propustek" a především vytažena povrchová elektrifikace.
Během zkoušek jsem zjistil, že to bez napájených srdcovek nepůjde (především ony zkrácené výhybky proti sobě jsou pro některé mašinky vražedné), takže jsem dodatečně přivedl vodiče ještě k nim - jakkoli jsou výměny ovládány ručně proti odporu perka, bude třeba ještě přepínat polaritu srdcovek na ovládacím pultu...

V dalším kroku zapojím napájení osvětlení pod skálu a vyvedu do pravého rohu, kde bude schovaný konektor k připojení ovládání, a bude čas začít štěrkovat (pod štěrk se pak definitivně schová velká část povrchově vedených drátů).
Mimochodem, uvykl jsem používat Balfix od Poláka, pomalu mi dochází a nějak ho nemohu sehnat. Jak to řešíte vy? Tedy fixaci štěrku...

Mějte se!
Nekly 09.jpg
TT, V. - VI. epocha, ČD
- kolejiště realizovaná na malých plochách neškodí v jakémkoli množství -
Uživatelský avatar
Kavka_
 
Příspěvky: 421
Registrován: pon 01 úno, 2016 10:03 pm
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Nekly - cestovní mikrokolejiště

Příspěvekod Ivan » sob 28 pro, 2019 5:35 am

Také používám balfix (a na lepeni foliaze Rfix).
Pan Polák ho má skkadem:
http://www.polakmodel.com/balfix---lepi ... erku-250ml
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1701
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Mini kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků