Stránka 1 z 2

Manipulace ve stanici, kde nelze objíždět

PříspěvekNapsal: pát 10 kvě, 2019 1:52 pm
od hank
Všichni víme, jakého způsobu manipulace ve skrytém nádraží bylo použito v sérii Milanových eNkových minikolejišť na téma "Sólo pro 810". Dovolím si toto téma rozšířit o způsob, jakým lze toto skryté nádraží "přiznat" a zároveň se vyhnout provozu sunutých vlaků. Téhož způsobu lze po úpravě kolejového plánku využít třeba na původním minikolejišti H0 Otovice zastávka, v redukovaných verzích Žacléře bez objízdné koleje, jak je má na svých stránkách vyvěšené Trainmaniak, i jinde.

Koncové stanice bez objízdných kolejí se v cizině kupodivu vyskytují častěji, než by našinec očekával. Na fóru h0-modellbahnforum.de je na příkladu skutečné stanice Champéry (ve francouzskojazyčné části Švýcarska, jde o koncovou stanici elektrifikované zubačky o rozchodu 1000 mm v nadmořské výšce 1055 m) vysvětleno, jak lze hnací vozidlo vždy dostat do čela vlaku a přitom odstavovat vozy bez možnosti objíždění.

Podrobný popis v němčině je zde:
https://www.h0-modellbahnforum.de/t3226 ... ahren.html
Popis je doplněn následujícími obrázky.

Situace stanice v letech 1908 - 1990:

Champery.jpg
Champery.jpg (26.71 KiB) Zobrazeno 6600 krát

AG je nádražní budova, R+Gsch rampa a skladiště, Twsch remíza pro hnací vůz. Kusá kolej v jižní části plánku (Gleis mit Gefälle) je spádovaná směrem do stanice.

Krok 1: Příjezd vlaku do stanice

Champery_Man1.jpg
Champery_Man1.jpg (7.77 KiB) Zobrazeno 6600 krát

Tmavošedý je elektrický motorový vůz, světlešedý přívěsný vůz a hnědý nákladní vůz určený k odstavení ve stanici.

Krok 2: Odstavení vozů do šturcu ve spádu a jejich zajištění ruční brzdou

Champery_Man2.jpg
Champery_Man2.jpg (7.8 KiB) Zobrazeno 6600 krát


(Pokračování v dalším postu, víc než 3 obrázky se sem nevejdou.)

Re: Manipulace ve stanici, kde nelze objíždět

PříspěvekNapsal: pát 10 kvě, 2019 2:14 pm
od hank
Pokračování.

Krok 3: Přemístění odstavených vozů na vjezdovou kolej gravitačním posunem.

Champery_Man3.jpg
Champery_Man3.jpg (7.83 KiB) Zobrazeno 6589 krát


Krok 4: Odstavení nákladního vozu hnacím vozidlem k rampě nebo skladišti.

Champery_Man4.jpg
Champery_Man4.jpg (7.74 KiB) Zobrazeno 6589 krát


Krok 5: Najetí hnacího vozu na přívěs, svěšení soupravy a příprava k odjezdu.

Champery_Man5.jpg
Champery_Man5.jpg (7.73 KiB) Zobrazeno 6589 krát


Podobnou manipulaci natočil někdo na ostrově Man v roce 2004, video je tady:
https://www.youtube.com/watch?v=oRYOlkETWkw
(Pojem "gravitační posun" jsem si vypůjčil z toho videa, ani nevím, zda jde o používaný odborný termín...)

V reálu lze podobné manipulace provádět, i když šturc není ve spádu, například posunem silničním vozidlem, animální nebo lidskou silou. Dřív se to na našich vlečkách dělo celkem běžně. Nebo lze použít i jednoho téměř zapomenutého způsobu posunu, kdy se hnací vozidlo a odstavený vůz spojí dlouhým řetězem a výhybka se "podhodí" právě pod tím řetězem, takže vůz pokračuje jinam než HV; nebo posunu tzv. trhnutím, kdy se posunující díl s hnacím vozidlem v čele pomalu rozjede, posunovač za jízdy ještě před výhybkou HV odpojí, HV zrychlí, další posunovač přehodí před odvěšeným vozem výhybku a vůz jede setrvačností na jinou kolej než HV. Nicméně tyto u dráhy kdysi známé a běžné (a v reálu taky řádně nebezpečné...) postupy si v modelu těžko umím představit. Možná v DCC s magnetickými spřáhly. Třeba to někdo někdy zkusí a poreferuje.

Re: Manipulace ve stanici, kde nelze objíždět

PříspěvekNapsal: pát 10 kvě, 2019 2:49 pm
od JanoH0e
To sa tu riešilo už pred rokmi. Dokonca aj spôsoby, ako brzdiť odvesenú súpravu.

Re: Manipulace ve stanici, kde nelze objíždět

PříspěvekNapsal: pát 10 kvě, 2019 5:46 pm
od Jarda H.
JanoH0e píše:To sa tu riešilo už pred rokmi. ......


To ale asi není důvod, aby se to zde neobjevilo ?! Už jen vzhledem k tomu, že je tu řada "nových" lidí na fóru .... Stačí projít dotazy v sekci "začátečníci", taky se tam plno věcí (pro někoho) opakuje ?!
Tohle může třeba inspirovat, stačí se podívat na aktuálně vznikající množství minikolejišť, nápad či podnět se občas objeví i tam, kde to člověk nečeká :lol:

Re: Manipulace ve stanici, kde nelze objíždět

PříspěvekNapsal: pát 10 kvě, 2019 5:59 pm
od JanoH0e
No, vtedy to spustilo "lavínu" minikoľajíšť, plánmi od M.F. počínajúc až po zopár realizovaných. Napr. Hopeter, Hank 61 atď. Takže sú aj výsledky a prax. :D A jedným z nich je, že "gravitačný posun" je zbytočný.

Re: Manipulace ve stanici, kde nelze objíždět

PříspěvekNapsal: pát 10 kvě, 2019 7:44 pm
od hank
JanoH0e píše:No, vtedy to spustilo "lavínu" minikoľajíšť, plánmi od M.F. počínajúc až po zopár realizovaných. Napr. Hopeter, Hank 61 atď. Takže sú aj výsledky a prax. :D A jedným z nich je, že "gravitačný posun" je zbytočný.


Nic nového pod sluncem. Zkus si přečíst třeba něco o praotci Janečkovi z Knihy apokryfů od Karla Čapka. Pak ti třeba dojde, že zbytečná a navíc směšná je tvoje argumentace. A navíc: Nikdo nad tebou nestojí s důtkami nebo kalašnikovem a nenutí tě číst moje příspěvky. :twisted:

Re: Manipulace ve stanici, kde nelze objíždět

PříspěvekNapsal: pát 10 kvě, 2019 8:18 pm
od JanoH0e
Zase sa Hanku zbytočne nečertí :twisted: . Jednoducho sme sa už posunuli ďalej. 8) Vďaka genialite hlavného plánovača, neutíchajúceho pracovného nasadenia stavbárov a odborných rád kibicov a náhodných okoloidúcich. Takže teraz máme veľa plánov , zopár koľajísk a hrbu skúsenosti. Toť vše. :D

Re: Manipulace ve stanici, kde nelze objíždět

PříspěvekNapsal: sob 11 kvě, 2019 6:24 am
od tujano
Fascinuje ma, ako niektorí vŕtaci dokážu zhadzovať prácu iných. Hanku nenechaj sa odradiť. Pre mňa sú tvoje príspevky veľkým prínosom. :D

Re: Manipulace ve stanici, kde nelze objíždět

PříspěvekNapsal: sob 11 kvě, 2019 7:01 am
od prcek
JanoH0e píše:To sa tu riešilo už pred rokmi. Dokonca aj spôsoby, ako brzdiť odvesenú súpravu.


Byl by, prosim, odkaz na vlakno?

Re: Manipulace ve stanici, kde nelze objíždět

PříspěvekNapsal: sob 11 kvě, 2019 7:24 am
od hank
JanoH0e píše:Jednoducho sme sa už posunuli ďalej.


Aha... A proč bychom se vlastně pořád měli posunovat dál? Nepochybuju o tom, že existuje dost významná skupina zájemců o naše hobby, kterým z různých důvodů vyhovují různá low-tech řešení. Nejen z finančních důvodů nebo proto, že jsou dotyční majiteli obou horních končetin levých a/nebo očí z Kašparovy krávy...

Nemluvě o tom, že se různá low-tech řešení v měřítku 1:1 možná brzy opět stanou součástí reálného života v reálném světě...

Re: Manipulace ve stanici, kde nelze objíždět

PříspěvekNapsal: sob 11 kvě, 2019 9:18 am
od sidlo
JanoH0e píše:To sa tu riešilo už pred rokmi. Dokonca aj spôsoby, ako brzdiť odvesenú súpravu.


https://www.youtube.com/watch?v=4Jd9Col8wTo

Pokud přistoupíme na tento způsob uvažování tak můžeme toto fórum klidně zrušit, protože vše již bylo někde někým řečeno a napsáno.

hanku, tvoje příspěvky jsou vždy přínosem a pro mě potěšení je číst.

Re: Manipulace ve stanici, kde nelze objíždět

PříspěvekNapsal: sob 11 kvě, 2019 11:21 am
od JanoH0e
Prcek - bolo to v roku 2011, takže hľadanie je už náročnejšie. Z vtedajších diskusiu vznikli plány od M. F. napr. Kameničky, Zadní Doubnice , Sluková atď. Výsledky si pozri napr. viewtopic.php?f=45&t=5074&p=93683&hilit=kameničky#p93683 . V tomto prípade naozaj bolo všetko napísané, postavené a v praxi overené. Ale keď si chce niekto to zopakovať, nech sa páči.

Re: Manipulace ve stanici, kde nelze objíždět

PříspěvekNapsal: pon 13 kvě, 2019 3:45 pm
od MichalM
Já jenom s dovolením přidám svoji vzpomínku k tématu. Vzpomínka z trati Bruntál-Malá Morávka je stará tak 20 let, možná víc. Z Bruntálu do Malé Morávky zajížděla dieselová lokomotiva s tuším dvěma osobními vozy. Po příjezdu do Malé Morávky a vystoupení cestujících lokomotiva vytlačila vozy zpět do svahu před vjezdovým zhlavím, kde je zabrzdili. Přehodili první výhybku, lokomotiva sjela dolů na boční kolej, potom přehodili výhybku zpět, odbrzdili vozy, které sjely na první kolej. Následně k nim zase připřáhli lokomotivu a mohlo se jet zpět do Bruntálu. Jestli to spolu obstarávali strojvedoucí a průvodčí nebo tam byl ještě někdo další už teď netuším, byl jsem tehdy dítě. Možná to tak bylo i jinde, kde jsou vhodné podmínky, to taky netuším.

Re: Manipulace ve stanici, kde nelze objíždět

PříspěvekNapsal: pon 13 kvě, 2019 4:17 pm
od hank
Malá Morávka: Ale tam se vždycky normálně objíždět dalo...To by mě teda zajímalo, jaký to mohlo mít důvod. Nebylo to při nějaké výluce? Třeba se tu objeví s vysvětlením nějaký pamětník.

Vývoj stanice bez možnosti objíždění je popsán u Trainmaniaka na příkladu postupné redukce kolejiště v dopravně Žacléř. Tam se ale nákladní vlaky běžně sunuly.

Re: Manipulace ve stanici, kde nelze objíždět

PříspěvekNapsal: pon 13 kvě, 2019 7:00 pm
od MichalM
Ano, objíždět se tam dalo, bylo to ještě v době, kdy stanice měla tři koleje. Osobně si myslím, že to bylo kvůli úspoře času a možná taky kvůli stavu zbytku kolejiště, které nevypadalo vůbec používaně. Co tuším, tak tam jezdil pouze osobní vlak, nákladní doprava tam už v té době nebyla.

Každopádně i to by mohl být námět na ztvárnění na nějakém miniaturním kolejišti. Navíc by nebyla potřeba další kolej pro obrat soupravy, stačilo by využít stávající příjezdovou kolej, která by mohla být využita i při dalším posunu. :idea: