Vybavení služeben lokomotivního hospodářství zauhlovací mechanizací záleželo na množství vydaného uhlí a na aktuálních potřebách dráhy. Situaci na Slovensku tak dobře neznám, takže další text se bude týkat českomoravské části ČSD a BMB/ČMD. A bude řeč o denním výdeji uhlí řádově v desítkách tun, max. do 150 t.
Do r. 1941 se tady vyskytovaly výhradně dvoukomorové svislé výtahy Teudloff zděděné ještě po kkStB, jejich klony vyráběné za I. republiky v Kolbence a ruční či elektrické šikmé výtahy Berger (na koše) nebo Abert (na vozíky - viz Jilemnice, kde se jeden Abert dochoval dodnes). Teprve až když protektorátní hospodářství sloužící válce začalo klást větší nároky na provoz dráhy, přišly s nabídkami jednokomorových svislých vozíkových výtahů některé fy, z nichž si BMB/ČMD vybraly pražskou fu Vosáhlo a spol. Dokonce i ve výtopnách s denním výdejem uhlí 60 - 70 t (tak! - Beroun, Protivín) se ještě začátkem války zbrojilo ručně. Když pak v r. 1942 přišly do provozu první výtahy Vosáhlo, služebny s výdejem řekněme pod 20 - 30 t uhlí denně měly se svými nároky smůlu a často byly nadřízenými složkami odkazovány na svépomocnou stavbu šikmých vozíkových výtahů s ručním nebo elektrickým pohonem.
Když po válce nároky dále rostly a výkony v parní trakci se v návaznosti na výstavbu hospodářství a později i na změnu trakcí přesunovaly jinam, tak se s nimi stěhovaly i výtahy Vosáhlo. Tak ke svému výtahu přišla například strojová stanice Ledeč nad Sázavou, kdy tam skokově vzrostl provoz a spotřeba uhlí při výstavbě vodního díla na Želivce ve 2. polovině 60. let. Dovolím si zaspekulovat, že podobným způsobem se Vosáhlo dostal i do Červené Skaly někdy v 50. letech.
Podrobnější informace a výkresy viz Svět železnice 2005 a 2006, články Jana Vaňka v číslech 15 - 20. Články nicméně neuvádějí, zda se výtahy typu Vosáhlo vyráběly v ČSR i po WWII. Je to dost možné a nedivil bych se ani jejich svépomocnému kopírování mimo ČSD. Třeba to někdo doplní.
Leptané stavebnice výtahů Vosáhlo jsou k dostání určitě v H0, TT i N (Třmínek, HekTTor).
Jako perličku na okraj uvedu existenci předpisu kkStB poučujícího o pěstování vrb na drážních pozemcích za účelem získávání proutí pro pletení košů na uhlí...
Některé staré vrby z těch dob údajně přežily dodnes.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.