NUDLE - studie 25x200 v TT

Moderátoři: StandaR, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

NUDLE - studie 25x200 v TT

Příspěvekod Fox » stř 13 bře, 2019 8:33 am

Pánové, asi to je nakažlivý, ale pořád musím na tahle témata myslet, což mně odvádí od mého rozdělaného kolejiště. Po večerech jsem si hrál ve WT a přemýšlel, co by se mi tak mohlo líbit. Jasnou inspirací je nudle od Hopetera (viewtopic.php?f=51&t=11277), dále pak kazetová kolejiště MF 2. díl. No a nakonec jsem si říkal, že malý úzký výkleneček by se našel třeba v ložnici apod. :D . No a nakonec jsem zplodil následující studii (nazývejme to tak, protože to není nic hotového). Základní vlastnosti:
- rozměr 200 x 25cm je limitující, abych to nemusel dělit na segmenty. Ty dva metry ještě nějak vcelku zvládnu, možná spíš uberu, ale nevidím to na míň, než 10cm, tj. 190cm zdéli. Dalo by se přidat na šířku, ale zatím se do 25cm s mojí myšlenkou vejdu
- jedna výšková úroveň, plastický terén a kopec nad tunelem to dotáhne
- modelové kolejivo Tillig (co různě zbylo, vyjma investice do trojcestné výhybky)
- plánovaná je přesuvna - zase ala Hopeter, jak jinak :D Počítám, že bude otevřená pro manipulaci zepředu a z boku (vizualizace to zobrazuje jako uzavřené)
- ve vybraných místech budou rozpojovače, konečně si možná vyzkouším jejich konstrukci
- DCC (pouze rozpojovače na tlačítka - hlídat ovladač mašiny a přitom hledat v menu funkci pro rozpojení by nebylo úplně ono)
- stanice je částečně inspirována Rynolticemi (https://mapy.cz/zakladni?x=14.8260610&y ... d=15212747), kde je napojení vlečky ne ve zhlaví, ale někde uprostřed. A dále jsem to dofantazíroval podle sebe (trať nevychází z tunelu, není koncová, není tam další vlečka ke skládce kulatiny, zbrojení apod.)

Připomínám, že se nijak nehrnu do stavby, spíš bych byl rád, aby to někdo zkušený posoudil z hledista reálného provozu, aby tam nebyly úplné nesmysly. Příklad: ta odbočka ke skladišti mi třeba přijde dobrá, protože je vlevo za výhybkou místo na odložení vozu. Každá připomínka, nápad a kritika je velmi vítaná. Délky kolejí mohu uvést, nyní jen pro orientaci: rast je 10cm. Objekty prosím moc nekomentujte, nacpal jsem tam co bylo přibližně k dispozici v knihovnách
Přílohy
Mini_25x200_ver1.jpg
Mini_25x200_ver1_3D.jpg
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1306
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: NUDLE - studie 25x200 v TT

Příspěvekod hank » stř 13 bře, 2019 10:00 am

Kolejový plán "nic proti ničemu", jenom prosím upřesnit účel toho šturcu v JV rohu plánku (nemáš očíslované koleje, tak ho neumim lépe identifikovat...). Jestli žádný stanovený nemáš, může tam být remíza pro nocování hnacího vozidla nebo uložení nějakého mechanismu traťovky.

Epocha? Frekvence provozu? Trakce? Kolik je dopravních kolejí a které to jsou? Počítáš ve stanici s pobytem víc než jednoho vlaku?

Nedává mi smysl ten perón. Máš ho u vedlejší koleje, ale vlak stojí na hlavní koleji bez perónu... Nebo to je oboustranné euronástupiště? Ale jak se k němu potom dostanou lidi?

Jaké SZZ? Nebo provoz podle D3? Závory vyžadují nějakou obsluhu, na lokálkách D3 obvykle ručně obsluhované závory nebývají/nebývaly, když už, tak v současnosti přejezdníky, obsluhované dálkově přímo strojvedoucím (a pak bude ve stanici krycí návěstidlo) nebo v minulých epochách jen kříže. Jestli provoz není podle D3, ve stanici bude sloužit výpravčí, k ruce bude mít signalistu nebo výhybkáře, pak buď bude u zhlaví příslušné stavědlo nebo výhybkářská budka; a při ruční obsluze výměn a závor taky může být u staniční budovy nebo u zhlaví venku umístěný a viditelný fórrichtunk s klikou obsluhovaný výhybkářem nebo výpravčím. Nebo jsme v současné epoše VI, stanice bez výpravčího je řízena DOZ a kompletně osazena návěstidly podle aktuálních předpisů, ale pak zase bude u přejezdu světelné PZZ (lhostejno zda se závorami nebo bez nich) řízené automatem a hlídané dispečerem DOZ nebo z CDP. Přejezd by asi v reálu nějak zabezpečený byl, výjezd z tunelu přímo na přejezd je vrcholně rizikové místo a věřím, že dopravní inženýři by jeho zabezpečení nějak řešili už ve velice dávných dobách železnice. Jestli trváš na tom přejezdu, schovej si tu přesuvnu radši nějak jinak než do tunelu.

Vše se bude odvíjet od znázorňované epochy. Tu by sis měl stanovit nejdřív.

Podívej se sem
http://gvd.cz/cz/data/planky/planky.html
a prostuduj si pár skutečných plánků koncových stanic popisujících i TZZ, SZZ a osazení návěstidly. Je tam všechno, od dopraven D3 přes stanice řízené dálkově až po stanice obsazené výpravčím. Některé koncové stanice (třeba Dobříš nebo Rožnov pod Radhoštěm) mají v podstatě stejné ZZ už přes 30 let. A prostuduj si některé zdejší diskuse, nedávno jsme například tady
viewtopic.php?f=11&t=11957
řešili právě příklady ZZ v koncové stanici.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: NUDLE - studie 25x200 v TT

Příspěvekod Fox » stř 13 bře, 2019 10:39 am

Díky Hanku za příspěvek.
- JV šturc: účel zatím nestanoven. Vzhledem k blízkosti okraje panelu se mi tam remíza nevejde.
- perón: to je moje chybka, on tam "zbyl" z předchozích pokusů. Vzhledem k charakteru stanice bude maximálně sypané nástupiště
- dopravní koleje: jistě č. 1 o tom žádná. No a pak jsem uvažoval ještě 3? Potom by tam ten perón mohl být?
- epocha III - IV. je daná (na to mám vozidla)
- na přejezdu netrvám :D , kolejiště lze oživit jným způsobem. Nicméně, pokud mně paměť neklame, podobný přejezd je někde u Mariánských Lázní? (mám pocit, že se to tu diskutovalo včetně fotek)
- tunel naopak uvažuji, na obrázku není znázorněna (a nemůže pro přehlednost být) zalesněná krajina s horskými chalupami - jako využití jinak plonkového místa nad přesuvnou
- ve stanici bude pravděpodobně sloužit výpravčí plus další personál. Je tam toho dosti: vlečka, nákladiště, šturc se zbrojením... K dalšímu, včetně odpovídajícího návěstního systému jsem se zatím ve studii nedostal.

přikládám upravenou verzi s číslováním kolejí a přesunem perónu
Mini_25x200_ver1_rev.1.jpg
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1306
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: NUDLE - studie 25x200 v TT

Příspěvekod hopeter » stř 13 bře, 2019 11:54 am

Rozměry jsou na manipulaci v pohodě. Nudli jsem měl původně 1600x300 mm , potom jsem přidal segment 400 mm a už zůstane napevno. Těch 2000x400 mm ( a cca 250 mm výška ) dávám ke stropu i s deklem ze sololitu sám. Dokonce i s bolavým ramenem. :wink:
Líbí se mě co všechno jsi na tu plochu dostal. Je to sice placka ale o to více si užiješ posunu. Já jsem možná zbytečně plýtval místem pro krajinu.
Ať se daří , budu bedlivě sledovat. :)
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: NUDLE - studie 25x200 v TT

Příspěvekod hank » stř 13 bře, 2019 2:08 pm

Fox píše:...


OK, takže dopravní koleje 1 a 3, u obou jednostranné sypané nástupiště. Provoz podle D2 na odhlášku, ve stanici trvale výpravčí. SZZ: máš dvě možnosti, buď a) všechno "na ruku", ve směně jeden výhybkář, který má budku na zhlaví, nebo b) signalista, elmech zabezpečení a stavědlo buď na zhlaví nebo u staniční budovy. Závory a) "na kliku" ovládané výhybkářem přímo na zhlaví nebo b) ovládané elmotorem a drátovodem a obsluhované buď signalistou nebo výpravčím. Vjezdové návěstidlo není vidět, takže je to jedno, odjezdové ad a) nemusí být vůbec nebo může být jedno skupinové jednoramenné mechanické nebo dvousvětlové Z-Č bez závislosti na poloze výměn, ad b) skupinové jednoramenné mechanické nebo nebo jedno u každé dopravní koleje nebo skupinové dvousvětlové Z-Č nebo 3světlové Z-Č-Ž nebo dvě (u 1. koleje Z-Č, u 3. koleje Z-Č-Ž), případně lze v obou variantách a) i b) doplnit bílou pro posun. Na opačném zhlaví nebude nic, konec vlakové cesty se ve III. a IV. epoše ještě povinně nenávěstil. Mechanické ranžírky bych do takové ministanice nedával vůbec, osazení vlečky návěstidly je možné buď žádné nebo (sice zbytečný luxus, ale budiž...) ve světelné variantě b) dvousvětlové M-B. V případě nezávislosti odjezdového návěstidla na poloze výměn bude u zhlaví i ze strany stanice rychlostník 40.
Použitelné příklady: Slavonice před rekonstrukcí, Dobříš, Rožnov p. Radhoštěm, Vrchlabí, N. Jičín město, Humpolec, Bechyně, Luhačovice před rekonstrukcí.

Nad pidikolejišti typu koncové stanice oddělené od zbytku světa tunelem před vjezdovým zhlavím jsem taky mockrát přemýšlel. Marně se snažím najít skutečný případ tohoto druhu. Vyskytnout by se snad mohl jedině v případě, že trať byla původně delší a toto původně nebyla koncová stanice. Jinak by stavitelé jistě řešili polohu stanice tak, aby si tunel odpustili. Trať můžeš schovat do hlubokého skalního zářezu nebo do zářezu v nesoudržné zemině zpevněného opěrnou zdí, protože na potřebný sklon svahu zářezu 1:1,5 vysokého tak, aby pohledově schoval vozidla, nemáš na šířku místo. A místo přejezdu se závorami by cesta překračovala trať v zářezu - který by mohl pokračovat až do stanice, kde může být v zářezu i zhlaví - mostem. A ještě máš další možnost, schovat traťovou kolej za nějakou vysokou, úzkou a dostatečně dlouhou budovu (silo, sladovnu, parní mlýn...), která pohled zakryje, a případně ji doplnit vlečkovou kolejí, čímž kromě pohledové zábrany získáš další manipulační místo pro nakládku/vykládku.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 6099
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: NUDLE - studie 25x200 v TT

Příspěvekod Fox » stř 13 bře, 2019 2:50 pm

Díky Hanku za dokonalý popis a vysvětlení. Příslušným způsobem tu studii doplním a upravím. Budu o všem důkladně přemýšlet. Ještě mi toho k přemýšlení hodně zbývá, třeba kam to doma umístit, jak vyřešit zakrytí. Jednak kvůli divé zvěři (máme doma 5 koček a psa - ten nevadí, protože nahoru nevyskočí :D ). Proto možná zvažuji čelní zasklení či nějaký plexi kryt - pojmout to jako kus nábytku. Jak jsem psal, nehodlám se do toho bezhlavě pustit, už po zkušenostech tuším, co to obnáší. Sranda je začít, horší je pak věci dodělat.
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1306
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: NUDLE - studie 25x200 v TT

Příspěvekod Fox » čtv 14 bře, 2019 7:40 am

Přes všechny nejistoty jsem o věci nepřestal přemýšlet. Prohlídl jsem si konstrukci přesuvny ala Hopeter (dobrý nápad a super práce). Takže budu nejspíš opisovat. Mudruji nad pohonem a u Číňana jsem našel za dobrý peníz trapézový šroub včetně mosazné matice, je to možné objednat v různých délkách: https://www.aliexpress.com/item/100-600 ... ffccfbe8f0, nebo set včetně úchytů a propojky na krokový motor, délka 200mm za 6,89 USD (https://www.aliexpress.com/item/1set-3d ... 3c00LuEJv3). Motor jsem taky opsal od Hopetera, tj. tento: https://www.aliexpress.com/item/Free-sh ... 3c00V3T3V3. Pro mne to je jednodušší, než shánět staré díly ze skenerů apod.

Z mého hlediska by byla (nebo snad bude :?: ) konstrukce přesuvny velký oříšek, tak možná začnu odsud. Že bych jí udělal nejdřív jako samostatný konstrukční díl. Moje seznámení s robotikou :twisted:

Mám dotaz na kolegy a příslušného admina: neměly by být věci týkající se čistě jen přesuvny, její konstrukce a ovládání v nějakém samostatném tématu?
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1306
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: NUDLE - studie 25x200 v TT

Příspěvekod milan ferdián » čtv 14 bře, 2019 10:06 am

Tak založ vlákno.
Milan
milan ferdián
 
Příspěvky: 11823
Registrován: ned 30 pro, 2007 5:48 pm

Re: NUDLE - studie 25x200 v TT

Příspěvekod vmucha » čtv 14 bře, 2019 10:18 am

Já bych jen doplnil ke kolejovému plánu. Pokud bys vyměnil poslední výhybku pravou za obloukovou (na pravém zhlaví) a nasměroval kusou kolej č.1 rovnoběžně s manipulační, tak dole můžeš mít remízu.
Doupovská dráha 2. epocha TT
vmucha
 
Příspěvky: 643
Registrován: stř 10 bře, 2010 11:42 am
Bydliště: Mšené-lázně

Re: NUDLE - studie 25x200 v TT

Příspěvekod hopeter » čtv 14 bře, 2019 11:27 am

K pohonu přesuvny ještě důležitý poznatek. Motor raději silnější než slabší a závitovou tyč nech "letmo" tj. uchycení jen do motoru a druhý konec nech volně nebo jen uložení s velikou vůlí. Umožní ti to si dovolit menší nepřesnosti v konstrukci. A pozor na nábytkové výsuvy , vyber si zásadně kuličkové. No a nezapomeň vše ( závitovou tyč , matici a výsuvy ) řádně promazat. :wink:
TT a G , epocha III / IV , jen si tak hraju ...,V jednoduchosti je síla... HOnza PETERa
Uživatelský avatar
hopeter
 
Příspěvky: 3040
Registrován: pát 20 pro, 2013 3:03 pm
Bydliště: Červený Kostelec

Re: NUDLE - studie 25x200 v TT

Příspěvekod hank61 » čtv 14 bře, 2019 11:33 am

Foxi. Za mě je to takhle ideální. Já osobně bych počtem budov šetřil. Ty na rozdíl od zeleně opticky dost zmenšují prostor, což na takovémto minikolejišti je patrné více, než jinde :wink: Mimo jiné se mi velice líbí to oddělení zelení kusé koleje 1 a té manipulační. Ať se dílo daří. Třeba se v zimě do něčeho takového také pustím :wink:
Celoživotní hračička ;-)
https://hank61.rajce.idnes.cz
Uživatelský avatar
hank61
 
Příspěvky: 2490
Registrován: sob 15 bře, 2014 5:42 pm
Bydliště: Hořovice

Re: NUDLE - studie 25x200 v TT

Příspěvekod Fox » čtv 14 bře, 2019 12:09 pm

Co se týče možného umístění remízy, zkusil jsem si to teď v práci místo oběda :D . Protože bych chtěl zachovat rozměr 25cm, jsem s krajní kolejí úplně nadoraz s okrajem. Abych získal co nejvíc prostoru na staniční budovu a sklad. IBWčko jsem zkusil, a je to možné takto:
Mini_25x190_ver2_rev.1.jpg
Mini_25x190_ver2_rev.1.jpg (26.81 KiB) Zobrazeno 6463 krát
anebo takto:
Mini_25x190_ver2_rev.2.jpg
Mini_25x190_ver2_rev.2.jpg (31.14 KiB) Zobrazeno 6463 krát
. A to je furt málo. asi to nechám jak to bylo, ony ty volné kusé koleje mají taky své kouzlo. A ta skládková č.6 by měla být co nejdál, oddělená porostem. Aspoň tak se mi to jeví.

Jinak: ve "studii" jsem ještě prošel délky a upravil velikost přesuvny. Teď je délka kolejí (místo 5 jen 4) 300mm, výjezd vlevo 150mm. Dostačuje pro 3 dvouosé vozy, výjezd pak s rezervou pro Kocoura, delší mašina nepřipadá do úvahy. Tím jsem se dostal na celkovou délku 190cm místo 200cm, aniž bych měnil viditelnou část. Podle "Hanka" jsem doplnil společné odjezdové návěstidlo. Zatím přetrvává ten tunel, ale vše se vyvíjí, od toho je studie studií. Dám sem teď poslední pracovní verzi i s 3D náhledem.

Pro přesuvnu si udělám asi samostatné vlákno v sekci "Stavba doplňků", ale až se něco skutečně začně dít (tedy jestli vůbec, že ano).
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1306
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: NUDLE - studie 25x200 v TT

Příspěvekod Fox » čtv 14 bře, 2019 12:18 pm

Tady je současná pracovní verze
Pokus_mini_25x190_1_rev.2.jpg
Mini_25x190_1.jpg
TT, DR5000, Z21, iTrain...
Uživatelský avatar
Fox
 
Příspěvky: 1306
Registrován: stř 02 bře, 2016 12:50 pm
Bydliště: kousek od Prahy

Re: NUDLE - studie 25x200 v TT

Příspěvekod Myšpulín » čtv 14 bře, 2019 3:27 pm

Nevím proč, ale asi bych přehodil výhybky z pravého zhlaví na levé a opačně. Nějak mi přijde logičtější ta trojcestná na pravém zhlaví. Potom ta 3a by byla k přejezdu. Pokud ti ovšem již nyní levá přebývá, nemá to cenu řešit.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Re: NUDLE - studie 25x200 v TT

Příspěvekod Ivan » čtv 14 bře, 2019 5:00 pm

Také se přidávám k přehozeni trojcestne doprava. Což takhle zrušit přejezd a nahradit tunel nadjezdem? Podobně jako má hopeter, jen dát silniční? Osadit stromy a bude to snad dostatečná kulisa před SN.
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DR5000, Z21 a MM) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 1697
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am
Bydliště: Praha

Další

Zpět na Mini kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků