Stránka 1 z 8

TT MINI Jizerka 115x115 (1.3 m2)

PříspěvekNapsal: sob 03 bře, 2018 11:13 pm
od Ivan
AKTUALIZACE 30.5.2019: na úvod diskuze jsem vložil finální plánek, aby to bylo přehlednější. Navíc doplněn o poloměry hlavních oblouků.

Obrázek




PŮVODNÍ PŘÍSPĚVEK od Ivan » ned 04 bře, 2018 12:13 am :

Zdravím všechny modeláře!

rád bych se s Vámi podělil o svůj návrh TT mini o rozměrech 120x115 cm. Původně jsem zamýšlel postavit segmentovku s koncovou staničkou, nakonec jsem se z časových i prostorových důvodů rozhodl pro změnu. Viděl jsem tu spoustu pěkných mini kolejišť a bylo rozhodnuto. Možná by to už pomalu mohlo být samostatné téma na fóru :-). Rozměr 120x115 sice už není mini typu Kameničky, ale pořád si myslím, že do této kategorie patří. Tolik na úvod, teď k tomu hlavnímu:

VZNIK PLÁNU:
Poté, co Milan Ferdián zveřejnil plánek Petrov_TT, měl jsem vcelku jasno, že to bude základ pro můj plán, líbil se mi zejména skryťák a pestrost staničky. Milane, díky za publikace i plánky tady!
Po spoustě návrhů jsem nakonec zůstal u dvou.
Původně jsem chtěl spíše nějakou koncovou stanici, ale jelikož kolejiště plánuji taky jako "dětské", rozhodl jsem se pro ovál s SN dle logiky kruhu.
Výhybky jsou EW2 (možná zbytečný luxus na mini), DKM a IBW, poloměr oblouků základního oválu je R330.
Kolejiště bude ze dvou dílů 60x115, které budou uloženy nad sebou svisle v úzké skříňce 35x65x240 (tu mi manželka povolila :-). Zatím nejsem ještě rozhodnut pro konstrukci, ale asi bude vše z překližky. Snaha je, aby bylo kolejiště co nejnižší, rám ideálně vysoký jen 6 cm, ale bojím se kroucení při skladování na výšku. Máte někdo zkušenosti se skladováním kolejiště na výšku?

1) Jizerka verze 1 (a zatím můj favorit)
Obrázek

Stanička o dvou dopravních kolejích, vlečkou do malé fabriky, výtopnou, malým skladištěm s rampou. Nahoře menší mostek a strážný domek. SN je umístěno za kulisou, vjezd zprava tunelovým portálem, vjezd zleva (zespod) asi jen za kulisu (ať není přetunelováno).
Váhal jsem, zda ještě doplnit vlečku na nákladiště kulatiny. Nechci to mít přeplácané, ale zatím jsem ji tam přidal. Pak mne napadlo, že by nákladiště mohlo být spíše překladiště z lesní drážky 600mm. Níže je obrázek, jak by mohla vypadat krajina, staniční budovy atd.... Poraďte prosím, jestli toho už není moc. Většinou se řídím heslem "v jednoducosti je krása", ale ta drážka je pro mne lákavá :-). Drážku plánuji jako maketu, ale koleje bych chtěl mít elektricky zapojené, co kdyby jednou se povedlo i nějaké vozítko TTf... Body ukazuje, že je to možné.
Snažil jsem se ještě vymyslet nějaké zajímavé zpestření do středu kolejiště, ale nic vhodného mne zatím nenapadlo, tak jsou v obrázku louky.
omlouvám se za kvalitu obrázku, v týdnu to snad naskenuji lépe, zatím jen z foťáku

Obrázek

2) Jizerka verze 2 - v zásadě jen lehce upravený (zvětšený) Milanův plánek

Obrázek

Plánek se mi také líbí, plusem je i větší část volné tratě. Stále mezi oběma plány váhám, ale jednička vede. Co myslíte?

PROVOZ:
Plánuji provoz vozidel na přelomu III. a IV. epochy, parní trakci již vystřídali diesly. Nebudu se však držet zuby nechty předpisů. Jednak je moc neznám a jednak je mým hlavním cílem zábava při stavbě a ježdění.
Plánuji tedy do provozu Hektora T435, Pielsticka T466.0 a s přihmouřením oka se sveze i Barča a Kocour, když už jsou ve vitríně :-). Pro osobní vlaky bych rád soupravu rybáků za Pielstika a snad Hurvínka, jestli se odhodlám někdy k jeho stavbě.
Ovládání DCC loko i příslušenství, ale jen z Roco myši, PC neplánuji.

REALIZACE:
Je mi jasné, že stavba nepoletí mlovými kroky Hanka, ale myslím si, že je v mých silách vše dotáhnout do konce. Momentálně sháním materiál a "dobu dřevěnou" plánuji na léto. Rád bych do roka jezdil, to už totiž synovi budou 2 roky a už by mohl rocomyš udržet v ruce. Tak uvidíme, zda ho to taky bude bavit. A i kdyby ne, aspoň už nebudu jezdit jen po stole v kuchyni na dočasně postaveném oválu.

Budu moc vděčný všem za každý postřeh, připomínku či nápad na vylepšení. V plánování jsem už vcelku dlouho a člověk už nemá patřičnou perspektivu.

Děkuji,
Ivan

Re: TT MINI Jizerka 120x115

PříspěvekNapsal: ned 04 bře, 2018 9:17 am
od Ivan
Ještě jsem zapoměl dvě věci:

- koleje budou v jedné výšce
- kdybyste měl někdo dobovou fotku překladiště drážky (nejen lesní) 600mm - 1435 mm, prosím o zaslání. Něco jsem na internetu dohledal, ale není toho mnoho.
Díky.

Re: TT MINI Jizerka 120x115

PříspěvekNapsal: ned 04 bře, 2018 10:04 am
od hopeter
Vítej v mini. Pokud chceš mít kolejiště dělené a hodně manipulovatelné tak cesta překližky je ideální. Důležité je počítat při konstrukci s diagonálním vyztužením. Laicky přepážky šikmo z rohu do rohu. Tím získáš lehkou a tuhou konstrukci rámů. Jak na to najdeš u mě v tématech. Pro spojení nezapomeň naváděcí čepy pro ustavení pokaždé stejné polohy. Skladování na výšku není problém , jen se nesmí zapomenout na volně ložené části nejen vozidla... :wink: A taky na stožáry apod. kvůli olámání.
Ať se daří. :)

Re: TT MINI Jizerka 120x115

PříspěvekNapsal: ned 04 bře, 2018 11:51 am
od rawen
Ivan píše:- kdybyste měl někdo dobovou fotku překladiště drážky (nejen lesní) 600mm - 1435 mm, prosím o zaslání. Něco jsem na internetu dohledal, ale není toho mnoho.
Díky.

Máš knihu Zdeněk Bauer - Úzkorozchodná železnice v průmyslu a zemědělství? Spousta fotek...

Radek

Re: TT MINI Jizerka 120x115

PříspěvekNapsal: ned 04 bře, 2018 2:22 pm
od hank
Ivan píše:Ještě jsem zapoměl dvě věci:

- koleje budou v jedné výšce
- kdybyste měl někdo dobovou fotku překladiště drážky (nejen lesní) 600mm - 1435 mm, prosím o zaslání. Něco jsem na internetu dohledal, ale není toho mnoho.
Díky.


Prošťárej příslušná vlákna na K-reportu. Nebo archiv českokrumlovského fotografa Seidela s nádhernými fotkami schwarzenberských drážek zatopených lipenskou přehradou - je digitalizovaný a uložený na netu tady:
http://fotobanka.seidel.cz/

Knížek je spousta, kromě Bauerových publikací (vedle zmíněné taky dvoudílná bichle Stroje na stavbách) jsou i monografie k jednotlivým lesním a dalším průmyslovým železnicím. Zpracovány byly ČHŽ, KOLŽ, PLŽ (k PLŽ byla dostupná i pěkná digitální kniha zdarma ke stažení, ale odkaz nemůžu najít, jako obvykle...), Žarnovica, Hriňová, Topoľčianky, pálfiovské dráhy v okolí Smolenic a Malacek, Uhranka... Všude jsou použitelné fotky i plánky nákladišť a překladišť.

Re: TT MINI Jizerka 120x115

PříspěvekNapsal: ned 04 bře, 2018 4:30 pm
od MkTT
hank píše:
Knížek je spousta, kromě Bauerových publikací (vedle zmíněné taky dvoudílná bichle Stroje na stavbách) jsou i monografie k jednotlivým lesním a dalším průmyslovým železnicím. Zpracovány byly ČHŽ, KOLŽ, PLŽ (k PLŽ byla dostupná i pěkná digitální kniha zdarma ke stažení, ale odkaz nemůžu najít, jako obvykle...)

Kniha o PLŽ ve formátu pdf je ke stažení zde: https://www.kralovalehota.sk/povazskalesnazeleznica

Re: TT MINI Jizerka 120x115

PříspěvekNapsal: ned 04 bře, 2018 4:49 pm
od hank
Děkuji. :oops:

Re: TT MINI Jizerka 120x115

PříspěvekNapsal: ned 04 bře, 2018 7:15 pm
od Ivan
hopeter píše:Vítej v mini. Pokud chceš mít kolejiště dělené a hodně manipulovatelné tak cesta překližky je ideální. Důležité je počítat při konstrukci s diagonálním vyztužením. Laicky přepážky šikmo z rohu do rohu. Tím získáš lehkou a tuhou konstrukci rámů. Jak na to najdeš u mě v tématech. Pro spojení nezapomeň naváděcí čepy pro ustavení pokaždé stejné polohy. Skladování na výšku není problém , jen se nesmí zapomenout na volně ložené části nejen vozidla... :wink: A taky na stožáry apod. kvůli olámání.
Ať se daří. :)


Díky za uvítání v mini, taky jsem se u tebe inspiroval.
S diagonálami počítám, rozkreslím si to pak s přestavníky, aby to nebylo v kolizi. Nejspíše zvolím MP1.
Ještě řeším, že v místě potoka bude rám snížen o cca 2-3 cm. Asi tam zespodu dám navíc desku přes okolní žebra, která to zpevní. V tomto místě nejsou žádné přestavníky, tak nemusí být přístup k vrchní desce.

Re: TT MINI Jizerka 120x115

PříspěvekNapsal: ned 04 bře, 2018 7:22 pm
od Ivan
MkTT píše:
hank píše:
Knížek je spousta, kromě Bauerových publikací (vedle zmíněné taky dvoudílná bichle Stroje na stavbách) jsou i monografie k jednotlivým lesním a dalším průmyslovým železnicím. Zpracovány byly ČHŽ, KOLŽ, PLŽ (k PLŽ byla dostupná i pěkná digitální kniha zdarma ke stažení, ale odkaz nemůžu najít, jako obvykle...)

Kniha o PLŽ ve formátu pdf je ke stažení zde: https://www.kralovalehota.sk/povazskalesnazeleznica


Taky moc děkuji, bude to pěkné počtení.

Re: TT MINI Jizerka 120x115

PříspěvekNapsal: ned 04 bře, 2018 7:28 pm
od Ivan
Hank:
K-report prolezu, ten mne kupodivu nenapadl a fotobanku p. Seidla jsem taky neznal, díky moc.


Teď už je asi lesní železnici rozhodnuto. Ještě asi přidám objízdnou kolej, výhybky budou jen atrapy, přece jen na to si už netroufám. Vozy a loko použiju od bodyho, zalíbily se mi.

Re: TT MINI Jizerka 116x115

PříspěvekNapsal: pon 09 črc, 2018 6:43 pm
od Ivan
Vážení kolegové,

neusnul jsem na vavřínech, základní projekční práce jsou u konce :-), změny a připomínky samozřejmě uvítám. Od poslední verze jsem prohodil vlečku s remízou a nakonec přidal i kolej se zbrojením. Je to trochu kostrbaté, zvažoval jsem vícero variant, ale takhle se mi to asi líbí nejvíc. Tunelový portál budu muset ještě trochu posunout, aby nebránil průjezdu ve skryťáku, dořeším to při pokládce, nějaká malá rezerva tu je. Základní ovál má nejmenší poloměr 330, oblouk u volné skládky je nejostřejší, 290-295, uvidíme jak to vyjde. Také jsem zvažoval objízdnou kolej na lesní železnici 600mm, ale asi to nebudu komplikovat a nechám to takto.

Nejtěžší asi bylo vymyslet, co nacpat doprostřed za krajinu. Několikrát jsem prolezl Milanovy plánky všech 3 knížek a tohle je výsledek. Vrstevnice jsem do plánku nekreslil, je to však jednoduché. Smrkový les před kulisou ve skryťáku je v kopci, dále bude menší kopeček pod kapličkou. Potok se bude snižovat od +0 pod základní úroveň na cca -3.5cm po mostkem a skončí v kulise. Musím se vejít do celkové výšky 30 cm, tak to bude spíše jen takové zvlnění, stromy budou výšky max 20 cm.
Příští týden už snad zhotovím rám, překližka výška 5 cm, rozděleno na dvě sekce 115x58 cm.

Obrázek

Re: TT MINI Jizerka 120x115

PříspěvekNapsal: pon 09 črc, 2018 7:41 pm
od milan ferdián
Máš můj obdiv.Držím palce se stavbou kolejiště.
Milan

Re: TT MINI Jizerka 120x115

PříspěvekNapsal: pon 09 črc, 2018 7:48 pm
od hopeter
Vypadá to dobře.
Jestli můžu do toho kecat tak bych určitě ubral tu jednu kolej ve skryťáku co koliduje s tunelem. I bez ní budeš mít dostatek prostoru v SN. Navíc bude určitě ještě hodně vozů v oběhu na vlečkách viditelné části.
Dále bych uvážil použití EW1 místo EW2 ve viditelné stanici. Vzhledem k převážně posunovacímu provozu by bylo lepší než modelovost mít kousky rovných kolejí pro spojování a rozpojování.
A jestli dobře chápu rozdělení na dvě části tak bych raději hledal cestu jak uskladnit kolejiště třeba na výšku nebo ke stropu aby bylo vcelku.
Ještě si najdi kolejiště "BUDA" je hodně moc podobné a nedávno se tu probíralo v několika verzích... :wink:
No a ať se dílo daří. Rád budu sledovat stavbu. :)

Re: TT MINI Jizerka 120x115

PříspěvekNapsal: úte 10 črc, 2018 7:26 am
od dfrolek
Nelíbí se mi ten přejezd a cesta do kulisy.. Když tam nebude ta jedna kolej, cesta by mohla stoupat podél opěrné zdi - kulisy - nad tunelový portál, nebo vést podél zdi na opačnou stranu. Ta 600 drážka, ta je super :)

Re: TT MINI Jizerka 120x115

PříspěvekNapsal: úte 10 črc, 2018 3:56 pm
od Adam96
hopeter píše:Vypadá to dobře.
Jestli můžu do toho kecat tak bych určitě ubral tu jednu kolej ve skryťáku co koliduje s tunelem. I bez ní budeš mít dostatek prostoru v SN. Navíc bude určitě ještě hodně vozů v oběhu na vlečkách viditelné části.
Dále bych uvážil použití EW1 místo EW2 ve viditelné stanici. Vzhledem k převážně posunovacímu provozu by bylo lepší než modelovost mít kousky rovných kolejí pro spojování a rozpojování.
A jestli dobře chápu rozdělení na dvě části tak bych raději hledal cestu jak uskladnit kolejiště třeba na výšku nebo ke stropu aby bylo vcelku.
Ještě si najdi kolejiště "BUDA" je hodně moc podobné a nedávno se tu probíralo v několika verzích... :wink:
No a ať se dílo daří. Rád budu sledovat stavbu. :)


Když použije EW1, tak to bude mít na každé straně cca 3,5cm rovinky navíc, tím spřahování opravdu nezachrání. To musel mít tak 20cm přímý úsek a to ještě pouze pro velmi krátká vozidla.