Stránka 4 z 5

Re: Návrh Mini kolejiště 170-200 x 40 cm

PříspěvekNapsal: čtv 14 úno, 2019 5:09 pm
od hopeter
úvrať2.jpg

Už jsem nebyl dlouho za pitomce tak to zkusím zase... :wink:
Na původním návrhu se mě nelíbí nádraží do oblouku a připadá mě málo místa na oddělení stanic a vlečky. Zkusil jsem tedy úvrať narovnat a vlečku zaústit do úvraťové stanice. "Mašle" jsem odstranil a použil IBW. Výškové poměry jsou libovolné pouze s ohledem na rozumné stoupání/klesání. Kolejivo Tillig , žluté oblouky R310 , modré R353. Změna na Kuehn by asi byla možná ale obloukové výhybky bych nahradil klasikou WR20/WL20. Já používám obojí kolejivo a někdy i v kombinaci. Tož asi tak... :)

Re: Návrh Mini kolejiště 170-200 x 40 cm

PříspěvekNapsal: čtv 14 úno, 2019 8:43 pm
od Kavka_
Nemyslím, že by to bylo nezajímavý.
Je to úprava na úkor poloměru oblouků - v mém výsledném návrhu jsme se dopracoval k nejmenšímu oblouku R365, tohle je návrat k R310.
Otázka vlečky zůstává k diskusi. Já na ní na počátku nijak netrval, vyšlo to spíše jako bonus - v mé představě to je koutek, kam se dá odstavit motorák/souprava na zarostlou odstavnou kolej před hustý les jako na fotodioráma. Druhou větev vlečky jsem pak přidal, když jsem na vlečce u Duchcova našel nákladovou rampu tak nějak uprostřed ničeho - takže mi přišlo, že tam bude opodstatněná, i když ta kolej půjde jako že dál do nějakého závodu. Pořád je to o tom, že já to stavím jako kolejiště V./VI. pro motorové vozy, tedy dlouhé jedno či dvou vozové jednotky bez potřeby manipulace, rozpojování a spojování - tedy oblouk, ani v nádraží mi až tolik nevadí...

Re: Návrh Mini kolejiště 170-200 x 40 cm

PříspěvekNapsal: čtv 14 úno, 2019 9:17 pm
od Fox
Osobně si myslím, že na původním návrhu jde už jen máloco zlepšit... Souhlas s Kavkou. tady jen ještě pokus s kolejivem Tillig a jednou IBW výhybkou, "inspirace Hopeter". Zakřivení oblouků by se muselo doladit, jsou to flexi. Vnější oblouk úvraťové R450/45°
Midinudle_work 14.2.2019.jpg

Re: Návrh Mini kolejiště 170-200 x 40 cm

PříspěvekNapsal: pát 15 úno, 2019 1:47 pm
od jihous
Já už se chystám to vyzkoušet v HOe v ROCO kolejích. Krásnej námět, já ale vlečku (skladiště dřeva) napojím na nepřímou kolej ze stanice (prý se tomu říká falešná dvojkolejka).

Re: Návrh Mini kolejiště 170-200 x 40 cm

PříspěvekNapsal: pát 15 úno, 2019 5:21 pm
od hopeter
Já ještě doplním k těm obloukům. Menší poloměr volné tratě je nahrazen delšíma kolejema ve stanicích. Narovnání stanice a dosazení rovných částí usnadní rozpojování a spojování při posunu. Provoz pouze osobní dopravy mě připadne dost chudé a smysl potom ztrácí vlečka.
Určitě tady nebudou v provozu Ypsilony ale krátké vozy pro které je R310 bez problémů. Nikomu nic nenutím , je to jen návrh.
Ať se daří. :)

Re: Návrh Mini kolejiště 170-200 x 40 cm

PříspěvekNapsal: pát 15 úno, 2019 6:13 pm
od Adam96
Jestli jsi četl hned první příspěvek, tak zakladatel to chce pro motoráky 851, RS1 a 843. Ani jeden z nich se nedá nazvat jako krátký vůz, Staedler a krokodýl jsou dokonce delší než ty ypsilony, které tam určitě nebudou :lol: A zrovna kvůli krokodýlovi bych tam zbytečně malé poloměry necpal, nevím jak MTB, ale třeba kroksna ze stavebnice nechtěla jezdit po R365, docházelo ke kolizi podvozek vs kastle.

Re: Návrh Mini kolejiště 170-200 x 40 cm

PříspěvekNapsal: pát 15 úno, 2019 6:26 pm
od hopeter
Zřejmě jsem nepochopil , že to má být minikolejiště... Nevadí už mlčím ať si každý udělá co mu vyhovuje. :wink:

Re: Návrh Mini kolejiště 170-200 x 40 cm

PříspěvekNapsal: pát 15 úno, 2019 6:43 pm
od Kavka_
Jj, já to vnímám tak, že každý vycházíme z něčeho trochu jiného - Berte to tak,že já patnáct let koukám na vlaky zavřené v konferenčním stolku a rozhodně se u nich nezabývám posunem ani objížděním souprav - a tímto směrem mám pak nastavené vnímání - proto ta osobní doprava, která se v pojetí právě těchto jednotek a vozů obejde bez zásahu ruky a vhodným zapojením umožní automatické střídání vlaků.
Co se týká smyslu vlečky - i současná podoba naší železniční sítě je plná sporadicky užívaných vleček a tak mi přijde adekvátní ji tam mít. Zároveň opodstatní skutečnost, když přeci jen nějaký nákladní vlak na trať vyrazí.
Tedy rozhodně si nemyslím, že by stejný námět neměl v různých provedeních sledovat různé cíle. Já začal tím, že jsem fascinovaně hleděl na Kameničky od Hopetera a plakal nad tím, že dlouhý motorák tam nepošlu - proto jsem nakonec sáhnul k propojení do úvraťového kolejiště a získal tím prostor pro větší narovnání oblouků, což neznamená, že nejde těžit právě ze zpětného utažení směrem k narovnání nádraží - tady není jediné správné řešení, tohle je námět, který každý dosochá dle svého a věřím, že pro Hopetera jsou priority v jiných parametrech. A hlavně, pokud bychom stavěli úplně to samé, bude to okoukané (i proto jsem nestavěl Kameničky, protože mi přišlo provedení od Hopetera natolik dotažené k dokonalosti, že bych se nevyhnul vytváření plagiátu... o dalších provedeních nemluvě)

Re: Návrh Mini kolejiště 170-200 x 40 cm

PříspěvekNapsal: sob 16 úno, 2019 9:11 am
od hopeter
Sestava_r.jpg

Ještě poslední řešení pro výše popsaný případ. Největším problémem nejsou radiusy oblouku ale protioblouky ( esíčko )
Vlečka může být v jedné nebo v druhé stanici a klidně i v obou... v dnešní době třeba polorozpadlé bez provozu. :(
Řešení SN je taky libovolné. Může být s možností objíždění nebo jen kusé koleje jako původně.
Radiusy jsou 7,5°R353 a 15°R396 a k tomu radiusy IBW. Pokud by vadilo nádraží rovnoběžně s hranou stačí místo oblouku R353/7,5°dát R353/15°( možná i R396/15°) a ubrat G36,5 na volné trati. Toť vše. :wink:

Re: Návrh Mini kolejiště 170-200 x 40 cm

PříspěvekNapsal: sob 16 úno, 2019 9:50 am
od JBr
hopeter píše:
Sestava_r.jpg
Ještě poslední řešení pro výše popsaný případ.


Prosím tě, jak dlouhé ti vychází staniční koleje? Já to podle těch obrázků pořád nemůžu do Wintracku nalámat.

Re: Návrh Mini kolejiště 170-200 x 40 cm

PříspěvekNapsal: sob 16 úno, 2019 11:08 am
od hopeter
Standartní kusovky Tillig 166 šedá , 82 sv.šedá , 41,5 hnědá , 43 fialová , 36,5 červená , oblouky 396 zelená , 353 modrá , 310 žlutá. Ta "mašle" v SN na konci je segmentová přesuvna (točna) ala hank61. :wink:

Re: Návrh Mini kolejiště 170-200 x 40 cm

PříspěvekNapsal: ned 17 úno, 2019 8:31 am
od JBr
Díky, už se zadařilo. Jen mi to WinTrack tedy kreslí zatvrzele větší než je to na tvém obrázku, takže se to do prostoru 200x40 skoro nevejde (není tam prakticky žádný volný prostor nad a pod, který ty v obrázku máš).

Moc se mi tahle myšlenka kolejiště líbí, na vlečce dole bych si dokázal představit třeba nakládku v malém lomu, ale na obrázku bez rozměrů to bohužel všechno tak nějak vypadá větší :) Po překreslení a konfrontaci s reálnými rozměry kolejí a hlavně délkami potenciálních souprav mi přijde, že byť jsou tam přidané vlečky, tak je to provozně pro nákladní dopravu v podstatě nepoužitelné, pokud si člověk tedy nevystačí se soupravou krátká lokomotiva a jeden vůz. Limitní je hlavně ta objízdná kolej v koncové stanici, do které je zaústěná vlečka, tam se reálně mašina s rozumným nákladním vozem mezi veksle nevejde (leda tak prasátko nebo legoušek s uhlákem a to ještě tak tak).

Pro čistě osobní provoz ucelených jednotek bez nutnosti objíždět to stačit bude, byť třeba Desiro bude taky stát od výhybky k výhybce, ale pokud by tam mělo být i nějaké hraní s náklady, tak by to chtělo minimálně půl metru navíc a celé to protáhnout.

Re: Návrh Mini kolejiště 170-200 x 40 cm

PříspěvekNapsal: ned 17 úno, 2019 10:13 am
od hopeter
Já witrack nepoužívám. Kreslím to ve 3D z kusovek , které mám podle katalogu Tillig ( Kuehn taky ). Šířku kolejí mám 14 mm ( bez pražcového podloží ) Zatím mě to vždy vyšlo i v reálu... :wink:
S náčrty tohoto projektu se začínalo na délce 170 cm , pak nastoupilo kreslení v měřítku a ouha ono je to krátké... :)
V mém návrhu jsou délky přímých staničních kolejí 332 a 412 což je pro krátkou lokomotivu a tři vozy max. Tyto slouží pro vjezd a odjezd vlaků , ty kratší jsou pro objíždění a manipulaci. Na minikolejišti je vše na doraz , někdy i za něj... a to se mě právě líbí :P

Re: Návrh Mini kolejiště 170-200 x 40 cm

PříspěvekNapsal: ned 17 úno, 2019 10:54 am
od JBr
hopeter píše:V mém návrhu jsou délky přímých staničních kolejí 332 a 412 což je pro krátkou lokomotivu a tři vozy max. Tyto slouží pro vjezd a odjezd vlaků , ty kratší jsou pro objíždění a manipulaci. Na minikolejišti je vše na doraz , někdy i za něj... a to se mě právě líbí :P


No, jezdím s vláčky v krabici od ukulele, takže o kompromisech něco vím :) Ale tady nejde ani tak o kompromis jako o provozní funkčnost.

Modelová situace, manipulák loko a dva vozy. Pokud budeš chtít dodržovat aspoň trochu provozní pravidla, tak vjedeš do koncové stanice, pak celý vlak vysuneš zpět skoro až na zhlaví do úvraťové, abys mohl přestavit na manipulační kolej koncového a zasunout ho na vlečku. Na vlečce (kde je místa dost) chytneš ložené vozy, přesuneš je na druhou kolej, odpojíš, prázdné zasuneš na nakládkovou, vrátíš se na druhou k loženým, vytáhneš jeden vůz do koncové, objedeš, šoupneš do šturcu, vrátíš se na vlečku pro ten druhý, vytáhneš do stanice, objedeš, nasuneš do šturcu abys připojil ten odstavený, pak to celé vytáhneš zase skoro do úvraťové stanice, abys přestavil na dopravní kolej a pak teprve odjedeš z dopravní koleje koncového do úvraťového.

S 20 cm navíc mezi koncovou a úvraťovou a 15-20 cm delšími staničními kolejemi v koncové by se to dalo udělat s méně kroky a nevjíždělo by se až do úvraťové stanice. Pokud by se nějaké cm daly přidat na výtažné koleji koncového, tak by se to ještě víc urychlilo.

Tím bych to asi uzavřel, ať to tu Kavkovi zbytečně neplevelím.

Re: Návrh Mini kolejiště 170-200 x 40 cm

PříspěvekNapsal: ned 17 úno, 2019 3:21 pm
od Kavka_
Pánové bez skrupulí klidně diskutujte, je to zajímavé - mně se líbí, že Vás tento námět zaujal a i jak k němu přistupujete. Já sám mám v konečné podobě celkem jasno, už měnit nebudu, ale i tak mě zajímá vaše pojetí... dychtivě tedy sleduji, co z toho vzejde. (sám teď spíše řeším, u koho si nechám udělat rámy - tak nějak si říkám, že to patlat na koleně nechci, když to má být základem dlouhodobého díla)