Kolejiště na stůl pod monitor

Moderátoři: Abe Simpson, milan ferdián, Michal Dalecký, Jarda H.

Kolejiště na stůl pod monitor

Příspěvekod tuma-petr-hb » stř 25 lis, 2020 10:27 pm

Zlákala mně myšlenka mini kolejišť zejména "nudlí"... jenže vlečky, depa a vesnická nádraží mně moc neberou a nějaká už jsem mněl. Velké městské nádraží chce hodně prostoru. Inspiroval mně pan Ferdián, a "57 bis Rue Eiffefe".
Zadávací parametry.
Šířka od 30 do 40 cm
Jednotlivé segmenty budou uzavřené motivy oddělené kulisou
Motiv by měla být městská železnice (bohužel u nás je předloh poměrně málo :-( ) něco jako Vídeňské železnice (arkády, zářezy, stanice v podzemí), provoz S-bahn, příměstská doprava, dálková doprava, překlopeno do fikce v ČR.
Celková délka asi 4 m, pro začátek první díl 180 cm.
Přesuvny a točny bych raději vynechal.
Zatím mi vyšlo tohle:
Zhlaví městské stanice, dvoukolejná hl. trať s odbočkou jednokolejné trati, skrytá část. Pokračování dvoukolejné trati městem, případně zastávka a ukončení v další městské stanici.
Měřítko TT, kolejivo stavebnice Tillig, výhybky EW2, budovy budou kulisy nebo poloreliéfy.
Horní část je ještě víc zkomprimované zhlaví, dole je úvaha jak vy mohl vypadat druhý konec.
Přílohy
Nudle.jpg
Nudle.jpg (142.72 KiB) Zobrazeno 1948 krát
tuma-petr-hb
 
Příspěvky: 9
Registrován: pon 23 lis, 2020 10:11 am

Re: Kolejiště na stůl pod monitor

Příspěvekod Zlámalík » čtv 26 lis, 2020 3:34 pm

Já se asi zeptám trochu blbě: s čím tam chceš jezdit? Dálková doprava a S-bahn - čili aspoň 4x Bmz + lokomotiva, nebo 1x CityElefant, aneb tak 1 metr na vlak když tedy akceptujeme současné poměry. Že je to hračka a ne model, budiž, ale nějak to asi ani nesplňuje vytyčené zadání... Aktuálně se ti do stanice vejde loko a 1 vůz. Nebo Desiro/845. Co na konci? Hlavové nádraží? Přepřah? Se tak nějak bojím, že to chce natáhnout do délky, a to dost.
TT, V./VI. epocha v motorové trakci
Zlámalíkovy mašinky: http://tt120.zlamal.cz
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 141
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm

Re: Kolejiště na stůl pod monitor

Příspěvekod tuma-petr-hb » pát 27 lis, 2020 5:38 pm

Na té vedlejší trati Štádler/2 spojené Štádlery. Na té hlavní trati jsem uvažoval o Talentu. Má 48 cm na kratší kolej ve skryté se vejde, má 66 cm - bohužel žádné jiné podobné vozidlo na trhu není. Ta druhá kolej je od námezníku 74 cm. Uvažoval jsem 2-3 "Y", elegantní by byl řídící vůz, ale v TT si to moc neumím představit co se spolehlivosti týká. V H0 mi to fungovalo naprosto spolehlivě i na poloměrech 356. Jenže já už velkou "pracholapku" nechci. Ano žádná hitparáda to není.
Jinak ty hlavní koleje ve stanici budou za kulisou pokračovat přímo bez zhlaví do dalšího dílu což by měla být širá dvoukolejná trať "městem" a pak pokračovat do dalšího dílu s vratnou stanicí. Všechny ty části by měly být samostatné scény. Šířka by neměla přesáhnou 35-40 cm.

Jinak v půlce toho prvního dílu má být také kulisa, takže jsou to dvě "scény".

Edit: Spíš by chtělo do té skryté části ještě jednu kolej, aby měl jeden z těch 2 Štádlerů kam občas zmizet.
tuma-petr-hb
 
Příspěvky: 9
Registrován: pon 23 lis, 2020 10:11 am

Re: Kolejiště na stůl pod monitor

Příspěvekod hank » pát 27 lis, 2020 7:16 pm

Tohle přímo volá po zpracování v duchu minikolejišť Sutton Road (velikost 00, scrapbook Carla Arendta #103) nebo Tweedsmuir (velikost N, scrapbook #69a). Námětem je frekventované velkoměstské osobní nádraží se slepými vjezdovými/odjezdovými kolejemi (asi jako v Praze na Masně nebo v Brně na 5. a 6. nástupišti), kde je z druhé strany fiddleyard. Scénická část kolejiště má velikost zhruba 120x40 cm. Finta spočívá v tom, že si autor kolejišť, britský modelář Bob Hughes, vymezil pohledovou část kolejiště délkou dvou osobních čtyřosáků nebo jednoho vozu a dlouhé parní lokomotivy. Takhle mohou dva vozy znázorňovat konec odjíždějícího dvanáctivozového mezinárodního rychlíku a rychlíková lokomotiva s hytlákem podobný rychlík vjíždějící. Nebo lze znázornit přistavování soupravy do dvorany k perónu - opět ty dva vozy přisunuté neviditelnou posunovací zálohou. Samozřejmě zde mohou jezdit i elektrické a motorové soupravy apod. Myslím, že při snaze o dodržení níže uvedené staniční technologie se člověk obsluhující takové zdánlivě primitivní kolejiště i bez výhybek a návěstidel docela zapotí. :mrgreen:

Ještě obrázky:
Tweedsmuir - situace scénické části
tweedsmuirplan.jpg
tweedsmuirplan.jpg (11.72 KiB) Zobrazeno 1548 krát

pohled do dvorany
tweedsmuir3.jpg
tweedsmuir3.jpg (12.22 KiB) Zobrazeno 1548 krát

a celkový pohled
tweedsmuir700.jpg
tweedsmuir700.jpg (14.98 KiB) Zobrazeno 1548 krát


Jak je vidět, celý provoz se odehrává na 3 kolejích bez výhybek; fiddleyard může být koncipován jako přesuvna, jako tři samostatné výměnné kazety nebo jednoduše jako pokračování vjezdových/odjezdových kolejí. A když se trochu rozšoupneme a vezmeme si za vzor brněnskou rolu, můžeme za 6. perón/kolej 13k přidat ještě skladištní kolej dnešního čísla 603 včetně poloplastické kulisy Malé Ameriky - nejlépe z dob, kdy sloužila skladům brněnské zásobárny Hospodářské ústředny železnic, a tím do tématu ještě vecpat aspoň náznak nákladní dopravy.

Dám sem i návrh staniční technologie Boba Hughese pro Sutton Road. Nechce se mi to teď překládat; kdyby někdo nerozuměl, napište. Myslím ale, že i z anglického originálu je vidět, jaký cvrkot lze na takovém mikrokolejišti (nebo nanokolejišti, jak to navrhuje pojmenovat Chris Nevard) provozovat. Někdo by jistě dokázal navrhnout i automatizaci takového provozu. Cvičně si můžete spočítat, kolik různých souprav se na tom může uživit. :lol:

To start the sequence: Platform 1 – empty. Platform 2 - DMU (push-pull multi-unit railcar). Platform 3 - 2 coaches (tail end of train ready to depart).
1. DMU departs Platform 2.
2. Train arrives Platform 1 (Steam loco+coach).
3. Station pilot (unseen) propels 2-coach train into Platform 2. We now have loco-hauled trains in all platforms: arrival in 1, departures in 2 and 3.
4. Train departs Platform 3.
5. Station pilot (again off stage) removes coach from Platform 1.
6. DMU arrives Platform 3.
7. Loco in Platform 1 departs, running light. This leaves platform 1 empty again, with a 2-car DMU on 3 and the coaching stock waiting to depart from 2.
8. Another DMU arrives on Platform 1.
9. Coaching stock departs Platform 2.
10. DMU departs Platform 3. Station now empty apart from the DMU on P1.
11. Main line diesel arrives Platform 2 with coach (implying an express train).
12. Station pilot shoves Baggage Car into Platform 3, departs running light.
13. DMU departs P1.
14. Station pilot (unseen) removes the coach from Platform 2.
15. DMU arrives on Platform 3, stopping short of the Baggage Car which is still there.
16. Station pilot (unseen) propels 2 coaches into Platform 1.
17. Diesel from move 11 departs light from Platform 2. State of play now: Baggage and DMU in Platform 3, Platform 2 empty, Platform 1 train awaiting departure.
18. DMU departs Platform 3.
19. Railcar arrives Platform 2.
20. Station pilot arrives Platform 3, departs with Baggage Car.
…And so it goes on at this busy passenger terminal!


Možných variant jsou určitě desítky: Za všechny viz např. Evenley (scrapbook #54) nebo Prince's Cross (scrapbook #94).
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4397
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolejiště na stůl pod monitor

Příspěvekod hank » pát 27 lis, 2020 7:28 pm

Ještě pohled do dvorany a fiddleyardu Sutton Road:
hughes2.jpg
hughes2.jpg (9.83 KiB) Zobrazeno 1542 krát

hughes1.jpg
hughes1.jpg (8.62 KiB) Zobrazeno 1542 krát

(Všechny obrázky v minulém a tomto postu jsou z https://www.carendt.com.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4397
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolejiště na stůl pod monitor

Příspěvekod tuma-petr-hb » pát 27 lis, 2020 7:58 pm

Ano takhle nějak si ten 1 díl představuji ... neumím nebo nemám trpělivost to přesně rozkreslovat v PC do staveb a krajiny, ale ten krajní šedivý čtverec je strop tunelu na kterém bude odbavovací hala a koleje mají fiktivní pokračování v tunelu. Jen té přesuvny v délce 60-100 cm se bojím, ale je pravda, že by koleje prodloužila a do toho staničního tunelu by "pasovala".
Ten šedivý čtverec na konci zhlaví je most pod kterým tratě zmizí.
Uvažoval jsem i o koleji (kolejích) za kulisou stanice po které by se soupravy sunutím přesouvaly z koncových do výchozích bodů, ale ty koncové koleje vychází hodně dlouhé "mrtvé místo".
tuma-petr-hb
 
Příspěvky: 9
Registrován: pon 23 lis, 2020 10:11 am

Re: Kolejiště na stůl pod monitor

Příspěvekod hank » pát 27 lis, 2020 8:51 pm

Však to nemusí být přesuvna. Ta odnímatelná kazeta vypadá nějak takhle:

pidikolejiste_kazeta.jpg
pidikolejiste_kazeta.jpg (13.03 KiB) Zobrazeno 1502 krát

(Zdroj: carendt.com. Bohužel to nemám větší.)

Vyzkoušeno u mě v praxi. Materiál: Hliníkové profily, vodivé propojení se zbytkem kolejiště pomocí kovových kancelářských (nebo kadeřnických :lol:) klipsů je zcela spolehlivé. Držadla (nejsou úplně nutná) musejí samozřejmě být nevodivá. Seřízení výšky a rozchodu dá sice trochu práce, ale vozidla spolehlivě jezdí i po hranách těch hliníkových úhelníků.
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4397
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolejiště na stůl pod monitor

Příspěvekod tuma-petr-hb » pát 27 lis, 2020 9:45 pm

Chápu, ale provoz bude trochu "tělocvik" a už nejsem nejmladší a trochu línej :-) Taky soupravy nejsou nejlevnější na to aby se přede mnou pořád schovávaly :-) (nadsázka). Proto se mi líbí myšlenka střídání a skládání různých scén, kde jedna dělá skrytou část druhé. Jinak to zhlaví stanice, což by měl být ten motiv má u nás obdobu asi jen v Brně (židenické zhlaví), kde také není úplně patrné co je hlavní kolej a proto má pořadové číslování kolejí. Akorát je na arkádě. Tohle má být v zářezu a by konce přirozeně mizely v tunelech.

Zajímavá stanice byla Wien Nord, tam se hlavní a dost silný provoz odehrával na 2 průjezdných kolejích.
tuma-petr-hb
 
Příspěvky: 9
Registrován: pon 23 lis, 2020 10:11 am

Re: Kolejiště na stůl pod monitor

Příspěvekod hank » pát 27 lis, 2020 10:37 pm

tuma-petr-hb píše:Zajímavá stanice byla Wien Nord, tam se hlavní a dost silný provoz odehrával na 2 průjezdných kolejích.

No ano, a na Těšnově se za most vjíždělo jenom na 3 kusé dopravní koleje, které ještě k tomu byly v oblouku...
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.
hank
 
Příspěvky: 4397
Registrován: stř 24 čer, 2009 4:43 pm

Re: Kolejiště na stůl pod monitor

Příspěvekod Zlámalík » sob 28 lis, 2020 9:44 pm

Já se omlouvám, pokud jsem to pochopil jinak - myslel jsem, že cílem je, aby bylo vidět vlaky, projíždějící několika scénami. A nešlo by to nějak zkombinovat? Tedy zachovat ideu "nudlovky" s provozem celých vlaků, ale na jednom konci udělat skrytou přesuvnu. Nebo aspoň dvě skryté koleje a dvojité křížení - jeden vlak tam zmizí a jiný po chvíli či současně vyjede. Mohlo by to vypadat, že trať vede někam dál a není to jen pendl z A do B. Na druhé straně bych to hlavové nádraží klidně nechal, příp. s těma dvěma kolejema průjezdnýma. To nádraží, co tam máš, bych jako přesuvnu nedělal - naopak bych ho udělal tak, aby bylo vidět skrz shora na vlaky - třeba stanici udělat jako galerii s průhledem dolů na koleje.
TT, V./VI. epocha v motorové trakci
Zlámalíkovy mašinky: http://tt120.zlamal.cz
Uživatelský avatar
Zlámalík
 
Příspěvky: 141
Registrován: pát 14 led, 2011 10:39 pm

Re: Kolejiště na stůl pod monitor

Příspěvekod Ivan » ned 29 lis, 2020 8:44 am

Tenhle Milanův plánek jsi viděl? Pro inspiraci...
Je to ve vláknu čs carendt v mini, příloha se sem asi nepropíše, ale dohledáš to lehce.


milan ferdián píše:Tak už půjdu, je to poslední plánek, ikdyž se nabízí ještě pár možností. Ale to nechám na vás. Jardo/Jafobe díky za skvělý nápad :wink: .

MSJF 11 Zlatníky – Na Kameni H0/1:87 2000 x 350 FLEISCHMANN/18°
Uzlové stanice se skládají z nákladového a osobního obvodu. Pod pojmem osobní obvod laicky vidíme jen hlavní kolejiště, kde nám zastavuji SC, ICE, R nebo i dlouhé osobní vlaky. U těchto uzlových stanic jsou i jakoby samostatné nádražíčka. Vznikly buď na začátku stanice nebo během vývoje rozšiřování stanice o další kolejiště. U Praha hl.n. severní nástupiště, Svinov opavské nástupiště, v Brně též severní nástupiště. Většinou tvoří dvě i více kusé koleje a jen jedna kolej má i objízdnou, viz. opavské nástupiště.
Modelově je námětem navrženo takové nádražíčko. Zadní koleje tvoří hlavní koleje a fototapeta nám vizuálně rozšiřuje kolejiště uzlové stanice. Spodní kusé koleje simulují připojení z vedlejších tratí do uzlové stanice. U ostrovního nástupiště stojí motorová jednotka řady 844 „SHARK“ a můžeme ji doplnit mot. jednotkou 840 "Regio-Shuttle". Pro vedlejší tratě jsou určeny mot.jednotky „Regionova“/814+914/ a „Regionova Trio“ / 814.2+014+814.2/.
Výpravní budova kryje nalevo jakoby pokračující koleje na hlavní větvi u ostrovních nástupišť. Kolejiště napravo mizí pod silniční most a koleje se objevují za kulisou, kde tyto soupravy z hlavní větve můžeme dočasně odstavit. Simulaci hustého provozu vytváříme tím, že „Reginova“ nebo „Trio“ vyjíždí jako řádný vlak do jiné stanice. Tam pobude a vrací se jako další vlak na koleje hlavní větve. Zde pobude a odjíždí na viditelnou část kolejiště. Souběžně může přijet vlak z hlavní trati a i od nástupiště odjíždět druhý vlak "Regionova" na hlavní/vedlejší trať .
Tato kusá kolej vznikla z pozůstatku železniční vlečky, kde musel být proražen tunel. Po čase vlečka byla zrušena a koleje sneseny. Tunel zůstal a už to vypadalo, že zde bude vybudována cyklostezka. Postup výstavby aglomerace se rychle rozšířil až do blízkosti zrušené železniční vlečky, kde byla vybudována konečná stanice metra „Na Kameni“ i s depem pro metro. Nebylo už plánováno, zda metro bude dále pokračovat a proto se využilo bývalé těleso železniční vlečky pro spojení dvou těchto míst. Tunelová roura i portály byly opraveny, položeny koleje a vybudována moderní železniční zastávka u stanice metra. Tím cestující z naší uzlové stanice, byť s přestupem na vlak-vlak a vlak-metro/MHD, získalo rychlé spojení do centra velkoměsta než po stávající železniční trati vedoucí do velkoměsta.
-m-
TTmini Jizerka III/IV ep. (1.3m2, DCC Lenz) ... hlavně že mne to baví!
Uživatelský avatar
Ivan
 
Příspěvky: 482
Registrován: ned 06 říj, 2013 8:06 am

Re: Kolejiště na stůl pod monitor

Příspěvekod tuma-petr-hb » ned 29 lis, 2020 11:20 pm

IMG_20200702_203408.jpg
IMG_20200702_203408.jpg (92.6 KiB) Zobrazeno 1039 krát
Kluci ano Zlatníky mně právě k tomu nakoply :-) (a H0 bych asi zase hodně rád, ale to už jsou opravdu krátké soupravy) a uznávám, že rychlík se dvěma vozy není ani době krize rychlík :-) a pořád se tak nějak myšlenkově točím v kruhu. Přesuvna 80cm je pořád 80cm, který se musí někam schovat, maximálně zkrátit zhlaví má také svoje meze. Šlo by to zredukovat na S-bahny a krátké regio pušpull (tak to má ten francouz), ... ale klasická souprava je koření :-)

Jinak na kroužení, vlečky a vesnici dodělávám sluníčko a jsem někde mezi travičkama-keřema-stromečkama. Ale docela bych si zpravil náladu opravou úvodních chyb použitím kolejiva něčím co nebude velké a budu to mít na dohled i bez dioptrií na dálku.

Od MF se mi líbilo i to hlavní nádraží s jakým si předjízdným nádražím ve smyčce, zkoušel jsem ho překreslit na ROCO a v TT podle svých provozních představ. Líbí se mi na něm hlavně, když to pojmete jako dvoukolejku, tak vlaky u nástupišť divácky sympaticky koukají lokomotivama ven, když do zhlaví přidáte kolejovou spojku získáte možnost na předjízdném přepřahat nákladní obracáky a vracet je zpět aniž by jely os. nádraží a zhlaví divácky "nafouknete" jak na hlavním.

Tomu francouzovi tak úplně nežeru to střídání a otáčení souprav na videu, ale zpracování a nápad dokonalé - za mně krásná městská stanice.

Teoreticky mám prostor na nudli 30-40cm a 4m délky se zúžením pod monitorem na 15-20cm. Ale čím menší samostatný provozní celek tím lépe :-)
tuma-petr-hb
 
Příspěvky: 9
Registrován: pon 23 lis, 2020 10:11 am

Re: Kolejiště na stůl pod monitor

Příspěvekod tuma-petr-hb » stř 02 pro, 2020 12:13 am

Zkusil jsem možnost vracení soupravy za kulisou ...
Horní kolej je schovaná za kulisou. "Dlouhá" souprava projede tažená nádražím a zpět se vrátí sunutím za kulisou na začátek, občas může skončit ve stanici a lokomotiva jí objede zase za klulisou - nevýhody: souprava má jen jednu kolej, a je to pořád jen 85 cm (3 bmz + krátká lokomotiva eso, brejlovec, nebo Y s delší)

S-bahn může pendlovat po horních kolejích.

Štádleři hrají divadlo na spodních kolejích a odbočné trati, občas se jeden může schovat za kulisu.

Hlavní nevýhoda cca 120 cm zákulisí.
Přílohy
kolotoč.jpg
kolotoč.jpg (43.23 KiB) Zobrazeno 821 krát
tuma-petr-hb
 
Příspěvky: 9
Registrován: pon 23 lis, 2020 10:11 am

Re: Kolejiště na stůl pod monitor

Příspěvekod vojtas » stř 02 pro, 2020 1:46 am

A co udělat x track ve stylu čertova skála a dvě hlavové stanice? pokud budou koleje různě vycházet přes hrany plánku, tak může být na jedné půlce třeba "dioráma" Praha Bubny, kde se tratí do Kladna bude dát vrátit zpět na skrytou kolej, takže bude průjezdná pro lokálku, a na druhé půlce bude masaryčka. Uprostřed je může předělovat kulisa s magistrálou nebo silničním mostem nad bubenečským zhlavím bubnů. Pokud na to máš fakt čtyři metry, tak se ti tam ten dvoješus vejde.
TT
Uživatelský avatar
vojtas
 
Příspěvky: 993
Registrován: ned 20 čer, 2010 10:32 am
Bydliště: Praha

Re: Kolejiště na stůl pod monitor

Příspěvekod tuma-petr-hb » stř 02 pro, 2020 9:06 pm

Zkusil jsem to rozkreslit podle Vojtas, ale přidržel bych se jednoho ešusu/S-bahnu. V podstatě je to návrat k "Zlatníky - Na kameni" jen na kameni jsou Bubny/Vltavská, ale fikce s rychlodráhou na letiště ... na kulise by mohli být koleje metra nebo třeba "falešné" koleje. Horní plánek je X, další jsou variace Y. Tmavá šedá jsou skryté části, světlá šedá dělá předěl (most, dvorana).
Přílohy
Bubny.jpg
Bubny.jpg (165.34 KiB) Zobrazeno 646 krát
tuma-petr-hb
 
Příspěvky: 9
Registrován: pon 23 lis, 2020 10:11 am

Další

Zpět na Mini kolejiště

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník