od Střelec » stř 20 srp, 2014 8:16 am
Zatím jediná stavba od MŽ, prokazatelně odpovídající předloze (možná jich už bude víc), je stavědlo z Prahy-Florence.
Nové železniční stavby jsou kvalitně laserované - základ tvoří masivní plastová nosná kostra stavby, na kterou se dolepuje papírový potah a doplňky. Ze zvědavosti jsem koupil "Stanici Lampertice" v H0. Jde o hrázděný domek, který bohužel se skutečnými Lamperticemi/Lampersdorfem (jak uvádí druhá cedule, přiložená ve stavebnici) nemá nic společného. Díly jskou velmi kvalitně řezané, střecha typu "bramac" je velmi pěkně gravírovaná a prakticky všechno perfektně pasuje - jedinou výjimkou je zasklení oken, které je třeba zkrátit o cca 1,5-2mm podle rozměrů špalet. Detailisté si ze zbytků doplní střešní lávku a dekl průlezu pro kominíka, případně natáhnou svody od hromosvodů ze střechy na úroveň terénu. Stavba je celkem příjemná, ale po pěti minutách jsem měl ruce černé jak po složení půl náklaďáku uhlí. Před stavbou tedy doporučuji plastové díly umýt a papírové důkladně vyklepat. Plast vyžaduje použití agresivnějšího lepidla, aby dobře držel pohromadě.
Problémy stavby se omezují na otázku, čím papír a plast spolehlivě lepit. Rozpouštědlová lepidla mohou prosáknout papírem a vytvořit skvrny (navíc ta účinná většinou dost smrdí), gelový kyanoakrylát je pro lepení větších dílů pořát dost rychlý a disperze nemusí mít dostatečnou životnost. Výrobce tohle neřeší - na obalu je uvedeno "plastiková stavebnice" (půlka je z papíru). Návod neobsahuje žádný text, jen obrázky fází stavby. Jakési číslování dílů je jen u komínů a několikavrstvých oken (každý ucedený stavební prvek má svou číselnou řadu). Není zde žádný seznam dílů, ani rozkres rámečků/aršíků, takže kontrola kompletnosti je obtížná. Přitom seznam či rozkres rozmístění dílů je u stavebnic běžný už i v Rusku...