Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.
hank píše:Kulsud píše:Pokud bychom se chtěli přiblížit realitě, musí být u malého depa se zauhlováním, popelovou jámou a vodním jeřábem i pískování?
Když pominu nejasnou definici toho, co je to "malé depo", tak jen připomenu, že už jsem to sem psal vícekrát; nicméně opakování je matka moudrosti.
Normální způsob doplňování písečníků parních lokomotiv, to i ve služebnách s rotundami podle normálie kkStB 41/H, které měly až 12 stání, natož v menších, byl ruční. Písek se sušil v nástavci na vysokých kamnech na uhlí většinou válcovitého tvaru umístěných v rotundě nebo remíze. Víceméně ten nástavec vypadal jako větší kastról opatřený na spodku olemováním ("rantlem" - nevím, jak se tomu v klempířině říká správně česky...), aby na tálu těch kamen dobře držel. (Ve větší rotundě těch kamen mohlo být vícero.) Písek se skladoval venku (nanejvýš v nějakém přístřešku nebo domečku, aby na něj nepršelo a nesněžilo) a ke kamnům se navážel ručně na kolečkách. Do písečníků lokomotiv se usušený písek doplňoval lopatou nebo z kýble.
Kdyby náhodou někdo měl zájem, tak výkres takových kamen bych asi někde vyhrabal.
Kulsud píše:MkTT píše:Kulsud píše:Pokud bychom se chtěli přiblížit realitě, musí být u malého depa se zauhlováním, popelovou jámou a vodním jeřábem i pískování?
Tam budou mít ve výtopně kamna na sušení písku. Před nějakou dobou se to zde na fóru řešilo.
Nemohu najít. Poradíte?
hank píše:Normální způsob doplňování písečníků parních lokomotiv, to i ve služebnách s rotundami podle normálie kkStB 41/H, které měly až 12 stání, natož v menších, byl ruční. Písek se sušil v nástavci na vysokých kamnech na uhlí většinou válcovitého tvaru umístěných v rotundě nebo remíze. Víceméně ten nástavec vypadal jako větší kastról opatřený na spodku olemováním ("rantlem" - nevím, jak se tomu v klempířině říká správně česky...), aby na tálu těch kamen dobře držel. (Ve větší rotundě těch kamen mohlo být vícero.) Písek se skladoval venku (nanejvýš v nějakém přístřešku nebo domečku, aby na něj nepršelo a nesněžilo) a ke kamnům se navážel ručně na kolečkách. Do písečníků lokomotiv se usušený písek doplňoval lopatou nebo z kýble.
Radek Strnad píše:Jedině snad ta uzavřená část. Dovedeš si představit, že by byl písek jen pod takovým přístřeškem, a že by do něj sněžilo a pršelo???? V zimě by mokrý/vlhký písek zmrzl na kámen a představ si, jak by ho pak kutali, aby ho naložili na kolečko a odvezli na kamna k vysušení(uvažuji spíš zimy před dvaceti a více lety, kdy běžně bylo -30°C) ??? Představoval bych si spíš zděnou nebo i dřevěnou ohradu, s podlahou, která by zamezila pronikání spodní vlhkosti a zároveň umožnila lehké nabírání písku na lopatu, nahoře zastřešenou s patřičným přesahem střechy.
MirekTT píše:Čili středně velké depo a pískové hospodářství na pohled z venku vůbec žádná věda. Na modelu tohle bude nutno ukázat na to prstem a poučit diváka, že je to pískování. Jinak to nikdo nepozná ani podle patiny, páč rozsypanýho kolem ho skoro nebylo a ihned splynul s prostředím.
Pardon, nechtěl jsem vám brát iluze o pískování.
MirekTT píše:Pardon, nechtěl jsem vám brát iluze o pískování.
MirekTT píše:...... Před tím tam asi nějaká věž byla. Vždyť to bylo velké parní depo. Na páru by asi s kýblem nikdo nelezl, ale stopy po tomto zařízení si tam nevybavuji. Tedy je to jen domněnka.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků