Zásadně tedy
neplatí, že se v ochranném pásmu nesmí stavět. Jenom se ke každé stavbě v OPD vyjadřuje a klade si podmínky SŽ(DC).
Pro napětí < 1 kV platí jiná pravidla než pro VN, viz PNE 33 3302. Vzdálenost vodiče vedení NN od koleje neelektrifikované tratě v nejbližším místě jejich souběhu může být min. 4 m, výška 6,6 m. Křižování by mělo být provedeno kolmo. Pro napětí > 1 kV platí, co jsem napsal nahoře, tj. uvnitř ochranného pásma dráhy se musí dodržet minimálně ochranná pásma VN nebo VVN.
V praxi se často dodržuje nepsané pravidlo, že stávající stav je nedotknutelný... No ale ono to lze všelijak řešit, např. izolací nebo svedením pod zem. (Když nám ve fabrice začátkem 80. let dělali protlak pod silnicí pro technologické potrubí, čučeli jsme na to všichni jako zjara. Dneska jsou protlaky běžná technologie a sekají se všude jako cvičky u Baťů... Tenkrát jsme BTW povolení pro novou výstavbu i v ochranném pásmu dráhy od tehdejší správy Střední dráhy v Olomouci za určitých podmínek taky dostali.)
... i my dědci ještě můžeme být všelijak užiteční...
Es ist viel später als du denkst.