Stránka 3 z 4

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: stř 17 led, 2018 6:53 pm
od kecu.p
Kajinek11 píše:Diky Cipisku,

pomuze to hodne, ale z toho mi vypliva jedna otazka? Proc k nejake vyhybce vedou trasy z obou stran a k nekterym jen z jedne strany (navic nekdy dvojite a nekdy pouze jednojite) ? :shock:


V hlavní dopravní koleji byl na výhybce proti hrotu kromě přestavníku i mechanický závorník.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: stř 17 led, 2018 7:12 pm
od hank
Možná by stálo za zmínku, že závorníky se zabezpečují výhybky pojížděné proti hrotu vyšší rychlostí než 40 km/h. Tzn. především výhybky v hlavních dopravních kolejích, kde takovou rychlost zabezpečovací zařízení umožňuje.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: stř 17 led, 2018 7:46 pm
od cipisekmp
Ahoj, ono je to o tech zavornicich v tom clanku napsano. Je to i pod fotkama napsano.
Cipisekmp

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: stř 17 led, 2018 8:41 pm
od hank
cipisekmp píše:Ahoj, ono je to o tech zavornicich v tom clanku napsano. Je to i pod fotkama napsano.
Cipisekmp


Dobře mi tak, já jsem si ty odkazy jen rychle proběhl... :oops:

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: čtv 18 led, 2018 12:07 am
od Kajinek11
Chci mít stanici bez zabezpečení. Všude budu jezdit 40. Mohu tedy drátovody vést takto? Samozřejmě to vedení mírně do šikma pod výhybkami je nemodelové, ale to jsou celé Tillig výhybky, takže to je nutný kompromis. Pokud si někdo myslíte, že by to mohlo být lépe, rád se nechám přesvědčit. Díky za názory.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: čtv 18 led, 2018 7:00 am
od Morris Zapp
Neměly by v takové stanici "bez zabezpečení" ty drátovody tedy nejspíš vůbec nebýt?

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: čtv 18 led, 2018 7:40 am
od sidlo
Možná jenom Kajinek11 použil nesprávný termín. Podle mě chce mít stanici osazenou světelnými návěstidly. Odjezdová skupinová bez rychlostní návěstní soustavy. Vjezdová bez závislosti na odjezdová návěstidla s možností návěstit vjezd odbočkou dvě žlutá světla. Ovládání výhybek drátovody. Takových stanic bylo hodně.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: čtv 18 led, 2018 7:48 am
od Kajinek11
Tak jsem se v tom úplně ztratil.. :-(

ScreenHunter_200 Jan. 18 08.27.jpg


na screenu vidíte jakou mám stanici. Měl by tam být docela rušný provoz. Trošku jako Jeseník - Lázně. Je to relativně podobná stanička. Ale nechci reléovku z důvodu, že bych to zatím nedokázal reálně zapojit (třeba časem ano, ale zatím ne).

Tak jak by se teda proboha ovládaly a zabezpečovaly ty výhybky? Rád bych měl stavědlo ale co nejméně spojitostí (tedy co nejjednodušší). Výhybky návěstidla mám ovládané analogicky.

Pokud to nepůjde bez zabezpečení, tak jak by se to mělo zabezpečit?

Díky za rady.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: čtv 18 led, 2018 8:04 am
od Morris Zapp
Aha. Jeden obrázek lepší než dvě strany textu :wink:

Takže když tam máš ty rychlostníky 40, tak na vjezdy bych dal úplně primitivní zelená+červená, pokud se chceš zabývat přivolávací návěstí, tak ještě bílá. Oblíbená zabezpečovácká kombinace "40 u krajní výhybky, daleko vepředu vjezdové návěstidlo s dolní žlutou" mě přivádí k zuřivosti :mrgreen:

Odjezdy opět pouze zelená+červená, bez bílých.

To odpovídá stanici s "klíčovým průmyslem", bez drátovodů.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: čtv 18 led, 2018 8:17 am
od Kajinek11
A drátovodná varianta by byla jak?

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: čtv 18 led, 2018 8:22 am
od sidlo
Můj názor. Drátovody ponechat. Počet a barvy světel na návěstidlech ponechat. Pravá horní trať posunout rychlostník za návěstidlo k výhybce a změnit ho na 30. Potom se pro vjezd může návěstit dvě žluté. Pravá dolní trať rychlostník odstranit nebo zvýšit rychlost nad 40 (třeba 55). Potom se pro vjezd může návěstit jedna žlutá na přímou a dvě žluté do odbočky.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: čtv 18 led, 2018 8:29 am
od Morris Zapp
Když už drátovody, tak nějaké pokročilejší zabzař (určitě někdo vytáhne z klobouku nějakou reálnou stanici, kde se výměny přestavují centrálně, ale jinak to nic pořádného neumí, ale mně je prostě proti srsti modelovat takovou nehospodárnost :wink: ).
To znamená rychlost přes stanici nesnižovat rychlostníkem, ale vjezdová návěstidla potom musí umět rozlišit vjezd na rovnou a do odbočky (tedy světla shora žlutá-zelená-červená-(bílá)-žlutá)*. Odjezdová návěstidla klidně mohou zůstat skupinová a jenom zelená+červená, nebo si můžeš na těch odjezdech navymýšlet vlastně co chceš (pokud modeluješ modernější epochu).

* zelená se týká pouze těch návěstidel, od kterých se dá do stanice vjet "rovně".

Taky existují stanice s výměnami sice stavěnými ručně, ale centrálně závorovanými (takže mají drátovody a závorníky, ale nemají přestavníky).

sidlo píše:Pravá horní trať posunout rychlostník za návěstidlo k výhybce a změnit ho na 30. Potom se pro vjezd může návěstit dvě žluté.
Proč bude návěstit 40 km/h na trati s traťovou rychlostí 30 km/h? Že se taková hloupost dá občas v praxi najít, pro mě není přijatelná odpověď :mrgreen:

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: čtv 18 led, 2018 5:44 pm
od lajblt
Pánové, pro reálný příklad "nehospodárnosti" není nutné chodit daleko. Stačí si zajet do Bakova nad Jizerou. Tam je situace prakticky stejná, jako modeluje Kajinek111. Při vjezdu z kteréhokoli směru (od Boleslavi, od České Lípy a i od Turnova) uvidíte návěst "40 km/h a výstraha" ať vjíždíte rovně nebo do odbočky. Na odjezdech do Boleslavi jsou jen tři světla (ačkoli jsou návěstidla čtyřsvětlová): červená-x-zelená-bílá, do Lípy a Turnova je už "rychlostní soustava". Píšu to v uvozovkách proto, že jiné návěsti dovolující jízdu než "40 km/h a volno" se na nich nedočkáte. A před krajními výhybkami je rychlostník "40". Jediným rozdílem je to, že ve stanici jsou všechny výměny na klíč, ale zabezpečovací zařízení je II. kategorie - řídící přístroj a 2 stavědlové bubnové přístroje pro zasouvání klíčů. Tudíž jediným rozdílem by byly ty drátovody. A s ohledem na rychlost nejsou nutné u Kajinka ani závorníky.

A na závěr - proč takovýto "paskvil"? Jednoduše proto, aby nebylo nutné budovat zpočátku jakékoli závislosti výhybek na návěstidlech a zároveň aby do budoucna nebylo nutné kupovat nová vjezdová návěstidla. :) Myslete si o tom, co chcete, ale reálnou oporu to má.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: čtv 18 led, 2018 5:53 pm
od Morris Zapp
Ano, strom života je košatý a dá se nalézt prakticky cokoliv, co se dalo jakžtakž naroubovat na předpisy (občas ani to ne :? ) - ale mně ty paskvily na moduly nesmí a ani to nebudu doporučovat jinému :wink:

Možná bych se ještě zeptal (jestli to už někde zaznělo, tak se omlouvám, ale uniklo mi to): jaká to má být epocha?

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: stř 24 led, 2018 7:16 pm
od lajblt
Kolegovi jsem to už posílal na mail (chtěl zapojit základní zabezpečení pomocí relátek), vylepšenou verzi dávám i sem. Jde o stanici bez rychlostní soustavy, nicméně s návěštěním rychlosti (ano, i takové jsou). Po hlavní koleji je tedy možné projíždět vyšší rychlostí než 40 km/h a rychlostník "40" zůstává jen u vjezdu z odbočné trati. Vysvětlím:

Odbočná stanice má 5 průběžných kolejí, dopravní jsou koleje 1-3, manipulační 4 a 5. Navržené zapojení odpovídá SZZ II. kategorie, tedy s návěstidly závíslými na výměnách, ale zjednodušeně - bez závěru výměn (to jde celkem snadno doplnit) a bez kontroly protisměrných vjezdů na tutéž kolej (to už je o něco složitější, nicméně realizovatelné). Zkušený elektrotechnik si jistě tuhle kontrolu doplní sám. :)

Návěstidla jsou závislá na výhybkách přilehlého zhlaví a to takhle:

1) Aby bylo možné na návěstidle rozsvítit volnoznak, musí být všechny výhybky na manipulační koleje v základní poloze (jde o výhybky 4-6, 5, 8-10, 9-11 a 13).
2) Vjezdové i odjezdové návěstidlo rozlišuje vjezd/odjezd přímým směrem/do odbočky a rozsvítí odpovídající návěst (vjezd Výstraha/40 km/h a výstraha, odjezd Volno/40 km/h a volno). Rychlostní soustava to není z toho důvodu, že není zřízena závislost vjezdových a odjezdových návěstidel (vjezdy neumí "Volno"/"40 potom 40"), ačkoli se to tak tváří. :)

Celé zapojení je realizováno pomocí přestavníků výhybek se dvěma přepínacími kontakty (jeden přepíná srdcovku, druhý slouží pro vazby SZZ), 9 relátek se dvěma přepínacími kontakty a 2 relé pro rušení vlakové cesty s 1 přepínacím kontaktem. Dalšími součástkami jsou už jen diody 1N4007 a tlačítka.