Stránka 2 z 4

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: sob 06 srp, 2011 12:44 pm
od maayaa
drátovody pod nástupištěm se vedou v minimu případů,většinou jsou vedené venkem kolejiště.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: sob 06 srp, 2011 3:01 pm
od lajblt
Dovolím si to trochu upřesnit ohledně výměnových návěstidel. Pokud nejde o staniční zabezpečovací zařízení III. kategorie (reléové nebo jeho modernější obdoba - ESA11 apod.), musí mít výhybky výměnová návěstidla vždy. Nemůže se tedy stát, že by výhybky stavěl výhybkář přes páku drátovodem a výhybka měla jen závaží! Naopak je možné (a ve stanicích s modernizovanou elektromechanikou je to častokrát k vidění), aby výhybka měla motorický přestavník, závaží i návěstidlo.

Čili, když to shrnu:

1. Ruční stavění výhybek (výhybkář dojde k výhybce a na místě ji přehodí) - návěstidlo a černobílé závaží, žádné kanály k výhybkám (jen k návěstidlům).
2. Ústřední stavění výhybek pákou a drátovodem - návěstidlo, žluté závaží, kanál ke každé takto stavěné výhybce a k návěstidlům.
3. Ústřední stavění výhybek motorem - návěstidlo, žluté závaží, bez drátovodných kanálů.
4. Ústřední stavění výhybek motorem + reléovka/ESA11 + výhybky s hákovým závěrem - bez výměnového návěstidla, žluté závaží, bez kanálů.
5. Ústřední stavění výhybek motorem + reléovka/ESA11 + výhybky s čelisťovým závěrem - bez návěstidla, bez závaží, bez kanálů.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: sob 27 srp, 2011 11:05 pm
od kecu.p
tak i ja se přidám

návrh Marka D jasně ukazuje mechanické návěstidla a proto releovka i zab. zař 3. kategorie padá.
Proto tady jsou 2 možnosti ... návěstidla závislá na výhybkách - mechanické přestavníky a závorníky nebo výměnové zámky a nebo nezávislá ... výhybky stavěné ručně a uzamčené výměnovými zámky. Jakou vyriantu použije je jen a jen na něm.
Příklad:
Stanice Hájek ležící na hlavní trati Chomutov - Cheb měl pouze vjezdová návěstidla mechanická a výhybky měli výměnové zámky. Ale na druhou stranu stanice Březová u Karlových Varů ležící na lokální trati Marianské Lázně - Karlovy Vary dolní nádraží měla vjezdová, odjezdová návěstidla, mechanické přestavníky a závorníky. Ale obě dvě stanice měly výměnové návěstidla s výměníky (těleso s koulí).

Těžko určit ... ja bych to dělal co nejjednodušší. Naznačil pouze šachty k návěstidlům a zbytek na klíče.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: stř 17 led, 2018 1:41 pm
od Kajinek11
Mohu drátovodné podzemní trasy k výhybkám (šachty) vést i do jiného úhlu než 90°, nebo musím striktně dodržet 90°? Nikde na webu jsem se to nedozvěděl... a ani z žádných fotek to není patrné.. Díky

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: stř 17 led, 2018 2:15 pm
od hank
Tady
https://publi.cz/books/147/02.html
https://publi.cz/books/147/03.html
sice není přímá odpověď, ale asi by se toho dala odvodit...

Jinak nechci spekulovat. Nevzpomínám si, že bych to někdy viděl jinak než kolmo, ale to neznamená, že to musí být pravidlo. A paměť je zrádná mrcha. :? Takže třeba se tu objeví nějaký návěstní mistr a vysvětlí nám to pořádně.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: stř 17 led, 2018 2:38 pm
od kecu.p
Kajinek11 píše:Mohu drátovodné podzemní trasy k výhybkám (šachty) vést i do jiného úhlu než 90°, nebo musím striktně dodržet 90°? Nikde na webu jsem se to nedozvěděl... a ani z žádných fotek to není patrné.. Díky



Vždy byly drátovodné trasy mezi pražci kolmo ke koleji v úhlu 90°. Je to jednoduché, nemáme pražce hičmo na kolejích, proto v úhlu 90°.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: stř 17 led, 2018 4:14 pm
od PajaF
Jak pise kecup, pod kolejemi vzdy kolmo, jinak samozrejme mohou vest podel koleji i sikmo.

Nechce se mne to hledat, zkus zadat strejdovi G do vyhledavani dratovodne trasy a otevri si obrazky.

I se to nekde resilo, myslim, ze to byl Cipisek.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: stř 17 led, 2018 4:16 pm
od hank
kecu.p píše:
Kajinek11 píše:Mohu drátovodné podzemní trasy k výhybkám (šachty) vést i do jiného úhlu než 90°, nebo musím striktně dodržet 90°? Nikde na webu jsem se to nedozvěděl... a ani z žádných fotek to není patrné.. Díky


Vždy byly drátovodné trasy mezi pražci kolmo ke koleji v úhlu 90°. Je to jednoduché, nemáme pražce hičmo na kolejích, proto v úhlu 90°.


Tohle má samozřejmě logiku, ale jsou i výhybkové pražce vždycky kolmo ke všem kolejnicím, které na nich leží? A nemohly být drátovodné kanály někdy i pod spodní úrovní pražců? Ocelové pražce, které se pod výhybky používaly dost často, bývaly "placatější" než pražce dřevěné a betonové.

Proto odkazuju na ten přehled mechanických částí ZZ výhybek: Udělátka na koncích drátů a způsoby jejich připevnění k těm mechanickým částem výhybek by měly být (podle mého laického a jen mírně poučeného názoru) to, co vposledku rozhoduje o optimálním směru vedení drátovodných kanálů.

Ale mohu se samozřejmě mýlit.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: stř 17 led, 2018 4:38 pm
od kecu.p
hank píše:
kecu.p píše:
Kajinek11 píše:Mohu drátovodné podzemní trasy k výhybkám (šachty) vést i do jiného úhlu než 90°, nebo musím striktně dodržet 90°? Nikde na webu jsem se to nedozvěděl... a ani z žádných fotek to není patrné.. Díky


Vždy byly drátovodné trasy mezi pražci kolmo ke koleji v úhlu 90°. Je to jednoduché, nemáme pražce hičmo na kolejích, proto v úhlu 90°.


Tohle má samozřejmě logiku, ale jsou i výhybkové pražce vždycky kolmo ke všem kolejnicím, které na nich leží? A nemohly být drátovodné kanály někdy i pod spodní úrovní pražců? Ocelové pražce, které se pod výhybky používaly dost často, bývaly "placatější" než pražce dřevěné a betonové.

Proto odkazuju na ten přehled mechanických částí ZZ výhybek: Udělátka na koncích drátů a způsoby jejich připevnění k těm mechanickým částem výhybek by měly být (podle mého laického a jen mírně poučeného názoru) to, co vposledku rozhoduje o optimálním směru vedení drátovodných kanálů.

Ale mohu se samozřejmě mýlit.


Drátovodné trasy vedoucí kolejištěm napříč byl tvořen tak, aby bylo co nejméně ohybů. Ale vždy kolmo na kolej mezi pražci. Nikdy nevedla pod pražci. I v tom kanále jsou totiž kladky nesoucí dráty. A protože skutečné výhybky měli menší úhel odbočení než modelové výhybky, měly pražce vždy jednu rovinu. Ještě je jedno důležité situování ... nikdy drátovodná trasa nevedla pod srdcovkou a ani pod jazyky.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: stř 17 led, 2018 4:42 pm
od cipisekmp
Ahoj, kdysi jsem venoval spoustu casu mapovani dratovodu ve stanici Bzenec kterou mam u ruky a vznikl z toho clanek.
http://kzmslovacko.cz/index.php/skutecna-zeleznice/30-stanice-bzenec/161-dratovodne-sachty
Treba to nekomu pomuze. Cipisekmp.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: stř 17 led, 2018 4:48 pm
od sidlo
Mám dotaz na drátovod v kanále.
Předpokládám, že kanál nemohl být vystavěn do oblouku, ale musel být vždy v rovných úsecích. Jaká by mohla být asi minimální délka rovného úseku a jaký minimální úhel odbočení?

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: stř 17 led, 2018 4:56 pm
od hank
cipisekmp: Dík, to je přesně ono. I ten odkaz na Parostroj.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: stř 17 led, 2018 5:27 pm
od Kajinek11
To Cipisek.

Díky, to jsem přesně potřeboval. Já mám zhlaví právě takovéto, takže tam bych to bez šikmého vedení asi nedal ..

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: stř 17 led, 2018 6:26 pm
od cipisekmp
Ahoj, vic veci nez je na fotkach jsem nenameril, takze jedine si to vydedukovat z fotek.
Jeste by mohl pomoci s vyrobou tento clanek. http://kzmslovacko.cz/index.php/jak-na/145-jak-na-dratovody-ve-stanici
Cipisekmp.

Re: Jak na drátovody

PříspěvekNapsal: stř 17 led, 2018 6:47 pm
od Kajinek11
Diky Cipisku,

pomuze to hodne, ale z toho mi vypliva jedna otazka? Proc k nejake vyhybce vedou trasy z obou stran a k nekterym jen z jedne strany (navic nekdy dvojite a nekdy pouze jednojite) ? :shock: