od Tomáš » pon 03 led, 2011 10:33 pm
četl jsem na toto téma,jeden zajímavý článek,takže v kostce:
V letech kdy ještě pára byla v kurzu (mezi válkama) se už vyskytovaly jak známo první motoráčky,keré bylo třeba natankovat.Netankovala se nafta.Protože i rozsáhlá depa měla jen několik málu kusů,nebylo třeba budovat žádné rozsáhlé čerpačky.Prvně,se na odstavnou kolej dovezla cisterna a tankovalo se pomocí konví.Později když už bydlely motoráky v rotundách se z cisteren dotáhlo pomocí hadic tankování do rotundy.Tyto stání byly pevně odděleny od parní trakce.Nejdůležitější bylo oddělit tankování od parní údržby z důvodů požáru.Pak už se motorová trakce rozrostla natolik,že už nebylo možná dotankovávat pomocí konví a tak se zřizovaly vědší POVRCHOVÉ nádrže s malými stojany k tankování.(Platí pro vědší depa.) V malých stanicích kde motorák končil službu,se ještě v 50.letek používalo dotankování hadicí z cisterny.Až když se později začalo tankovat naftou se budovaly podzemní nádže velkých kapacit z výdejnímy stojany.Prvně mechanicé později elektrické.Vždy však byly stále odděleny obě trakce.Nastaval problém,že vědší lokomotivní depa měla vlastní zdroj vody v blízkém okolí a tak bylo problematické vybudovat velké podzemní nádrže na naftu.Hlavní důvod havarie na nádrži a tím následná kontaminace vodního zdroje.Proto se budoovaly velké podzemní nádrže úplně mimo areál a do depa se dopravovala nafta nadzemním potrubím aby bylo hned vidět když dojde k závadě.
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)