železniční přejezd se závorami

Postupy, návody a dotazy k výrobě doplňků - stromy, porosty, stavby, no prostě vešketé příslušenství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod kecu.p » stř 03 úno, 2010 6:41 pm

juroH0 píše:Zvonec majú vtedy ak závorár nanich nevidí, slúži ako výstraha aby tam niekoho neprivrel.



Však jak to vím že zvonec mají mít pouzy ty co jsou ovládány na dálku drátovody. Proto mě to udivilo že mají zvonec i kliku !!
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod kecu.p » stř 03 úno, 2010 6:42 pm

Tomáši, viděl jsi jak vypadají naše závory?? Chceš něco modernějšího, ale modernější je AŽD pohon. A toto zdaleka není AŽD pohon. Toto jsou opravdu německé "šraňky"
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod MirekTT » stř 03 úno, 2010 6:52 pm

Moc nepomůžu, ale někde jsem ty AŽD závory viděl jako lept. Na stožáru bedýnka s blikači a závora, co se rozdvojuje a obejme tu bedýnku blikače z obou stran. Někdo to určitě leptá, možná i typ CCCP se světly na tykadlech, ale zaboha to teď nemůžu najít. Snad sem někdo hodí odkaz.
Ale ty německé bych nechtěl ani zadara.


Doplněno:
Já su trubka, dyť je má Lukáš Košťál - DK Model: http://www.dk-model.cz/galerie/0052.html
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod TTmili » stř 03 úno, 2010 7:00 pm

Co se týče těch CCCP tak RM-model, tuším že to tak je, ale měl jsem je v ruce a je to takový spíchlý horkou jehlou. Jinak co se týče blikače tak na leptu Jurových návěstidel jsou i právě tyhle "jednoštíty". Až se konečně dostanu k tomu abych ty návěstidla stavěl aspoň na zakázku když ne sériově tak budu dělat i ten blikač.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod juroH0 » stř 03 úno, 2010 7:53 pm

kecu.p píše:
juroH0 píše:Zvonec majú vtedy ak závorár nanich nevidí, slúži ako výstraha aby tam niekoho neprivrel.



Však jak to vím že zvonec mají mít pouzy ty co jsou ovládány na dálku drátovody. Proto mě to udivilo že mají zvonec i kliku !!


Tie závory sú fakt parádne ale až tak som ich neskúmal :lol: ako pozerám na ten diel kde sú ( trainmania.info/kolejiste/dil05/dil05-01.html ) tak sú ďalej od strážneho domčeka, ciže by tam mal byť len zvonec...ale nemohla tá kľuka slúžiť ako napr núdzové ovládania?
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod maayaa » stř 03 úno, 2010 10:41 pm

ne mechanický závory nic takovýho nemaj,když se přetrhne drát tak je to v háji.
maayaa
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod kecu.p » čtv 04 úno, 2010 3:12 am

juroH0 píše:
kecu.p píše:
juroH0 píše:Zvonec majú vtedy ak závorár nanich nevidí, slúži ako výstraha aby tam niekoho neprivrel.



Však jak to vím že zvonec mají mít pouzy ty co jsou ovládány na dálku drátovody. Proto mě to udivilo že mají zvonec i kliku !!


Tie závory sú fakt parádne ale až tak som ich neskúmal :lol: ako pozerám na ten diel kde sú ( trainmania.info/kolejiste/dil05/dil05-01.html ) tak sú ďalej od strážneho domčeka, ciže by tam mal byť len zvonec...ale nemohla tá kľuka slúžiť ako napr núdzové ovládania?



Na tom obrázku můžeš vidět pohled na přejezd. Ale ne na celý. Může mít závorářské stanoviště v pravo, tam by klidně být mohlo. To by nam musel ujasnit sám autor závor.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod juroH0 » čtv 04 úno, 2010 5:54 pm

Ja som predpokladal, že sú ovládané zo zastávky. Hej výhľad by mal byť len na časť cesty smerujúcej dole, takže zvonec má opodstatnenie. Ešte ma tak napadlo, či nemôže ísť napr o rekonštrukciu závor ovládaných kľukov na "diaľkové" ovládanie, no neviem...
Ale každopádne, ak by som sledoval takýto model, určite by som si kľuku navyše nevšimol :D detaily robia model ale toto už je pre mňa nepodstatné, no to je vec názoru...
H0(e), DCC, epocha II-III
7", 1:4
Uživatelský avatar
juroH0
 
Příspěvky: 900
Registrován: stř 11 dub, 2007 12:59 pm
Bydliště: Slovensko

Příspěvekod kecu.p » čtv 04 úno, 2010 5:59 pm

juroH0 píše:Ja som predpokladal, že sú ovládané zo zastávky. Hej výhľad by mal byť len na časť cesty smerujúcej dole, takže zvonec má opodstatnenie. Ešte ma tak napadlo, či nemôže ísť napr o rekonštrukciu závor ovládaných kľukov na "diaľkové" ovládanie, no neviem...
Ale každopádne, ak by som sledoval takýto model, určite by som si kľuku navyše nevšimol :D detaily robia model ale toto už je pre mňa nepodstatné, no to je vec názoru...



Nikdy. Dálkově ovládané závory neměli kliku. A rekonstrukce?? Věř mi že rekonstrukce by vypadala úplně jinak než předělání na dálkové ovládání. Ja si toho všimnul velmi dobře. A protože to znám, tak mě to zaujalo. Takový malý, leč zbytečný detail.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod kecu.p » čtv 04 úno, 2010 6:15 pm

Tak jsem si prohlédnul fotky závor na http://www.trainmania.info/ a opravdu, v tom článku zmiňované závory jsou místně ovládané. Ani na jedné fotce není mechanismus zvonce. Zvonec tedy i v modelu je nesmysl, pokud konkrétní závory mají kliku místního ovládání.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod MirekTT » čtv 04 úno, 2010 9:24 pm

No já sem plácnu jednu příhodu s těmito závorami v měřítku 1/1. Ozřejmí vám fakta o zvonci. Jestli neradi čtete dlouhé vtipné texty, poenta je v posledních dvou větách.

!Text je nevhodný pro osoby mladší 15ti let!

Bylo léto 1988. Valtice zastávka. Pár učňů z nedalekého SOUŽ (mezi nimi i moje maličkost) se nudilo na lavičce na nástupišti (protože v Decu - místní hospodě hned za zastávkou - měl zrovna službu ten kokot, co nechtěl nalívat mladistvým) a čekalo na příjezd prastaré M262, která v tom okamžiku vyrážela někde od Novosedel do Břeclavi, tedy i přes Valtice.
Jenže tenhle motoráček se měl na Valtickém nádraží křížit z Břeclavi jedoucím Sergejem táhnoucím spoustu......spoustu....no... sakra...Facs?...už nevím. Nudné parné ticho proťal zvuk zvonce! Dvojitý cink! Klídek. Cinkl dvojitý zvonec na budově zastávky. Nějaká dobová signalizace. Službu měla zrovna ta prdelatá ajnzboňačka (po našem jihomoravsky hajzlpoňačka), která vyšla ven a spěchala k nedalekému rumpálu ovládání závor, aby je spustila. My všichni učilištěm poviní jsme zpozorněli, neboť bylo jasné, že po perném dnu nad učebnicemi z padesátých let bude alespoň nějaká zábava v podobě beztvaré ženské postavy se spodním prádlem neuvěřitelného tvaru, vyrýsovaným na povrchu služebních kalhot, ztěžka točící zatuhlým rumpálem budovatelského mechanismu.

Jen technická poznámka: i v této "technologicky vyspělé" době se závory spouštěly raději s velkým předstihem, proto napínavá zápletka, která bude v následujícím textu pokračovat, neznamenala z hlediska železničního provozu bezpečnostní riziko.

Klapání rumpálu závor a komické pohyby hajzlpo... ehm...ajnzboňačky náhle přerušil řev motoru přijíždějícího UAZu* Pohraniční Stráže asi z nedaleké pohraniční roty. Už dávná zkušenost slouživších železničářů podložená faktem předstihu spouštěných závor dovolila té babě spouštění přerušit.
Mladík, zobák, nezkušený, vojín, nekňuba a bažant v jedné osobě sedící za volantem, zjevně nervózní popoháněním zcela rozpoluplnými rozkazy důstojníků obsažených v sedadlech spolujezdců, zablokoval kola UAZu a.......dobrzdil......škoda......mohla být prča.....byla........baba nejen zastavila spouštění, ale i trochu přizvedla závory (tzv. zpětný chod - umožní opakované použití závor). Vojín řidič váhá, baba čeká, je horko, napínavá situace, baba vyhodnotila: je měkej a nepochopil, že ho pouštím, začla spouštět. Jenže: strašlivý řev důstojníků v UAZu a roztřesenost vojína způsobila prošlápnutí plynu a zpocená noha vojínova zklouzla ze spojky. UAZ poskočil kupředu. Závora dopadla na jeho plátěnou střechu. Vojín dupl na brzdy. Důstojník spolujezdec omdlel...., nebo padl - z tehdejšího pohledu jde o totéž. Učni (i já) se počurali smíchy, baba zčervenala a naprosto duchapřítomně opět přizvedla závory, vojín řidič zcepeněl, osazenstvo zadního sedadla vyzářilo informaci ve smyslu " jeď vole, když tě pouští" - my jsme si k tomu domysleli: a hodně rychle vzhledem k objevyvšímu se Sergeji v nedaleké zatáčce na kopci. UAZ se rozjel, baba dovřela závory, Sergej vytvořil průvan ze spálené nafty a my jsme se probrali opět do reality........a měli jsme na tři dny téma k debatě.......protože nic jiného rozumnějšího se v tom letopočtu a věku zúčastněných ani dělat nedalo.

*UAZ - ruský dobový kabrioekvivalent americkému jeepu.

PS: Děj, místo i podobnost postav v něm účinkujících se doopravdy odehrál. Autorovi se nepodařil zjistit osud protržené střechy UAZu, ani jeho posádky. Baba po incindentu odešla na záchod a pak sežrala pro tyto nervydrásající případy nachystanou čokoládu.

A co jsem vám chtěl sdělit? Že tyto závory fakt necingajů, enom klapajů (rohatka/západka), ale baba na nich po celů dobu spůšťání aj zvihání viděla. Nevím, jak je to v místech, gde sú závory za rohem.
MirekTT
 
Příspěvky: 2573
Registrován: stř 03 pro, 2008 7:39 pm

Příspěvekod TTmili » čtv 04 úno, 2010 9:40 pm

Na městským nádraží v Jihlavě jsou na druhým zvlaví mechanický závory ovládáný ze stavědla které je uprostřed "nákladního" nádraží kvůli tomu že se tam dřív hojně posunovalo kvůli vysypávání písku z vagónů do výsypky a přes ní do tunelu pod nádražím kde bejvávali fronty Tatrovek (i já to ještě pamatuju, hlavně na konci léta když se svážel písek do technických služeb).
No ale zpět k závorám, na závory sice vidět je, ale jelikož jsou dobrých 500m od stavědla tak je na nich zvonec. Jejich spouštění vypadá následovně. Lana se začnou napínat, je to dobře znatelný, chvilku na to začne zvonit zvonek (cca 5 dvojcinknutí během minuty). Po cca 5 - 6 zazvoněních se za téměř stálého zvonění začnou spouštět závory, když dosednou všechno utichne, i lana se prověsí jako by utichl život. To ticha naruší maximálně přijíždějící vlak a nebo troubící auto (vzhledem k předstihu spouštění který je i u těchto značný, hlavně pokud vlak jede od Rantířova, a ne z nádraží). Jestli na nich je klika či nikoli nevím, podívám se, ale tuším že tam je jen kolo na kterém je to navíjecí lano.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod maayaa » čtv 04 úno, 2010 11:33 pm

Dálkově ovládaný závory by měly mít drátovody(2xdrát).Ovládání lankem jsem viděl jen u místně stavěných závor,už ani nevim kde.Dálkově ovládaný závory se dávaly tam,kde nebylo od obsluhy vidět na přejezd.Dálkově ovládané závory mají na přejezdu ''předzvaněč trojlístek''(tak se to jmenuje a je to i na tom řetězovém kole)a u obsluhy je pohon,říká se mu ''Liberta''(podle výrobce Liberta Praha).Trojlístek umí udělat na začátku předzváňku,spustit závory a na konci je zapevnit proti zvednutí.Pohon slouží pro nastavení začátku a konce(počet otáček)a je v něm navíc brzda,která hlídá aby se s klikou netočilo moc rychle a nezkrátila se doba předzváňky.Někde mám rozkres obo těch zařízení,tak pokud to najdu tak to sem dám
maayaa
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod kecu.p » pát 05 úno, 2010 8:33 am

maayaa píše:Dálkově ovládaný závory by měly mít drátovody(2xdrát)...



Na síti SŽDC stále existují nebo existovali i tzv. jednodrátové závory. Ale i ty byli dálkově ovládané a měli zvonec. Třeba na trati Janovice nad Úhlavou - Nýrsko.
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

Příspěvekod kecu.p » pát 05 úno, 2010 8:55 am

TTmili píše:... No ale zpět k závorám, na závory sice vidět je, ale jelikož jsou dobrých 500m od stavědla tak je na nich zvonec. Jejich spouštění vypadá následovně. Lana se začnou napínat, je to dobře znatelný, chvilku na to začne zvonit zvonek (cca 5 dvojcinknutí během minuty). Po cca 5 - 6 zazvoněních se za téměř stálého zvonění začnou spouštět závory, když dosednou všechno utichne, i lana se prověsí jako by utichl život. To ticha naruší maximálně přijíždějící vlak a nebo troubící auto (vzhledem k předstihu spouštění který je i u těchto značný, hlavně pokud vlak jede od Rantířova, a ne z nádraží). Jestli na nich je klika či nikoli nevím, podívám se, ale tuším že tam je jen kolo na kterém je to navíjecí lano.



Tak 1) To co popisuješ je příklad dálkově ovládaných závor ... v tomto případě ze stavědla, proto není klika na stojanu závor a mají zvonec.

2) Důvodem proč jsou závory s předstihem uzavřeny je ten, že vjezdová vlaková cesta u elektromechaniky se může zapevnit závěrem výměn až tehdy pokud jsou i přejezdy v uvažované vlakové cestě uzavřeny. A protože nikdo dopředu nedokáže odhadnout jízdní dobu vlaku, tak jsou zavřeny s předstihem. Něco jiného je u odjíždějícího vlaku, zde je vidět na vlak.
Naposledy upravil kecu.p dne pát 05 úno, 2010 9:00 am, celkově upraveno 1
H0 DCC + H0e analog
KŽM Sokolov

ČSD ep. 3 a 4
Uživatelský avatar
kecu.p
 
Příspěvky: 613
Registrován: pon 18 kvě, 2009 8:08 am

PředchozíDalší

Zpět na Výroba doplňků

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků