Točna TT

Postupy, návody a dotazy k výrobě doplňků - stromy, porosty, stavby, no prostě vešketé příslušenství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod TTmili » pát 04 zář, 2009 2:37 pm

Taky myslím že není nad to si provázet soupravu po kolejišti, ale co zbylí soupravy, od analogu jsem upustil kvůli tomu že se nedá bez izolovaných úseků posunovat, a zároveň jezdit po kolejišti. Já se třeba vyžívám v posunu, nebo případně v jízdě po lokálce (tam jsou vdycky nějaký neočekávatelný změny) ale naopak jízda po "hlavní" trati mě nějak nebere, teda z pohledu řízení, z pohledu pozorovatele je to nádhera taky. Proto bych rád například aby se mi točna zastavovala tam kde chci nebo aby rychlík na hlavní trati zastavil na nádraží sám, abych se mohl věnovat plně posunu. Taky nejsu typ člověka co by si sed a jen pozoroval, to není můj šálek čaje, já do provozu musím nějak zasáhnou, i třeba tím posunem.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod Patrik Novák » pát 04 zář, 2009 4:18 pm

TTmili píše:Tak teď ze sebe udělám negramotu a tak ale nemůžu si pomoc, prostě mi nějak asi nedošlo co je to ta věž o který se Patrik zmiňuje. Kdo mi to vysvětlí?
A co se týče toho řízení, tak to svatá pravda, já bych taky nechtěl automatizovaný řízení kolejiště, není nad to řídit si provoz sám. Ale u tý točny mám prostě obavy z toho že bych se do toho točení tak zažral že bych nic jinýho nedělal, navíc uřídit bez nějaký automatizace (aspoň ta točna, návěstidla nebo aspoň cílový zastavování což sem slyšel že taky de) střední kolejiště je pro jednoho člověka moc, dyť ani ve skutečnosti neřídí jen jeden člověk všechno, nebo ne?

myslel jsem HI-FI věž
Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Příspěvekod Luis0 » pát 04 zář, 2009 7:21 pm

No vidím že se tu rozběhla bouřlivá diskuse a že co člověk to jiný názor... :wink:

Abych trochu objasnil svůj původní návrh. Padly tu nápady pulsní regulace DC pohonu, manuální ovládání, automatika, merkur, potenciometr z hifivěže, servo, atd....
No něco je krásná česká modelářská improvizace, něco je prostě totální nesmysl.
Za prvé, předpokládám že točna s lokomotivou bude něco vážit a tak asi bude problém to pohánět motorem z hifivěže, či modelářským servem (servo který by to výkonově zvládalo by stálo odhadem tak minimálně 12-15 stovek a v případě jakýhokoliv zádrhelu při pohybu bude po zubech)
DC motor s převody (merkur apod...) plus pulsní řízení je pochopitelně možná cesta, ovšem jakákoliv automatizace téhle cesty je velmi složitá a bude hodně nespolehlivá. Takže tato cesta je použitelná ale dle mého jen pro plně manuální chod. Reálnou železnici řídí mnoho počítačů a také dost lidí, takže představa že v modelové podobě vše může řídit jeden člověk není reálná....i když je jistě používaná. No a proto tu máme automatizaci a řízení a často se řídí i procesy které v reálu jsou manuální, ale taky třeba opačně, některé v reálu automatické procesy můžou být na modelovém kolejišti manuální. Chci tím říci že cest a přístupů je prostě spousta.....
Pohony DC i krokové dělám cca 15 let a naprosto upřímně Vám mohu napsat, že pokud chci spolehlivě polohované zastavovaní na přesně definovaných místech tak není nic jednoduššího a také levnějšího než pohon krokovým motorem. V tomto případě je pochopitelně nutno pohon zpřevodovat kvůli zjemnění chodu a kvůli potřebě určité síly a pro dosažení reálné rychlosti pohybu.
Můj vstup do téhle diskuse není o tom že bych chtěl někomu vnucovat to či ono, ale spíš o tom že si nikdo (ani zastánce naprogramované točny, ani zastánce točny řízené PWM, ani zastánce toho či onoho pohonu) neobejde bez mechanických dílů. Ne každý má doma soustruh, frézku, CNC, odvalovku na ozubení, atd..... a tak prostě nabízím možnost výroby dílů. aby byla motorizace točny cenově přijatelná, asi nebude reálný abych ji udělal jako finální produkt a jak tato diskuse ukazuje ani by to nemělo smysl, protože každý má nějakou svoji představu jak to ovládat.
Takže spíš zkuste dát hlavy dohromady nad rozumnou mechanikou do které půjde instalovat k pohonu a ovládání cokoliv (DC motor, krokáč, nebo třeba klika na ruční točení :lol: ) a já pokud bude zájem aspoň o pět kusů sad mechaniky díly vyrobím. :wink:
Luis0
 
Příspěvky: 104
Registrován: ned 01 bře, 2009 4:56 pm
Bydliště: Víska 6

Příspěvekod vvitty » pát 04 zář, 2009 8:06 pm

Nejen jiny nazor, ale take jine pozadavky...

jako vhodny zaklad by mohlo poslouzit ozubene kolo velkeho prumeru (? 25 cm?) s jemnym ozubenim a s prislusnym pastorkem a otvory pro prisroubovani. Muze (ale nemusi) byt z plneho materialu, a zrejme by bylo vhodne udelat bocni ozubeni.
Bud se muze napevno pripevnit k podkladu a motor se bude tocit spolecne s tocnou, nebo naopak k ose tocny.

Takove reseni bude nejmene narocne na vlastni prevodovku, zejmena co se pripadnych vuli tyka. Volbu pohonu (krokovy motor, servo, klika) a pripadnou adekvatni zpetnou vazbu (opet krokac, opticke senzory, zrak...) uz si potom muze kazdy zvolit sam... Otazkou je, kolik by takove ozubene kolo stalo...
Stavebnice, díly, nářadí pro modeláře, - [url]https://www.pojezdy.eu/eshop[/url]
vvitty
 
Příspěvky: 2623
Registrován: pát 28 pro, 2007 7:11 pm
Bydliště: Praha

Příspěvekod Houmr » sob 05 zář, 2009 6:58 am

Ano po mích zkušenostech bych řekl že velké ozubené kolo by opravdu bylo nejlepší, protože jakékoliv zpřevodování do pomala vede k nepřesnému zastavování a to díky vůli v zubech převodů, čím méně převodů, tím větší přesnost, takže jak píše vitty velké ozubené kolo a nejlépe šnek s krokovým motorkem, nebo s obyčejným motorkem.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod alexander » sob 05 zář, 2009 8:16 am

Aby to nebola len teoretická dišputa, tak jeden praktický návrh:

http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/0 ... -tocna.asp
alexander
 
Příspěvky: 394
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Příspěvekod Luis0 » sob 05 zář, 2009 4:47 pm

alexander píše:Aby to nebola len teoretická dišputa, tak jeden praktický návrh:

http://www.vlaky.net/zeleznice/spravy/0 ... -tocna.asp


Zajímavé....a kde je to vidět hotové???? Všiml jsem si, že projekt je již staršího data, tak bych očekával nějakou realizaci.

Teď upřímně....jakýkoliv konstrukční postup vycházející z demontovaných dílů (pokud není v daný moment k dispozici dostatečný počet kusů) je vhodný pouze pro naprosto individuální stavbu.
Celý návrh je dle mého soudu nesmyslně složitý a má dost kritických míst.
V první řadě půjde o problém vůle v převodu a o axiální vůli v motoru. Jak máš vyřešeno přesné polohování. Uvědom si že chyba v polohování na šneku je na výjezdu z točny násobená poměrem průměru kola převodu a točny. Použití nějakých snímacích mechanických sběračů které tam jsou vidět, je vždy nespolehlivé řešení....prach, nečistoty se nakonec dostanou vždy tam kde to nejmíň čekáme a také nejmíň potřebujeme.
Nechci taky polemizovat o stabilitě toho uložení, ale moc se mi to nezdá....
No a šnek letmo uložený na té dlouhé ose z motoru to už doslova bije do očí.....
Ale jinak před Tebou smekám, že jsi se aspoň o něco pokusil!!!! :!: :!: :!:
Osobně vidím, že vůbec není špatný návrh s velkým ozubeným kolem a pokud se doplní o systém vymezení zubové vůle, což není nic složitého tak to může v pohodě fungovat. Na osu usadit kotouč se zářezem a po obvodu rozmístit optozávory (pro ně udělat pohyblivou montáž v drážce pro snadné přesné mechanické dostavení polohy) Tlačítka by spínala každou optozávoru v pozici kde by se měla točna zastavit. Elektronika by byla zcela jednoduchá s PWM řízením rychlosti otáčení. Jako motor by se dal použít vpodstatě libovolný silnější DC motorek. V případě použití menšího modulu bude převod dostatečně do pomala a nebo by se dal použít šnekový převod, ale u něj je vymezení vůle složitější. :wink:
Osazení krokového motoru by bylo trochu o jiné koncepci....nejspíš ozubené řemínky a řemenice, tedy gramofon. U takového řešení by odpadl problém se zubovou vůlí, ale elektronika by byla složitější. Taky by to bylo asi finančně nákladnější jelikož použitý komponenty nejsou nejlevnější.
Luis0
 
Příspěvky: 104
Registrován: ned 01 bře, 2009 4:56 pm
Bydliště: Víska 6

Příspěvekod alexander » sob 05 zář, 2009 5:28 pm

To nie je moja konštrukcia, link som sem dal preto, aby to nebolo len suché teoretizovanie. A ani netuším či autor projekt aj realizoval.
Moja točňa je úplné samo-domo, a tiež sa trápim s pohonom. Momentálne laborujem so servom, z ktorého som vykuchal potenciometer na snímanie polohy a nahradil ho externým viacotáčkovým a celé to riadim uhlenbrock dekodérom pre servá. Funguje to celkom obstojne akurát treba doladiť prevody (ozubené kolečká mám zo starej tlačiarne!). A samozrejme neriešim polohovanie, pretože moja točňa je len na otáčanie, teda potrebujem zabezpečiť iba otočenie o 180°.
Osobne si myslím, že ak staviam rozsiahle koľajisko, ktoré bude riadené napr. TrainControllerom, tak finančná náročnosť je tak vysoká, že položka za firemnú točňu je zanedbateľná.
V prípade "nízkonákladového" projektu a amatérskej stavby točne je riešenie " a la Houmr" ideálne.
alexander
 
Příspěvky: 394
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

Příspěvekod jima » pon 02 lis, 2009 10:50 am

alexander píše:To nie je moja konštrukcia, link som sem dal preto, aby to nebolo len suché teoretizovanie. A ani netuším či autor projekt aj realizoval.
Moja točňa je úplné samo-domo, a tiež sa trápim s pohonom. Momentálne laborujem so servom, z ktorého som vykuchal potenciometer na snímanie polohy a nahradil ho externým viacotáčkovým a celé to riadim uhlenbrock dekodérom pre servá. Funguje to celkom obstojne akurát treba doladiť prevody (ozubené kolečká mám zo starej tlačiarne!). A samozrejme neriešim polohovanie, pretože moja točňa je len na otáčanie, teda potrebujem zabezpečiť iba otočenie o 180°.
Osobne si myslím, že ak staviam rozsiahle koľajisko, ktoré bude riadené napr. TrainControllerom, tak finančná náročnosť je tak vysoká, že položka za firemnú točňu je zanedbateľná.
V prípade "nízkonákladového" projektu a amatérskej stavby točne je riešenie " a la Houmr" ideálne.

Naprosto souhlasím že točna samo domo a la Houmr je nejlepší řešení a krom toho co si člověk udělá sám,tak stoho má větší radost,sám si dělám točnu dle Houmra pohon jsem řešil motorkem z převodovkou a otáčení budu řídit nejspíš taky jako Houmr lokodekodérem.Taky by se mi líbylo automatické pootáčení kolej na kolej,ale netuším jak nato ,každopádně kluci z DCCKOLEJE dělají na programu na ovládání točny,tak jsem zvědav jak to dopadne.
jinak na mou točnu se můžete mrknout zde: http://jimam.wz.cz/tocna.htm
jima
 
Příspěvky: 19
Registrován: pon 09 bře, 2009 3:16 pm

Točna

Příspěvekod marekiss » ned 08 lis, 2009 9:39 pm

Tak zdravím všechny příznivce našich stránek. ( http://www.dcckoleje.kx.cz )

Velice nás těší vaše přízeň a jen abych uvedl na pravou míru náš záměr.

Tak ten je takový, že stačí zadat o kolik poloh se má točna otočit a ona provede.

Nutností je Krokový motorek pod točnou a přenos bez vůle.

Tak hodně zdaru při stavbě točen.
marekiss
 
Příspěvky: 10
Registrován: ned 08 lis, 2009 9:35 pm

Re: Točna

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 09 lis, 2009 8:55 am

marekiss píše:Tak zdravím všechny příznivce našich stránek. ( http://www.dcckoleje.kx.cz )

Velice nás těší vaše přízeň a jen abych uvedl na pravou míru náš záměr.

Tak ten je takový, že stačí zadat o kolik poloh se má točna otočit a ona provede.

Nutností je Krokový motorek pod točnou a přenos bez vůle.

Tak hodně zdaru při stavbě točen.


Jestli jsem to správně pochopil tak je vaše řízení závislé jen na počtu pulzů poslaných do KM. Je to tak ?
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod marekiss » úte 10 lis, 2009 9:36 am

Ano přesně tak.
Proto je třeba nemít vůli v převodech, protože následně tato výhoda padá.
marekiss
 
Příspěvky: 10
Registrován: ned 08 lis, 2009 9:35 pm

Příspěvekod Zdenek Valter » úte 10 lis, 2009 1:08 pm

marekiss píše:Ano přesně tak.
Proto je třeba nemít vůli v převodech, protože následně tato výhoda padá.


Tomu rozumím. Jak ale určíte kde se točna nachází (například po zapnutí) ?
Z nějaké 0 polohy přeci vyjít musíte ?

Jak se to bude programovat pro různé mechanické konstrukce - převod na šnek, ozubený řemen atp.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Martin HO » úte 10 lis, 2009 2:29 pm

Můj syn dělal s kolegou z práce elektroniku k točně na pohon krokovým motorem.

Samozřejmě, že točna při zapnutí musí být v nulové poloze (jedna z funkčních poloh). Nejsnadnější je, když se v té poloze rovněž vypíná. Jinak se tam musí dostat "ručně".

Jinak ale naprosto přesné, spolehlivé a plynulé natáčení do jednotlivých poloh.
Martin HO
 

Příspěvekod marekiss » úte 10 lis, 2009 4:50 pm

Zdenek Valter píše:
marekiss píše:Ano přesně tak.
Proto je třeba nemít vůli v převodech, protože následně tato výhoda padá.


Tomu rozumím. Jak ale určíte kde se točna nachází (například po zapnutí) ?
Z nějaké 0 polohy přeci vyjít musíte ?

Jak se to bude programovat pro různé mechanické konstrukce - převod na šnek, ozubený řemen atp.


Vše je ošetřeno programem a celá deska se programuje až po kompletním zapojení točny. jsou tam na to vyhrazeny tlačítka.

Vše je ošetřeno díky paměti.
marekiss
 
Příspěvky: 10
Registrován: ned 08 lis, 2009 9:35 pm

PředchozíDalší

Zpět na Výroba doplňků

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků