Točna TT

Postupy, návody a dotazy k výrobě doplňků - stromy, porosty, stavby, no prostě vešketé příslušenství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod TTmili » čtv 03 zář, 2009 8:09 am

Pokud vím, tak točna Roco je jen okopírovaný Fleishmann, a tomu jsem kdysi někde viděl pod sukýnku. Ale problém je v tom že pohon točny u tohohle modelu není pod vanou ale v mostě, na kraji mostu je ozubený kolo, a to se zakousává do zubů schovaných pod převisem ve vaně, proto je tak spolehlivá a přesně zastavuje. Ale v případě okopírování tohoto by se muselo myslet na univerzálnost, tudíž na minimalizaci, což by bylo problematické. Taky když jsem uvažoval o stavbě točny tak mě tohle napadlo, ale je to hodně náročný, a kdo by po obvodu točny vykrajoval zuby :lol: .
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod Luis0 » čtv 03 zář, 2009 9:29 am

Tomáš píše:no a co okopírovat továtní pohon třeba zmíněného ROCA ?


Myslím že je to nesmysl. Takový výrobek je podřízený technologii, u firmy jako je tahle předpokládám díly nastříkané z plastů a to je v malosériové produkci nereálné provést.
Musí se to prostě navrhnout od základu a udělat pomocí dostupných technologií. Polohování není problém, k tomu jsou krokové motory a jejich řízení. Nějaké systémy s obyčejným motorkem narážkama, spínačema apod jsou nanic. To bude vždycky nespolehlivé.
Luis0
 
Příspěvky: 104
Registrován: ned 01 bře, 2009 4:56 pm
Bydliště: Víska 6

Příspěvekod Luis0 » čtv 03 zář, 2009 9:32 am

TTmili píše:...............kdo by po obvodu točny vykrajoval zuby .


já naprosto v klidu..... :lol:
Teda pokud to nemá větší průměr než 300mm :cry:
Luis0
 
Příspěvky: 104
Registrován: ned 01 bře, 2009 4:56 pm
Bydliště: Víska 6

Příspěvekod Zdenek Valter » čtv 03 zář, 2009 1:46 pm

Luis0 píše:
TTmili píše:...............kdo by po obvodu točny vykrajoval zuby .


já naprosto v klidu..... :lol:
Teda pokud to nemá větší průměr než 300mm :cry:


Točny H0 mohou být větší pravda.
Ovšem vykousávat zuby po obvodu považuji za zbytečné.

Vím také o jednom pohonu točny s vačkou který se vždy na paprsku zastavil. ;-)

Zde bych viděl jako jednodušší stavitelný optický snímač závoru nebo reflexní plošku vázané k paprsku.

Skutečná točna měla taky zámek ten by případě v modelu mohl také kompenzovat nedotaženost kolejí.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2675
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Tomáš » čtv 03 zář, 2009 3:58 pm

Luis0 píše:
Tomáš píše:no a co okopírovat továtní pohon třeba zmíněného ROCA ?


Myslím že je to nesmysl. Takový výrobek je podřízený technologii, u firmy jako je tahle předpokládám díly nastříkané z plastů a to je v malosériové produkci nereálné provést.
Musí se to prostě navrhnout od základu a udělat pomocí dostupných technologií. Polohování není problém, k tomu jsou krokové motory a jejich řízení. Nějaké systémy s obyčejným motorkem narážkama, spínačema apod jsou nanic. To bude vždycky nespolehlivé.


No to jsem jen tak plácnul,protože např.zatravňovací zařízení na statickou trávu jsme postavili přesně tímto spůsobem....kopie originálu...
Nutné je ovšem připomenout jednu podstatnou věc..celá ta věc bude jistě stát hodně tvého úsilí..takže jistě bude hrát roli i konečná cena ..,Osobně bych volil něco jednoduchého,protože kdo chce dokonalost zainvestuje a koupí tovární výrobek...mě osobně by,ale víc zajímalo něco mezi..tak aby to fungovalo ale aby to nestálo majlant..Mělo by to prostě být v rovnováze s modelem točny MŽ...do š120 si taky nedám motor např.BMW
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod Luis0 » čtv 03 zář, 2009 4:29 pm

...........Osobně bych volil něco jednoduchého,protože kdo chce dokonalost zainvestuje a koupí tovární výrobek...mě osobně by,ale víc zajímalo něco mezi..tak aby to fungovalo ale aby to nestálo majlant..Mělo by to prostě být v rovnováze s modelem točny MŽ...do š120 si taky nedám motor např.BMW



Proč myslíš že tovární výrobek musí být nutně lepší????
Do závodního BMW dávají motory malý ladičský firmy a určitě jsou lepší než běžný tovární.... :lol:
Já dělám lidem běžně věci do modelů RC aut, který na závodní dráze porážejí veškerou komerční velkoseriovou produkci. :lol:
Jinak ale souhlas že cena musí mít nějakou relaci. Jen mne trošku děsí filozofie na kterou narážím často a to, že lidi v této zemi cokoliv vyrobené malou potažmo tuzemskou firmou pokládají za horší produkt oproti výrobku velké zahraniční často jen překupní firmy.
Osobně jsem právě přesvědčený, že kdo chce dokonalost, tak si točnu postaví a ušije si ji na míru svému kolejišti. A nebo se mýlím a modeláři už vymřeli???
No a já mám řekněme snahu jim to ulehčit výrobou dílů, který Vám do točny nedá žádná velká "značková" firma protože byste to u ni prostě nezaplatili. :wink:
Ale to je trošku jiné téma nejspíš do jiné diskuse..... :D
Luis0
 
Příspěvky: 104
Registrován: ned 01 bře, 2009 4:56 pm
Bydliště: Víska 6

Příspěvekod Tomáš » čtv 03 zář, 2009 5:05 pm

Luis0 píše:
...........Osobně bych volil něco jednoduchého,protože kdo chce dokonalost zainvestuje a koupí tovární výrobek...mě osobně by,ale víc zajímalo něco mezi..tak aby to fungovalo ale aby to nestálo majlant..Mělo by to prostě být v rovnováze s modelem točny MŽ...do š120 si taky nedám motor např.BMW



Proč myslíš že tovární výrobek musí být nutně lepší????
Do závodního BMW dávají motory malý ladičský firmy a určitě jsou lepší než běžný tovární.... :lol:
Já dělám lidem běžně věci do modelů RC aut, který na závodní dráze porážejí veškerou komerční velkoseriovou produkci. :lol:
Jinak ale souhlas že cena musí mít nějakou relaci. Jen mne trošku děsí filozofie na kterou narážím často a to, že lidi v této zemi cokoliv vyrobené malou potažmo tuzemskou firmou pokládají za horší produkt oproti výrobku velké zahraniční často jen překupní firmy.
Osobně jsem právě přesvědčený, že kdo chce dokonalost, tak si točnu postaví a ušije si ji na míru svému kolejišti. A nebo se mýlím a modeláři už vymřeli???
No a já mám řekněme snahu jim to ulehčit výrobou dílů, který Vám do točny nedá žádná velká "značková" firma protože byste to u ni prostě nezaplatili. :wink:
Ale to je trošku jiné téma nejspíš do jiné diskuse..... :D


Já jsem to asi blbě napsal,ale nemyslel jsem to tak že tovární produkt je lepší než malofiremní.
Dám příklad:Někdo vyrobí točnu fabrika...pak už sácí jeden kus za druhým..pořád to stejný..a proto si může dovolit nasadit jakoukoliv cenu,klidně i takovou která neodpovídá součástkám natož pak práci...Kdežto ty jako malovýrobce si musíš sednout..a začít přemýšlet pak něco postavíš...odzkoušíš..když to funguje začneš dělat další kus,opět na koleni...Když se nás tu sejde např.5 zájemců ...tak si bezpochyb necháš zaplatit vše cos do toho vložil..čas,práci součástky..to ti nikdo nemůže vytknout...ve výsledku bude tvůj výtvor třeba i dokonalejší než to co nabízí fabrika..bezpochyb precizněji provedené..žádné zmíněné pofidérní součástky...pak z tebe vypadne cena ...no a to je to čeho se obávám..protože když to vemu reálně za tu točnu MŽ maketu jsem dal 1800,- takže v této cenové kategorii by se měl pohybovat i tvůj výrobek a to bude asi kámen úrazu...pokud někdo chce dokonalý model točny(asi by to měl být člověk co dělá komplet model depa) určitě se domluvíte a on bude ochoten zaplatit cokoliv..mě osobně by se ale víc líbilo,kdyby pohon točny byl pro lidičky,kteří si to neumí udělat sami,nemusí mít točnu zcela dokonalou,jen si chtějí občas v depu otočit nějakou tu mašinu,ale tak aby mu odstředivou silou neodlítla :lol:
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod Luis0 » čtv 03 zář, 2009 6:40 pm

Vše je věc jak se postaví zadání.....
Když bude požadavek na plně digitální točnu u který se bude zadávat úhel natočení, programovat polohy, regulovat rychlost otáčení atd....tak to asi bude nákladný. Pokud to bude točna kde budou předem definovaný řekněme 4 polohy kde se to má zastavit a ovládat se to bude řekněme pomocí 4 tlačítek který zadají najetí na danou polohu, tak to nemusí být nic extra drahýho. Samozřejmě je třeba vzít v úvahu že ten vršek točny je jen výlisek s cenou materiálu pár korun a vespod je toho u funkční točny podstatně více s materiálem třeba i za stokoruny a k tomu slušný kus práce.
Luis0
 
Příspěvky: 104
Registrován: ned 01 bře, 2009 4:56 pm
Bydliště: Víska 6

Příspěvekod wendycrx » čtv 03 zář, 2009 8:14 pm

No řekněme že spousta modelářů už dnes nemá tolik času na svůj koníček ( práce,rodina apod. ) proto je lehčí koupit hotový výrobek.Jak jsem tu psal,do stavby se taky nepohrnu,nemám vůbec zkušenost,nemám na to čas stavět točnu proto bych volil variantu,koupit nemotorový kus a nechat u někoho motorizovat,nebo nechat postavit u někoho kdo je zručný,už to dělal a má na to také čas.Samozřejmě se dohodnout na nějaké rozumné ceně pro obě strany,...Ale třeba to dopadne i tak že tu točnu vlastně potřebovat nebudu,zatím proměřuji ( když je čas ) a nějak mi to prostě nevychází.....Teda "narvat" někam točnu o 3 stání by nemusel být problém ale zase nebude zbrojení odstavné koleje apod.prostě dilema co a jak udělat.
wendycrx
 
Příspěvky: 132
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:10 pm

Příspěvekod Mirek Moc » pát 04 zář, 2009 5:58 am

wendycrx a jak by se ti zamlouvala tato kompletní točna s pohonem za 4 490 Kč - dostupná na Hobby shopu. http://www.hobby-shop.cz/sh/hled2.php?jazyk=cz&kateg=4015&typ=2&category=1377&change=1
Uživatelský avatar
Mirek Moc
 
Příspěvky: 231
Registrován: pon 14 led, 2008 4:26 pm
Bydliště: Kolín

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 04 zář, 2009 7:03 am

Mirek Moc píše:wendycrx a jak by se ti zamlouvala tato kompletní točna s pohonem za 4 490 Kč - dostupná na Hobby shopu. http://www.hobby-shop.cz/sh/hled2.php?jazyk=cz&kateg=4015&typ=2&category=1377&change=1


V popisu to napsané že je s pohonem nemá ;-)
Předpokládám ale Míro žes ji měl alespoň v ruce nebo ji máš někde instalovanou. ;-)
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2675
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod TTmili » pát 04 zář, 2009 7:10 am

Luis0 píše: ....... Osobně jsem právě přesvědčený, že kdo chce dokonalost, tak si točnu postaví a ušije si ji na míru svému kolejišti. A nebo se mýlím a modeláři už vymřeli???.......


Tak tohle jsou přesně moje slova, já si radši něco postavím, i když to ve výsledku výjde dráž než tovární model, ale mám z toho dobrý pocit. Kvůli tomu jsem byl v očích jednoho známého taky modeláře, nebo spíš sběratele za podivína. No ale to je něco jinýho. Jak jsem říkal pro mě není problém točnu nějak postavit, možností je kupa, nejen to co ukazuje Houmr, nebo případně Dan z domácí modulovky. Oba se s tím poprali po svém, oba to udělali i s pohonem. Mě se zamlouvá stavba točny ale ani jeden pohon ne. Možná proto se tady vede tahle diskuze. Když o tom přemýšlím tak ty zmíněný tlačítka nejsou vůbec špatný nápad, stejně nemám v plánu mít k točně víc jak 4 paprsky z každý strany (z jedný 3 + 1 a z druhý dva) takže by tohle bylo opravdu ideální. Samozřejmě by trö chtělo i nějaký tlačítko na otáčení bez zastavování ale to by asi bylo pak na domluvě. No a řek bych že cenová relace okolo těch 2000 Kč by nemusela být až tak nereálná, ale já nejsu potencionální výrobce :lol: (já osobně se bavím pořád pouze o pohonu). :lol:
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 04 zář, 2009 7:48 am

Pohon může být geniálně jednoduchý - viz Houmrovo super řešení.
Točnu otáčí obyčejným stejnosměrným motorem, který je napajen z lokodekodéru.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2675
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Myšpulín » pát 04 zář, 2009 9:07 am

Když už tu takhle debatíte, pokusím se tady nastínit jednu z ideí, která mne napadla, jak řešit řízení točny. Sám pro své kolejiště s točnou neuvažuji (asi teda nemám kolejiště :lol: ), takže netvrdím, že vše bude řešitelné, ale třeba jo. Jedná se o analogové řízení.

Pod mostem je umístěn elektromagnet, který do sebe vtahuje jádro, na kterém je spínací kontakt a na konci hrot, jež zajišťuje točnu v dané pozici. Otvor v plášti by se přesně vytvořil podle koleje paprsku nebo naopak paprsek by se položil podle umístěného mostu. Po rozjetí mostu by se elektromagnet uvolnil a klouzal po plášti, až by zapadl do otvoru v plášti. Tím by se přerušil i přívod proudu do motorku (onen zmiňovaný kontakt). Řízení by mohlo spočívat v tom, že by další elektromagnety nebo mechanická táhla zakrývaly nepotřebné otvory pod paprsky a tím zabránily vpadnutí hrotu do otvoru a zastavení na nesprávném místě. Nevýhodou tohoto řešení je značné množství vodičů, jež by musely být přivedeny na most (2x koleje, 2x elektromagnet, 1-2x pro kontakt). Ale něco by šlo určitě umístit na vnější stranu pláště točny a tím množství vodičů minimalizovat.

Pokud by byla točna zakrytá nebo udělaná tak, že by se otáčel plášť vany spolu s mostem, mohlo by být celé zařízení umístěno opačně, na mostu (plášti) jediný otvor s rozpínacím kontaktem, všechny elektromagnety pod paprsky drženy v zasunuté poloze, jen patřičný elektromagnet by se pomocí pružinky vysunul a snažil najít onen otvor v mostě (plášti). Jistě by šlo přesunout kontakt z mostu přímo na elektromagnet, takže na most by se přiváděly jen dva vodiče pro koleje. Pokud by se vytvořily i dosedací plošky na plášti točny, nemusel by na most vést středem žádný vodič.

K pohonu takovéto točny lze použít jakýkoli stejnosměrný motorek s patřičným převodem (třeba i šnek), k řízení směru páčkový přepínač.

Tolik asi na úvod. Sorry za román, ale modeláři jistě pochopí, co jsem chtěl říci. Jestli je to použitelné pro nákupce modelů, nevím.
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod Yarda » pát 04 zář, 2009 10:15 am

Já jsem zastánce opačného názoru - čím jednodušší, tím lepší. Do koupené nemotorizované točny zabudovat HODNĚ zpřevodovaný pohon, s jakýmkoliv motorkem na ss napětí 12V. Převodovku postavit tak, aby max. úhlová rychlost otáčení točny při jm. napětí 12V byla cca 0,05-0,03 [1/s], tedy asi 1 otáčka točny za 15-30s. Taková rychlost jednak odpovídá reálné rychlosti otáčení skutečné točny, a jednak je dostatečně nízká na to, aby se dala kontrolovat a řídit manuálně. No a k ovládání motorku využít úplně obyčejný ručně ovládaný pulzní regulátor, kterým je možné jemně doladit dojezd točny od oka. Pulzní regulátor má dost velký regulační rozsah na to, aby při hodně zpřevodovaném pohonu dosáhl při nejnižším regulačním stupni sotva znatelného pohybu mostu. Jen je třeba vymezit vůle v převodovce tak, aby se most nemohl pootočit bez pohonu. Pak stačí elmotorek dvěma dráty připojit k regulátoru, odpadají veškeré kontakty, spínače, elektromagnety, koncáky, zpětné hlášky, dekodéry atd. Velkou výhodu vidím v možnosti ručně kontrolovat chod točny, plynule ji rozjíždět i dojíždět, v případě potřeby okamžitě zastavit (nikdy se nedá vyloučit, že se mašina na mostě převrhne a hrozí havárie) a hlavně ten pocit ruční kontroly má něco do sebe....
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

PředchozíDalší

Zpět na Výroba doplňků

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků