Točna TT

Postupy, návody a dotazy k výrobě doplňků - stromy, porosty, stavby, no prostě vešketé příslušenství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod Tomáš » pát 04 zář, 2009 10:32 am

Yarda píše:Já jsem zastánce opačného názoru - čím jednodušší, tím lepší. Do koupené nemotorizované točny zabudovat HODNĚ zpřevodovaný pohon, s jakýmkoliv motorkem na ss napětí 12V. Převodovku postavit tak, aby max. úhlová rychlost otáčení točny při jm. napětí 12V byla cca 0,05-0,03 [1/s], tedy asi 1 otáčka točny za 15-30s. Taková rychlost jednak odpovídá reálné rychlosti otáčení skutečné točny, a jednak je dostatečně nízká na to, aby se dala kontrolovat a řídit manuálně. No a k ovládání motorku využít úplně obyčejný ručně ovládaný pulzní regulátor, kterým je možné jemně doladit dojezd točny od oka. Pulzní regulátor má dost velký regulační rozsah na to, aby při hodně zpřevodovaném pohonu dosáhl při nejnižším regulačním stupni sotva znatelného pohybu mostu. Jen je třeba vymezit vůle v převodovce tak, aby se most nemohl pootočit bez pohonu. Pak stačí elmotorek dvěma dráty připojit k regulátoru, odpadají veškeré kontakty, spínače, elektromagnety, koncáky, zpětné hlášky, dekodéry atd. Velkou výhodu vidím v možnosti ručně kontrolovat chod točny, plynule ji rozjíždět i dojíždět, v případě potřeby okamžitě zastavit (nikdy se nedá vyloučit, že se mašina na mostě převrhne a hrozí havárie) a hlavně ten pocit ruční kontroly má něco do sebe....


Tak tohle zní velmi slibně,přesně tohle jsem měl na mysli.Otázka zní kdo to vyrobí.. :( ..osobně se na to necítím
"TT" - NYNÍ UŽ DCC - IV 1985-1995 (pád ČSD)
Uživatelský avatar
Tomáš
 
Příspěvky: 3152
Registrován: pon 02 črc, 2007 8:36 pm
Bydliště: Brno - Bosonohy

Příspěvekod Yarda » pát 04 zář, 2009 10:38 am

Tomáš píše:Tak tohle zní velmi slibně,přesně tohle jsem měl na mysli.Otázka zní kdo to vyrobí.. :( ..osobně se na to necítím


jde prakticky jen o tu převodovku, žádné další mechanismy nejsou zapotřebí. Převodovku z merkuru ála Houmr zvládne každý, kdo někdy držel v ruce šroubovák.
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Příspěvekod TTmili » pát 04 zář, 2009 10:42 am

To je sice pěkný, koneckonců i skutečná točna takhle funguje, najíždí se od oka, pak se to skontroluje a když to sedí tak se zajistí jazykem uprostřed kolejnice do západky na paprsku. Neříkám že to takhle udělat nejde, jde ale už se člověk musí soustředit pouze na točnu, s ničím jiným se nedá hýbat. Teda pokud někdo nevlastí dvě hlavy a aspoň tři ruce, což pochybuji. :lol: Tohle je tedy proveditelný na malým kolejišti které představuje nějakou lokálku s jednou hlavní a jednou vedlejší tratí, dvěma nádražíma s max. 5 kolejema ale v momentě kdy je kolejiště větší, je tam víc nádraží, nedejbože nákladní na kterým se posunuje pak je to nereálný. Podle mě by v takovýmhle případě bylo ideální zmáčknout si kam má točna zajet, s tím jestli se jen pootočit nebo otočit celá a pak se už starat o něco jinýho. Samozřejmě bezpečnost musí být, ale to je v tomhle případě to co si může dodělat snad každý pomocí vypínače, a v případě hrozící nehody okamžitě přerušit napájení.
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod Yarda » pát 04 zář, 2009 10:54 am

To máš úplnou pravdu, když otáčíš točnou, musíš se na ní soustředit, a hlavně musíš dobře vidět na paprsky. Nedá se to určitě použít pro velké kolejiště, ale pro motorizaci točny na malém domácím kolejišti nepotřebuju žádnou automatiku či digitál, naopak... :wink:
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Příspěvekod Martin HO » pát 04 zář, 2009 11:09 am

Yarda píše:To máš úplnou pravdu, když otáčíš točnou, musíš se na ní soustředit, a hlavně musíš dobře vidět na paprsky. Nedá se to určitě použít pro velké kolejiště, ale pro motorizaci točny na malém domácím kolejišti nepotřebuju žádnou automatiku či digitál, naopak... :wink:


Naprosto souhlasím.

Také jse přemýšlel o případné automatizaci točny na svém kolejišti pomocí čítače pulzů, který by vyslalo bezkontaktní čidlo na každou otáčku motoru točny.

Když ale jsem otáčky motoru zpřevodoval dopomala tak, aby 1 otáčka motoru znamenala přijatelnou chybu v úhlu natočení mostu ve zlomku stupně došel jsem k poznání, že to není třeba.

Dodávám, že motor točny ovládám pulzněfrekvenčním napáječem, takže i plynulé zpomalení či rozjezd točny spolu se snadným a přesným ručním zastavením je radostí a přesným obrazem skutečnosti.
Martin HO
 

Příspěvekod Yarda » pát 04 zář, 2009 11:17 am

Martin HO píše:...takže i plynulé zpomalení či rozjezd točny spolu se snadným a přesným ručním zastavením je radostí a přesným obrazem skutečnosti.


Ano, o to jde... mít z toho radost a né se vztekat, proč ta složitá automatika nefunguje...:-)
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Příspěvekod TTmili » pát 04 zář, 2009 11:40 am

To samozřejmě chápu, sám bych to tak udělal kdybych ovšem měl točnu na kolejišti/nekolejišti co stavím teď (takový menší 2*1m abych si všechno vyzkoušel) ale na budoucí projekt, stavěnej ze segmentů kde točnu plánuju se radši budu vztekat nad tím proč ta automatika nefunguje a proč se to furt točí než abych si užíval točení a zapoměl na rychlík co mi vjíždí do stanice :wink: .... prostě bych radši měl i třeba jen to primitivní ovládání pomocí rozpínače a nějakých výstupků pod paprskama abych se o to nemusel tolik starat. :wink:
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 04 zář, 2009 11:48 am

Yarda píše:Já jsem zastánce opačného názoru - čím jednodušší, tím lepší. Do koupené nemotorizované točny zabudovat HODNĚ zpřevodovaný pohon, s jakýmkoliv motorkem na ss napětí 12V. Převodovku postavit tak, aby max. úhlová rychlost otáčení točny při jm. napětí 12V byla cca 0,05-0,03 [1/s], tedy asi 1 otáčka točny za 15-30s. Taková rychlost jednak odpovídá reálné rychlosti otáčení skutečné točny, a jednak je dostatečně nízká na to, aby se dala kontrolovat a řídit manuálně. No a k ovládání motorku využít úplně obyčejný ručně ovládaný pulzní regulátor, kterým je možné jemně doladit dojezd točny od oka. Pulzní regulátor má dost velký regulační rozsah na to, aby při hodně zpřevodovaném pohonu dosáhl při nejnižším regulačním stupni sotva znatelného pohybu mostu. Jen je třeba vymezit vůle v převodovce tak, aby se most nemohl pootočit bez pohonu. Pak stačí elmotorek dvěma dráty připojit k regulátoru, odpadají veškeré kontakty, spínače, elektromagnety, koncáky, zpětné hlášky, dekodéry atd. Velkou výhodu vidím v možnosti ručně kontrolovat chod točny, plynule ji rozjíždět i dojíždět, v případě potřeby okamžitě zastavit (nikdy se nedá vyloučit, že se mašina na mostě převrhne a hrozí havárie) a hlavně ten pocit ruční kontroly má něco do sebe....


:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
No a co je ten dekodér na motorku od točny ? ;-)

Pulzní regulátor má v sobě a ten kdo ovládá nějakým multifunkčním ovladačem si jen přepne na adresu točny ;-)
K regulaci rychlosti má tolik stupňů kolik používá k dekodéru centrála ;-)

Jasně v analogu je to přesně tak jak říkáš !
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2683
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod wendycrx » pát 04 zář, 2009 12:25 pm

Nápad ovládat točnu pomocí pulsního regulátoru není špatný,dokonce se mi moc líbí i myšlenka sledova a korigovat si tu točnu sám,dokonce tak bude vlastně ovládáno celé moje kolejiště( co nejjednodušeji bez zbytečně složité elektriky ),prostě vezmu soupravu a budu si jí vodit po kolejišti.Je to pro mě hozčí než jen zlelená na návj. a už mě ten vlak nezajímá...to jsem nikdy moc nemusel,ale třebas pustit Os přesně podle jízdního řádu,dojet do stanice kde má pěkně křižovat,ještě před sebe pak pustit nějaký R apod... furt je pak člověk ve střehu a pořád má co dělat. Je to pak radost si " pohrát " .

Jinak ta točna za cca 4500kč taky nevypadá zle,za ty prachy určitě motorizovaná být musí.

Taky jsem již zastánce názoru,postavit si co nejvíce věcí svépomocí,dříve jsem jel na burzu a loko si prostě koupil hotovou,ale kvalita byla přeci jen někde jinde než bych chtěl ( ono za 2500kč asi moc očekávat nešlo ) tak padlo rozhodnutí že budu dělat loko sám..
Ale na točnu si prostě netroufám! :(
wendycrx
 
Příspěvky: 132
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:10 pm

Příspěvekod Patrik Novák » pát 04 zář, 2009 12:28 pm

no pohon , pohon ...............a co takhle rozkuchat starou věž s klasickým otočným potenciometrem a s dálkovým ovládáním ? tam je totiž taky motor s převodovkou co poťákem otáčí ,
jinak tyto poťáky chci využít do PWM zdroje (pulzní regulátor) , kdy nebudu točit kolečkem ale pouze mačkat knoflíky + nebo -

též jsem viděl motorek s převodovku v GM elektronic , výstup-hřídel pr 3mm
Patrik Novák
 
Příspěvky: 734
Registrován: stř 15 črc, 2009 6:51 pm
Bydliště: Horní Podluží

Příspěvekod Yarda » pát 04 zář, 2009 12:35 pm

Čau Zdenku :-)

Kdybych tě neznal osobně, tak bych měl chuť ti upravit úsměv u všech těch osmi rozchechtaných smajlíků... :lol: Vůbec se nedivím některým tvým "fandům", že kvůli tvým výsměšným reakcím zde na fóru by tě rádi potkali osobně. :wink:

Ale naštěstí vím, že tvé reakce nejsou myšleny zle a v reálu se chováš úplně normálně, takže ti odpovím naprosto přátelsky: ano, máš pravdu. :D Hezký víkend... :wink:
Uživatelský avatar
Yarda
 
Příspěvky: 255
Registrován: pon 08 říj, 2007 11:48 am

Příspěvekod TTmili » pát 04 zář, 2009 1:03 pm

Tak teď ze sebe udělám negramotu a tak ale nemůžu si pomoc, prostě mi nějak asi nedošlo co je to ta věž o který se Patrik zmiňuje. Kdo mi to vysvětlí?
A co se týče toho řízení, tak to svatá pravda, já bych taky nechtěl automatizovaný řízení kolejiště, není nad to řídit si provoz sám. Ale u tý točny mám prostě obavy z toho že bych se do toho točení tak zažral že bych nic jinýho nedělal, navíc uřídit bez nějaký automatizace (aspoň ta točna, návěstidla nebo aspoň cílový zastavování což sem slyšel že taky de) střední kolejiště je pro jednoho člověka moc, dyť ani ve skutečnosti neřídí jen jeden člověk všechno, nebo ne?
TT
DIGITÁL
Epocha: IV
Snažíme se dokonale napodobit skutečnou nedokonalost, má to význam?
Uživatelský avatar
TTmili
 
Příspěvky: 1688
Registrován: čtv 17 črc, 2008 9:48 am
Bydliště: Jihlava

Příspěvekod Houmr » pát 04 zář, 2009 1:30 pm

No já mám ovládání točny, přes dekodér na ruční zastavení a je to paráda člověk si to opravdu užívá. A na PC nechám to řízení vlaků ze skrytých nádraží do stanice, kde se bude hojně posunovat. Můj plán je ovládat kolejiště ve více lidech, což nám DCC krásně umožňuje. Někdo bude dělat posun, jiný výpravčího atd. Ale je fakt, že každý má jiné potřeby a baví ho jiný styl provozu, kolega zase chce, aby si sednul, dal kafe, zapnul napájení a rozběhl se mu PC a on bude jen sledovat, jak mu mašinky sami jezdí po kolejišti. Co člověk to jiný pohled na stejnou věc.
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod wendycrx » pát 04 zář, 2009 1:57 pm

Ano je to tak,co modelář to jiný pohled na to jak by měl být provoz na kolejišti řízen. Já mám rád když soupravu řídim,krásně plynulý rozjezd ( mám pulsní reg. a to je fakt žrádlo :D :D :D ) krásně zpomalit na pomalé jízdě,brzdit do zastávky/stanice prostě mít kontrolu nad vlakem.Ale samozřejmě si taky rád dám kafčo/vínko a koukám jak mi souprava upaluje/upalovala ( kolejiště jsem prodal a teď vymýšlím nové ) krajinkou,prostě relax.
wendycrx
 
Příspěvky: 132
Registrován: sob 16 kvě, 2009 6:10 pm

Příspěvekod Hekttor » pát 04 zář, 2009 2:27 pm

A co modelářská serva? Dají se upravit tak, aby se otáčela o 360 stupňů, mají plně proporcionální krok.
Návod, jak upravit servo pro plnou otáčku, je třeba tady :
http://www.youtube.com/watch?v=CtLN8BoMIlQ&NR=1
Naposledy upravil Hekttor dne pát 04 zář, 2009 4:40 pm, celkově upraveno 1
Hekttor
 
Příspěvky: 340
Registrován: pon 30 dub, 2007 4:37 pm
Bydliště: Havířov

PředchozíDalší

Zpět na Výroba doplňků

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků