Tomáš píše:a jak je to teda s těma portálama a křídlama?
Obecně, u konstrukcí tunelových portálů záleží na charakteru krajiny, kterou ztvárňuješ.
Pokud má představovat zvlněnou krajinu, kterou je třeba "provrtat" tunelem, tak asi budeš stavět mírně předsazený tunelový portál se širší obezdívkou, s ochrannou římsou proti sesuvu zeminy a asi s opěrnými zdmi. Ty by neměly být kolmé, ale šikmé (jako všechny opěrné zdi). Sklon je, myslím, 1 : 10.
Příkladem může být trať Česká Třebová - Olomouc.
Pokud stavíš krajinu, která se vine skalnatým terénem, pak můžeš stavět portál tvořený jen jednou vrstvou kamenů . Samotný portál může být téměř v rovině s terénem (skálou). Zárubně být nemusí, ty tvoří samotná odlámaná skála (pokud je dostatečně soudržná).
A pokud bude tento tunel na vedlejší trati, tak ani nemusíš ztvárňovat obezdívku. Snad jen pár metrů od portálu. Zbytek tunelové trouby tvoří rostlá skála.
Typickým příkladem je třeba trať " Posázavského Pacifiku ".