Stránka 1 z 3

koleje na ocelovém mostě

PříspěvekNapsal: úte 21 říj, 2008 8:56 pm
od Tomáš
Hodlám si na nové kolejiště postavit ocelový most.Most je postaven s ocelových profilů.Na spodku mostu však není rovná plocha,ale opět je spojen ocelovými nosníky,mezi kterými jsou vzálenosti cca.4cm.kdybych položil na most kolej,vypadalo by to dost blbě,některé pražce by byly v luftu.Byl jsem proto na výletě na jednom ocelovém mostě a koukal jsem jak to je ve skutečnosti.No celkem zajímavé,ale jak by se toto dalo udělat? I když na tomto mostě je pevné dno,jsou ale mosty které pevné dno nemají Viz foto

http://tauvec.rajce.idnes.cz/most/#P4010218.JPG

PříspěvekNapsal: úte 21 říj, 2008 9:13 pm
od Dan Buchtela
Pod pražci jsou vždy v mostovce ještě další podélné nosníky, viz. foto (most v Ratajích n. Sáz.)
Obrázek

PříspěvekNapsal: úte 21 říj, 2008 9:24 pm
od Tomáš
no můj most zatím vypadá takto.Takže mám ještě dodělat další nosníky co budou podepírat pražce,nebo dodělat pevné dno

http://tauvec.rajce.idnes.cz/ZELEZNICE/

PříspěvekNapsal: úte 21 říj, 2008 9:51 pm
od maayaa
Ten reálnej most co máš nafocenej má nějaký speciální podkladnice,přidělávaný přímo na konstrukci jinak většina mostů má mostnice(pražce) http://jamaya.rajce.idnes.cz/mosty/#PICT9332.JPG

PříspěvekNapsal: stř 22 říj, 2008 5:24 am
od Myšpulín
Když se podíváš na obrázek přímo vložený Danem nebo u maayaay PICT9332, uvidíš, že nejdůležitější částí mostu jsou většinou 2 značně vysoké podélníky spojené o něco nižšími příčníky a zbytek je pro dodání další tuhosti. U tebe mi ty dva podélníky jaksi chybí. Tento most by asi měl problém unést vlak, ale jako silniční by asi vyhověl. Příhradová konstrukce sice udělá své, takže u těchto mostů jsou podélníky nižší než třeba u mostků jen se zábradlím nebo s plechovým bokem, přesto je tam dodělej spolu s těmi příčníky a ložisky. A pak to bude parádní most. Dobrá práce.

PříspěvekNapsal: stř 22 říj, 2008 5:55 am
od radekkrupka
Přidám trochu teorie:

Uložení koleje na mostě lze obecně provést třemi způsoby...

1. Most s kolejovým ložem - moderní přístup, např. při modernizaci koridorů u nás jediný přípustný způsob - na mostě, většinou jako součást nosné konstrukce, je tzv. kolejový žlab, ve kterém je zhutněné štěrkové lože s uloženým kolejovým roštěm. Tento způsob umožňuje nezměněnou dynamiku jízdy, protože kolejový svršek je proveden stejě jako u svršku na zemní pláni. Cestující vlastně ani nepoznají, že najedou na most. Snižuje se i hlučnost - odpadá klasický rámus. Navíc kolejový žlab svým prostorovým uspořádáním umožní průchod i techniky pro údržbu a opravy svršku - ty různé kolejové stroje na výměnu štěrkového lože a pod...

2. Mostnice - zhruba řečeno - mostnice se svým rozměrem podobá pražci (je o něco vyšší). Kolejnice je upevněna do mostnic, rozmístěných v pravidelných odstupech, podobně jako pražce. Mostnice se ukládají většinou na podélné nosníky, které jsou pak podepřeny "hlavní nosnou konstrukcí" mostu - hlavní podélníky, příčníky, příhradové nosníky, ... u těchto mostů je typický ráz, vznikající nájezdem na most - jedna mostnice je uložena přímo na závěrné zídce opěry mostu, a neumožňuje svislé poklesnutí koleje pod nápravou tak, jako se to děje ve štěrkovém loži, případně na mostě - ten se deformuje pod zatížením celý...

3. Přímé uložení koleje - kolejnice je přes podkladnice připevněna přímo na ocelovou konstrukci mostu. Zpravidla přímo na hlavní podélné nosníky.

PříspěvekNapsal: stř 22 říj, 2008 6:07 am
od radekkrupka
Myšpulín píše:Když se podíváš na obrázek přímo vložený Danem nebo u maayaay PICT9332, uvidíš, že nejdůležitější částí mostu jsou většinou 2 značně vysoké podélníky spojené o něco nižšími příčníky a zbytek je pro dodání další tuhosti. U tebe mi ty dva podélníky jaksi chybí. Tento most by asi měl problém unést vlak, ale jako silniční by asi vyhověl. Příhradová konstrukce sice udělá své, takže u těchto mostů jsou podélníky nižší než třeba u mostků jen se zábradlím nebo s plechovým bokem, přesto je tam dodělej spolu s těmi příčníky a ložisky. A pak to bude parádní most. Dobrá práce.


Tento most by ve skutečnosti opravdu problém na železnici měl, i když je poměrně krátký. Vidím problém ve velmi malé výšce mostovky - příčníky jsou pouze jakési ležaté ohnuté plechy, podélníky jsou dost nízké.

Správně by měly být v tomto případě - podélníky 2 I profily adekvátní výšky, mezi nimi opět I profily příčníky a přes příčníky 2 menší podélníky nesoucí mostnice. Tyto podélníky mohou být zapuštěny tak, že jejich horní pásnice leží v úrovni, případně i pod, horní pásnicí příčníku. Laicky řečeno - příčník nesmí podpírat přímo kolejnici, může však "čouhat" mezi mostnicemi.

Měl jsi nějakou skutečnou předlohu?

Jinak je most je velice pěkně udělaný.

PříspěvekNapsal: stř 22 říj, 2008 8:07 am
od Tomáš
no bohužel předlohu jsem žádnou neměl,tada vlastně měl je to kopie jednoho továrního mostu.Tak snad se mi to podaří nějak dodělat

Bechyňská duha v N

PříspěvekNapsal: stř 16 zář, 2009 10:11 pm
od Honza168
Když už se tady mluví o mostě, což asi zajíma moc lidí, dovoluji si tuto rubriku využít a položit otázku snad ne moc mimo mísu. Chlapi, nemakáte někdo na modelu bechyňského mostu zv. Duha? A když se tak ptám, tak "samozřejmě" v měřítku N? Nosím v hlavě projekt Alpské železnice (samé kopce a tunely a mosty a řeky a louky a krávy Milky atd.) a někde jsem se dočetl, že architekt, co postavil v r. 1926 ten překrásný most v Bechyni, našel inspiraci ve Švýcarsku (mám snad i fotku). A tak mi to pěkně hraje do krámu... Vydal jsem se pátrat po plánech Duhy, abych se dopídil rozměrů, leč úspěšný jsem nebyl zcela. Získal jsem řadu zajímavých informací, taky mraky dobových fotek ze všech možných pohledů a pořízené v různých etapách stavby. Jsou na nich vidět i konstrukční detaily, které na hotovém mostě už nelze vidět (a taky díky porostu). Pomohli velmi ochotní lidé v Národním technickém muzeu (mimochodem, furt tam ještě nejsou hotoví s rekonstrukcí - prachů je prý málo). Pomohla mi taky velmi šikovná slečna muzejnice Janička z Městského muzea v Bechyni. Ta vypátrala pěkný plánek na Správě silnic a železnic v Táboře, která most před několika lety rekonstruovala. Taky se mi pěkně vypovídal pan výpravčí z konečné stanice v Bechyni, když jsem tam po okolí šmejdil a fotil jako zběsilý. Mám pořízené snímky pro sférické fotky (též "virtuální prohlídky" - a zase malá odbočka: Koukněte, jak jsme s Tomášem Bartůskem z Panoramas.cz vyšvihli před pár dny Radislavu Wimmerovi ze Žďáru n/Sáz. jeho právem opěvované kolejiště - viz http://www.virtualtravel.cz/kolejiste-z ... zavou.html ). No, abych to zkrátil, chybí mi už jen rozměry sloupů, které se tyčí z obvodových oblouků k mostovce. V nejhorším budu improvizovat. Jenže - kdoví jak to všechno dopadne? On ten most je totiž mezi patkami 90 m široký a jeho vzedmutí je 38 m, resp. je vysoký 52 m od hladiny Lužnice. A to i když vydělíte 160, furt je to víc jak 30 cm. Jak do týhle výšky vyjedou moje vlaky, to teda nevím? To snad abych je tam tahal výtahem :shock: Já vím, NOCH dělá ty rotační výjezdy - dobrá inspirace. Asi mi nic jiného nezbyde. Ale ta délka? Vychází to okolo metru! (když se započtou i oba viadukty navazující na most...) Jak říkám, budu muset trochu improvizovat. A proto se ptám vás, přátelé modeláři, zda-li jste už někdo tuhle kalvárii s Duhou náhodou nepodstoupil. Člověku se hned lépe dýchá při pomyšlení, že neblbne sám... Zdraví Honza168.

PříspěvekNapsal: čtv 17 zář, 2009 6:02 am
od Yarda
O bechyňském mostu vyšel článek v 80.letech v Železničáři. Byl tam i celkem pěkný plánek s hlavními rozměry, jako podklad pro stavbu by se nechal určitě použít. Bohužel nevím z hlavy ročník ani číslo, ale kdybys to nutně potřeboval, tak se ti zkusím podívat. Znamená to ale prolistovat několik stovek čísel Železničáře... Jenom by mě zajímalo, jak máš promyšlenou technologii stavby - hlavně ty obloukové nosníky? Ohýbat dřevo nebo vyřezat z polystyrenu nebo jinak?

PříspěvekNapsal: čtv 17 zář, 2009 7:34 am
od Martin HO
V plzeňském klubu jsme most tohoto typu měli na kolejišti. Stavěl ho tchán. Byl z překližky, obloukové části ohýbal po koupeli ve vařící vodě ve vaně na dřevěném kopytu. Bohužel, dnes je kolejiště jiné a ani nevím kam se ten most poděl.

Re: Bechyňská duha v N

PříspěvekNapsal: čtv 17 zář, 2009 9:49 am
od radekkrupka
Honza168 píše:Mám pořízené snímky pro sférické fotky (též "virtuální prohlídky" - a zase malá odbočka: Koukněte, jak jsme s Tomášem Bartůskem z Panoramas.cz vyšvihli před pár dny Radislavu Wimmerovi ze Žďáru n/Sáz. jeho právem opěvované kolejiště - viz http://www.virtualtravel.cz/kolejiste-z ... zavou.html ).
Tak to je nářez. Jak se to foti, když poloha je nad kolejištěm?

Re: Bechyňská duha v N

PříspěvekNapsal: čtv 17 zář, 2009 11:23 am
od rawen
radekkrupka píše:Tak to je nářez. Jak se to foti, když poloha je nad kolejištěm?

Je na to speciální kamera na stativu svisle dolů nebo nahoru. Mimo ten stativ zabere celou kouli okolo. A jinak ta panoramata dělají webdesignové firmy na kšeft, jednotlivci se to nevyplatí...

Radek

PříspěvekNapsal: čtv 17 zář, 2009 12:40 pm
od Honza168
Yarda píše:O bechyňském mostu vyšel článek v 80.letech v Železničáři. Byl tam i celkem pěkný plánek s hlavními rozměry, jako podklad pro stavbu by se nechal určitě použít. Bohužel nevím z hlavy ročník ani číslo, ale kdybys to nutně potřeboval, tak se ti zkusím podívat. Znamená to ale prolistovat několik stovek čísel Železničáře... Jenom by mě zajímalo, jak máš promyšlenou technologii stavby - hlavně ty obloukové nosníky? Ohýbat dřevo nebo vyřezat z polystyrenu nebo jinak?


Díky za tip. Ten časopis nevlastním. Obávám se jen, aby bylo hledání účelné. Je totiž docela možné, že tam byl zveřejněn některý z plánků, ke kterým jsem se dopídil i já. Ber to tak: Kde jinde než já mohl onen autor pátrat? Proč by novinář kontroloval všechny míry? Na absenci některých údajů jsem narazil až já, když jsem se to snažil překreslit v měřítku... No, a pokud jde o materiál? V tom ještě nemám úplně jasno. Asi to bude kombinace všeho možného. Zkouším nějaké hlazené kartony několik mm silné (viz potřeby pro malíře), asi právě z nich bych vytvořil boky oblouků (horní a spodní plochy s tenčího kartonu nebo plastu by mohli "jen" uzavírat prostor, ten by šlo vystříknout pěnou nebo tam nalít odlévací hmotu (viz dále). Z kartonu a plastu by šla udělat i mostovka, žebroví buď lepit z téhož materiálu, nebo si ho odlít jako prefabrikát. Pilíře zkouším odlévat polyuretanovou hmotou Axson do formy ze slepeného skla (průšvih - měl jsem špatnou separci, odlitek jsem od skla neutrhl a forma zanikla :? ), tak asi vyzkouším silikon. Brousit je z dřeva by bylo k zblbnutí, jsou kónické, určitě bych měl "osmnáct originálů" a ne jeden jako druhý. No, jsem zatím u výkresu... Díky za podnět, zdraví Honza168.

PříspěvekNapsal: čtv 17 zář, 2009 12:49 pm
od Honza168
Martin HO píše:V plzeňském klubu jsme most tohoto typu měli na kolejišti. Stavěl ho tchán. Byl z překližky, obloukové části ohýbal po koupeli ve vařící vodě ve vaně na dřevěném kopytu. Bohužel, dnes je kolejiště jiné a ani nevím kam se ten most poděl.


Prosím Tě, a nenašly by se plánky Tvého tchána (když už není most)? To by bylo terno. Zdraví Honza168