Stránka 1 z 2

nátěry sloupů

PříspěvekNapsal: úte 21 říj, 2008 8:29 am
od PetrL
Nechce se mi věřit, že by někdo podobnou otázku už dávno nepoložil, ale ať hledám, jak hledám, nikde nic nenacházím.
Všiml jsem si, že ne všechny sloupy ať už lamp, el. trakce a pod. mají jednotný směr žluto-černé šroubovice. Převažuje provedení, kdy šroubovice stoupá zprava doleva. Občas se ale mezi nimi (v prostoru snad každého nádraží) objeví i šroubovice opačná, tedy stoupající zleva doprava. Úvaha o natěrači, který přebral, asi nebude ta správná. Můžete poskytnout odkaz na nějaký předpis, který to upravuje, popř. určuje, kde nátěr být musí a kde ne?

PříspěvekNapsal: úte 21 říj, 2008 10:30 am
od Zippich
Předpis o bezpečnostních nátěrech samozřejmě existuje, ale v případě opačně stoupající šroubovice bude rozhodně úvaha o nedbalém natěrači ta správná...

PříspěvekNapsal: úte 21 říj, 2008 11:40 am
od Michal Šuhajda
Proč rovnou nedbalý, nebo ovíněný natěrač, co když je to naprosto střízlivý a pečlivý levák...

PříspěvekNapsal: úte 21 říj, 2008 12:23 pm
od Zippich
Michal Šuhajda píše:Proč rovnou nedbalý, nebo ovíněný natěrač, co když je to naprosto střízlivý a pečlivý levák...


Michale, myslím, že ani střízlivý a pečlivý autobusák-levák by neměl jezdit po silnici vlevo...

PříspěvekNapsal: úte 21 říj, 2008 1:28 pm
od caruso82
zippich: to bolo good :)

PříspěvekNapsal: úte 21 říj, 2008 3:04 pm
od Michal Šuhajda
Zippich píše:
Michal Šuhajda píše:Proč rovnou nedbalý, nebo ovíněný natěrač, co když je to naprosto střízlivý a pečlivý levák...


Michale, myslím, že ani střízlivý a pečlivý autobusák-levák by neměl jezdit po silnici vlevo...

No to ne, ale zrovna u nátěru sloupu je mi vcelku fuk na kterou stranu se šroubovice krpoutí.

PříspěvekNapsal: úte 21 říj, 2008 3:36 pm
od Zippich
Michal Šuhajda píše:
No to ne, ale zrovna u nátěru sloupu je mi vcelku fuk na kterou stranu se šroubovice kroutí.


Vidíš PetrL, a ten natěrač uvažuje uplně stejně... ;-)

PříspěvekNapsal: úte 21 říj, 2008 3:52 pm
od Jarda H.
Zkusím vrátit výše uvedenou diskuzi o alkoholismu ( :lol: :lol: ) respektive o nestřízlivém natěrači zase na zem - občas se v normách a vyhláškách /ač nerad :wink: / pohybuji, takže k nátěrům sloupů apod. doplním :

1) pruhy mohou být normové (doleva) nebo protisměrné (doprava) ... takže žádná libovůle natěrače, je možný obojí způsob :D :!:

2) úhle sklonu by měl být 45° :!:

Snad to jako informace stačí !

PříspěvekNapsal: stř 22 říj, 2008 5:03 am
od mawerick
Tyhle bezpečnostní nátěry řeší norma
TNŽ 34 2605 NÁVĚSTNÍ NÁTĚRY A BEZPEČNOSTNÍ SDĚLENÍ NA ŽELEZNIČNÍCH SDĚLOVACÍCH A ZABEZPEČOVACÍCH ZAŘÍZENÍCH

kde se v článku č.110 říká:

BN na venkovních železničních sdělovacích a zabezpečovacích zařízeních jsou žluté barvy. Pokud žlutá značka není vzhledem k rozměrovému nebo barevnému provedení značeného předmětu na něm dostatečně výrazná, kombinuje se ve značce žlutá barva s kontrastní černou barvou nebo se značka jinak zvýrazní (rozdělení značky na více dílčích značek oddělených nátěrem neutrální barvy, sklon pruhu značky ap.).
Značky složené z pruhů žluté a černé barvy se obecně provádějí se sklonem a rozměry pruhů (obr. č. 1).

Není-li stanoveno jinak, platí 0,7 d ≤ e ≤ 0,75 d ,

kde d je šířka značky a e je šířka žlutých a černých pruhů.

Od sklonu pruhů a dodržení rozměrového vzorce se může upustit, jde-li o nátěr tyčí, trubek, pásů ap. s malým příčným rozměrem (obr. č. 2) (při příliš malém rozměru pro značku lze označení řešit připevněním tabulky s BN vyhovujících rozměrů).
Žlutá barva musí pokrývat nejméně 50% plochy značky.

BN = bezpečnostní nátěr.

ObrázekObrázek ObrázekObrázek ObrázekObrázek ObrázekObrázek ObrázekObrázek ObrázekObrázek ObrázekObrázek

PříspěvekNapsal: stř 22 říj, 2008 5:07 am
od Myšpulín
Nevím jak pruhy na sloupech (těch jsem si nikdy tak důkladně nevšímal), ale pruhy na pevných hranách se kdysi dělaly tak, že směřovaly dolů u nebezpečného místa. Tzn. na levé straně byly doprava dolů a na pravé straně byly vlevo dolů. A někde jsem viděl i pruhy nahoře, ty byly jako na pravé straně a v levém horním rohu byl pak přechod. Ale vůbec netvrdím, že to bylo na dráze, mohlo to být na silnici či někde v továrně. Ale myslím, že todle bylo asi obdobné pro celé hospodářství. A jestli se od tohodle nějak odvíjejí i ty pruhy na sloupech? (exponovanější směr, nestejnoměrné umístění apod.)

K technologii natírání sloupů (ne)ovíněným eisenboňákem

PříspěvekNapsal: stř 16 zář, 2009 10:20 pm
od Honza168
Zippich píše:
Michal Šuhajda píše:Proč rovnou nedbalý, nebo ovíněný natěrač, co když je to naprosto střízlivý a pečlivý levák...


Michale, myslím, že ani střízlivý a pečlivý autobusák-levák by neměl jezdit po silnici vlevo...



P.S. Může to být klidně pravák zavěšený pří natírání na laně se shora... :D (sakra, píše se česky "s" nebo "z"?)

Vědecky ověřený verdikt: šroubovice stoupá z leva doprava!

PříspěvekNapsal: stř 16 zář, 2009 10:44 pm
od Honza168
Michal Šuhajda píše:
Zippich píše:
Michal Šuhajda píše:Proč rovnou nedbalý, nebo ovíněný natěrač, co když je to naprosto střízlivý a pečlivý levák...


Michale, myslím, že ani střízlivý a pečlivý autobusák-levák by neměl jezdit po silnici vlevo...

No to ne, ale zrovna u nátěru sloupu je mi vcelku fuk na kterou stranu se šroubovice krpoutí.


Přátelé, kamarádi, to téma se zdálo být cimrmanovské, leč všechno má svá pravidla. Věřte mi. (Bohužel žijeme v době, kdy nás těch 200 chytrolínů přesvědčuje, že to tak není! A "hradní pán", který se v posledních letech dal na počasí, jim to žere!) Nelenil jsem (v zájmu "vědeckého modelářství"), a nakouknul kvůli nezbytné vědecké čistotě našeho modelářského počínání do naprosto geniální "Kriminalistické příručky" (vydal Kriminalistiský ústav VB, Praha 1961, reedice 1987) - to si nedělám srandu - (geniální ne proto, že jsem se na její reedici podílel, ale proto, že příručka vznikla v dobách, kdy všechno mělo svůj řád, tedy kdy existovaly na všechno ČSN aj. normy, kdy nám ještě Jazykový ústav na dotaz, zda-li se ve slově píča (příklad) píše tvrdý či měkký "i" neodpověděl, že záleží na autorovi - to není fór, to je moje zkušenost!!!! - když jsem psal jednu z publikací a nevěděl si rady...). Prostě, v této Kriminalistické příručce jest jasně na straně 703 vyobrazeno (vydání z r. 1987), že sloupy (v daném případě "tabulka k zastavení určeného vlaku před dopravami bez vjezdových návěstidel" a taktéž u "tabulky s návěstí "Výstraha" (jen na tratích s jednoduchýmni dopravními poměry)"), mají pruhy vedené zleva nahoru doprava! Hotovo! Potvrzeno! Nevyvráceno! Vědecká mluva je jasná a nekompromisní. Vožralí eisenboňáci s tím nemají co do činění. Kdo najde lepší důkaz, má u mne jedno velké pivko. Zdraví Honza168.

PříspěvekNapsal: stř 16 zář, 2009 10:59 pm
od Honza168
mawerick píše:Tyhle bezpečnostní nátěry řeší norma
TNŽ 34 2605 NÁVĚSTNÍ NÁTĚRY A BEZPEČNOSTNÍ SDĚLENÍ NA ŽELEZNIČNÍCH SDĚLOVACÍCH A ZABEZPEČOVACÍCH ZAŘÍZENÍCH

kde se v článku č.110 říká:

BN na venkovních železničních sdělovacích a zabezpečovacích zařízeních jsou žluté barvy. Pokud žlutá značka není vzhledem k rozměrovému nebo barevnému provedení značeného předmětu na něm dostatečně výrazná, kombinuje se ve značce žlutá barva s kontrastní černou barvou nebo se značka jinak zvýrazní (rozdělení značky na více dílčích značek oddělených nátěrem neutrální barvy, sklon pruhu značky ap.).
Značky složené z pruhů žluté a černé barvy se obecně provádějí se sklonem a rozměry pruhů (obr. č. 1).

Není-li stanoveno jinak, platí 0,7 d ≤ e ≤ 0,75 d ,

kde d je šířka značky a e je šířka žlutých a černých pruhů.

Od sklonu pruhů a dodržení rozměrového vzorce se může upustit, jde-li o nátěr tyčí, trubek, pásů ap. s malým příčným rozměrem (obr. č. 2) (při příliš malém rozměru pro značku lze označení řešit připevněním tabulky s BN vyhovujících rozměrů).
Žlutá barva musí pokrývat nejméně 50% plochy značky.

BN = bezpečnostní nátěr.

ObrázekObrázek ObrázekObrázek ObrázekObrázek ObrázekObrázek ObrázekObrázek ObrázekObrázek ObrázekObrázek



P.S. Mám za to, že "věda" - pokud jde o směr žluto-černých pruhů - viz můj příspěvek opírající se o tvrzení v "Kriminalistické příručce" - opět dostala na prdel... Z toho plyne poučení, že i v tak konzervativním prostředí, jakým je železnice, si eisenboňáci mohou malovat pruhy, jak se jim líbí. Franc-Josef by jim dal... Honza168

PříspěvekNapsal: čtv 17 zář, 2009 9:10 am
od mawerick
Honza168: Bohužel i v tak konzervativním prostředí, jakým je železnice, si eisenboňáci nemohou malovat pruhy, jak se jim líbí. Jelikož veškeré stavby, konstrukce, skutečnosti, činnosti apod. jsou řízeny a zapracovány v řídících dokumentech (interní předpisy ČD, TNP (TNŽ, ČSN, vzorové listy, zaváděcí listy)). Z toho vyplívá např. i odstín barvy.
Nechci se tu dohadovat. Ale výše zmíněné "normy" (v případě problémů jako jsou např. nehody) velice zajímají vyšetřovatele. Ať už z řad PČR ale i RIBŽD a dalších. Ti se bohužel nebudou obracet na Kriminalistickou příručku. (Mimo jiné ji mám také).

TNP = technicko normativní předpisy
TNŽ = technická norma železnic
RIBŽD = regionální inspektorát bezpečnosti žel. dopravy

PříspěvekNapsal: čtv 17 zář, 2009 11:38 am
od Honza168
mawerick píše:Honza168: Bohužel i v tak konzervativním prostředí, jakým je železnice, si eisenboňáci nemohou malovat pruhy, jak se jim líbí. Jelikož veškeré stavby, konstrukce, skutečnosti, činnosti apod. jsou řízeny a zapracovány v řídících dokumentech (interní předpisy ČD, TNP (TNŽ, ČSN, vzorové listy, zaváděcí listy)). Z toho vyplívá např. i odstín barvy.
Nechci se tu dohadovat. Ale výše zmíněné "normy" (v případě problémů jako jsou např. nehody) velice zajímají vyšetřovatele. Ať už z řad PČR ale i RIBŽD a dalších. Ti se bohužel nebudou obracet na Kriminalistickou příručku. (Mimo jiné ji mám také).

TNP = technicko normativní předpisy
TNŽ = technická norma železnic
RIBŽD = regionální inspektorát bezpečnosti žel. dopravy



Máte tedy u mne pivko, pane kolego, protože těmi normami jste to upřesnil. Není pochyb. Ostatně, já dal do uvozovek to "vědecké modelářství", protože mi celá ta diskuse připadala tak trochu cimrmanovská, jak píšu. Právě proto, že kdyby se zadavatel tématu obrátil na min. dopravy (možná), tak by se dověděl, že na železnici na všechno existují normy (už od dob R-U). Zřejmě ne nadarmo se traduje, že právě proto mají vlaky zpoždění (protože se dodržují normy). Takhle jsem si to pěkně vyjasnili my. Díky za repliku, zdraví Honza168.