Stavba vyhybek samo-domo.

Postupy, návody a dotazy k výrobě doplňků - stromy, porosty, stavby, no prostě vešketé příslušenství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod tragedcz » sob 18 říj, 2008 6:40 pm

Můžu se zeptat odkud mate ty plány vyhýbek?
tragedcz
 
Příspěvky: 36
Registrován: čtv 15 bře, 2007 12:54 pm
Bydliště: Přerov

Příspěvekod Baterfly » sob 18 říj, 2008 8:37 pm

Baterfly
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 23 čer, 2008 7:56 pm

Příspěvekod radeksindy » ned 19 říj, 2008 12:25 pm

Pěkná práce, ale celkový dojem kazí klad pražců. Je vidět, že jsou použity pokládací plány pro americké výhybky, které mají pražce kolmé k přímé větvi v celé délce. To je obrovský rozdíl proti tomu co lze vidět v Evropě a u nás. Když jdu od hrotů jazyků, tak v první třetině jsou kolmé na přímou větev, potom se stočí tak, že jsou kolmé na myšlenou osu ležící přibližně v polovině celkového úhlu odbočení. Za srdcovkou pak začíná mít každá větev svoje pražce a ty se opět natočí tak, aby byly kolmé k ose daného směru.
Další věc je zarovnání délek pražců u obloukové větve. Tady je vidět rozdíl http://www.zababov.cz/index.php?id=487 . Při směrování od hrotů je každý další pražec delší než předchozí, v americe se s tím moc nepárali, takže to tak není. A ještě jedna poznámka. U našich výhybek následují za srdcovkou ještě tak 3-4 dlouhé pražce, pak už má každá větev svoje krátké. U té krátké dokončené výhybky je jich 7 a opět to vypadá netypicky. A také se mi zdají pražce položené docela hustě, ale detailně jsem to nestudoval, možná je to jen dojem.

Výše uvedené jsou poznámky hnidopicha a počítače nýtů a může být zcela ignorováno pokud příjemce výhybek modelové provedení výhybek tolik nezajímá :lol:
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Příspěvekod Baterfly » pon 20 říj, 2008 8:02 am

Zdeňku díky za nabídku, zatím spiš testuji výrobu tak si vystačím s těmi od Roca a pak se uvidí. Ale zeptal bych se na ty velikosti code. Já myslel že RP-25 je jenom jedna velikost pro H0 a že to má nízký nákolek a ono je to i rozdělený podle code kolejiva? A jak by by to jezdilo přes výhybky když to mám dělaný tak že kola jezdí v srdcovce jen po nákolku a okolek je ve vzduchu proti třeba Roco výhybkám kde okolek jede v srdcovce po plošce jako třeba jezdí i skutečné tramvaje.

Radku, jo je to amerika a zatím hlavně zkouším co to obnáší si doma dělat výhybky. O překreslenípražců jsem uvažoval, ale nepodařilo se mi sehnat nějaké kloudné plány jak jsou pražce pokládaný. Mám jen vytyčovací plány a tabulky jaký jsou rozteče a tak pod. Ty krátký výhynky dělám podle výkresů z Handlaidtracku a víc jsem to nepitval jestli jim to sedí či nikoliv. U těch dlouhých jsem se snažil dát pražce tak nějak podle tabulek a je tam 3mm pražec a 3,5mm mezera. Maketovost nebyla na pořadu dne a šlo příjemci zejména o funkčnost. Ty výhybky by měli mít podle skutečnosti 4 přestavníky a 2 na srdcovce aby vypadali jako skutečný. Ale byl to taky kompromis mezi funkčností, vzhledem a náročností stavby.

Proti počítaní nýtů nic nemám, ale osobně od toho utíkám. Modelařím pro radost a že pár nýtů bude chybět mi vadit nebude. :D :D :D
Baterfly
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 23 čer, 2008 7:56 pm

Příspěvekod Zdenek Valter » pon 20 říj, 2008 8:44 am

Baterfly píše:Zdeňku díky za nabídku, zatím spiš testuji výrobu tak si vystačím s těmi od Roca a pak se uvidí. Ale zeptal bych se na ty velikosti code. Já myslel že RP-25 je jenom jedna velikost pro H0 a že to má nízký nákolek a ono je to i rozdělený podle code kolejiva? A jak by by to jezdilo přes výhybky když to mám dělaný tak že kola jezdí v srdcovce jen po nákolku a okolek je ve vzduchu proti třeba Roco výhybkám kde okolek jede v srdcovce po plošce jako třeba jezdí i skutečné tramvaje.


CODE je i pro tloušťku disku ;-):
110 je 2,8 mm
83 je 2,1 mm

To druhé je vlastně Finescale.
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod radeksindy » pon 20 říj, 2008 7:51 pm

RP25 jsou výrazně citlivější na dodržování NEM norem. U velkých okolků se to obvykle překoná hrubou silou, ale u nižšího už to často nejde. ROCO ani Fleischmann na svých továrních výhybkách NEM normy občas nedodržují, navíc opravdu při projíždění srdcovky jedou kola po okolku (to je špatně!). Vztah evropských výrobců k nízkým okolkům je na delší diskuzi a kvalita továrního kolejiva v tom hraje dost podstatnou roli.

V Zababově existují nebo existovali 4 nádraží s ručně vyráběnými výhybkami, každé jinou technologií. Jedno dopadlo docela katastrofálně, ale tam byl největší problém v autorových rukou :lol: Další tři bez problémů fungují. Technologii z pomocí šablon a kuprexitových pražců lze vidět na webu, další využívá plastových továrních podloží a třetí jsou postaveny na dřevěných pražcích s leptaným drobným kolejivem.

Jinak trocha odkazů k tématu stavby:
http://www.mw-modellbau.de
jeden pokládací plán přímo zde
http://www.mw-modellbau.de/03_Gleisbau/ ... ld-V-9.htm

Rozhodně lepší plány než americké jsou tyto
http://www.g-weller.de/
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Příspěvekod Houmr » úte 21 říj, 2008 8:32 am

Díky za odkaz, možná si zkusím jednu vyhybku taky udělat. Schemata jsou perfektní, jen se do toho pustit. :lol:
"HO" - DCC - III - IV
Uživatelský avatar
Houmr
 
Příspěvky: 1324
Registrován: sob 07 říj, 2006 5:44 pm
Bydliště: Bukovice

Příspěvekod Baterfly » sob 01 lis, 2008 8:40 am

Díky za odkazy. Našel jsem ještě další podklady o výhybkách http://www.laenderbahn-forum.de/zeichnu ... JoSch.html . Jen by mě zajímalo jak moc ty německé plány jsou rozdílné od českých výhybek? Ale v podstatě by se dalo říci že pokud změním klad pražců na Fast Track šablonách tak bych mohl být ČSD ready? Zatím ještě není jasné co bude vypadat líp :lol: , jestli americká pára na české výhybce nebo česká pára na americké výhybce. Každopádně nádraží budou dvě tak jedno bude tak a druhé naopak.
Ještě k těm technologiim výroby. Zkoušel jsem letovat koleje na šroubky a hřebíčky abych mohl použít jen dřevěné přažce ale není to ono. Pak jsem lepil rozloupaný cuprexit na lišty a na to pájel koleje a výsledek je sice dobrej, ale zase je to moc náročná na čas a přesnost. Co jsem koukal na fotky ze srazů modulářů tak je tam rozestavěné překladiště zřejmě Berouna kde jsou pražce celé ze dřeva a z mědi jenom plošky na koleje. Jak je to přesně dělaný?


Momentálně jsem dopražcoval první 4 dlouhé výhybky a po delší debatě s kamarádem jsme pražcování uzavřeli jako nepodstatnou odchylku.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Co se týče krátkých výhybek tak s těmi žádné problémy nejsou, ale zaseknul jsem se na angličanech. Chci na nich mít pružné nedělené jazyky. Po sletování nešly jen tak přehodit tak jsem musel vnitřní řozdělit a vnější nechal v celku ale i tak to není pořád ještě optimální. Nevíte o nejaké fintě jak s tím tento aby to fungovalo?

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek

Obrázek Obrázek Obrázek
Naposledy upravil Baterfly dne sob 01 lis, 2008 3:22 pm, celkově upraveno 1
Baterfly
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 23 čer, 2008 7:56 pm

Příspěvekod Rudolf » sob 01 lis, 2008 9:50 am

Kolejnice se na pražce lepí viz. http://www.zababov.org/wiki/index.php/Koleje_-_ruční_výroba
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 913
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 01 lis, 2008 9:57 am

Rudolf píše:Kolejnice se na pražce lepí viz. http://www.zababov.org/wiki/index.php/Koleje_-_ruční_výroba



Zde je odkaz správně:

http://www.zababov.org/wiki/index.php/Koleje_-_ruční_výroba
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Pája » sob 01 lis, 2008 2:20 pm

Ubrousil jsi po stranách kolejnice ty patky?
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Příspěvekod Baterfly » sob 01 lis, 2008 3:32 pm

Lepení jsem zvažoval, ale abych pravdu řekl tak herkules si nedovedu jako lepidlo na kolejnice představit. Zkoušel jsem epoxid, ale použitelné to je tak na přílepení sletované výhybky. Asi by to chtělo na lepení výhybek vyrobit nějaké šablony do kterých by se naskládaly koleje a pak na to lepit pražce. Akorát se bojím toho že se to časem rozlepí a pak se s tím nebude moct udělat nic jiného než to celé vyhodit.

Koleje jsem obrousil z jedné strany kvůli vzhledu a ještě je trošku opiluji a uvidím co to udělá. Asi budu muset koupit serva s dekoderem a vyzkoušet to.
Baterfly
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 23 čer, 2008 7:56 pm

Příspěvekod radeksindy » sob 01 lis, 2008 4:55 pm

Odkaz na LanderBahn jsem neposílal, protože jsem předpokládal hlavně zájem o novější konstrukce.

ad Beroun překladiště:
Autorem je Vláďa Vacek. Kolejový prut je opravdu lepený pouze herkulesem, drží to dostatečně, samozřejmostí je mechanické i chemické očištění paty (kotouček + líh). Drobné kolejivo je vyleptáno z mosazného plechu a většinou dolepeno. Celá výhybka je sestavena bez šablony jen s pomocí šuplery, možná i měrky rozchodu.

ad německé výhybky:
Detailně jsem nové konstrukce neporovnával, ale určitě jsou si podobnější než starší výhybky. Při převedení do modelu bude rozdíl mezi českou výhybkou soustavy S49 (příp. T) a německou minimální. U starších konstrukcí je to znatelnější.

S angličanem moc neporadím, ale pro pružné jazyky musí být určitá délka prutu. Ten zobrazený se mi zdá příliš krátký, mají-li pružit, musí mít nějakou délku. Co já vím, tak jediný Tillig dělá ten největší angličan s pružnými jazyky, všichni ostatní dělají čepové (ROCO, Shinohara, Fleischmann atd.)

A ještě k technologiím. Vyzkoušel jsem v podstatě dvě - prosté lepení prutů na dřevo a pájení na malé nýtky. První je jasné viz ten Beroun a ve druhém případě se nalepí pražce na šablonu. Podle jiné šablony se navrtají pražce pod patou kolejnice a do nich se vloží malé mosazné nýtky. A na ty se pak připájí kolejnice. U druhé technologie se mi nepodařilo vyřešit občasné poškození pražců teplem, v obou případech mě neuspokojil vzhled dolepovaného drobného kolejiva.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Příspěvekod Rudolf » sob 01 lis, 2008 4:57 pm

Baterfly píše:Lepení jsem zvažoval, ale abych pravdu řekl tak herkules si nedovedu jako lepidlo na kolejnice představit. Zkoušel jsem epoxid, ale použitelné to je tak na přílepení sletované


Já původně také ne, ale ředěný Herkules skutečně drží samozřejmě na perfektně vyčištěné (obroušené) kolejnice. Osobně to mám vyzkoušené.
Uživatelský avatar
Rudolf
 
Příspěvky: 913
Registrován: ned 08 říj, 2006 11:10 am
Bydliště: Strakonice

Příspěvekod alexander » sob 01 lis, 2008 5:58 pm

A toto by nešlo použiť?
Art.-Nr.85530 Kleineisen DR

http://www.tillig.com/cgi-bin/tillig.pl ... index.html
alexander
 
Příspěvky: 394
Registrován: pon 25 úno, 2008 7:47 pm

PředchozíDalší

Zpět na Výroba doplňků

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 5 návštevníků