Stavba vyhybek samo-domo.

Postupy, návody a dotazy k výrobě doplňků - stromy, porosty, stavby, no prostě vešketé příslušenství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

Příspěvekod MartinP » ned 14 zář, 2008 10:25 pm

Dobrá práce. Mám pouze drobnou přípomínku nebo radu , na kterou by jsi asi přišel i sám . Před pájením si kolejnici v místě styku s pražcem napřed zlehka pocínuji, stejně tak pražec a při vlastním pájení kolejnice na pražec pak spoj natřu pájecí kapalinou, krátce prohřejí pájkou a dosáhnu kvalitního spájení a přitom nabudu mít od cínu silně znečistěný pražec, který pak musíš opilovat .Při pilování ten pražec a kolejnici můžeš poškodit a nevypadá to pak hezky .
MartinP
 
Příspěvky: 75
Registrován: úte 01 led, 2008 7:00 pm
Bydliště: Lipník n/B

Příspěvekod Baterfly » pon 15 zář, 2008 7:19 pm

Ahoj,chtěl jsem si hlavně vyzkoušet co to obnáší si dělat vyhybky sám doma. Čekal jsem to horší ale i tak je potřeba pár věcí dopilavat. Jednak to letování, výrobu pražců z kuprexitu a pilování hrotů kolejnic. Tohle je pilované v ruce bez šablon. Na letování mám už vyhlídnutý pomůcky jen je nakoupit. A u pražců přemýšlím jestli by se nedala použít nalepovací měděná páska misto použití kuprexitu ale nevím co udělá to lepidlo po příletování. Ještě uvažuji o tom že bych do podložky našrouboval mosazný šroubky a na to přiletoval kolejnice a pak dolepil dřevěné pražce pod koleje. Příchytky kolejnic asi znázorním pomocí pásků z plastiku a nebo to nechám bejt tak jak to je a nějak to zamaskuji. Je to pro mě na doma a ja to dělám pro radost a na to aby bylo na čem jezdit. Nechci být otrokem přesné maketovasti, to mám už za sebou. Myslím ze když to bude čistě udělané tak to bude vypadat dobře i tak.
Jarda.
Baterfly
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 23 čer, 2008 7:56 pm

Příspěvekod Baterfly » pát 19 zář, 2008 11:36 am

Ahoj, začal jsem s výrobou vyhybek pro VRT trať pro kamaráda. Jsou jen 920mm dlouhý a úhel na srdcovce asi 3,8 stupně. :lol:


Obrázek Obrázek
Baterfly
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 23 čer, 2008 7:56 pm

Příspěvekod radeksindy » pát 19 zář, 2008 6:48 pm

Vypadá to pěkně, ale upozorňuji, že při takto malém úhlu odbočení se stává jízda přes srdcovku trochu problematická. Když se budeš snažit dodržet NEM normy pro srdcovku - NEM124 a NEM127 - tak tam vzniká příliš mnoho prostoru pro pohyb kola. Při tak malém úhlu nelze dodržet požadavek na to, aby délka volného prostoru v srdcovce, kde je šířka větší nebo rovná tloušťce kola, byla menší než 1,3mm (podívej se do NEM124). Důsledkem je propadání kola a tím špatné chování.

A ještě jedna modelová připomínka. Přídržnice z kolejnicového profilu se dělala u výhybek starých soustav, konstrukčně vzniklých za dob Rakouska-Uherska, z těch nejnovější Xa (konec výroby počátkem 30.let). Takové výhybky měly ještě obvykle čepové jazyky. Ty pozdější (A, T) mají přídržnici z L profilu připevněného přímo na pražce, ještě novější (S49, R65, UIC atd.) maji speciální profil na stojánkách. Takže pokud to nemá vypadat jako "pěst na oko", tak doporučuji požít alespoň mosazný L profil.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Příspěvekod Baterfly » pát 19 zář, 2008 7:26 pm

Dík za pochvalu a rady. Původně jsem chtěl dělat delší výhybky ale pak se nakonec kvůli nezkušenosti zvolila menší délka. Takový byl i původní požadavek. Kamarád chtěl dlouhy vyhybky do koleji Rocoline s podložím. O maketovost nešlo a normy taky ne, jemu šlo hlavnně o funkčnost. Maketovost bych řešil až se budou dělat další kusy a naučím se pohyblivý srdcovky a budu mít víc zkušeností. Tohle je v podstatě prototyp a taky moje druhá vyhybka. Vycházel jsem spíž z NMRA standartů a ladil tvar tak aby se to dalo vyrobit. Šablony a měrky nemám, broušené je to v ruce a rozteče jsou podle posuvky. Kupodivu se to ale povedlo a vagony na tom jezdí mnohem lépe než na Rocoline vyhybkách.
Kdyby měl někdo ješte konstruktivní připomínky tak sem s nimi.

Jarda.
Baterfly
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 23 čer, 2008 7:56 pm

Příspěvekod radeksindy » sob 20 zář, 2008 6:37 pm

NMRA normy jsou na tom stejně, nejštíhlejší výhybku kterou znají je 1:10. To asi 6st na srdcovce. Ostatní rozměry jsou v zásadě stejné. Poukazuji na to jenom proto, že jsem se už setkal s tím jak se autoři hrozně divili nespolehlivosti vlastní výhybky, protože doma to testovali a fungovalo to. Ono je totiž něco jiného po ní jezdit s mnoha vozovými soupravami, třebas i sunutými, a něco jiného je ji otestovat jedním vozem na stole.

To, že je to lepší než na výhybce ROCO-line, je správný pocit, protože ROCO-line NEM normy také moc nedodržují :wink:

V každém případě je pohyblivá srdcovka řešením tohoto problému a jsem zvědavý na výsledek. Inspiraci ve velikosti N je možno vidět u Jense Emmermana, V H0 by se také něco na webu našlo.
radeksindy
 
Příspěvky: 2511
Registrován: stř 25 dub, 2007 12:50 pm

Příspěvekod Baterfly » čtv 09 říj, 2008 8:43 pm

Ahoj, během doby co nešlo forum jsem dodělal vyhybky pro kamaráda a začal stavět další čtyři kousky.

Obrázek Obrázek

Tady jsou videa z testovacích jízd.

http://cz.youtube.com/watch?v=HFLhfLRBRAA
http://cz.youtube.com/watch?v=zXImbIFq3a8


Nevím co víc napsat tak kdyby byly dotazy rád zodpovím.
Baterfly
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 23 čer, 2008 7:56 pm

Příspěvekod Pája » čtv 09 říj, 2008 8:59 pm

Vypadají super,ale zaráží mě to bliknutí světel při projíždění na max rychlost-asi přerušení napájení.Co když pojedeš plouživou/posunovací rychlostí,nezastaví se?
TT,DCC,ČSD III-IV,člen TT ZABABOV,Sysel fóra a zatím spíše hračička než modelář
Uživatelský avatar
Pája
 
Příspěvky: 834
Registrován: stř 08 srp, 2007 6:05 pm
Bydliště: Praha -Suchdol

Příspěvekod Baterfly » čtv 09 říj, 2008 9:24 pm

To bliká kvůli tomu že ješte nebyly napájené srdcovky ale na jízdu to memělo vliv. Tohle je uplně první jízda.

http://cz.youtube.com/watch?v=fsleIcHxmjg
Baterfly
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 23 čer, 2008 7:56 pm

Příspěvekod Baterfly » pát 17 říj, 2008 6:04 pm

Ahoj, druhá čtveřice výhybek je hotova.

Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek Obrázek


Obrázek Obrázek


Obrázek
Baterfly
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 23 čer, 2008 7:56 pm

Příspěvekod Myšpulín » pát 17 říj, 2008 6:08 pm

Teda chlape, tys to rozjel ve velkém. Nechceš se tím živit? :lol:
H0, III až IV, ČSD, nemodelář
Myšpulín
 
Příspěvky: 1506
Registrován: stř 24 led, 2007 7:43 pm
Bydliště: Hostinné

Příspěvekod maayaa » pát 17 říj, 2008 9:28 pm

Jen takovej dotaz,jak to přehazuješ?to máš víc přestavníků?A jak drží u těch dlouhejch jazyků rozchod při průjezdu vlaku?
maayaa
 
Příspěvky: 372
Registrován: stř 20 úno, 2008 7:15 pm
Bydliště: Litoměřice

Příspěvekod Zdenek Valter » pát 17 říj, 2008 11:28 pm

maayaa píše:Jen takovej dotaz,jak to přehazuješ?to máš víc přestavníků?A jak drží u těch dlouhejch jazyků rozchod při průjezdu vlaku?


Drží to tvarem kolejnice. Také bych řekl, že není až tak kritické, zvlášť když jezdí s klasickými NEM koly nebo jen s obyčejnými RP25. Vždyť ta mají pojížděnou plochu širokou 2 mm
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

Příspěvekod Baterfly » sob 18 říj, 2008 11:33 am

Ahoj, omlouvám se že jsem nenapsal víc, ale měl jsem to připravené a musel jsem to poslat dřív z nedostatku času. Na ty dlouhý výhybky se ještě budou přidávat další cuprexitové pražce, ale teď si je kamarád testuje. Živit se tím určitě nebudu, sice náklady na stavbu jsou relativně nízké a finanční uspora je zajímavá, hlavně u delších výhybek, ale podíl ruční práce je dost vysoký a cena by pak nebyla akceptovatelná. Výroba těch dlouhých výhybek je hlavně o kamarádství, jinak bych je nedělal. Paradoxně je ale snažší než výroba kratších výhybek, ty jsou dost citlivý na přesnost pilování. Zatím si chci vyzkoušet co to chce, tak stavím od každé velikosti zkušební vzorky. Mám v plánu zhlaví s šesti angličany jako je v Bílině a taky křížení a větvení dvou dvojkolejných tratí na tří dvojkolejky a angličanů bude potřeba hodně.
Co se týče přestavníků tak tam asi budou motory od Tillingu a počítalo se dvěma na výhybku ale plně stačí jeden. Tím že jsou jazyky přiletovaný tak ten co je odtlačen tak vlastně vytváří prohnutí jazyku ve tvaru S a tím vzniká dostatečná mezera pro kola. A celkově je to dost na těsno takže se jazyky buď opírají nebo jsou odtlačený. Při použití drátků na konci jazyku by vznikal problém s nedostatečným odtlačením a kola by měla problémy. Je to odladěné na Roco kola, kamarád má většinu voz parku od Roca. RP-25 kola jsem chtěl testovat ale jěště jsem je nesehnal.
Jarda.
Baterfly
 
Příspěvky: 57
Registrován: pon 23 čer, 2008 7:56 pm

Příspěvekod Zdenek Valter » sob 18 říj, 2008 11:53 am

Baterfly píše: Je to odladěné na Roco kola, kamarád má většinu voz parku od Roca. RP-25 kola jsem chtěl testovat ale jěště jsem je nesehnal.
Jarda.


Pokud chceš RP 25 mohu poskytnout jak Code 110 tak 80. :wink: :wink:
Zdenek Valter
 
Příspěvky: 2647
Registrován: pon 09 říj, 2006 2:38 pm
Bydliště: Ústí n.L.

PředchozíDalší

Zpět na Výroba doplňků

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků