kamenný most od Šikulů

Postupy, návody a dotazy k výrobě doplňků - stromy, porosty, stavby, no prostě vešketé příslušenství.

Moderátoři: Michal Dalecký, Jarda H.

kamenný most od Šikulů

Příspěvekod Střelec » pon 11 led, 2021 4:31 pm

Jako dělící kulisu ke svým minisegmentům/šoupališti v H0 jsem se rozhodl použít dle zahraničních vzorů most. V nabídce jeden byl - od Šikulů, alias Igry. V Happymodelu jeden ležel už dlouhá léta skladem, takže objednávka - vyzvednutí - prohlídka dílů. Kostra mostu je z klasické hladké lepenky šedožlutého odstínu, reliéfní díly (potah) mají odstín žlutého pískovce. Když po 14 dnech od nákupu došlo na lepení, začal jsem nátěrem viditelných částí. Dlažba obdržela základ šedohnědou, ostatní potahové díly bílou. Po proschnutí jsem technikou suchého štětce nabarvil kameny stěn, zábradlí a dlažby od oka namíchanou kamennou šedou, šedožlutě pak bižuterii - obložení oblouku, zábradlí a dekorativních prvků.
Po delším schnutí došlo na lepení. První se lepí nosná kostra ze tří oblouků, dvou patek a dvou žeber. Následuje vnější potah, vnitřní vyzdívka oblouku a její obložení. Zde jsem narazil na problém. Přiložené rychleschnoucí lepidlo UHU (připomíná socialistický Kanagom, ale míň smrdí) se za léta ve skladu poněkud odpařilo, takže ho v tubě byla jen polovina, ale dost hustá. Lepil jsem tudíž obložení oblouku Herkulesem, ale ten schnul dost pomalu a navíc poněkud "upravil" rozměry těchto dílů z velmi tenké lepenky. Vnější obložení oblouků se nakonec "chytlo" vcelku dobře, vnitřní pásek se ale poněkud natáhl a tak nejenže spáry proti sobě ujížděly, ale po vlepení do oblouku kousek přebýval. Jistý podíl na tom mohlo mít i předbarvení, takže pokud budu stavět ještě jeden takový most, nejprve tyto díly vlepím originál lepidlem a pak budu tuhle pasáž teprve barvit. Po obloucích následovalo vlepení vozovky a její další uchycení vnitřním obložením zábradlí, které ji na okrajích zajišťuje a tvaruje do profilu mostu. Zde je třeba pracovat velmi přesně a dlouhé díly zajišťovat proti posunu a odchlípnutí, než stihnou proschnout. Vlastní stavbu zakončuje dolepení dekorací na boky a horní plochy zábradlí. Zde bych doporučil přetmelit a přebrousit svislé konce zábradlí, aby nebyl vidět spoj dílů.
Po slepení následovalo dobarvení a lehká patina - zvýraznění malty tam, kde mezi kameny zatekla barva, dobarvení náhodně vybraných kamenů jinými, mírně kontrastními odstíny barev, nepravidelné přetření celého povrchu "špinavým lakem" a očazení oblouku černým pigmentem, protože se zabývám obdobím parního provozu.
Stavba sama je rychlá, nejdéle trvá práce s barvami. Při použití systému "žaves" by stačilo nabarvit jen dlažbu vozovky a zbytek mostu vhodně ušpinit. Samotný most je celkem impozantní stavba typu, na který lze dosud narazit na řadě menších tratí a v minikolejištích může být ideální kulisou mezi jednotlivými částmi.
Přílohy
DSCN5596.JPG
DSCN5601.JPG
DSCN5595.JPG
Střelec
 
Příspěvky: 1621
Registrován: pon 29 bře, 2010 8:03 am
Bydliště: Plzeň

Zpět na Výroba doplňků

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků