Stránka 1 z 4

Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

PříspěvekNapsal: ned 02 čer, 2019 9:39 am
od ladiznet
Vyvíjím pro svoji stanici Hora Sv. Šebestiána dobové lucerny.

Založil jsem proto toto vlákno, které se bude věnovat jejich studii, možnostmi realizace a následné výrobě.

Fotogalerie projektu je zde

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

PříspěvekNapsal: ned 02 čer, 2019 10:01 am
od Zippich
Nejstylovějším vzorem je ta lucerna ze Zubrnic, ale ostatní fotky ukazují, že ani šestiboká lucerna není špatně. Pak je otázka, nakolik se zde vyplatí vyvíjet vlastní vzor, nebo jít cestou outsourcingu, jako základ použít stavebnici Viesmann za 5€ a mírně ji upravit. .. https://viessmann-modell.com/sortiment/ ... -warmweiss

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

PříspěvekNapsal: ned 02 čer, 2019 10:13 am
od hank
Pozor na to. U dráhy - aspoň na našem území - byly snad všechny petrolejové lucerny čtyřboké. Šestiboké - jako vyrábí ten Viesmann - jsem nikde na starých fotkách ani výkresech neviděl. Mohu se samozřejmě mýlit; jestli máte někdo jakýkoli důkaz o opaku, sem s ním.

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

PříspěvekNapsal: ned 02 čer, 2019 10:57 am
od ladiznet
Obrázek

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

PříspěvekNapsal: ned 02 čer, 2019 4:41 pm
od svata60
hank píše:Pozor na to. U dráhy - aspoň na našem území - byly snad všechny petrolejové lucerny čtyřboké. Šestiboké - jako vyrábí ten Viesmann - jsem nikde na starých fotkách ani výkresech neviděl. Mohu se samozřejmě mýlit; jestli máte někdo jakýkoli důkaz o opaku, sem s ním.


Šestiboké lampy například: Hradec Králové, Hlinsko, Turnov, Kuks a mnohé další v knihách Železniční tratě na starých pohlednicích, nakladatelství Tváře.

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

PříspěvekNapsal: ned 02 čer, 2019 5:00 pm
od ladiznet
Máme k dispozici dva dobové plány.

Jeden je se čtyřbokými podstavami sloupů, druhý s šestibokými.

Lucerny na obou projektech jsou 4-boké.

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

PříspěvekNapsal: ned 02 čer, 2019 6:08 pm
od hank
svata60: Které mnohé další? Zatím to tedy vypadá tak, že tou jednou výjimkou mohly být tratě SNDVB.

Koukám do té publikace (Železniční trať z Pardubic do Liberce na starých pohlednicích) a na fotce z perónu v Žel. Brodě na str. 98 je jediná lucerna 6boká a 5 4bokých... Např. v publikaci téže řady o havlíčkobrodské větvi SNDVB na str. 78 je krásná zřetelná fotka z Medlešic se 4bokými lucernami... Takže takhle zobecnit bych si to asi netroufl.

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

PříspěvekNapsal: ned 02 čer, 2019 6:12 pm
od hank
ladiznet píše:Máme k dispozici dva dobové plány.

Jeden je se čtyřbokými podstavami sloupů, druhý s šestibokými.

Lucerny na obou projektech jsou 4-boké.


Ano, a řekl bych, že to odpovídá normáliím kkStB, které přebíraly i další dráhy.

Nemohu samozřejmě vyloučit, že BEB to mohla mít jinak, ale předpokládám, že asi máte nějaké dobové fotky přímo z HSŠ.

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

PříspěvekNapsal: ned 02 čer, 2019 6:39 pm
od svata60
hank píše:svata60: Které mnohé další? Zatím to tedy vypadá tak, že tou jednou výjimkou mohly být tratě SNDVB.

Koukám do té publikace (Železniční trať z Pardubic do Liberce na starých pohlednicích) a na fotce z perónu v Žel. Brodě na str. 98 je jediná lucerna 6boká a 5 4bokých... Např. v publikaci téže řady o havlíčkobrodské větvi SNDVB na str. 78 je krásná zřetelná fotka z Medlešic se 4bokými lucernami... Takže takhle zobecnit bych si to asi netroufl.


Hanku, nejsem znalcem železniční historie jako Ty. Jen se dívám do publikací. A zajímavá věc - nevím jestli to bylo normální, ale třeba stanice Bransouze má na budově čtyřbokou a na peróně šestibokou.To samé stanice Starč-Třebíč a nebo stanice Znojmo.

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

PříspěvekNapsal: ned 02 čer, 2019 7:11 pm
od ladiznet
Z dobových fotografií, které jsou k dispozici v knize "Krušhoroská železniční trať Chomutov - Vejprty" od J. Kadlece jsou staré fotografie některých nádraží i s dobovými lampami. Jsou čtyřboké.

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

PříspěvekNapsal: ned 02 čer, 2019 7:28 pm
od hank
svata60 píše:
hank píše:svata60: Které mnohé další? Zatím to tedy vypadá tak, že tou jednou výjimkou mohly být tratě SNDVB.

Koukám do té publikace (Železniční trať z Pardubic do Liberce na starých pohlednicích) a na fotce z perónu v Žel. Brodě na str. 98 je jediná lucerna 6boká a 5 4bokých... Např. v publikaci téže řady o havlíčkobrodské větvi SNDVB na str. 78 je krásná zřetelná fotka z Medlešic se 4bokými lucernami... Takže takhle zobecnit bych si to asi netroufl.


Hanku, nejsem znalcem železniční historie jako Ty. Jen se dívám do publikací. A zajímavá věc - nevím jestli to bylo normální, ale třeba stanice Bransouze má na budově čtyřbokou a na peróně šestibokou.To samé stanice Starč-Třebíč a nebo stanice Znojmo.
svata60 píše:
hank píše:svata60: Které mnohé další? Zatím to tedy vypadá tak, že tou jednou výjimkou mohly být tratě SNDVB.

Koukám do té publikace (Železniční trať z Pardubic do Liberce na starých pohlednicích) a na fotce z perónu v Žel. Brodě na str. 98 je jediná lucerna 6boká a 5 4bokých... Např. v publikaci téže řady o havlíčkobrodské větvi SNDVB na str. 78 je krásná zřetelná fotka z Medlešic se 4bokými lucernami... Takže takhle zobecnit bych si to asi netroufl.


Hanku, nejsem znalcem železniční historie jako Ty. Jen se dívám do publikací. A zajímavá věc - nevím jestli to bylo normální, ale třeba stanice Bransouze má na budově čtyřbokou a na peróně šestibokou.To samé stanice Starč-Třebíč a nebo stanice Znojmo.


Ano. Takže ÖNWB a SNDVB zjevně používaly stejné normálie. Použití 6bokých luceren nejspíš bylo jejich zvláštností. Jak píše ladiznet v dalším postu, na fotkách ze stanic BEB jsou 4boké. A tím to snad můžeme uzavřít.

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

PříspěvekNapsal: ned 02 čer, 2019 7:50 pm
od milan ferdián
Podívejte se nalevo.
Zdroj:
Stopou železnic v Podorlicku/Stanislav Hendrych/Kruh/1987
Milan

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

PříspěvekNapsal: ned 02 čer, 2019 8:39 pm
od hank
milan ferdián píše:Podívejte se nalevo.


Ano, zase jsme u ÖNWB/SNDVB. Ale v popisu snímku je uvedeno "osmiboká", což je v tomto případě evidentní nesmysl.

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

PříspěvekNapsal: ned 02 čer, 2019 9:04 pm
od JanoH0e
Osemboké sú svetla na lokomotíve, nie lucerna. Preto aj píše "Podívejte se nalevo."

Re: Lucerny epocha I - II - vývoj a výroba

PříspěvekNapsal: ned 02 čer, 2019 9:37 pm
od Trixt
lucerny.jpg