Cau,
lamal jsem si chvili sisku s tim, jak vyrobit rozpojovac ... vim, uz se to resilo milionkrat. Proto taky pisi (pokus o) konstrukci c. milion +1, protoze nekdo z vas kdo pouziva system jiny, ktery jsem neopravnene vyradil, muze mne poucit / presvedcit ... hlavne kdyz bude jednodussi
Navrhy na zlepseni jsou vice nez vitany.
Chtel jsem pouzit serva (protoze je pouzivam jako prestavniky k vyhybkam). Protoze jsem chtel setrit jednak misto, jednak samotna serva rikal jsem si, ze by mozna nevadilo, kdyby 2-3 blizko sebe lezici (napr. na soubeznych kolejich v nadrazi) ovladalo jedno servo. Zaroven vsak nechci, aby servo nadzvedavalo vozidla na kolejich - sily na to ma dost, a kdybych prevadel silu "prilis primocare", servo nadzvedne i lokomotivu.
Co jsem vyradil:
1/ Kadee rozpojovac: 1/ civka je obrovska, 2/ nemam moc rad magneticke pole 3/ ad Radula, magneticke pole vs. kolecka vozidel a dalsi kovove veci ...
2/ serva a la Hank61 -- primy prenos sily na tahlo terciku. Jinak vahadlo se mi libi a bylo zneuzito. Zavazi ... no nemam je
3/ elektromagneticke rele s kotvou, prenos pohybu kotvy na tercik. Tohle je asi nejvice kontroverzni "ne"; muze nekdo potvrdit, ze sila pritahu kotvy je "dost mala" na to, aby nezvedala vozidla ? Pri vlozeni pruzneho elementu se dostavame na ekvivalent servo-reseni ...
Vnejsi efekt je videt na videu #1 (http://bordel.klfree.net/~belgarat/rozpojovac1.avi): (jednotliva sepnuti jsou slyset - vrci servo, po 5 sec se vraci do puvodni polohy)
* Prvni sepnuti: pri stojici lokomotive se terc prakticky nezveda.
* Druhe sepnuti: prekona minimalni odpor sprahla, nadzvedne, rozpoji.
* Treti sepnuti: sepne pod stojici lokomotivou, kdyz ta poodjede, napruzena struna dorazi terc do horni polohy
Konstrukce je videt na videu #2 (http://bordel.klfree.net/~belgarat/rozpojovac2.avi): servo taha za vahadlo, vahadlo je "zahnute", v podstate takova vacka takze tahani serva prevadi na vicemene vertikalni pohyb - do uvrate se doufam nedostane. Doraz vahadla je vrut ... vic zasroubovany = vetsi zdvih. Pruzny element tvori ohnuta struna. V pripade pritahnuti servem se napruzi dostatecne, aby prekonala treni a terc nadzvedla jakmile to pujde ... tedy jakmile odjede lokomotiva.
Vrceni serva v koncovych polohach ignorujte - ridil jsem ho Arduinem, vrci z nejakeho duvodu i kdyz nema vubec zadnou zatez; neresil jsem, je to pokusna konstrukce na kusu styroduru.
Poznatek: rozpojovaci plocha je moc velka. Udelal jsem ji symetricky 3 prazce na kazdou stranu ... spatne rozmysleno, musi se idealne "vejit" do mezery za lokomotivou. Take nabeh by mel byt ostrejsi nez je videt na videu -- aby se pokud mozno ihned za pluhem vozidla terc zvedl.